Verwarmen en koelen in Portugal - waar doen we goed aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scoobie2002
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-01 22:36
Mijn vraag
Wij hebben een huis gekocht in de Algarve (Portugal) zonder verwarming, alleen een open haard. Nou wordt het in Portugal doorgaans niet heel koud maar desondanks kan een huis wel heel veel kou opslokken als je er een paar maanden in de winter niet bent (dus niet verwarmt met bijvoorbeeld de open haard of één of meer stand alone heatertje(s)). Het huis is 89m2 op de begane grond, en 14m2 op de eerste etage.

In m3:
Huiskamer 49
Keuken 35
Slaapkamer 1 bed 28
Slaapkamer 2 bed 22
Slaapkamer boven 36

Qua isolatie is er niets. Het plafond is betonplaat en daarbovenop liggen dakpannen. De ramen zijn houten luiken (3cm dik) en de buitendeuren zijn ook van hout (ook 3cm dik). Het hout ziet er echt prachtig uit maar tussen de luiken en de deuren in zie je licht van buiten komen en onder de buitendeuren idem in de vorm van ongeveer 3mm ruimte.
We gaan de ramen en deuren voorzien van strips om deze te dichten. De kieren onder de buitendeuren krijgen (waarschijnlijk) borstels.

Dat vwb de isolatie. Als jullie andere ideeën hebben dan hoor ik die graag. Uiteraard hebben wij ook door dat het vervangen van het hout door moderne dubbel/trippelglas oid ramen en deuren die daadwerkelijk sluiten, een veel betere optie is, maar goed... we zijn nogal verliefd op het hout...

Dan de vraag voor dit forum: we willen dus verwarming (winter) en verkoeling (zomer) in het huis aanbrengen. Mijn idee is om in de vijf genoemde ruimtes Airco units te hangen en die aan een warmtepomp te hangen. In de twee badkamers wil ik elektrische verwarming aanbrengen (van die verticale handdoek rekken). Nu zouden we eventueel ook warm water kunnen krijgen via die warmtepomp; momenteel verloopt dat proces via een gasgeiser. Het ding is echter al oud en waarschijnlijk binnenkort aan vervanging toe; dus dit is wel het moment om hier nog eens goed over na te denken.
Als ik een warmtepomp neem én een watervat (die er mi komt als ik warm water via de warmtepomp wil hebben), zal ik ook zonnepanelen willen hebben. Dit om de minimale energie dit het verwarmen door het jaar heen van dit vat (legionella voorkomen) nodig heeft (althans dat lijkt me zo?). Naast dit energieverbruik zou ik dan ook direct het energieverbruik van de zwembadpomp willen dekken (6.2A 230V). Ook zou ik mi aan een batterij moeten om de zwembadpomp te kunnen draaien op momenten dat de zon niet schijnt maar ook omdat ik in de winter ook wil verwarmen als het avond/nacht is.

Veel vliegen in 1 klap.

Echter: momenteel zijn wij ongeveer 10 weken per jaar daar, de rest van het jaar staat het nu leeg. Daar gaat waarschijnlijk over een jaar of 2 verandering in komen omdat we dan het huis ook gaan verhuren aan vrienden etc.

Hoe handig gaat het zijn om al die vliegen ineens te pakken? Wij zitten bij EDP (6.9Kva) die mi geen teruglevering vergoed.

Ook vraag ik me af wat ik nu over het hoofd zie; dit is niet mijn standaard cup of tea. Ik ga het ook navragen bij een professional in Portugal maar mijn idee is dat dat advies niet noodzakelijk altijd van hoogwaardige kwaliteit is.

Wat zijn jullie adviezen en/of ideeën die jullie krijgen als je dit leest?

Dank alvast!

Alle reacties

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:12
Kun je eens langs gaan bij de buren en vragen wat zij doen? Kun je ook kijken of het haalbaar is om je mooie hout intact te laten, misschien zelfs informeren wie het bij hun heeft aangelegd en hoe tevreden zij zijn.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Scoobie2002
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-01 22:36
Mijn buren hebben alu ramen en deuren. Het hout is door de vorige eigenaar aangebracht. Die is overleden. Wij hebben het gekocht van de erven. Ik zou idd wel op zoek kunnen gaan naar een bedrijf die dit soort zaken fabriceert en hun vragen om advies over verdere isolatie van de ramen en deuren (en hun kieren). Dit zetten wij op ons to do lijstje. Dank alvast!