• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:48
Beste WeHeaters, ik wilde vragen of er iemand in de situatie zit waarin de warmtepomp krap gedimensioneerd is?

Waarom zou ik dat laten installeren? Omdat mijn gasverbruik nu op 1200m3 zit en omdat de prijs (Sparrow + 200L boiler: 11.000 Euro) aantrekkelijk is in vergelijking met het dubbele bij concurrenten (Belgie).

Kijkend naar mijn gasverbruik (verwarmen, koken en geijser) moet een 9kW kunnen lukken bij -10C. Maar ik kreeg twee waarschuwingen van de installateur: Bij vriestemperaturen zou de Sparrow terugschakelen naar 6kW. Mijn warmteverliesberekening (Qt+Qv+Qhu) komt op zo'n 11 a 12kW uit. Enige om dat omlaag te brengen is door de buitenmuren te isoleren, maar dan kijk je al gauw tegen 60-70k investering aan.

De warmteverliesberekening geeft dus aan dat het niet te doen is, terwijl mijn werkelijke verbruik goed overeenkomt met de aangeboden 9kW.

Is de gok om deze te laten plaatsen te groot? En is de waarschuwing dat de Sparrow onder 0 Celcius terugschakeld terecht? (ik hoop dat WeHeat snel een 12kW Sparrow uitbrengt).

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:03
@EektheMan 12kW warmteverlies? Weet je dat zeker met 1200m3. Die 1200m3 is waarschijnlijk ook nog inclusief SWW?

Doe hier eens een check https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Volgens mij zit je verlies lager.

Iedere WP loopt terug in vermogen naar mate temp buiten daalt. Het moet alleen passend zijn en anders voor die -10 (in Belgie???? zelden toch of nooit) een BUH ernaast.

• EektheMan
MotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:20:
@EektheMan 12kW warmteverlies? Weet je dat zeker met 1200m3. Die 1200m3 is waarschijnlijk ook nog inclusief SWW?

Doe hier eens een check https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Volgens mij zit je verlies lager.

Iedere WP loopt terug in vermogen naar mate temp buiten daalt. Het moet alleen passend zijn en anders voor die -10 (in Belgie???? zelden toch of nooit) een BUH ernaast.
1200M3 is inderdaad incl. SWW en koken. De warmteverliesberekening is gedaan volgens EN-12831-1 door een EPB inspecteur bij -7 Celcius.

Die -10C komt in mijn regio gemiddeld 3 dagen in het jaar voor. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Ik kan nog altijd de openhaard aanzwengelen. -10C lijkt onder installateurs veel gebruikt te worden om zeker te zijn dat het apparaat voldoet. Maar dan nog, op -3C zal de Sparrow misschien op 7kW zitten. Nog altijd laag.
Installateur gaf aan ook een Thermia te kunnen leveren van 12kW met gegarandeerde warmtevoorziening tot -25C aan 20.000 Euro.

Ik dacht dat een BUH standaard ingebouwd zat?

Gasverbruik is ook 1 jaar tegen de 1500m3 aangekomen zag ik net. Maar op dit moment hebben we nog enkel glas en slechts 7cm dakisolatie. Komt 0,8 Uw kozijnen in en een goed geisoleerd dak. Dus dat verbruik van 1200M3 zal niet veel verslechteren. (huis is 230m2 + 72m2 volledige onderkeldering)

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:01
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:58:
[...]

1200M3 is inderdaad incl. SWW en koken. De warmteverliesberekening is gedaan volgens EN-12831-1 door een EPB inspecteur bij -7 Celcius.

Die -10C komt in mijn regio gemiddeld 3 dagen in het jaar voor. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Ik kan nog altijd de openhaard aanzwengelen. -10C lijkt onder installateurs veel gebruikt te worden om zeker te zijn dat het apparaat voldoet. Maar dan nog, op -3C zal de Sparrow misschien op 7kW zitten. Nog altijd laag.
Installateur gaf aan ook een Thermia te kunnen leveren van 12kW met gegarandeerde warmtevoorziening tot -25C aan 20.000 Euro.

Gasverbruik is ook 1 jaar tegen de 1500m3 aangekomen zag ik net. Maar op dit moment hebben we nog enkel glas en slechts 7cm dakisolatie. Komt 0,8 Uw kozijnen in en een goed geisoleerd dak. Dus dat verbruik van 1200M3 zal niet veel verslechteren. (huis is 230m2 + 72m2 volledige onderkeldering)
Snap niet waarom de andere aanbiedingen duurder zijn. Wil je R290? Een 16kW Daikin 3M is goedkoper nu dan Sparrow. Wel uitlopend model met R32.

Meer om aan te geven dat ik bijna niet kan geloven dat de rest twee keer zo duur is.

Wat is je afgiftesysteem?

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-01 22:41
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:53:
Beste WeHeaters, ik wilde vragen of er iemand in de situatie zit waarin de warmtepomp krap gedimensioneerd is?

Waarom zou ik dat laten installeren? Omdat mijn gasverbruik nu op 1200m3 zit en omdat de prijs (Sparrow + 200L boiler: 11.000 Euro) aantrekkelijk is in vergelijking met het dubbele bij concurrenten (Belgie).

Is de gok om deze te laten plaatsen te groot? En is de waarschuwing dat de Sparrow onder 0 Celcius terugschakeld terecht? (ik hoop dat WeHeat snel een 12kW Sparrow uitbrengt).
Je hebt geen airco of andere warmtebronnen in huis die je in zo'n geval kunt laten helpen?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Kijkend naar mijn gasverbruik (verwarmen, koken en geijser) moet een 9kW kunnen lukken bij -10C. Maar ik kreeg twee waarschuwingen van de installateur: Bij vriestemperaturen zou de Sparrow terugschakelen naar 6kW. Mijn warmteverliesberekening (Qt+Qv+Qhu) komt op zo'n 11 a 12kW uit. Enige om dat omlaag te brengen is door de buitenmuren te isoleren, maar dan kijk je al gauw tegen 60-70k investering aan.

De warmteverliesberekening geeft dus aan dat het niet te doen is, terwijl mijn werkelijke verbruik goed overeenkomt met de aangeboden 9kW.

Belangrijk dat je je realiseert dat ALS je te krap zit qua capaciteit bij -10, je bij flinke defrostomstandigheden (0 tot -2 graden met hoge luchtvochtigheid/natte sneeuw/mist) OOK tekort kan/zal komen: de defrosts snoepen zo 15-25% van je capaciteit op (warmte gebruikt in defrost, optoeren na defrost, aftoeren voor defrost, verminderde warmteproductie door vollopende lamellen).
Dus 20 binnen, -10 buiten: 30 graden. 25% voor defrost eraf: 22,5 graden tussen binnen en buiten over.

En: de hardwarekosten verschillen niet zoveel tussen de merken.... maar dat is meer iets voor buiten het weheat topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
[...]

Vermogen warmtepomp in kW (afgerond naar boven) = gasverbruik x 8 / 1650

1200 x 8 = 9600/1650 = 5.8. Okee laat het nu eens 7 zijn. Die warmteverlies berekening klopt niet.

Ter vergelijk; ik verstookte zo'n 1200/1300m3 en gebruik nu een Vaillant 55/6. Geen probleem mee gehad afgelopen week. En kan net als jij altijd een houtkachel aansteken of L/L. Kijk goed naar de specs bij -7 en eventueel -10 en nogmaals voor die enkele keer kan een BUH je even ondersteunen in welke vorm dan ook.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2026 19:24 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:04

Sparrow doet 6kW bij -10 maximaal. Ik had ook een 1200m3 verbruik in mijn oudere vrijstaande woning. Heb toch op advies van de installateur een BlackBird P80 gekozen. Was blij met het extra vermogen toen het daadwerkelijk -11 was afgelopen week. Met 6kW red je het 99% van de tijd wel, maar bij -10.... Terwijl mijn warmteverliesberekening ook uitkwam op 5,5-6kW. Ik zou wat marge nemen. Als je een bijverwarming hebt, bijvoorbeeld een houtkachel, dan kun je de Sparrow doen en op hele koude dagen bijstoken.

Ik zou ook een 300l vat overwegen. Scheelt niet zoveel euro's, neemt zelfde ruimte in qua diameter. Alleen wat hoger. Toch lekker als je gezin wat groter is of als je een bad vult.

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 13-01-2026 19:28 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• EektheMan
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:07:
[...]
Snap niet waarom de andere aanbiedingen duurder zijn. Wil je R290? Een 16kW Daikin 3M is goedkoper nu dan Sparrow. Wel uitlopend model met R32.

Wat is je afgiftesysteem?
Ik begrijp ook niet waarom andere systemen duurder zijn. Denk aan 16-20k gemiddeld. Wellicht iets van de Belgische markt. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar de WeHeat.

Ja, R290 is wel een vereiste.

Afgiftesysteem is vloerverwarming. Had ik eerst op 170m2 zitten, maar ga erover nadenken om dat te verkleinen naar 110m2 voor de Sparrow. De rest met een AC omdat dat ruimtes zijn waar de hobbykamers zitten. Komen we niet vaak.

• EektheMan
DjAntoon schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Je hebt geen airco of andere warmtebronnen in huis die je in zo'n geval kunt laten helpen?
Enkel een openhaard/casette op dit moment. Ik kan natuurlijk electrische elementen bijplaatsen.

• EektheMan
MotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:19:
[...]
Die warmteverlies berekening klopt niet.

Ter vergelijk; ik verstookte zo'n 1200/1300m3 en gebruik nu een Vaillant 55/6. Geen probleem mee gehad afgelopen week. En kan net als jij altijd een houtkachel aansteken of L/L. Kijk goed naar de specs bij -7 en eventueel -10 en nogmaals voor die enkele keer kan een BUH je even ondersteunen in welke vorm dan ook.
Ik begrijp uw berekening, maar dat rapport moet ik toch kunnen vertrouwen? Het is een jaren 50 huis met een klein beetje spouw (6cm), tweesteens buiten en enkelsteens binnenmuur (idd omgedraaid) zonder isolatie. Dat zal waarschijnlijk de grote boosdoener zijn.....of de fout in de berekening.

Inderdaad, wat het bijverwarmen of BUH betreft moet dat kunnen lukken. Maar ik twijfel of de WP over een jaar gezien dan niet alsnog continue aan zijn plafond zit.

• MotorBeast
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Ik begrijp uw berekening, maar dat rapport moet ik toch kunnen vertrouwen? Het is een jaren 50 huis met een klein beetje spouw (6cm), tweesteens buiten en enkelsteens binnenmuur (idd omgedraaid) zonder isolatie. Dat zal waarschijnlijk de grote boosdoener zijn.....of de fout in de berekening.

Inderdaad, wat het bijverwarmen of BUH betreft moet dat kunnen lukken. Maar ik twijfel of de WP over een jaar gezien dan niet alsnog continue aan zijn plafond zit.
Maak zelf de berekening opnieuw via die link. Benieuwd wat eruit komt. Klopte bij mij als een bus.

Er komt vast nog wel kouder weer. Zet je verwarming op de gewenste temperatuur en stook 24/7 en je weet hoeveel vermogen je nodig hebt aan de hand van verbruik. Kan je terugrekenen dan.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-01 22:41
[...]

Het is ook niet fijn als je duidelijk een te grote warmtepomp hebt, dat geeft verlies in comfort in het tussen seizoen. Nu kan een weheat wel ver terug moduleren, maar dan nog. Het is niet erg als een warmtepomp in extreme omstandigheden op 100% moet draaien. Als je dan een backup plan hebt zeker. Ik ben blij met pelletkachel en airco, nooit meer zonder verwarming. (Ik heb een aggregaatje om de pelletkachel werkend te houden)

• MotorBeast
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Ik begrijp ook niet waarom andere systemen duurder zijn. Denk aan 16-20k gemiddeld. Wellicht iets van de Belgische markt. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar de WeHeat.

Ja, R290 is wel een vereiste.

Afgiftesysteem is vloerverwarming. Had ik eerst op 170m2 zitten, maar ga erover nadenken om dat te verkleinen naar 110m2 voor de Sparrow. De rest met een AC omdat dat ruimtes zijn waar de hobbykamers zitten. Komen we niet vaak.
Koop je anders toch in Nederland? Ik woon aan de Belgische grens en heb paar maanden geleden Belgisch bedrijf renovatie aan serre hier laten doen. 3 mille goedkoper. EU is heel groot. ;)

• EektheMan
Pr088 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Sparrow doet 6kW bij -10 maximaal.
Met 6kW red je het 99% van de tijd wel, maar bij -10.... Ik zou wat marge nemen. Als je een bijverwarming hebt, bijvoorbeeld een houtkachel, dan kun je de Sparrow doen en op hele koude dagen bijstoken.

Ik zou ook een 300l vat overwegen. Scheelt niet zoveel euro's, neemt zelfde ruimte in qua diameter. Alleen wat hoger. Toch lekker als je gezin wat groter is of als je een bad vult.
Ik had graag de Sparrow genomen, maar die gaat richting de 16-18 Euro. Dan kan ik denk ik beter (omdat ik geen plat dak heb) een ander merk kiezen met meer vermogen.

300 Liter lijkt me inderdaad fijner. Ik was een beetje huiverig omdat we al tegen de grens aan zitten om groter te gaan. Zodra je meerdere koude dagen achtereen hebt zou het water door de vele defrosts kouder kunnen worden?

• BarryH
  • Nu online
[...]

Controleer je warmteverlies op basis van een aantal koude dagen.
Wat was je verbruik en wat zou het zijn geweest bij 20 graden binnen en -10 buiten?
Dat is nl de praktijk ipv een model.

Nb. Met name bij veel ramen op zuid en vakantie in het stookseizoen kan het jaarverbruik misleidend laag zijn

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• EektheMan
MotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Maak zelf de berekening opnieuw via die link. Benieuwd wat eruit komt. Klopte bij mij als een bus.

Er komt vast nog wel kouder weer. Zet je verwarming op de gewenste temperatuur en stook 24/7 en je weet hoeveel vermogen je nodig hebt aan de hand van verbruik. Kan je terugrekenen dan.
Ik zie dat ik deze al een keer heb gedaan. Kwam 13,87 uit. Daarbij had ik muren zonder spouw gekozen. Ik zal het nog eens opnieuw doen.

Ik heb de ketel al drie jaar op aanvoer 50C staan, dat gaat goed. Meeste verlies lijkt te gaan door de oude houten kozijnen. Daar is het sterk voelbaar kouder en flinke tocht.

Op de koudste dagen in de afgelopen maand heb ik een max verbruik van 16 M3 gehad. Tijdens kerst zijn we op vakantie geweest en is de verwarming op 8C gezet en niet aangeslagen. Was wel slechts 11C bij thuiskomst. Het verwarmen kostte 25m3 op die dag.

• BarryH
  • Nu online
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Ik zie dat ik deze al een keer heb gedaan. Kwam 13,87 uit. Daarbij had ik muren zonder spouw gekozen. Ik zal het nog eens opnieuw doen.

Ik heb de ketel al drie jaar op aanvoer 50C staan, dat gaat goed. Meeste verlies lijkt te gaan door de oude houten kozijnen. Daar is het sterk voelbaar kouder en flinke tocht.

Op de koudste dagen in de afgelopen maand heb ik een max verbruik van 16 M3 gehad. Tijdens kerst zijn we op vakantie geweest en is de verwarming op 8C gezet en niet aangeslagen. Was wel slechts 11C bij thuiskomst. Het verwarmen kostte 25m3 op die dag.
Is dit NL kwaliteit gas? (theorie 9,8kWh warmte/m3)?
Dan is het sommetje:
stel 20graden binnen, buiten was het 0. Beide gemiddeld over het etmaal.
Dan is voor -10 het warmteverlies 50% groter: dus 16m3 wordt 24m3 * 8,5 (praktijk!) = 204kWh warmte nodig per 24 uur.
Stel warmtepomp is 24 uur beschikbaar (hoeft geen SWW te doen?): dan 204/24 = 8,5kW nodig.
Waarschijnlijk slim om niet van 24 maar van 20 uur uit te gaan: 10,2kW

• MotorBeast
Als je die 16m3 voor 24 uur nodig had is dat ongeveer 5,3kW gemiddeld. Afronden naar boven zeg 6kW en heb je nog wat rek nodig voor defrost en SWW = 7 bij welke buitentemperatuur?

• Pr088
DjAntoon schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Het is ook niet fijn als je duidelijk een te grote warmtepomp hebt, dat geeft verlies in comfort in het tussen seizoen. Nu kan een weheat wel ver terug moduleren, maar dan nog. Het is niet erg als een warmtepomp in extreme omstandigheden op 100% moet draaien. Als je dan een backup plan hebt zeker. Ik ben blij met pelletkachel en airco, nooit meer zonder verwarming. (Ik heb een aggregaatje om de pelletkachel werkend te houden)
Je moet wel een alternatief hebben. Anders gewoon kiezen voor een 8kW Blackbird. Die kan moduleren tot 20%. Dat is eigenlijk altijd genoeg. In de echte lente kan de warmtepomp via OpenTherm gewoon een paar runs van enkele uren maken.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:43

In hybride kan dit prima. Dan heb je je ketel als back-up voor de echt koude momenten maar bespaar je toch al een hoop gas.
Wil je volledig van t gas af dan zou ik t niet doen (tenzij je van plan bent bij te stoken met je haard).

Ik heb een jaren 50 woning en zat ook rond de 1200-1300m3 gas per jaar. Ik heb een Sparrow in hybride opstelling. Dit stookseizoen (eigenlijk tussen Kerst en zondag) moest de ketel tot nu toe voor zo’n 20m3 bijspringen.

Oh en ik stook het 19,5 graad warm binnen.

Ja, iedere woning is anders. Ik deel alleen mijn ervaring in de hoop dat het je helpt in je keuze.

Succes met de afweging!

• EektheMan
BarryH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:58:
[...]
Dan is voor -10 het warmteverlies 50% groter: dus 16m3 wordt 24m3 * 8,5 (praktijk!) = 204kWh warmte nodig per 24 uur.
Stel warmtepomp is 24 uur beschikbaar (hoeft geen SWW te doen?): dan 204/24 = 8,5kW nodig.
Waarschijnlijk slim om niet van 24 maar van 20 uur uit te gaan: 10,2kW
Gas in Belgie is vergelijkbaar met NL inderdaad.

Ah, exact deze berekening zou voor een koude dag goed passen bij mijn situatie. Al moet SWW ook gedaan worden.

Dan zal ik op koude dagen dus met de openhaard moeten bijverwarmen. Geen probleem.

Heeft het verder nog nadelige effecten? (Te) Hoog stroomverbruik? Vroegtijdige slijtage compressor etc?

[ Voor 65% gewijzigd door EektheMan op 13-01-2026 20:09 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:57
[...]

Jouw oude gasverbruik van 1200 m3 is echt extreem laag voor een huis van meer dan 230 m2 met enkelglas. Ik vermoed dat je niet altijd overal stookt.

Die warmteverliesberekening van 12 kW verbaast me dan ook helemaal niet.

Een warmtepomp van 6 kW in zo’n huis plaatsen is een slecht idee. Die 6 kW is het maximum vermogen bij buitentemperaturen van -10 graden. Door defrosts en compensatie van defrosts verlies je veel capaciteit, meestal grofweg zo’n 25%. Ik schat in dat je netto zo’n 5 kW overhoudt.
Bij jouw huis staat zo’n warmtepomp dan de hele maanden november tot en met februari te stampen en te defrosten, en warm ga je het er zeker niet mee krijgen. Rond het vriespunt kom je gegarandeerd direct in de problemen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• BarryH
  • Nu online
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Ik heb de verwarming meestal op 18 staan. Bij dat verbruik in de afgelopen week kom ik op zo'n max 14m3 per dag. Neem ik 10kW per kub, kom ik op 140kW per dag verbruik.
Maar toen was het geen -10!

• Pr088
[...]

Neem ook mee dat je HR-ketel circa 90% rendement heeft. Dus 9,8 * 0,9 = 8,82kWh / m3

• BarryH
  • Nu online
Pr088 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:09:
[...]

Neem ook mee dat je HR-ketel circa 90% rendement heeft. Dus 9,8 * 0,9 = 8,82kWh / m3
zekers... zie mijn rekenvoorbeeld

• EektheMan
JeroenVerweij schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:00:
[...]
In hybride kan dit prima. Dit stookseizoen (eigenlijk tussen Kerst en zondag) moest de ketel tot nu toe voor zo’n 20m3 bijspringen.
Dank voor het delen! 20m3 valt me erg mee. Daar zou ik persoonlijk dan niet voor een hybride willen kiezen. De aansluitkosten per edit: jaar (oops)maand bedragen hier zo'n 200 Euro. Die kan ik dan investeren in hout voor de openhaard of electrische bijverwarming.
BarryH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Maar toen was het geen -10!
Klopt, er zat 1 dag tussen van -9C, maar geen wind. Dat scheelt een hoop voor ons huis vol kieren. Verbruik was die dag niet meer.

[ Voor 22% gewijzigd door EektheMan op 13-01-2026 21:01 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:52
[...]

"Arm gas" noemen ze dat in België geloof ik :) en volgens mij is België inmiddels over naar "rijk gas".
Scheelt uit mijn hoofd iets van 20% in de verbrandingswarmte dus dan kan nog best significant zijn voor de berekening.

• BarryH
  • Nu online

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:43
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Dank voor het delen! 20m3 valt me erg mee. Daar zou ik persoonlijk dan niet voor een hybride willen kiezen. De aansluitkosten per maand bedragen hier zo'n 200 Euro. Die kan ik dan investeren in hout voor de openhaard of electrische bijverwarming.
Mijn woonoppervlak is overigens ~130m2, vrijstaand. Spouw is 25 jaar geleden gevuld. Dakisolatie is van 3 jaar geleden. Overal HR++ glas.

Dus wel wat anders dan bij jou :)

• BarryH
  • Nu online
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Dank voor het delen! 20m3 valt me erg mee. Daar zou ik persoonlijk dan niet voor een hybride willen kiezen. De aansluitkosten per maand bedragen hier zo'n 200 Euro. Die kan ik dan investeren in hout voor de openhaard of electrische bijverwarming.

[...]

Klopt, er zat 1 dag tussen van -9C, maar geen wind. Dat scheelt een hoop voor ons huis vol kieren. Verbruik was die dag niet meer.
En die -9 was 1 of 2 uur van die dag? of daggemiddeld????

Echt. doe het niet. een te kleine pomp. sluit hem dan hybride aan (of voor het eerste jaar).

• EektheMan
arjenhiemstra schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:12:
[...]

"Arm gas" noemen ze dat in België geloof ik :) en volgens mij is België inmiddels over naar "rijk gas".
Scheelt uit mijn hoofd iets van 20% in de verbrandingswarmte dus dan kan nog best significant zijn voor de berekening.
Ik heb het op de gasrekening nagekeken. De conversie die ze gebruiken is: 11,3967 kWh/m³

Dus inderdaad significant.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45
In NL noemen we laagcalorisch ook wel G-Gas, Groningen Gas

What a fine day for Science! | Specs

• EektheMan
BarryH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:19:
[...]

En die -9 was 1 of 2 uur van die dag? of daggemiddeld????

Echt. doe het niet. een te kleine pomp. sluit hem dan hybride aan (of voor het eerste jaar).
Ah ja :-) Max -5 en Min -9.

Dit is wel de situatie met enkel glas, slecht en geisoleerd dak. Komt triple glas in, dak wordt gedaan en elke vloer wordt geisoleerd. Zwakke punt blijven de muren.

Overschakelen van hybride naar full electric is denk ik best prijzig om voor slechts 1 jaar te doen. Maar, inderdaad, om het zeker te weten is het misschien het beste alternatief. Ik ga de prijs navragen. Installateur had geen goede ervaringen met hybride en onze Buderus/Bosch ketel.

[ Voor 13% gewijzigd door EektheMan op 13-01-2026 20:29 ]

• BarryH
  • Nu online
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Dit is wel de situatie met enkel glas, slecht en geisoleerd dak. Komt triple glas in, dak wordt gedaan en elke vloer wordt geisoleerd. Zwakke punt blijven de muren.

Overschakelen van hybride naar full electric is denk ik best prijzig om voor slechts 1 jaar te doen. Maar, inderdaad, om het zeker te weten is het misschien het beste alternatief. Ik ga de prijs navragen. Installateur had geen goede ervaringen met hybride en onze Buderus/Bosch ketel.
Wellicht jaartje wachten en leren?
230m2 ismet spouwmuur gevuld al snel meer dan 6kW.
En kijk eens bij bv Warmtepomponline.com of e-duurzaam.nl of mbklimaattechniek.nl
Daar kan je online de merken vergelijken (zit niet veel verschil tussen)

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 13-01-2026 20:33 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:52
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:22:
[...]

[...]

Ik heb het op de gasrekening nagekeken. De conversie die ze gebruiken is: 11,3967 kWh/m³

Dus inderdaad significant.
Dan ben je inderdaad over naar "Rijk gas" of Hoog calorisch gas zoals ze dat in Nederland noemen. Dat verschil moet je zeker meenemen in je berekening.

• SebastiaanPs
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Overschakelen van hybride naar full electric is denk ik best prijzig om voor slechts 1 jaar te doen.
Zelfs voor een zeer goed geïsoleerde nieuwbouwhuis van 270 m2 met WTW ventilatie is een warmtepomp van 5 of 6 kW echt te klein, laat staan voor renovatie zonder muurisolatie. Die warmteverliesberekening van 12 kW klinkt voor mij heel realistisch voor jouw huis van 270 m2 met enkelglas en zonder muurisolatie, valt me nog mee zelfs.

Doe het dan meteen goed. Optie 1: je laat een warmteverliesberekening voor de nieuwe situatie maken (met triple glas en nieuwe dakisolatie) en kiest je warmtepomp op basis van die berekening. Optie 2: je gaat eerst verbouwen en stookt nog een jaartje door op gas. Over een jaar pak je voor alle stookdagen het gasverbruik en de daggemiddelde temperatuur, dan kun je een grafiek maken en het benodigde vermogen berekenen.

Nadelen van zo’n kleine warmtepomp gebruiken: grotendeels op 100% vermogen waardoor lage COP, veel defrosts en veel geluid. Plus al het werk en/of de kosten van veel moeten bijstoken.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• EektheMan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Zelfs voor een zeer goed geïsoleerde nieuwbouwhuis van 270 m2 met WTW ventilatie is een warmtepomp van 5 of 6 kW echt te klein, laat staan voor renovatie zonder muurisolatie. Die warmteverliesberekening van 12 kW klinkt voor mij heel realistisch voor jouw huis van 270 m2 met enkelglas en zonder muurisolatie, valt me nog mee zelfs.

Doe het dan meteen goed. Optie 1: je laat een warmteverliesberekening voor de nieuwe situatie maken (met triple glas en nieuwe dakisolatie) en kiest je warmtepomp op basis van die berekening. Optie 2: je gaat eerst verbouwen en stookt nog een jaartje door op gas. Over een jaar pak je voor alle stookdagen het gasverbruik en de daggemiddelde temperatuur, dan kun je een grafiek maken en het benodigde vermogen berekenen.

Nadelen van zo’n kleine warmtepomp gebruiken: grotendeels op 100% vermogen waardoor lage COP, veel defrosts en veel geluid. Plus al het werk en/of de kosten van veel moeten bijstoken.
Dank allen voor het meedenken. Ik ga nogmaals een warmteverliesberekening laten doen, maar ik denk niet dat we lager dan 10-11kW kunnen komen zonder muurisolatie. En dan loop ik tegen de door jullie genoemde frictiepunten aan.
Ook ga ik navragen of er niet toch een hybride versie kan komen om eventuele problemen te voorkomen. En als laatste nog veel meer offerte aanvragen doen om te kijken of er toch niet iets aan de prijs gedaan kan worden met alternatieve merken.

Nogmaals dank iedereen, ik ga aan de slag. _/-\o_

• SebastiaanPs
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Dank allen voor het meedenken. Ik ga nogmaals een warmteverliesberekening laten doen, maar ik denk niet dat we lager dan 10-11kW kunnen komen zonder muurisolatie. En dan loop ik tegen de door jullie genoemde frictiepunten aan.
Ook ga ik navragen of er niet toch een hybride versie kan komen om eventuele problemen te voorkomen. En als laatste nog veel meer offerte aanvragen doen om te kijken of er toch niet iets aan de prijs gedaan kan worden met alternatieve merken.

Nogmaals dank iedereen, ik ga aan de slag. _/-\o_
Succes!
Het laatste wat ik nog wil toevoegen naar aanleiding van jouw opmerking:
Daar zou ik persoonlijk dan niet voor een hybride willen kiezen. De aansluitkosten per maand bedragen hier zo'n 200 Euro.
Als de aansluitkosten voor gas €200/mnd bedragen, dan geeft het schrappen van de gasaansluiting veel ruimte voor een grotere warmtepomp. :)
offtopic:
Mitsubishi is een A-merk dat relatief grote warmtepompen aanbiedt, zonder dat het meteen een hoge toren is met dubbele fan. Kijk bijv eens naar de PUZ-SWM120YAA. Die heeft zeker voldoende vermogen voor jouw huis (13.6 kW bij Tbuiten -10 graden) en heeft een gunstig minimumvermogen van 3.4 kW, wat helemaal prima is voor zo’n groot huis. Deze warmtepomp zal duurder zijn dan de Sparrow, maar de meerprijs heb je binnen enkele jaren terugverdiend via de vermeden gasaansluiting en bijstookkosten. En dan hebben we het nog niet over het toegenomen comfort gehad. Zie: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:15
@EektheMan
Wil je van het gas af helemaal ? Of blijft je cv ketel in een hybride opstelling aanwezig ? In dat geval zal je ketel bijspringen als de Sparrow tekort komt .

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-01 21:31
wbdj schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:11:
[...]

Bedankt. Bevriezen die achterste drie poten zeker niet? Ik overweeg ook lint.
Eerder toen hij op tegels stond ontstonden er wel eens ijspegels tussen dde unit en de tegel. Dat is nu opgelost met de bigfoots

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:10
Nog even een nabrander over de benodigde capaciteit: als je exact op de minimale capaciteit gaat zitten die je tijdens normaal verbruik nodig hebt, dan heb je weinig speling als er een keer iets mis gaat.

Onze Sparrow komt bijna nooit boven de 4 kW per uur uit aan geleverde warmte. Alleen tijdens de heel koude dagen afgelopen week is er een aantal uurtjes net boven de 4 geweest.

Toch ben ik blij dat wij geen Flint hebben:

Toen de aardlek er met kerst opeens uit lag heeft de Sparrow van 22.30 tot 07.30 de volgende ochtend helemaal uit gestaan. Het was toen tegen de 16 graden beneden.

Hij heeft toen de hele dag op vol vermogen nodig gehad om het weer op temperatuur te krijgen.

Kortom, voor dit soort situaties is het wel prettig om een beetje slack te hebben mbt het vermogen.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwfFO78LLRhl5yGS5ogBsVaj_Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LmO3wQbNwLTF21zuhd3RzHO.jpg?f=fotoalbum_large

Aardig om te zien is hoe de bewolking wegtrok , de te temperatuur buiten in korte tijd fors daalde en hoe de Sparrow op stooklijn er vervolgens op reageert .

[ Voor 25% gewijzigd door RayDelft op 14-01-2026 10:14 ]

• EektheMan
RayDelft schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:21:
@EektheMan
Wil je van het gas af helemaal ? Of blijft je cv ketel in een hybride opstelling aanwezig ? In dat geval zal je ketel bijspringen als de Sparrow tekort komt .
In principe ga ik liever meteen van het gas af. De (enige) installateur in Belgie had geen goede ervaringen met een Sparrow samen met een Buderus ketel en raadde het af. Maar ik ga toch vragen of hij dat kan herzien. Mocht ik 3 jaar zonder problemen lopen, dan kan de ketel eraf, of zodra het gas duur wordt.

• Pr088
EektheMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Gas in Belgie is vergelijkbaar met NL inderdaad.

Ah, exact deze berekening zou voor een koude dag goed passen bij mijn situatie. Al moet SWW ook gedaan worden.

Dan zal ik op koude dagen dus met de openhaard moeten bijverwarmen. Geen probleem.

Heeft het verder nog nadelige effecten? (Te) Hoog stroomverbruik? Vroegtijdige slijtage compressor etc?
Als je een bijverwarming hebt via de openhaard dan zou het kunnen. Mijn Blackbird is wat aan de grote kant, maar dat heeft als voordeel dat de compressor in een lage stand draait en de ventilator weinig geluid produceert. Onder grote deellast of vollast is dat wel anders. Met een kleinere pomp heb je wel kans dat de WP vaker op een hogere stand draait, mogelijk met meer geluid. Dus dat is nog een overweging om mee te nemen.
Wel een prachtig product de Sparrow. Dus ik praat je niet naar een Blackbird toe hoor ;)

Ik ken de Belgische situatie met aansluitingskosten voor gas (vastrecht) niet, maar ik zou voor FE gaan. Dan kun je ook je gasaansluiting opzeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 14-01-2026 12:01 ]

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:47
Pr088 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Als je een bijverwarming hebt via de openhaard dan zou het kunnen. Mijn Blackbird is wat aan de grote kant, maar dat heeft als voordeel dat de compressor in een lage stand draait en de ventilator weinig geluid produceert. Onder grote deellast of vollast is dat wel anders. Met een kleinere pomp heb je wel kans dat de WP vaker op een hogere stand draait, mogelijk met meer geluid. Dus dat is nog een overweging om mee te nemen.
Wel een prachtig product de Sparrow. Dus ik praat je niet naar een Blackbird toe hoor ;)
Ik heb dus een Sparrow, inderdaad prachtig en stil, met een 300L SWW en geen gas. 2 dagen nadat de boel was aangesloten direct van het gas gegaan. (Mijn backup is dus split airco die kan bijspringen). Maar niets nodig gehad tijdens de koude dagen. Enige wat ik aangepast had, was geluid ‘iets harder’ gezet, zodat de compressor meer dan 70% kon draaien. Zat op het randje, maar met 90% compressor (nog niet op zijn hardst) hield ie ons huis geheel warm.
BB is ook mooi, maar deze pastte niet op ons afdakje.. te lang.

Ik zou zeker eens naar installateurs uit NL vragen, 16-18k voor een Sparrow is redelijk aan de hoge kant…

Je verlies berekenen van de warmte is belangrijk, en je backup van houtkachel bij extreme kou (3 dagen per jaar ofzo) zijn belangrijk.
Nadeel van de kachel, je huis koelt af, en een warmtepomp is een ‘diesel’, langzaam. Dus het is niet gelijk weer warm, en een haard wil je niet snachts hebben branden denk ik..

[ Voor 11% gewijzigd door badnews.nl op 14-01-2026 12:08 ]

• EektheMan
Pr088 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Ik ken de Belgische situatie met aansluitingskosten voor gas (vastrecht) niet, maar ik zou voor FE gaan. Dan kun je ook je gasaansluiting opzeggen.
Ik heb geen plat dak, dus een Blackbird is dan iets lastiger.

De installateur en importeur van WeHeat heeft net contact met mij opgenomen over de Hybride oplossing. Deze bieden ze in Belgie helaas niet aan omdat het volgens hen te storingsgevoelig is :(

Voor gas betaal ik nu 0,047 Euro/kWh en Electriciteit 0,136 Euro/kWh. Bijkomende kosten Electriciteit: 270 Euro en Gas 200 Euro p/j. Dus je hebt een goede COP >3,5 nodig om te kunnen besparen.

@badnews.nl De all-electric Sparrow komt alles inclusief op 11.000 Euro. Er zou nog een subside van 1500 af kunnen.
De warmteverliesberekening komt op bijna 12 kW. Maar ik heb in de buurt een vergelijkbaar huis gevonden die al gerenoveerd hebben. Ik hoop van hen het daadwerkelijke gasverbruik te horen ipv theoretisch.

Geluid is wel een puntje omdat ik het aan de straatzijde laat zetten. De voortuin is iets van 15 meter tot aan de straat. Ik wil geen opmerkingen van onze actieve straat op elk straatfeest. Buren naast ons zitten ook op zo'n 15 meter met een haag ertussen. Maar dan nog, een vaak op volle toeren draaiende pomp kan niet goed zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door EektheMan op 14-01-2026 13:24 ]

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:47
EektheMan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Ik heb geen plat dak, dus een Blackbird is dan iets lastiger.

De installateur en importeur van WeHeat heeft net contact met mij opgenomen over de Hybride oplossing. Deze bieden ze in Belgie helaas niet aan omdat het volgens hen te storingsgevoelig is :(

Voor gas betaal ik nu 0,047 Euro/kWh en Electriciteit 0,136 Euro/kWh. Bijkomende kosten Electriciteit: 270 Euro en Gas 200 Euro p/j. Dus je hebt een goede COP >3,5 nodig om te kunnen besparen.

Geluid is wel een puntje omdat ik het aan de straatzijde laat zetten. De voortuin is iets van 15 meter tot aan de straat. Ik wil geen opmerkingen van onze actieve straat op elk straatfeest. Buren naast ons zitten ook op zo'n 15 meter met een haag ertussen. Maar dan nog, een vaak op volle toeren draaiende pomp kan niet goed zijn.
De nachtstand is bij mij heel stil, hij staat dus letterlijk naast mijn slaapkamerraam, en ik kijk erop als ik mijn gordijn open doe (max 1.5m afstand) en ik hoor hem niet in de nacht. Overdag staat ie luider, maar mijn koelkast maakt ongeveer met zoveel geluid. Binnen hoor ik hem dan ook absoluut niet. Pas toen het echt koud weld en ik de pomp harder heb laten draaien, maakte ie wat geluid overdag..

Gas en stroom zijn bij jullie ten zuiden van ons wel goedkoper, en is een stuk minder lonend. Ik zat met gas boven de 1.10 en elektra op 23 cent (nu onder de 19 met nieuw contract). Komt in NL door hoge belasting hierop. Aansluiting gas kost ongeveer 30 euro, dus ik bespaar ruim 300 euro op de gasaansluiting nu.
Pagina: 1