Vraag

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-01 22:15
Oké ik weet niet goed waar ik moet beginnen met dit probleem, dus maar gewoon bij het begin:
1. Ik heb een brine/water warmtepomp van Alpha Innotec, deze is geïntegreerd in Home Assistant.
2. Ik heb een dynamisch energiecontract, stroomprijzen staan ook in HA.

Dus ik was aan het spelen met de warmtepomp vanuit HA om stroom te besparen wanneer er een prijspiek is.
Eerste proefje bestond uit:
Als stroomprijs hoog is: WP uit
Als stroomprijs laag is : WP 2 graden warmer
Beide mits de periode langer is dan 90 minuten, om geen aan/uit/aan/... situaties te creëren.
Dit vanuit het idee dat je dan je huis gebruikt als batterij en geld bespaart bij hoge stroomprijs.

Mijn warmtepomp, echter, vond dit afgelopen weekend niet zo leuk en raakte in storing op het moment van een goedkope periode (dus gewenste retourtemperatuur += 2). De storing was "Lage Druk storing". En dan klopte ook, de lage druk viel onder 1.5 bar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SukR23jlNbnbqizcOkmymaS3_BI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/MpFGDqiex2szt6j6DNsDW0lL.png?f=fotoalbum_small

In dit figuur zie je eerst wanneer de storing was (in het rood) tot het moment van manuele reset (dan weer grijs). Dit dus 2x.
2e grafiek is doelcorrectie, dus wanneer deze '2 graden' is was er een lage stroomperiode.
3e grafiek is de lage druk in het systeem.
De filters van de WP zijn in oktober nog schoon gemaakt dus dat zou het niet mogen zijn.

Mijn vraag: Hoe kan dit? Mijn kennis is zover dat ik snap waarom de druk daalt bij meer vraag, maar niet hoe het kan dat deze zo ver daalt dat de storing optreed.

ADD: Misschien goed om te noemen dat de WP zonder de automation gewoon prima werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojos104 op 13-01-2026 13:27 ]