Advies voor Custom Build Desktop voor mijn zoon - v2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Perenzijncoel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:20
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral wil mijn zoon gaan gamen met een snellere prestaties en betere resolutie (1440p) vergeleken mijn zijn huidige school laptop. De computer moet op Windows 11 gaan draaien. Games die hij graag doet zijn Minecraft, Terraria, Resident Evil, Counterstrike, en Rust.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1200 Euro inclusief verzend kosten. Assemblage wil hij zelf gaan doen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft al een MSI G272QPF E2 Gaming Monitor, alsook AOAS 4-in-1 Pro Gaming set met muis/muismat/toetsenbord/headset en goedkope Action speaker

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hij heeft erg zijn best gedaan om onderdelen uit te zoeken op internet, en heeft de volgende lijst onderdelen bedacht (ik weet niet hoe ik het in zo'n mooi lijstje zet - sorry):
1) SSD: Philips Interne Solid State Drive M.2 M140 - NVMe PCIe Gen3 2 TB (2280)
2) CPU:: AMD Processor Ryzen 7 5800X
3) CPU Cooler: Thermalright, AQUA ELITE 360 ARGB
4) GPU: XFX Swift AMD Radeon RX 9060 XT OC Gaming Edition with 16GB GDDR6
5) Moederbord: GIGABYTE B550M GAMING X WIFI6
6) Behuizing: Lian Li VECTOR V100 MINI Micro Form Factor Compact PC Case
7) Power Supply Unit: RAIDMAX Cobra 650W, 80+ Gold Certified Gaming PSU,
8) RAM: CORSAIR Vengeance LPX 32GB

Ik heb al geleerd dat de voeding niet de beste is, dus daarvoor in de plaats zou ik/hij liever een 750W alternatief hebben. Kunnen jullie wat aanraden?
Daarnaast, betreffende de SSD, hij zou liever een 4de generatie hebben met 2T capaciteit. Kunnen jullie iets aanraden dat goed value for money is?

Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hij heeft de onderdelen op Amazon en Newegg gezien, maar ik zou de/vergelijkbare onderdelen lieve bij een betrouwbare Nederlandse/Europese website kopen. Maar het mag natuurlijk boor hem ook weer niet te duur worden.
Betreffende Merkvoorkeur wil hij voor de CPU graag AMD hebben (hij wil geen Intel). Voor de GPU (moet minimaal 16GB zijn) het liefste NVIDIA maar hij vond de hierboven genoemde GPU een beter value for money. Zijn jullie het daar mee eens?
Hij staat wel open voor andere merken.

Hebben jullie suggesties wat hij het beste zou kunnen aanschaffen met zijn budget en wat hij ermee wil doen. En tevens waar hij dit het beste kan aanschaffen naar jullie mening?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Niet van plan - standaard prestatie moet al goed zijn

Wat verwacht je van ons?
Het zou fantastisch zijn als jullie advies kunnen geven over de volgende zaken 1) zijn de onderdelen compatibel?, 2) kunnen jullie een betere Power Supply aanraden?, 3) kunnen jullie suggesties doen voor een 2T Gen 4 SSD?, 4) zal de computer in staat zijn om goede gaming prestaties te leveren, 5) is de computer niet overdesigned en daardoor 'te goed' voor waar hij voor nodig is?, en 6) bij welke websites zouden jullie de onderdelen kopen?
Uiteindelijk wil mijn zoon graag een goede custom build game computer bouwen die binnen zijn budget van 1200 euro past.

Alle reacties

• Perenzijncoel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:20
en natuurlijk weer.... Alvast hartelijk dank voor jullie hulp! Koen en Joep

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:54
Zie Handleiding Pricewatch voor hoe je een mooi lijstje maakt :)

Onderdelen zoeken bij Newegg etc heeft niet zo veel zin tenzij je van plan bent in de VS te gaan kopen, dus ik zou het gewoon bij de Pricewatch hier houden :P

Met een budget van 1200 gaat het met de huidige geheugen / opslag prijzen moeilijk worden om er ook nog een 2TB SSD in te stoppen vrees ik aangezien die nu zo'n 200 euro zijn.

Ik weet niet of je bereid bent om tweedehands te kopen, maar als je daar voor DDR5 geheugen kijkt dan past een AM5 setje ook binnen budget.
Bijvoorbeeld zoiets
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 127,70€ 127,70
1MoederbordenASRock B850M-X WiFi R2.0€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenPowercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 399,-€ 399,-
1BehuizingenAntec FLUX M€ 58,70€ 58,70
1VoedingenEnermax Revolution III 650 watt€ 59,90€ 59,90
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 116,90€ 116,90
Totaal€ 887,10
En dan een leuke koeler van Thermalright erbij met schermpje waarop je de temperatuur kan aflezen, ziet er wel cool uit https://www.amazon.nl/-/e...ler-LGA1700/dp/B0DMZXVZ7C en een setje 32GB DDR5 geheugen van V&A zoals v&a aangeboden: Crucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B

Wil je toch alles nieuw hebben dan zit je gewoon vast aan of AM4 idd of AM5 met maar 16GB geheugen. Dat laatste is in princiepe ook een oplossing, dan kan je altijd later nog een identiek 16GB stickje erbij stoppen.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:43
Ik zou nu niet meer investeren in een nieuw AM4 cpu+moederbord en DDR4 geheugen.
Met dit budget zou ik ook geen dure grote AIO360 radiator kopen.
Voorbeeld van een AM5/DDR5 build:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 127,70€ 127,70
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 129,90€ 129,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound Radeon RX 9060 XT 16GB€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenChieftec Vista GT-01B-OP€ 58,-€ 58,-
1ProcessorkoelingDeepCool AG400 BK ARGB V2€ 23,95€ 23,95
1Geheugen internG.Skill Aegis 5 F5-6000J3636F16GX1-IS€ 229,90€ 229,90
1VoedingenChieftec Vega 750 watt€ 76,54€ 76,54
1Interne SSD'sLexar NQ790 1TB€ 118,90€ 118,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.173,89
7500F is een nieuwere 6-core cpu zonder interne gpu, vergelijkbaar met de 7600.
De Lian Li V100 mini kon ik nog niet vinden in de pricewatch, daarom de Chieftec vista behuizing gekozen met 3x ARGB fans en front USB-C.
Goedkoop Eagle ATX moederbord met ARGB-headers voor aansturing voor de verlichte ARGB-fans en heatspreader voor de M2 SSD. Tevens wifi/BT.
Bespaart met een 1Tb PCIe4.0 SSD met QLC geheugen. De Samsung 990 Evo Plus is een goede 2Tb SSD, maar viel buiten budget.
Goede ATX3.1 Tier-A 750W Gold voeding, niet modulair (kabels zitten vast aan de voedingzijde).
Goedkope luchtkoeler met 12cm ARGB fan.
Bespaart met 1x 16Gb 6000CL36 DDR5 geheugen, dat zul je nog wel een keer moeten uitbreiden naar 32Gb.
Zeer stille Powercolor AMD 9060 XT videokaart met 16Gb geheugen (Excellent getest).

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, begin nu met 16GB en prik er ooit nog eens 16GB bij. Voor 1440P moeten we ook eerlijk zijn; met dit budget kom je een eind, maar als je dat écht goed wil is doorsparen naar een RX 9070 XT noodzakelijk. Maar ik denk dat je als je met een paar maanden nog een keer 16GB erbij prikt je al een heel prima setje hebt voor het geld. Koop dan nu ook geheugen wat bij veel winkels in de pricewatch staat en van een goed merk, want voor een tweede stick moet je wel exact dezelfde (nog kunnen) kopen.

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:23

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

In aanvulling; ik sluit me verder helemaal aan bij de build van @Woezik . Wel kun je nog overwegen toch een tikje over budget te gaan en een 7700 Tray cpu te kopen. Die staat in de 1440P best-buy guide, en is wel echt fors steviger. Als er eenmaal 32GB ram in zit kun je dan ook veel makkelijker over 2-3 jaar nog eens een upgrade doen want: dan hoef je namelijk alléén de GPU te vervangen en bent dan in principe al klaar. En het is toch wat fijner als je eens een CPU intensief spel opstart (strategiespellen).

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-01-2026 23:23 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1