Photoshop/Gaming pc ter vervanging van een 7 jaar oude pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:07

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Mijn inmiddels 7+ jaar oude systeem is, ondanks de upgrades, wel aan vervanging toe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
photoshop (veel), gamen (overwegend MMORPG, PvP, ook veel)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het liefst onder de € 5000,00 blijven, uitschieter is de monitor uitvoering: Samsung Odyssey OLED G9 G93SD 49" Zilver omdat ik nu nog de, inmiddels 6 jaar oude, versie met 3850x1080 gebruik, maar dat is zonodig uit te stellen naar een (iets) later tijdstip.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet echt, hooguit een Samsung 960 EVO 1TB en een 2,5 SATA-600 ssd's

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nvidia Geforce RTX 5080 omdat Photoshop daar op geoptimaliseerd is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, omdat ik daar al 20+ jaar steevast voor kies, maar het is geen harde eis.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Full tower, veel ruimte en wederom omdat ik dat altijd gebruikt heb. Vooralsnog heb ik een luchkoeler op mijn wenslijst staan maar een AIO zou ik ook niet vervelend vinden

Ga je overklokken?
Nee, geen overklok aspiraties meer, dat is met de Intel Pentium periode wel gestopt, imho is de potentiele winst verwaarloosbaar geworden

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of ik een system heb bedacht waarvan de componenten bij elkaar passen en of ik betere en/of goedkopere componenten moet kiezen.

Geld speelt altijd een rol, ik koos steevast voor de net onder de allernieuwste/snelste spullen (omdat die toch al snel gepasseerd zouden zijn). De videokaart is een nu een ander verhaal omdat die prijzen echt niet leuk meer zijn dus neem ik genoegen met een 5080.

Ik heb mijn systemen altijd zelf gebouwd en aangepast (t/m custom waterkoeling) maar nu ik alles tegelijk nieuw doe laat ik dat graag aan de leverancier over.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 9 285K Boxed€ 544,71€ 544,71
1MoederbordenASUS ROG Strix Z890-F GAMING WIFI€ 349,90€ 349,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenASUS ROG Strix Helios Zwart€ 256,99€ 256,99
1MonitorsSamsung Odyssey OLED G9 G93SD 49" Zilver€ 972,99€ 972,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,20€ 99,20
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B6000C30€ 899,-€ 899,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 147,-€ 147,-
1Interne SSD'sSamsung 9100 Pro, met heatsink 4TB€ 519,-€ 519,-
Totaal€ 5.187,79

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:31
De NH-D15 is super oud. Je kan de NH-D15 G2 nemen of een Peerless Assassin voor minder dan de helft van het geld.

uitvoering: Lexar NM990 4TB is een goed alternatief wat 100 euro bespaart.

Waarom geen 9800X3D? Is voor gaming een stuk sneller en scheelt ook nog eens flink geld. En voor een MMORPG als WoW ook veel sneller.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 440,-€ 440,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 253,99€ 253,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.274,81€ 1.274,81
1BehuizingenAntec Flux SE€ 110,10€ 110,10
1MonitorsSamsung Odyssey OLED G9 G93SD 49" Zilver€ 972,99€ 972,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 G2 LBC€ 143,95€ 143,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE2K2-64€ 719,-€ 719,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 128,01€ 128,01
1Interne SSD'sLexar NM990 4TB€ 429,45€ 429,45
Totaal€ 4.472,30
Ook goedkoper RAM wat met een X3D chip qua sub timings net zo snel is. Al zou ik 32GB nemen en pas upgraden als de RAM prijzen weer wat zijn genormaliseerd. Tenzij je MSFS64 speelt op 4K zal je nog niet tekortkomen met 32GB.
Goedkopere, zuinigere en stillere voeding.
Goedkopere behuizing met 5 fans.

[ Voor 81% gewijzigd door Dekar op 14-01-2026 12:03 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
@Dekar Oud is nog niet afgeschreven, maar je hebt gelijk, die NH-D15 G2 is een betere keus, daar had ik domeweg overheen gekeken.

De reden om niet voor een 9800X3D te kiezen is vanwege Photoshop, dat is (veel?) beter geoptimaliseerd op Intel en aangezien de rekening naar de werkgever gaat wil ik daar liever geen risico lopen, ik zal nog wel verder uitzoeken in hoeverre dat in dagelijks gebruik verschil gaat maken.

Verder ziet jouw opstelling er wel een stuk prijsvriendelijker uit, daarmee hoef ik de monitor ook niet uit te stellen :7 :)

[edit]
Blijkbaar is mijn kennis mbt Photoshop optimalisatie ook verouderd :o Eerste onderzoek geeft AMD net dat beetje voordeel. Dat opent mogelijkheden.

[ Voor 12% gewijzigd door botoo op 14-01-2026 13:38 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:04
De Ryzen 9000 processors zijn inderdaad sneller in Photoshop dan Intel. Ik zou dus kijken naar de Ryzen 7 9700X of 9800X3D :)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Dan past de 9950X3D beter in mijn straatje, kost meer dan de 9800X3D maar is beter in multi-core taken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Miyazono
Alles boven de 8 cores heeft weinig nut bij Photoshop, de snelste photoshop processor op dit moment is dan ook de Ryzen 7 9700X. De 9950X3D zit hier een stap onder, voor gaming performance zit de 9950X3D ook tussen de 7800X3D en 9800X3D in bij elke resolutie.
1440p SUW zit net een stapje onder 4K als het op resolutie aankomt. Als je kijkt naar 4K performance icm een RTX 4090 zit er tussen de 9700X en 9800X3D maar 3 fps verschil in performance. Met de langzamere RTX 5080 zal dit verschil kleiner zijn. Nu is 4K wat zwaarder dan 1440p SUW, maar tussen de 9700X en 9800X3D of 9950X3D zal er in de meeste games heel weinig verschil gaan zitten tenzij het echt games zijn die heel erg leunen op de processor.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Miyazono schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:21:
De Ryzen 9000 processors zijn inderdaad sneller in Photoshop dan Intel. Ik zou dus kijken naar de Ryzen 7 9700X of 9800X3D :)
Dat mag dan misschien in sommige gevallen een paar procent uitmaken, feit is wel dat gebruikers die AMD aanschaffen meer aan gaming doen dan aan beeldbewerking, AMD zet ook veel meer assets in op gaming, terwijl Intel juist meer applicatiegericht onderneemt.
Komt bij dat voor Photoshop de CPU minder belangrijk is, een goede GPU en voldoende snelle opslagruimte zijn belangrijker.
Afhankelijk van wat je meer denkt te gaan doen ligt de keuze dus bij Intel voor Photoshop en AMD voor gaming.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Miyazono
Yaksa schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Dat mag dan misschien in sommige gevallen een paar procent uitmaken, feit is wel dat ik gebruikers die AMD aanschaffen meer aan gaming doen dan aan beeldbewerking, AMD zet ook veel meer assets in op gaming, terwijl Intel juist meer applicatiegericht onderneemt.
Komt bij dat voor Photoshop de CPU minder belangrijk is, een goede GPU en voldoende snelle opslagruimte zijn belangrijker.
Afhankelijk van wat je meer denkt te gaan doen ligt de keuze dus bij Intel voor Photoshop en AMD voor gaming.
https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/

Intel is gewoon niet meer wat het ooit geweest was en hoe je er ook naar kijkt is AMD gewoon sneller in Photoshop en dat is niet een heel klein verschil.

• Yaksa
  • Nu online
Miyazono schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:06:
[...]https://www.pugetsystems.com/solutions/photo-editing-workstations/adobe-photoshop/hardware-recommendations/
Intel is gewoon niet meer wat het ooit geweest was en hoe je er ook naar kijkt is AMD gewoon sneller in Photoshop en dat is niet een heel klein verschil.
Leuk zo'n grafiekje, maar zou je die 10 procent sneller echt merken?
Het lijkt mij dat de onderdelen in rest van het systeem meer uit kunnen maken.
Waar je naar toe wil is dat alle onderdelen in het systeem optimaal op elkaar zijn afgestemd, dat levert vaak meer op dan processor die (op papier) sneller is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Miyazono
Yaksa schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Leuk zo'n grafiekje, maar zou je die 10 procent sneller echt merken?
Het lijkt mij dat de onderdelen in rest van het systeem meer uit kunnen maken.
Waar je naar toe wil is dat alle onderdelen in het systeem optimaal op elkaar zijn afgestemd, dat levert vaak meer op dan processor die (op papier) sneller is.
Maar als beide de 9700X en 265K dezelfde prijs zijn en de 9700X is volgens Puget Systems 15% sneller in Photoshop dan lijkt mij dat toch gewoon een makkelijke keuze?
In beide gevallen houd je hetzelfde budget over om het systeem in balans te brengen.

• Yaksa
  • Nu online
Miyazono schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:20:
[...]

Maar als beide de 9700X en 265K dezelfde prijs zijn en de 9700X is volgens Puget Systems 15% sneller in Photoshop dan lijkt mij dat toch gewoon een makkelijke keuze?
In beide gevallen houd je hetzelfde budget over om het systeem in balans te brengen.
Wanneer je exact hetzelfde systeem bouwt en elke dag exact dezelfde workflow gebruikt als Puget voor de test gedaan heeft dan is dat idd een makkelijke keuze.
Stop je wat andere componenten in je systeem dan kunnen de testresultaten heel anders uitvallen.
Het zou best kunnen dat Intel chipsets met sommige componenten beter overweg kunnen dan de AMD chips.

Dat is dan ook meteen het nadeel van afgaan op een test die alleen de performance van een specifieke CPU vergelijkt met anderen. Het gebruikte testsysteem wijkt waarschijnlijk ver af van het systeem wat je zelf wilt gaan gebruiken.

• Miyazono
Yaksa schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Wanneer je exact hetzelfde systeem bouwt en elke dag exact dezelfde workflow gebruikt als Puget voor de test gedaan heeft dan is dat idd een makkelijke keuze.
Stop je wat andere componenten in je systeem dan kunnen de testresultaten heel anders uitvallen.
Het zou best kunnen dat Intel chipsets met sommige componenten beter overweg kunnen dan de AMD chips.

Dat is dan ook meteen het nadeel van afgaan op een test die alleen de performance van een specifieke CPU vergelijkt met anderen. Het gebruikte testsysteem wijkt waarschijnlijk ver af van het systeem wat je zelf wilt gaan gebruiken.
Kijkje nemen bij de test setup dan word er een RTX 5080 gebruikt wat de TS ook van plan is. Beide systemen draaien geheugen op de officieel maximaal ondersteunde snelheid (5600 voor AMD en 6400 voor Intel). En in beide gevallen word er een 980 Pro 2TB gebruikt, TS is van plan een snellere SSD te gebruiken.
Het lijkt mij niet alsof de resultaten tussen AMD en Intel door een snellere SSD en sneller geheugen ineens heel anders zullen uitvallen.
Oftewel, voor dit specifieke geval van Photoshop is Intel gewoon geen heel interessante keuze hoe je er ook naar wilt kijken.
Pagina: 1