Vraag

• mcwieger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-01 13:45
Ik heb de AOC CU34E4CW op het oog om te kopen voor het gebruik met een werk- en privélaptop (en met de ingebouwde KVM switch de kabels op het bureau op te ruimen).

De monitor heeft een LAN-aansluiting, zodat ik bedraad netwerk heb via USB-C. AOC Support geeft aan dat ik hiervoor de USB driver van Realtek moet installeren (Realtek USB ethernet controller all-in-one Windows driver). Echter, op mijn werklaptop kan ik geen software installeren.

Nou lijkt deze driver mij behoorlijk standaard, dus ik vraag me af of het echt nodig is de bijgeleverde driver te installeren of dat die al inbegrepen zit in Windows 11. FYI: mijn laptop is een Lenovo Thinkpad T14, maar volgens mij is dat niet per se relevant.

Beste antwoord (via mcwieger op 22-01-2026 11:23)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 11:03
mcwieger schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:17:
Ik heb de AOC CU34E4CW op het oog om te kopen voor het gebruik met een werk- en privélaptop (en met de ingebouwde KVM switch de kabels op het bureau op te ruimen).

De monitor heeft een LAN-aansluiting, zodat ik bedraad netwerk heb via USB-C. AOC Support geeft aan dat ik hiervoor de USB driver van Realtek moet installeren (Realtek USB ethernet controller all-in-one Windows driver). Echter, op mijn werklaptop kan ik geen software installeren.

Nou lijkt deze driver mij behoorlijk standaard, dus ik vraag me af of het echt nodig is de bijgeleverde driver te installeren of dat die al inbegrepen zit in Windows 11. FYI: mijn laptop is een Lenovo Thinkpad T14, maar volgens mij is dat niet per se relevant.
Dit soort dingen zitten gewoon ingebakken in Windows :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 11:03

Dit soort dingen zitten gewoon ingebakken in Windows :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 15:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Vrijwel alle Realtek NIC's kunnen inderdaad uit den doosch, of out-of-the-box als je Engels prefereert, werken onder Windows 11. Het moet al best exotisch worden als het niet werkt.

Mocht het niet werken dan is de oplossing ook niet bijster ingewikkeld. Kabeltje omprikken of ICT lief aankijken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12

M14

Voor wat het waard is:
De KVM is leuk totdat de monitor uitschakelt. Dan gaat de KVM ook uit en wordt je laptop niet opgeladen.
Althans, dat was mijn ervaring met een 49" AOC monitor. Mijns inziens niet handig voor een laptop.

Voor het geld wat je extra betaald voor deze functie in de monitor heb je ook een los USB C docking station.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• mcwieger
@mad-dog @nelizmastr thanks, dan hoeft dat me niet te belemmeren om de monitor te kopen (ik kom nog even terug als ik 'm heb gekocht met de uitkomst).

@M14 is voor mij geen punt. Als de laptop stroom heeft terwijl ik 'm gebruik, is het goed. Voor laptop #2 ga ik overigens stroom injecteren via een tweede adapter en een usb-c hub (en dan netjes wegwerken aan de achterkant), dus die zou sowieso stroom moeten krijgen. Wat betreft het docking station: ik heb nu een KVM switch (werkt overigens prima), maar als ik toch een nieuwe monitor koop wil ik direct van deze kabels af zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1lJJS3AIcD5Myrv05Rxu4srODg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAs0v92eZMh2u2zCUfGnR41D.jpg?f=fotoalbum_large

• mcwieger
Zoals verwacht: de netwerkverbinding werkt inderdaad zonder extra installatie, top dus!
Pagina: 1