Beste tweakers,
Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe systeem draaien:
Helaas merk ik dat de PSU een hoop herrie maakt. Hij begint stil, maar gaat bij geringe vraag al direct naar 100%, terwijl de GPU nog stil staat. Hij is iedere minuut aan het revven, draait dan even op 100% en gaat terug naar 0. Ik ben dit probleem op internet al vaker tegengekomen en het schijnt afhankelijk te zijn van de GPU. Waarschijnlijk gaat er iets in de communicatie niet helemaal lekker.
Daarnaast ratelt de PSU fan ook. Dit is hoorbaar als een hoogfrequentie "buzz". Als de PSU na het revven terug naar 0 gaat, hoor je de ventilator nog even kort doordraaien en ratelen. Ook dat is oa op Reddit te vinden bij een enkeling.
Ik dacht eerst dat het de GPU was, maar die heeft naast wat coil whine geen grote issues. Ik heb de PSU al omgedraaid (intake naar boven) en dan verminderd de ratel iets. Ik kan hem natuurlijk nog retour doen, maar dat is een rotklus en zit ik dus zonder systeem.
Wat zijn jullie ervaringen? Is dit wellicht op te lossen?
Toevoeging: Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan. Ik heb de PSU buiten de kast gelegd, weer in originele oriëntatie en aangesloten op een goede power filter om mogelijke ruis te onderdrukken. Helaas produceert de PSU zelf ook de nodige coil whine/crackle. Ik heb reeds een retour aangemeld. In tussentijd kijk ik naar een andere voeding; mogelijk BeQuiet, al zijn die fix duurder.
Is het mogelijk dat de coil whine van de GPU ook door de PSU komt?
Ik heb sinds gisteren mijn nieuwe systeem draaien:
| # | Categorie | Product |
|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed |
| 1 | Moederborden | ASUS ProArt X870E-Creator WiFi |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 |
| 1 | Voedingen | ASUS TUF Gaming 850W Gold |
Daarnaast ratelt de PSU fan ook. Dit is hoorbaar als een hoogfrequentie "buzz". Als de PSU na het revven terug naar 0 gaat, hoor je de ventilator nog even kort doordraaien en ratelen. Ook dat is oa op Reddit te vinden bij een enkeling.
Ik dacht eerst dat het de GPU was, maar die heeft naast wat coil whine geen grote issues. Ik heb de PSU al omgedraaid (intake naar boven) en dan verminderd de ratel iets. Ik kan hem natuurlijk nog retour doen, maar dat is een rotklus en zit ik dus zonder systeem.
Wat zijn jullie ervaringen? Is dit wellicht op te lossen?
Toevoeging: Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan. Ik heb de PSU buiten de kast gelegd, weer in originele oriëntatie en aangesloten op een goede power filter om mogelijke ruis te onderdrukken. Helaas produceert de PSU zelf ook de nodige coil whine/crackle. Ik heb reeds een retour aangemeld. In tussentijd kijk ik naar een andere voeding; mogelijk BeQuiet, al zijn die fix duurder.
Is het mogelijk dat de coil whine van de GPU ook door de PSU komt?
[ Voor 10% gewijzigd door vpm op 13-01-2026 14:55 ]