Ervaring met "Dryphon" douchegoot Easy Drain

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-01 13:24
Binnenkort gaan wij de badkamer verbouwen en daar laten we een douchegoot plaatsen. Nou leek mij dit een redelijk recht toe recht aan verhaal, maar na wat onderzoekwerk kwam ik er achter dat je een klassiek sifon hebt en een "Dryphon". Het laatste is een soort rubberen flap die dient als afsluiter in plaats van een laagje water.

Het forum heb ik al doorzocht maar kom alleen wat berichten van jaren geleden tegen.

Zijn er mensen die dit type sifon inmiddels al langere tijd in gebruik hebben? Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Zo'n plastic flap lijkt me niet het eeuwige leven te hebben. Daarnaast heb je geen rooster meer en spoelen alle haren zo de afvoer in. Dat klinkt ook als een verstopping waiting to happen.

Er is ook nog een 'klassieke' variant te koop die eventueel later om te bouwen is naar de 'flap-variant'. Daar gaat nu mijn voorkeur naar uit.

• Londras
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-01 22:49
Deze variant kende ik nog niet, wij hebben zelf een Easydrain waarvan ik het plastic binnenstuk kan verwijderen (ik zie dat deze nu ook een Dryphon variant heeft).
Als ik de haren zie die nu in de sifon blijven zitten moet ik er inderdaad niet aan denken dat dit allemaal in mijn afvoerbuizen verdwijnt en zoals je aangeeft verstoppingen veroorzaakt.
Ik ben ook benieuwd of de voordelen zoals weinig reiniging en grotere waterafvoer capaciteit de moeite waard is.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 08:06

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik heb bij het verbouwen van de badkamer een gewone Easydrain geïnstalleerd en daar later de dryphon in gemonteerd met de ombouwset die ze hier voor hebben. De reden hiervoor is dat met de natte sifon er water blijft staan en dit voor vervelende geurtjes zorgde door wat er leeft in dat stilstaande water. Het schoonmaken van de sifon loste dit telkens wel op, maar met de Dryphon hoeft het niet meer. De dryphon zit er nu een ruim jaar in en werkt prima. Als je bezorgd bent over de levensduur van de flap: dat is een los deel dus het lijkt me dat je die kunt vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cassettebandje op 14-01-2026 12:15 ]

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-01 13:24
Bedankt voor de reacties. @Londras Die voordelen t.o.v. eventuele nadelen houden mij ook tegen. De klassieke variant is voor een paar tientjes om te bouwen dus dat lijkt me sowieso een veilige optie.

@Cassettebandje Het stilstaande water spoelt toch vrijwel dagelijks door? Ik heb in het verleden geen geurproblemen gehad met het stilstaande water zelf. Hooguit als deze droog kwam te staan. Dat laatste zou bij de flap variant dus niet meer kunnen.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 08:06

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Tja, dat zou je denken, maar de praktijk was hier anders.

Met jouw twijfel kun je prima de gewone versie nemen en mocht het toch niet bevallen alsnog ombouwen. Het ombouwen is eenvoudig: huidige sifondeel eruit, goed schoonmaken, de nieuwe erin monteren en afwerken met de meegeleverde kit.

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:13
Hier hebben we al ruim 2,5 jaar een dryphon en ben er tevreden over. Af en toe even schoonmaken en het haar wat vast blijft hangen er even uithalen, maar dat moet met een reguliere versie ook.
Het is wel minder dan bij een reguliere versie.
Pagina: 1