Vraag

• thi92
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16-01 18:07
Heb sinds een maand 5x mitsubishi hr25vf aircos hangen om te koelen en verwarmen .
Allemaal single splits .
Heb ook ineens zonnepanelen laten plaatsen om het verbruik wat te dempen .
Het verbruik op zich valt reuze mee , zelf met de vriesdagen kom ik niet boven de 20kwh per dag voor het gehele huis te verwarmen incl huishoudelijk elec gebruik .
Eens op temperatuur verbruiken de aircos ongeveer 250w per stuk .
Zonnepanelen brengen niet zoveel op nu dus is niet mee gerekent .
Heb me een homewizard p1 aangekocht om wat te kunne opvolgen .

Nu komt het , ik heb dit al een paar x getest , telkens als ik de stand van de airco fans op 1 zet verbruikt hij meer dan op stand 4 , alsook dat 1 meer dan 2 verbruikt en 2 meer dan 3 enz

Je zou toch juist andersom verwachten . Voor alle duidelijkheid , tijdens deze testen bleef de ingestelde temp gelijk . Enkel de fan stand werd aangepast .

Iemand hier een logishe uitleg voor ??

Mvg

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@thi92 Ervaar je (comfort)problemen met de een of andere stand?
Indien niet zou ik voor de "zuinigste" stand kiezen.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

thi92 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:56:
Iemand hier een logishe uitleg voor ??
Indien je dit verbruik af hebt gelezen middels je p1: ja, dan zijn er gewoon andere dingen in huis die je meting beïnvloeden en jij mogelijk een compleet verkeerd beeld hebt van de werkelijkheid.

Daarnaast moet je het verbruik over een wat langere tijd vergelijken. Niet slechts een paar minuten ofzo.

Alles kan stuk.

• thi92
@dunklefaser ja 1 is te laag om overal mooi warm te krijgen , 4 geeft me teveel wind . Ik gerbruik gewoon stand 3 .
Ik vroeg me gewoon af hoe dit het verbruik andersom kon beinvloeden

• thi92
@remco_k ja is via de p1 , heb het verbruik over 24 uur getest , zal inderdaad wel wat ander verbruik het resultaat beinvloeden maar je ziet toch duidelijk verschil van 4 naar 1 bv . Dus ook over langere tijd .
Niet dat het een probleem is ofz maar snap de logica er niet achter 🤷‍♀️

• remco_k

remco_k

Ik denk dat je een compleet fout beeld krijgt via p1. Je meet daarmee je hele huis. Geeft veel te veel andere parameters die constant veranderen.
Meten is iets wat je wel goed moet doen. Dit van p1 aflezen is dat niet. Tenzij je alle groepen van je huis eraf gooit en zeker weet dat alleen die ene airco nog stroom heeft. Dan werkt deze methode. Al het andere is ruis.

Alles kan stuk.

• thi92
@remco_k hoe doe ik dit het beste volgens u ?

• remco_k

remco_k

De airco een eigen energiemeter geven, of sommigen hebben dat standaard aan boord en kan je het in de app zien. Of zoals ik zei alle groepen in je huis afschakelen, behalve van je airco en dan via p1 meten, minimaal enkele uren. Echter, wordt het dan lastiger om langdurig te meten én dat meerdere keren te doen (voor elke stand) met gelijke omstandigheden buiten (o.a. temp en wind) en binnen (o.a. temp).
Kortom; het is eigenlijk een onbegonnen klus die je alleen kan klaren als je exact dezelfde omstandigheden kan waarborgen. Dat lukt je niet zomaar op een dag hier en een dag daar.

... En al lukt dat wel, dan kom je er na al die moeite achter dat die airco zo goed als hetzelfde verbruikt in om het even welke ventilatie stand hij staat. Mogelijk iets meer in de hogere standen omdat de afgifte van warmte efficiënter verloopt.

Kortom; storm in een glas water, geen moeite voor doen tenzij je niets beters hebt te doen.

Alles kan stuk.

• thi92
remco_k schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:07:
De airco een eigen energiemeter geven, of sommigen hebben dat standaard aan boord en kan je het in de app zien. Of zoals ik zei alle groepen in je huis afschakelen, behalve van je airco en dan via p1 meten, minimaal enkele uren. Echter, wordt het dan lastiger om langdurig te meten én dat meerdere keren te doen (voor elke stand) met gelijke omstandigheden buiten (o.a. temp en wind) en binnen (o.a. temp).
Kortom; het is eigenlijk een onbegonnen klus die je alleen kan klaren als je exact dezelfde omstandigheden kan waarborgen. Dat lukt je niet zomaar op een dag hier en een dag daar.

... En al lukt dat wel, dan kom je er na al die moeite achter dat die airco zo goed als hetzelfde verbruikt in om het even welke ventilatie stand hij staat. Mogelijk iets meer in de hogere standen omdat de afgifte van warmte efficiënter verloopt.

Kortom; storm in een glas water, geen moeite voor doen tenzij je niets beters hebt te doen.
Oke merci voor de uitleg , nee het viel me gewoon op en is me niet om de besparing te doen .
Wou gewoon weten hoe een hogere stand een lager verbruik kon teweeg brengen .
Van mij mag hij gerust op standje 3 verder zoemen .
Mvg

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@thi92 met wat meer wind debiet verwarmt en werkt het gewoon beter, anders blijft de aircon in zijn eigen luchtbubbel hangen (en gaat dan pendelen etc). In de winter zet ik wel eens een fan naast mijn aircon om de koude lucht weg te blazen van de unit, maar ik heb dan ook een vloermodel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:20
Ik heb hier 3 hr25vf. En die verbruiken om op temperatuur te blijven lage fan stand tussen de 140.en 160 watt.

Hogere fanstand en lager verbruikt komt omdat er meer warmte wordt ontstokken en meer gas kan condenseren wat de druk verlaagt.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• thi92
redbullwaning schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:30:
Ik heb hier 3 hr25vf. En die verbruiken om op temperatuur te blijven lage fan stand tussen de 140.en 160 watt.

Hogere fanstand en lager verbruikt komt omdat er meer warmte wordt ontstokken en meer gas kan condenseren wat de druk verlaagt.
Ja klinkt ook logisch wat je daar zegt .
Hebbe dan praktisch zelfde opstelling , zag dat ik 250W zei per stuk maar staan er hier 2 van in de grote woonruimte dus ind 125-150W per stuk .
Kwa verbruik denk ik dat die van ons dan reuze goed meevallen als ik al die horrorverhalen hier lees op het forum .
Al helemaal met de "goedkope" prijs van een mitsu hr25vf .
Pagina: 1