All-rounder upgrade/vervanging ~1500

Pagina: 1
Acties:

• AiR-Mar
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:59
Hallo!
Na het veel te lang te hebben uitgesteld, zeker met de RAM prijzen van tegenwoordig, ben ik toch maar begonnen met het samenstellen van een upgrade/soortvan vervanging van m'n huidige desktop die ondertussen grotendeels uit 2014 stamt.
Her en der over de jaren wel wat toegevoegd qua RAM en vervangende PSU en upgrade GPU maar nog een i5-4690 als kern heeft :D. (Hij draait overigens nog steeds als een zonnetje, maar heb uiteraard qua gamen de settings aardig terug moeten schroeven)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voornamelijk ingezet worden om mee te gamen. Her en der een beetje programmeren en misschien wat VM'etjes om wat mee rond te klooien. Misschien heel af en toe hobbymatig wat PhotoShop/Lightroom knutselingen, maar die staat niet hoog op het lijstje om super efficiënt er componenten op af te stellen. Daarnaast gewoon huis- tuin- en keukengebruik denk ik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Opzich heb ik niet echt een vast maximum, het bedrag in de titel was voornamelijk om toch even iets genoemd te hebben qua richtlijn. Ik hoop weer een systeem neer te zetten die weer voor eenzelfde periode ongeveer mee kan gaan, dus als iets daar aan kan bijdragen vanuit jullie advies dan kan dat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In het lijstje onderaan het topic heb ik de onderdelen meegenomen die ik vanuit m'n oude systeem denk mee te kunnen nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw in de lijst zijn de CPU + koeler, het moederbord en de RAM

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU kan ik beide kanten op als dat vanuit jullie aangeraden wordt, m'n huidige Intel i5-4690 is heel goed bevallen en heeft altijd stabiel en vlot gedraaid. Qua GPU heb ik een hele sterke voorkeur voor AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Heb ik met mijn huidige systeem ook niet gedaan (tenzij XMP ook telt :P) en dat ben ik met het nieuwe systeem ook niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
1. Ik ben voornamelijk op zoek naar wat inzicht of mijn keuzes qua nieuwe onderdelen goed zijn én dat alles geschikt is voor elkaar of dat er misschien verbeterpunten zijn.
2. Ik twijfel ook nog even om eventueel een aantal van de huidige SSD's om te zetten naar M.2 varianten, maar misschien is het handig om daar nog even mee te wachten gelet op de gestegen prijzen bij storage. M'n huidige SSD's storen mij niet qua snelheid voor zover ik merk in ieder geval
3. Qua PSU twijfel ik ook even, volgens PC Partpicker is de geschatte wattage van het systeem ~481W, zou de 600W van m'n huidige PSU voldoende zijn?
4. Gaat de gekozen RAM merkbaar verschil geven met z'n latency/timings?

Momenteel is m'n huidige scherm 1080p en de huidige GPU daar ook op gericht. Voor alsnog is dat prima, maar voor het nieuwe systeem heb ik als richtlijn wel alvast 1440p geprobeerd aan te houden voor de vervangende onderdelen zodat ik de stap naar 1440p kan maken wanneer ik dat wil en dan alleen bijvoorbeeld de GPU en een nieuwe scherm zou kunnen kiezen.

- De CPU heb ik (hopelijk) toekomstbestendig gekozen met X3D cache. (Anno spellen en bijvoorbeeld Satisfactory kunnen hier goed gebruik van maken als ik X3D goed begrepen heb verder.)
- Het moederbord heb ik gekozen omdat m'n huidige moederbord ook MSI is en dit heel goed bevallen is.
- Voor de RAM geldt dat ik die voornamelijk heb gekozen omdat ik dat setje enigszins 'voordelig' (lees: nog steeds veel te duur maar iets minder extreem) op de kop kan tikken. Enige twijfel die ik daarbij heb is dat het 4800MT/s is en een hogere latency heeft dan andere setjes die ik voorbij zie komen in topics en de BBG voor 1440p.

Na dat alles, dan nu eindelijk het lijstje:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 315,-€ 315,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 134,99€ 134,99
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 XT Gaming 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 69,-€ 69,-
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1MonitorsDell UltraSharp U2414H Zwart€ 95,-€ 95,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 31,65€ 31,65
2Geheugen internGoodram GR4800D564L40S/16G€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial MX500 2,5" 2TB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial MX500 2,5" 250GB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 645,64
Alvast dank voor de moeite en de adviezen!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
Het setje geheugen uit je lijst is al sinds vorig jaar november niet meer leverbaar volgens Pricewatch, een bij een aantal leveranciers 'goedkope' leverbare is bijvoorbeeld Crucial CT2K16G48C40U5. Bij X3D machines is geheugensnelheid iets minder belangrijk omdat deze veel snelle chache hebben, zie bijvoorbeeld https://www.techspot.com/...n-7950x3d-memory-scaling/

• AiR-Mar
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:59
martyw schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:33:
Het setje geheugen uit je lijst is al sinds vorig jaar november niet meer leverbaar volgens Pricewatch, een bij een aantal leveranciers 'goedkope' leverbare is bijvoorbeeld Crucial CT2K16G48C40U5. Bij X3D machines is geheugensnelheid iets minder belangrijk omdat deze veel snelle chache hebben, zie bijvoorbeeld https://www.techspot.com/...n-7950x3d-memory-scaling/
Dank voor je advies! Ik zal morgen nog even dubbelchecken of het setje waar ik op doelde toch nog leverbaar is. Zo niet zal ik er toch aan moeten geloven en zal ik een ander setje moeten kiezen. Wel fijn om te weten dat ik daarbij minder zwaar hoef te tillen aan de timings/latency met dank aan de X3D cache.

Verder goede keuzes voor de overige onderdelen? :)