Verwarmen en koelen in Portugal - waar doen we goed aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scoobie2002
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02 15:10
Mijn vraag
Wij hebben een huis gekocht in de Algarve (Portugal) zonder verwarming, alleen een open haard. Nou wordt het in Portugal doorgaans niet heel koud maar desondanks kan een huis wel heel veel kou opslokken als je er een paar maanden in de winter niet bent (dus niet verwarmt met bijvoorbeeld de open haard of één of meer stand alone heatertje(s)). Het huis is 89m2 op de begane grond, en 14m2 op de eerste etage.

In m3:
Huiskamer 49
Keuken 35
Slaapkamer 1 bed 28
Slaapkamer 2 bed 22
Slaapkamer boven 36

Qua isolatie is er niets. Het plafond is betonplaat en daarbovenop liggen dakpannen. De ramen zijn houten luiken (3cm dik) en de buitendeuren zijn ook van hout (ook 3cm dik). Het hout ziet er echt prachtig uit maar tussen de luiken en de deuren in zie je licht van buiten komen en onder de buitendeuren idem in de vorm van ongeveer 3mm ruimte.
We gaan de ramen en deuren voorzien van strips om deze te dichten. De kieren onder de buitendeuren krijgen (waarschijnlijk) borstels.

Dat vwb de isolatie. Als jullie andere ideeën hebben dan hoor ik die graag. Uiteraard hebben wij ook door dat het vervangen van het hout door moderne dubbel/trippelglas oid ramen en deuren die daadwerkelijk sluiten, een veel betere optie is, maar goed... we zijn nogal verliefd op het hout...

Dan de vraag voor dit forum: we willen dus verwarming (winter) en verkoeling (zomer) in het huis aanbrengen. Mijn idee is om in de vijf genoemde ruimtes Airco units te hangen en die aan een warmtepomp te hangen. In de twee badkamers wil ik elektrische verwarming aanbrengen (van die verticale handdoek rekken). Nu zouden we eventueel ook warm water kunnen krijgen via die warmtepomp; momenteel verloopt dat proces via een gasgeiser. Het ding is echter al oud en waarschijnlijk binnenkort aan vervanging toe; dus dit is wel het moment om hier nog eens goed over na te denken.
Als ik een warmtepomp neem én een watervat (die er mi komt als ik warm water via de warmtepomp wil hebben), zal ik ook zonnepanelen willen hebben. Dit om de minimale energie dit het verwarmen door het jaar heen van dit vat (legionella voorkomen) nodig heeft (althans dat lijkt me zo?). Naast dit energieverbruik zou ik dan ook direct het energieverbruik van de zwembadpomp willen dekken (6.2A 230V). Ook zou ik mi aan een batterij moeten om de zwembadpomp te kunnen draaien op momenten dat de zon niet schijnt maar ook omdat ik in de winter ook wil verwarmen als het avond/nacht is.

Veel vliegen in 1 klap.

Echter: momenteel zijn wij ongeveer 10 weken per jaar daar, de rest van het jaar staat het nu leeg. Daar gaat waarschijnlijk over een jaar of 2 verandering in komen omdat we dan het huis ook gaan verhuren aan vrienden etc.

Hoe handig gaat het zijn om al die vliegen ineens te pakken? Wij zitten bij EDP (6.9Kva) die mi geen teruglevering vergoed.

Ook vraag ik me af wat ik nu over het hoofd zie; dit is niet mijn standaard cup of tea. Ik ga het ook navragen bij een professional in Portugal maar mijn idee is dat dat advies niet noodzakelijk altijd van hoogwaardige kwaliteit is.

Wat zijn jullie adviezen en/of ideeën die jullie krijgen als je dit leest?

Dank alvast!

Alle reacties

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01
Kun je eens langs gaan bij de buren en vragen wat zij doen? Kun je ook kijken of het haalbaar is om je mooie hout intact te laten, misschien zelfs informeren wie het bij hun heeft aangelegd en hoe tevreden zij zijn.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Scoobie2002
Mijn buren hebben alu ramen en deuren. Het hout is door de vorige eigenaar aangebracht. Die is overleden. Wij hebben het gekocht van de erven. Ik zou idd wel op zoek kunnen gaan naar een bedrijf die dit soort zaken fabriceert en hun vragen om advies over verdere isolatie van de ramen en deuren (en hun kieren). Dit zetten wij op ons to do lijstje. Dank alvast!

• Scoobie2002
Ik hoopte eigenlijk op een reactie die iets meer richting de keuze wel/niet kiezen voor zonnepanelen en een warmtepomp met watervat oid. Ik heb wat tegengas nodig om dit scherp te krijgen....

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:25
Je e-aansluiting is met 6.9kVA niet toereikend lijkt me.
Ik neem aan dat je ook nog wat andere dingen wilt aanzetten zoals een oven of senseo.
Ik zou dus kijken naar zonnepanelen (niet teveel) + Victron voor peakshaving. Airco's lijken me prima en lokaal verkrijgbaar. Voor het warme water zou je een WPB kunnen plaatsen, bijvoorbeeld een Atlantic Explorer V5.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:49
Je hebt een vrij standaard 1 fase woning. Hoe is je dak? Als je namelijk nog dakisolatie wilt (relatief goedkoop) kan je dat beter doen VOOR je zonnepanelen neemt

Warmtepomp; voornamelijk voor comfort. Hoe warm wordt het in zomer?
Zonnepanelen: enkel nuttig op dagen dat je er bent. Als dat 2 weken per jaar is vrij nutteloos
Batterij: verdient zich niet terug, hooguit om je piekbelasting op te vangen.

Aircos zijn minder nuttig als je tochtgaten hebt . Dan waait alle warmte zo naar buiten

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22
Jim423 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:28:
Je e-aansluiting is met 6.9kVA niet toereikend lijkt me.
Ik neem aan dat je ook nog wat andere dingen wilt aanzetten zoals een oven of senseo.
Ik zou dus kijken naar zonnepanelen (niet teveel) + Victron voor peakshaving. Airco's lijken me prima en lokaal verkrijgbaar. Voor het warme water zou je een WPB kunnen plaatsen, bijvoorbeeld een Atlantic Explorer V5.
Met nadenken is dat gewoon zat… de airco gaat niet meer dan 2kW elektrisch doen….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-02 16:13
Wat een gedoe voor die 10 weken per jaar.
Hang een paar airco's en een electrische boiler op en gebruik die alleen als je daar bent.
Zonnepanelen, accu's, e.d. is allemaal hartstikke leuk, maar dat kan nooit uit voor die paar weken per jaar.
Trouwens, wie gaat je zwembad onderhouden als je er niet bent?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schnupperpuppe schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:35:
Wat een gedoe voor die 10 weken per jaar.
Hang een paar airco's en een electrische boiler op en gebruik die alleen als je daar bent.
Zonnepanelen, accu's, e.d. is allemaal hartstikke leuk, maar dat kan nooit uit voor die paar weken per jaar.
Trouwens, wie gaat je zwembad onderhouden als je er niet bent?
Het gaat binnenkort ook de verhuur in.

Airco's zijn prima om mee te verwarmen op de frissere dagen. Maar ook hier geld trias energetica, wat er aan warmte/kou niet gaat hoeft er ook niet in. Zelf een klein beetje isolatie doet wonderen als dat er nu nog niet is.

Paar vragen; hoe oud is de zwembadpomp en draait die 24/7? Want dan is dat een flinke stroomverbruiker waar je wellicht met vervanging wat kan besparen.
De gasgeiser is dat met flessengas of zit je op een leidingnet?
Al gekeken naar een zonneboiler? Dat scheelt een slok op een borrel en stagnatie hoeft een kleiner probleem te zijn want je overbodige warmte kun je in het zwembad dumpen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Jim423
Ronald schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Met nadenken is dat gewoon zat… de airco gaat niet meer dan 2kW elektrisch doen….
Begrijp dat alle ruimtes een unit krijgen...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:41
Dus je hebt een hoofdzekering van 30A?

Vind dat het wel zou passen. Tot ik las over je zwembadpomp die 6.9A trekt continue.
Met zonnepanelen en een thuisbatterij verlicht je de load wel enigszins op je hoofdaansluiting, maar ik zou dat niet als een vast gegeven meerekenen.
Kan je je hoofdzekering/aansluiting vergroten? Of is het gemakkelijk om je zekering weer aan te zetten als deze uitvalt. Dan zou ik het prima aandurven.

• Schnupperpuppe
Erasmo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Paar vragen; hoe oud is de zwembadpomp en draait die 24/7? Want dan is dat een flinke stroomverbruiker waar je wellicht met vervanging wat kan besparen.
Een zwembadpomp draait zeker niet 24/7, maar tussen 2 uur (hartje winter) en 10 uur (hoogzomer) per dag.
Een nieuwe pomp met variabele snelheid zou wellicht wel een goede investering kunnen zijn.
Die verdient zich in een paar jaar wel terug.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je schrijft trouwns dat EDP geen teruglevering doet maar ik zie in diverse bronnen dat er wel mogelijkheden zijn? Het ligt een beetje aan wat voor contract je ook op dit moment hebt, maar zeker de moeite waard om in te duiken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22
Jim423 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Begrijp dat alle ruimtes een unit krijgen...
Een bi- en tri-split van Max 5kW elk gaat echt wel genoeg zijn. Die gaan echt zelden samen 2kW nodig hebben…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jim423
Ronald schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Een bi- en tri-split van Max 5kW elk gaat echt wel genoeg zijn. Die gaan echt zelden samen 2kW nodig hebben…
Als de airco gelimiteerd wordt op 2kW (lijkt me wat weinig maar ok) en je let op wat je aanzet zou het net kunnen. Maar dat wordt wel lastig in de verhuur. Die 6.9kVA is natuurlijk bedoeld voor een gasgestookt huis, niet voor 3 compressoren, koken en nog meer randapparatuur. Hou er ook rekening mee dat als je in de buurt van die 6.9kVA komt de spanningskwaliteit mogelijk niet is wat je gewend bent in NL.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-02 22:12
Bij deze even een shout out naar @fcs
Heeft ook een prachtig topic lopen over een complete verbouwing van huis + land (in Portugal)

[ Voor 5% gewijzigd door D_Jeff op 24-01-2026 18:32 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Scoobie2002
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Een zwembadpomp draait zeker niet 24/7, maar tussen 2 uur (hartje winter) en 10 uur (hoogzomer) per dag.
Een nieuwe pomp met variabele snelheid zou wellicht wel een goede investering kunnen zijn.
Die verdient zich in een paar jaar wel terug.
Mijn broer had ook een zwembadpomp; zo'n oude. Daar heb ik van geleerd. Dus toen wij het huis kochten is de pomp diréct vervangen door een moderne variant :)

Dank voor de tip in elk geval!

• Scoobie2002
D_Jeff schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:32:
Heeft ook een prachtig topic lopen over een complete verbouwing van huis + land (in Portugal)
Dank hiervoor. Briljant. Ik begon op pagina 1 met lezen, toen zag ik dat de post al 37 paginas betrof, meteen naar pagina 37 geswitched en voor je het weet zit je alles terug te bladeren en mee te lezen. ;)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-02 22:12
Scoobie2002 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Dank hiervoor. Briljant. Ik begon op pagina 1 met lezen, toen zag ik dat de post al 37 paginas betrof, meteen naar pagina 37 geswitched en voor je het weet zit je alles terug te bladeren en mee te lezen. ;)
Been there, did the clicks :9

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-02 12:25
Scoobie2002 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:15:
Ik hoopte eigenlijk op een reactie die iets meer richting de keuze wel/niet kiezen voor zonnepanelen en een warmtepomp met watervat oid. Ik heb wat tegengas nodig om dit scherp te krijgen....
Onze woning in Spanje verwarmen we met 2 airco’s, eentje in de woonkamer en eentje in de master bedroom boven. Zijn 2 losse systemen. Verwarmen en koelen.

We hebben als extra nog een klein elektrisch kacheltje. De gebruiken we eigenlijk alleen in de winter als we net aankomen. Duurt altijd even voordat de airco’s hele huis hebben opgewarmd en dan is lekker als je lokaal nog wat kan bijwarmen.

Warm water hebben we een simpele elektrische boiler voor. Niet de meest efficiënte oplossing maar wel lekker simpel zonder onderhoud. En als buiten warm is gebruik je toch weinig warm water.

Verwarmen daar is echt wat anders dan hier. Het is zelden onder de 15 graden dus het is meer een steuntje in de rug voor extra comfort. Met een warme trui zou je het ook redden.

Alle ruimtes hebben fans aan het plafond, die gebruiken we in de zomer meer dan de airco’s. Ik vind lekker als alles gewoon open staat en je niet de hele tijd alles potdicht hoeft te houden. Soms is beetje verkoeling wel lekker en dan slinger ik ze ‘s avonds wel even aan. Lekker om de keuze te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Tillumen op 25-01-2026 11:50 ]

• Scoobie2002
Jim423 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Als de airco gelimiteerd wordt op 2kW (lijkt me wat weinig maar ok) en je let op wat je aanzet zou het net kunnen. Maar dat wordt wel lastig in de verhuur. Die 6.9kVA is natuurlijk bedoeld voor een gasgestookt huis, niet voor 3 compressoren, koken en nog meer randapparatuur. Hou er ook rekening mee dat als je in de buurt van die 6.9kVA komt de spanningskwaliteit mogelijk niet is wat je gewend bent in NL.
Heb ik, als ik alléén de airco's neem met een standaard buitenunit, nog wel een stevigere aansluiting (dan de 6,9kva) nodig?

Ik denk bij nader inzien dat ik geen watervat wil. Die moeten constant 60 graden blijven, hetgeen stroom kost waar ik dan zonnepanelen voor moet hebben en omdat dit het verbruik ook s'-nachts zal lopen heb ik ook een accu nodig. Zoals hierboven al werd gezegd: veel gedoe voor 10 weken tijd en dan ook nog eens een terugverdienmodel als de Titanic - als we niet gaan verhuren dan.

Een zonneboiler heeft hetzelfde probleem: watervat op 60 graden houden=energie+accu.
Een doorstroomboiler heeft al snel een krachtstroomaansluiting nodig. Met twee douches ben ik dan mi aardig duur uit tov gas én mn energieaansluiting moet omhoog hetgeen de standaard kosten ook hoger maakt en dat heb ik liever niet O-) .

Mn huidige werkidee is om voor een gas gestookte oplossing te gaan voor warmwater (nieuwe geyser of cv (waarvan ik verwarmingsdeel niet gebruik). Zodra we besluiten om wél te verhuren, kan ik alsnog een zonneboiler nemen.

Bart

• Tillumen
Jim423 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:25:
[...]

En 5kW airco levert 5kW aan koude of warmte en met een COP van 5 is dat dan 1kW aan elektriciteit.

Wij hebben 2 kleinere units, eentje van 3,5kW en eentje van 2kW. Die gebruiken samen op max vermogen 2kW. Boiler is ook 2kW. Jacuzzi pakt ook nog een keer 2,5kW. Onze aansluiting is ook 6.9kVA en past makkelijk.

• Scoobie2002
Tillumen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Onze woning in Spanje verwarmen we met 2 airco’s, eentje in de woonkamer en eentje in de master bedroom boven. Zijn 2 losse systemen.

We hebben als extra nog een klein elektrisch kacheltje. De gebruiken we eigenlijk alleen in de winter als we net aankomen. Duurt altijd even voordat de airco’s hele huis hebben opgewarmd en dan is lekker als je lokaal nog wat kan bijwarmen.

Warm water hebben we een simpele elektrische boiler voor. Niet de meest efficiënte oplossing maar wel lekker simpel zonder onderhoud. En als buiten warm is gebruik je toch weinig warm water.
Wij waren er eind november voor het laatst; het werd al aardig koud. Ik ga eind februari weer - die kacheltjes gaan aan direct nadat de voordeur open is :P :P :P :P
Wat was jullie overweging om twee losse airco's te nemen? Zelf zitten we tegen de leidingen aan te hikken; niet het mooiste in een oud pand. Maar goed; een multisplit lijkt me wel goedkoper presteren dan drie of vier losse airco's... wat een keuze... 8)7

• Tillumen
Scoobie2002 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Wij waren er eind november voor het laatst; het werd al aardig koud. Ik ga eind februari weer - die kacheltjes gaan aan direct nadat de voordeur open is :P :P :P :P
Wat was jullie overweging om twee losse airco's te nemen? Zelf zitten we tegen de leidingen aan te hikken; niet het mooiste in een oud pand. Maar goed; een multisplit lijkt me wel goedkoper presteren dan drie of vier losse airco's... wat een keuze... 8)7
Beneden was er al een airco en boven hebben wij een extra geplaatst. Dat was al voorbereid met nodige leidingen en buitenunit kon daar netjes uit het zicht staan. Was dus een nobrainer.

Weet eigenlijk niet wat efficiënter is. Je hebt vaak maar weinig vermogen nodig en zo’n kleine unit kan heel ver terugmoduleren

Wat ik geleerd heb in m’n jaren daar (inmiddels al 15+) is om alles zo simpel mogelijk te houden. De zon, het zout en het stof sloopt alles veel sneller dan je gewend bent. Zon simpele boiler of single split unit vervang je nog dezelfde dag. Daar zijn ze helemaal op ingesteld daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Tillumen op 25-01-2026 12:41 ]

• Jim423
Tillumen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:44:
[...]

En 5kW airco levert 5kW aan koude of warmte en met een COP van 5 is dat dan 1kW aan elektriciteit.
Dat snap ik ook wel. Maar we hebben het hier over 3 of 4 binnenunits begrijp ik.
Al zal je ze waarschijnlijk niet allemaal tegelijk aanzetten (evt een notitie voor verhuur achterlaten).

Ik zou geen zonneboiler nemen maar gewoon een simpele boiler. Wel maximaal 800W of 1000W.
Je kan ervoor kiezen deze alleen overdag op te laten warmen. Als je weg bent hoef je deze niet op 60 graden te houden. Wat betaal je minder als je gasaansluiting weg is? Of heb je geen vastrecht.

• Scoobie2002
Jim423 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Dat snap ik ook wel. Maar we hebben het hier over 3 of 4 binnenunits begrijp ik.
Al zal je ze waarschijnlijk niet allemaal tegelijk aanzetten (evt een notitie voor verhuur achterlaten).

Ik zou geen zonneboiler nemen maar gewoon een simpele boiler. Wel maximaal 800W of 1000W.
Je kan ervoor kiezen deze alleen overdag op te laten warmen. Als je weg bent hoef je deze niet op 60 graden te houden. Wat betaal je minder als je gasaansluiting weg is? Of heb je geen vastrecht.
Mn gas is flessengas. En dat is daar goedkoop ;) Ik betaal geen vastrecht dus etc... dat is het mooie aan die gasflessen

• Tillumen
Jim423 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Ja dat is een keuze, als je alle ruimtes apart wilt kunnen regelen zit je daar wel aan. Maar dan moet je niet alleen de buitendeuren goed dicht houden ook de binnendeuren. En dat is imho niet helemaal hoe het leven daar is.

En vermogen wat je maximaal kunt aanspreken wordt grotendeels bepaald door de buitenunit. Als je daar een 5kW unit neerzet ga je daar nooit overheen.

Zonneboiler hebben onze buren en die hebben daar relatief gezien veel gedoe mee. Het vraagt meer aandacht, onderhoud en reparaties. Je zit daar niet op te wachten als je op vakantie gaat / weekendje weg bent. En je verdient dat nauwelijks terug. Dat werkt vooral goed als het buiten warm is maar dan is het leidingwater ook gewoon 20-25 graden en heb je weinig nodig om naar de 35-40 graden te komen. En je hebt nog een tweede systeem nodig voor als frisser is / geen zon is.

We gooien het water en elektriciteit uit als we gaan dus die boiler staat 90% van het jaar niets te doen. Als we er dan weer zijn spoelen we alles even door en zetten we daarna de boiler aan op 80graden.

Zonnepanelen en batterijen zou ik niet aan beginnen. Alles wat je aan techniek neerzet moet je (laten) onderhouden.

[ Voor 14% gewijzigd door Tillumen op 25-01-2026 13:09 ]

• Schnupperpuppe
Scoobie2002 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Heb ik, als ik alléén de airco's neem met een standaard buitenunit, nog wel een stevigere aansluiting (dan de 6,9kva) nodig?
Dat denk ik niet. Wij hebben hier (zuid-Spanje) een 5.75kVA aansluiting en draaien 2 airco units (3,5 en 8,5 kW) 24//7. Bovendien hebben we nog een electrische boiler èn wordt er electrisch gekookt. Geen enkel probleem met capaciteit.
Als een airco de boel eenmaal op temperatuur heeft, dan is het verbruik erg laag.
Ik denk bij nader inzien dat ik geen watervat wil. Die moeten constant 60 graden blijven, hetgeen stroom kost waar ik dan zonnepanelen voor moet hebben en omdat dit het verbruik ook s'-nachts zal lopen heb ik ook een accu nodig.
Niet zo moeilijk denken ;-)
Een electrische boiler gebruik je alleen als je er daadwerkelijk bent. Dat kost je maar een paar kWh per dag en kan prima met stroom 'uit de muur'.
Als je er niet bent, staat de boiler gewoon uit.

• Scoobie2002
Dat is mijn eigen motto in PT: "Niet zo moeilijk denken ;-)". Dank voor deze herinnering die ik simpelweg nog wel es nodig heb. Nu jullie het zeggen: alles moet je laten onderhouden. Zwembad idem. Ik had bedacht de eerste jaren zo min mogelijk vaste kosten te hebben (zwembadonderhoud ontkom je niet aan).

Als je de electrische boiler uit zet... maak je die dan eerst leeg oid of zet je em met water en al erin uit en spoel je deze 'soort van' door voordat je em weer kan gebruiken als je aankomt?

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 12:09

fcs

D_Jeff schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:32:
Hey ben getagged :D

@Scoobie2002 vraagje dat best wel belangrijk is:

hoe zijn de muren opgebouwd?
Hiermee bedoel ik de originele muren weet je dat?
Zijn ze van taipa, geramde aarde, of is het al normale constructie?

Mijn muren zijn van taipa (geramde aarde) wat dus inhoud dat ze +/- 50 cm dik zijn. Hier hoeft geen isolatie tegen aan.
De muren houden koud buiten, warm binnen, en in de zomer het ongekeerde, warm buiten en frisjes binnen.
Waar wel op gelet moet worden, is het dak. Die heb ik geisoleerd met 4 cm roofmate platen en een folie.
Als die er niet op staat, dan kun je makkelijk van binnenuit isoleren.
Daarnaast, kun je voor de afwerking houten laten van 6 cm breed + 2 cm dik gebruiken, of bambo, of een combi van beide doen.

De vloer zou ik ook isoleren, aangezien daar veel vocht binnen kan komen. Huizen in Portugal worden doorgaans niet goed geisoleerd, wegens kosten, (men heeft het hier niet zo heel breed).

Je kunt met centrale verwarming aan de gang gaan, aangezien je zonne panelen hebt, maar als je goedkoper wilt (winter heeft niet zo heel veel zon) dan raad ik je aan pellet brader. Goed te regelen qua tempratuur, en je kunt ze programeren wanneer je het aan of uit wilt.

Wat ook gebruikelijk hier is, is om buizen in de muur te doen, en die buizen (koper zou het beste zijn) aan te sluiten op de verwarming. Het water dat in die buizen zit wordt door de verwarmer (salamader / zonne panelen / boiler /pellet kachel ect) verwarmt, en all het vocht wordt uit de muren ontroken en voorkomt dat er vocht in komt.

Als je langere tijden weg bent, dan is het misschien makkelijker om iets te hebben dat je niet bij hoeft te vullen, dus zonne panelen of boiler oplossing.

Dat is wat hier over het algemeen gebruikt wordt.
En idd, We zitten in Portugal, dus niet zo heel moeilijk doen :D
Waar je wel op moet leten, is dat je binnen de wetten moet blijven.
Als je later de energie goedkeurings label wilt hebben.

• Jim423
Scoobie2002 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:11:Als je de electrische boiler uit zet... maak je die dan eerst leeg oid of zet je em met water en al erin uit en spoel je deze 'soort van' door voordat je em weer kan gebruiken als je aankomt?
Dat laatste lijkt me. Ook zonder boiler zou ik even goed spoelen als je ergens 10 maanden niet bent geweest. (dood water).

• Tillumen
Jim423 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Dat laatste lijkt me. Ook zonder boiler zou ik even goed spoelen als je ergens 10 maanden niet bent geweest. (dood water).
Ik gooi gewoon de hoofdschakelaar om het dat is het. Als ik er dan weer ben laat ik de kraan even lopen.
Pagina: 1