9070 xt geeft maar op een scherm beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koekoeksklok
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12:03
Mijn vraag
Hallo allemaal, ik heb een prober Dat ik zelf niet krijg opgelost.
Ik heb een sapphire 9070 xt gekocht en vandaag binnengekregen.
Na het installeren van de kaart, computer gestart en alleen beeld op een enkele monitor.
Nu weet ik niet hoe ik dit probleem kan oplossen.
Heeft iemand een idee wat te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x Samsung g50a monitor
5800x3d
64gb ram
Asus dark hero am4 moederbord
Videokaart is een 9070 xt en de vorige videokaart, een 7900xt
De videokaart is aangesloten met 2 aparte voedingskabels op een corsair rm850x.
Het besturingssysteem is Linux.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-De kaart verwijderd en weer teruggeplaatst.
-kabels gecontroleerd en verschillende poorten op de 9070 geprobeerd.
-combinaties geprobeerd van 2 hdmi of display port kabels en ook 1 dp en 1 hdmi.
-windows geinstalleerd en amd adrenalin, dit geeft hetzelfde probleem, 1 monitor geeft beeld.
- kabels wisselen en andere poorten geeft geen resultaat.
-7900xt teruggeplaatst en alles werkt perfect op beide linux en windows.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Was je 7900XT kapot? Want de 9070 XT is bijna even snel ;)

Maar dat terzijde. In Linux moet je waarschijnlijk een nieuwere kernel hebben voor de 9070. AMD drivers zitten namelijk in de kernel.

De 9070XT is ondersteund vanaf Linux kernel 6.12 LTS of 6.13.5 en hoger. Als je nu een oudere hebt dan gaat je kaart niet volledig werken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Koekoeksklok
Nee de 7900 werkt nog goed, ik wilde een nieuwe generatie videokaart ivm fsr4 en betere raytracing.
De lunux kernel zat ik ook aan te denken maar op windows is er ook maar 1 scherm dat werkt.
Ik ga in ieder geval kijken of een nieuwere kernel werkt. dankje

[ Voor 27% gewijzigd door Koekoeksklok op 13-01-2026 21:26 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Koekoeksklok schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:24:
Nee de 7900 werkt nog goed, ik wilde een nieuwe generatie videokaart ivm fsr4 en betere raytracing.
De lunux kernel zat ik ook aan te denken maar op windows is er ook maar 1 scherm dat werkt.
Ik ga in ieder geval kijken of een nieuwere kernel werkt. dankje
Kun je wel de volledige resolutie en refresh rate überhaupt kiezen? Geen uitroepteken in apparaatbeheer?

BIOS helemaal up to date? Resizeable BAR aan staan?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Koekoeksklok
Resolutie werkt tot 1440p 120 hz op de hdmi als ik het goed heb,dp 165 hz, zelfde als monitoren, ik zal apperaatbeheer bekijken zodra ik klaar ben met werk..
Bios is geupdate naar de laatste versie.
Resizeable bar staat uit, is deze belangrijker op de 9070?

[ Voor 8% gewijzigd door Koekoeksklok op 13-01-2026 21:40 ]

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:30
Heb je wel geprobeerd om de beeldscherm settings dingen aan te passen? Of je sluit de schermen aan en dat was het?
In Windows kan je in de display settings kiezen voor een uitbreiding van de desktop (is ieder scherm zn eigen beeld, dus je kan bijvoorbeeld op het linker scherm in Excel zitten werken terwijl op het scherm rechts een YouTube filmpje weergegeven wordt) of je kan kiezen voor clone. Dan is het beeld gelijk op beide schermen, maar dan moet ook beide schermen op dezelfde resolutie en ik dacht ook refreshrate draaien. Als je 2 verschillende schermen hebt en de ene ondersteunt een bepaalde resolutie of refreshrate niet, dan kan het ook zijn dat je maar op 1 scherm beeld krijgt. Maar je zegt 2 dezelfde schermen te hebben, dus dat zou het niet moeten zijn. Krijg je wel beide schermen te zien in apparaatbeheer?
En doen wel beide schermen het apart op de 9070? Als je de ene aansluit en de andere niet, doet dan die ene het? En als je dan de andere aansluit en die ene niet, doet die andere het dan wel? Anders gaat er ergens misschien iets niet goed in de communicatie tussen scherm en videokaart als steeds hetzelfde scherm op zwart blijft.

Oh ja, wat me ook nog opviel: alle merken met 9070 XT kaarten hebben versies die 2x 8 pin voeding nodig hebben en versies die 3x 8 pin voeding nodig hebben. Je hebt 2x 8 pins aangesloten zitten zeg je, maar het is mij niet duidelijk of je ook maar 2x 8 pins aansluiting hebt of dat je de 3e gewoon niet aangesloten hebt zitten en wat dat voor gevolgen heeft voor de werking. Al zou ik zelf dan verwachten dat de kaart het of helemaal niet doet, of misschien uitvalt bij een zware belasting, of misschien geen 340 watt kan trekken maar max 304 watt zoals de 2 pins versies en dus minder automatisch overgeklokt wordt ofzo. Maar goed, heb je dus ook echt maar 2x 8 pins erop zitten voor voeding?

[ Voor 23% gewijzigd door DannyXP1600 op 14-01-2026 05:29 ]

Pagina: 1