Homey icm Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04

Xelation

Bendable Poseable

Topicstarter
Hi,

Ik heb een dubbele setup, een Home Pro met LAN- en Energy Dongle en Home Assistant op een Synology Nas draaien. Hiernaast alle producten van HomeWizard.

Ben nog aan het vergeijken welke van de 2 het best bij me past. HomeWizard producten zijn bij beide simpel toe te voegen.

Maar met Homey aan Home Assistant koppelen kom ik echt geen stap verder. Hacs en MQTT heb ik geïnstalleerd maar hoe het te configureren en toe te voegen 🤷🏽‍♂️

Hierbij weet iemand of het van toegevoegde waarde is ook de Energy Dongle van Homey toe te voegen aan Home Assistant als ik de Hom Wizard P1 meter al gebruik? Kan de P1 meter van Homey meer (of alleen meer in Homey) dan die van HomeWizard?

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19
Maar wat wil je dan bereiken met het toevoegen van Homey aan Home Assistant? Wat stel je je daarbij voor? Je werkt nu eigenlijk met 2 kapiteins op 1 schip, dat is niet handig.

Natuurlijk kan je beide wel even naast elkaar draaien om te kijken wat je het prettigste vindt werken, maar uiteindelijk zal je toch 1 van de 2 los moeten laten.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04

Xelation

Bendable Poseable

Topicstarter
Knielen schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:12:
Maar wat wil je dan bereiken met het toevoegen van Homey aan Home Assistant? Wat stel je je daarbij voor? Je werkt nu eigenlijk met 2 kapiteins op 1 schip, dat is niet handig.

Natuurlijk kan je beide wel even naast elkaar draaien om te kijken wat je het prettigste vindt werken, maar uiteindelijk zal je toch 1 van de 2 los moeten laten.
De Homey Pro heb ik toen gekocht als alles in 1 apparaat met ondersteuning voor o.a. Zigbee, Z-Wave, Matter, Thread etc.

Van HomeWizard had ik al alles en sinds kort 3 Pib’s erbij genomen. Omdat de P1 van HomeWizard alleen inzicht geeft en die van Homey geavanceerde automatisering en gedetailleerde historie heeft heb ik die erbij genomen.

Door the Thread op Tweakers voor de HomeWizard Batterijen stap ik over 2 weken over van een Vast naar en Dynamisch energie contract.

Door wat ik heb gelezen heeft Home Assistant mooie mogelijkheden om de combo van een dynamisch contract, zonnepanelen en Pib’s optimaal te configureren.

Als de Homey Energy Dongle zelf niets toevoegd bij wat ik wil, dan hoef ik inderdaad die kopeling niet te maken.

De gedachte voor mij op dit moment is om de Homey Pro puur te gebruiken voor het beheer van de smart apparatuur in huis en Home Assistent puur voor Energie Management.