Dakisolatie blijkt niet aanwezig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PindakaasPiraat
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:00
Beste tweakers,

Volgende situatie:
Vorige maand hebben wij ons eerste huis gekocht (tweekapper geschakeld, eindhuis). Het huis beschikt over energielabel B en is verkocht met "Dakisolatie, grotendeels dubbelglas, muurisolatie en vloerisolatie". Dit is tijdens de bezichtiging nog eens extra bevestigd door de makelaar (volledige verkoop en proces bij notaris is zonder aanwezigheid van de verkoper verlopen). Het dak zou tijdens de bouw al geïsoleerd zijn (1983).

Volgens het energielabel heeft het schuine dak weliswaar slechts een R-waarde van 1,02, maar gezien het feit dat bij het glas "grotendeels dubbelglas" (toilet en badkamer hebben enkel glas) benadrukt wordt, zijn wij ervan uitgegaan dat het volledige dak (van buiten) geïsoleerd is.

Toen ik echter vorige week op zolder in de kasten achter de knieschotten ben gekropen heb ik ontdekt dat er in dit stuk helemaal geen isolatie aanwezig is. Dit is het geval aan beide kopse kanten van het huis waar knieschotten zijn, en ook aan de zijkanten waar inbouwkasten en het hok met de cv-ketel zijn.
Als je achter de knieschotten kijkt, is te zien dat de rest van het schuine deel wel dunnetjes geïsoleerd is, echter hangt hier ook slechts wat steenwol los tussen dakplaten en de gipsplaten onder de gordingen (ca. 5 cm steenwol ligt dus los in een gebied van ca. 20 cm). Ook ontbreekt er dampdichte folie.

Ongeveer de helft van het schuine dak is dus helemaal niet geïsoleerd, en de andere helft zo slecht dat het dak in principe niet geïsoleerd is. Ik weet dat we zelf onderzoeksplicht hebben, maar dit zat toch vrij verstopt, en was niet te zien zonder in de knieschotten of achter de cv-ketel te kruipen. Dit verbaast ons erg, en de bouwkundige heeft het tijdens de keuring ook niet gezien.

Kunnen we hier nog iets mee, bijv. een vergoeding eisen van de verkoper/makelaar? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02
Geisoleerd vanuit de bouw, je zegt zelf al van buiten. Je hebt het nu over steenwol. Mijn huis van 1978 heeft ook dakisolatie vanaf de bouw: 2cm PUR op de dakplaten aan de buitenkant. Daar komt die R=1 van het energielabel van.

Heb je onder de pannen gekeken?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:23
Volledig geisoleerd zegt helaas geen drol. Zoals @_JGC_ al schrijft zijn er genoeg huizen met 2cm PUR op de dakplaat aan de buitenkant waarbij dat geldt als isolatie. Technisch correct.

Het energielabel moet wel.kloppen maar daar ga je geen duizenden euros vergoesing uit halen denk.ik. ik zou dit sowieso aangrijoen om echte isolatie te doen want ook van de genoemde rd-waarde van 1,02 word je niet blij. Het dak verliest de meeste warmte dus altijd aanpakken die hao, los van paar cm.glaswol.of niet.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
@PindakaasPiraat
Ik wil bijna zeggen, helaas Pindakaas :)
Maar even serieus, je koopt een woning uit 1983 met een energielabel waarin al wordt aangegeven dat er een R1.02 aanwezig is. Dat kan met een klein beetje isolatie waardoor het "helemaal" geïsoleerd is. Er is dus niks verkeerds zegt en je hebt alles gewoon kunnen zien. In een bouwkundig rapport wordt er ook niks over gezegd want daar kijken ze niet naar.

Daarnaast, het huis is gewoon 43 jaar oud, dus voldoende reden om sowieso het te voorzien van extra isolatie. Vervelend als je daar geen rekening mee hebt gehouden maar dat kan je niet aan de verkoper toerekenen. Je hebt gewoon een woning gekocht incl. alle eigenschappen die daarbij horen.

Dus lekker laten rusten en maak een plan om je woning energie zuinig te maken. Als de kozijn goed zijn, kost hr++ niet zo veel. Als je handig bent, kan je prima vanuit binnen veel isoleren.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 12-01-2026 20:07 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25
Waarschijnlijk heb je juist iets van extra isolatie in de vorm van de glaswol op sommige plaatsen. Compleet waardeloos zoals beschreven.

De isolatie waar naar verwezen wordt zal vertelt zijn in het dakbeschot. In die jaren vaak een dun laagje EPS of PUR.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Ik kan nog wel herhalen wat hierboven al genoemd is maar de standaard bij de bouw geleverde dakisolatie zit aan de buitenkant, onder de pannen. die losse flodders die je binnen ziet tellen nergens mee.
wat er standaard geleverd is bij de bouw is verdrietig weinig dus je zal zelf toch echt extra moeten isoleren, van binnen of van buiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik hoop niet dat ik weer iemand tegen het zere been schop, maar my 2 cts zijn om een verzoek in te dienen dit topic naar DEI te verplaatsen , daar zitten experts die je kunnen helpen (tegen minimale kosten) de boel goed te isoleren.

Duurzame energie en installaties

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:42
En dan meteen even de topictitel veranderen, nu lijkt het alsof TS bang is dat de isolatie wegwaait.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:43
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik de topictitel zag :D

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat verwacht je van isolatie uit 1983? Laat gaan man en breng vers, modern spul aan.
Tegenwoordig moeten nieuwbouw daken Rc 6,3 hebben.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55
Er lijkt dus nergens gelogen, niet in het label, en niet door de makelaar. Isolatie aangebracht in 1983, dus 43 jaar geleden, en met een isolatiewaarde die een dikke plank bij wijze van spreken kan evenaren. Dus ja, wat denk je dan.

Het gaat wel met afstand het meeste helpen, om deze isolatie te verbeteren. Meer dan muren en vloer nog - de meeste warmte ontsnapt door het dak.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:58
Meer dan 50% van de zgn na-geïsoleerde daken die ik controleer hebben de isolatie zo beroerd aangebracht dat ik aangeef dat het er niet zit en dat alles opnieuw moet. Misschien tip voor de volgende x om daar standaard vanuit te gaan?

diskeltische lurker

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
technopeuter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:35:
Meer dan 50% van de zgn na-geïsoleerde daken die ik controleer hebben de isolatie zo beroerd aangebracht dat ik aangeef dat het er niet zit en dat alles opnieuw moet. Misschien tip voor de volgende x om daar standaard vanuit te gaan?
Ook mijn ervaring. Overigens wel droevig hoe eenvoudig je in advertenties mag zeggen dat een dak geïsoleerd is. Ook in de energielabels komt het vrolijk terug als "dak nageisoleerd".
Als je dan gaat kijken (als je het al kunt zien) is er los wat glaswol in gefrommeld die niet aansluit en geen dampscherm heeft.

Een leek zal aannemen dat wat er in advertentie + energielabel staat en wat makelaar aangeeft klopt.
Jammer dat je overal moet wantrouwen en zelf controleren. Maar goed, dat is in meerdere sectoren zo, niet enkel in de bouw en verkoop van woningen.

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 17-01-2026 10:03 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02
technopeuter schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:35:
Dit... ik heb hier 15 jaar geleden dingen geïsoleerd die ik er nu weer uittrek om het goed te doen. Maar zelfs een stuk plafond dat ik dacht dat ik goed had gedaan laat blauwe vlekken zien op de warmtebeeldcamera.
Was vorige week met de sneeuw ook goed te zien wat wel en niet goed was geïsoleerd.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
Pagina: 1