Goede Switch gezocht die bij mijn situatie past

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 07:23
Hallo Tweakers,

Een goede vriend van mij heeft een Partycentrum waar uiteraard diverse apparaten staan die gebruik maken van internet. De kassa, muziekcomputer, camera's, etc. Door de jaren heen is er steeds meer bij gekomen, en dat is dan steeds opgelost door er maar weer een routertje bij te prikken.
Inmiddels wordt het een rommel en hij vroeg of ik hier eens naar wou kijken.

Ik heb thuis een Ubiquiti set hangen met 1 switch en 3 AP's en 1 camera. Ik heb daarnaast een Windows servertje met het Ubiquiti programma draaien om alles te monitoren. Ik speel bovendien wat met IP camera's en domotica (Netatmo, Domoticz, Tado, Hue etc). Bij mij is het zo geregeld dat de poorten via de modem reregeld worden, en de switch vooral ervoor zorgt dat alles aangesloten kan worden op het internet. Dus ik weet een klein beetje van switches, netwerken en dat soort dingen. En ik heb zeker wel interesse om dit projectje op te pakken en te zien wat ik voor hem kan doen (en zelf weer meer leren).

Ik heb een plan-de-campagne gemaakt en ik weet dat ik een switch nodig heb met redelijk wat aansluitingen (zeker 16). Op dit moment is POE+ nog niet nodig, maar ik wil ook voorbereid zijn op de toekomst, dus een switch met (deels) POE+ heeft de voorkeur.
Ik heb al in het Vraag&Aanbod gedeelte gekeken en daar zitten wel wat leuke dingen tussen, maar ik twijfel over een paar punten:

De opzet op dit moment is heel simpel:
Modem (eventuele poorten instellen) -> Switch -> alle apparatuur hierop aansluiten
(de wifi gaat op dit moment via een "KPN wifi-point" die hij bij het abonnement kreeg)

- Kan ik een Ubiquiti switch ook gebruiken zonder Unifi Network op de achtergrond? Zoals ik het weet moet ik (na het instellen) dan de config downloaden als backup, want waarschijnlijk moet ik hem opnieuw instellen als ik in de toekomst iets wil veranderen.
- Stel dat het klopt wat ik hierboven zeg, zijn er dan ook andere merken/types die dit "probleem" niet hebben, maar wel uitgebreide instellingen bieden?
- In hoeverre zou ik uit moeten zoeken of bepaalde apparaten hinder hebben van POE+ wanneer dit niet nodig is? Bijvoorbeeld: de Xenox muziek computer, of de kassa (windows server AIO computer met kassa software).
- Zijn er ook switches die je op afstand kunt benaderen om instellingen aan te passen? Dat is zeker geen harde eis, maar zou zomaar handig kunnen zijn.

Qua wensen:
- Minimaal 16 poorten
- POE+ (mag ook deels POE+)
- Budget: 100 á 200 euro

Ik ben nu uiteraard hier aan het kijken: categorie: Netwerk switches

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 13:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je geen volledig Ubiquiti Unifi netwerk wilt aanleggen met bijbehorende kosten, software en beheer dan kun je prima af met een willekeurige Netgear of TP-Link switch uit de managed lijnen. Die passen ook binnen budget.

In dit geval zou ik het vooral simpel houden. Anders moet je het straks ook gaan ondersteunen. Neem een 24-poorts switch, die zijn amper duurder, met POE+ en dan zit je wel safe. Je moet altijd meer poorten nemen dan je denkt. Te veel is nooit een probleem (al is een 48-poorts natuurlijk onzin als je er maar 16 nodig hebt).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• supervinnie40
Bedankt.
Op basis van die tip kom ik uit op:
uitvoering: TP-Link JetStream T2600G-28MPS
of
uitvoering: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Sl...
Gezien de specs krijg ik de indruk dat de eerste link het "grotere" broertje is van die tweede.

De andere die nu te koop staan hebben OF te weinig poorten, of zijn boven het budget.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-01 13:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Die switches verschillen vooral in PoE budget. De tweede heeft wat minder en zal daardoor mogelijk ook wat minder warm worden en stiller zijn. Verder is het allemaal vergelijkbaar ja.

Deze zijn ook erg prettig en gebruik ik op ‘t werk ook. Je kunt ze lokaal of via een cloudportaal beheren en zijn net wat robuuster dan een consumentenswitch. Ook een stukje duurder.

uitvoering: Aruba Instant On 1830 24G 12p Class4 PoE 2SFP 195W

[ Voor 12% gewijzigd door nelizmastr op 14-01-2026 21:56 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• supervinnie40
Qua prijs heel netjes. Nieuw maar 238 euro. Maar de tweedehandse heeft geen POE en staat al op gereserveerd. Dus die moet ik dan nieuw kopen of wachten tot die weer aangeboden wordt.