AMD graphic driver issue. W11-Ryzen 5 7600-

Pagina: 1
Acties:

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:39
Ik zit al enkele weken met terugkerende crashes op een recent systeem en heb ondertussen via WinDbg eerder harde aanwijzingen dat het om een AMD iGPU driverprobleem gaat. "A problem with your hardware caused Windows to stop working correctly. Problem signature Problem Event Name: LiveKernelEvent Code: 141 en ook 193 komt terug"

Het systeem bestaat uit een AMD Ryzen 5 7600 met geïntegreerde Radeon iGPU (RDNA2), een ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord en Windows 11 Pro. De BIOS draait op versie 2613 van 27/11/2025. Windows is versie 10.0.26100 (build 26100.2.0.0.256.48). De pc wordt nu enkel gebruikt voor lichte office-taken, geen gaming of zware GPU-belasting. Temperaturen en koeling zijn normaal. Niets dat uit het oog springt.

Het probleem uit zich als volgt: het beeld wordt plots volledig zwart, zonder BSOD. Het systeem blijft wel actief op de achtergrond: Remote Desktop blijft bereikbaar dus het lijkt dat services blijven draaien, maar zowel het lokale beeld via HDMI als het beeld via Remote Desktop blijft zwart. Enkel een reboot herstelt het systeem.

In Windows reliability monitor verschijnen telkens hardwarefouten. Meestal een LiveKernelEvent met code 141, vaak gevolgd door code 193. De bijhorende dumpfiles zijn WATCHDOG-dumps. Windows meldt hierbij “A problem with your hardware caused Windows to stop working correctly.”

Ik heb inmiddels een WATCHDOG-dump geanalyseerd met WinDbg. De analyse geeft het volgende resultaat:

Bugcheck: VIDEO_ENGINE_TIMEOUT_DETECTED (141)
Faulting module: amdkmdag.sys
FAILURE_BUCKET_ID: LKD_0x141_IMAGE_amdkmdag.sys
Stack toont dxgkrnl/dxgmms2 TDR-resetpogingen

Dit wijst mogelijk erop dat de AMD kernel display driver van de iGPU vastloopt op kernel-niveau, waarna Windows de GPU niet meer correct kan herstellen.

Wat ik al geprobeerd heb: geheugentest bij opstarten (geen fouten), BIOS update, Windows volledig up-to-date, AMD GPU-drivers geüpdatet, en alle extra functies in AMD Adrenalin uitgeschakeld (Anti-Lag, Boost, Chill, Enhanced Sync, overlays, enz.). Er is geen overclocking of autotuning actief. Ondanks dit alles blijft het probleem zich herhalen, vaak bij idle of zeer lichte taken.

Het enige wat ik mij nog kan bedenken als Quick fix is gewoon een 'goedkope' Nvidia GPU er in te steken. Bijvoorbeeld de PNY met Nvidia RTX A400.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Deel ook even de rest van je systeem. Bijv. welk geheugen je erin hebt zitten en op welke instellingen dat staat. De Windows geheugentest is niet betrouwbaar.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s9YC6zcqWOcXxxinO0b-dypeM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lcJQbnyRHKhpuJDOhuBOT5vt.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen heb ik de RTX A400 er ingestoken en die AMD drivers met de AMD cleanup utility verwijderd. Eens kijken of dat de boel wat stabieler maakt.