Slaapkamers >2000 ppm CO₂ – hoe verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:50
In onze slaapkamers meten we ’s nachts structureel hoge CO₂-waarden: >2000 ppm, met pieken tot 4000 ppm in een slaapkamer waar twee personen slapen.
  • Woning uit 1992 met energielabel A.
  • Itho mechanische ventilatie (2017) op stand normaal draait
  • Kunststof kozijnen met HR++ glas
  • Alle drie slaperkamers zijn voorzien van ventilatieroosters en staan open
  • Badkamerdeur een ventilatierooster heeft
  • Slaapkamerdeuren dicht zijn (deur op een kier helpt nauwelijks)
  • Afzuigkanalen en systeem in 2023 schoongemaakt en gecontroleerd
  • CO₂ gemeten met IKEA Alpstuga en SwitchBot Air Quality Monitor
Daarnaast valt op dat de luchtvochtigheid op de 1e en 2e verdieping overdag vaak rond de 55% of hoger ligt, terwijl op de begane grond het rond de 40% is.

Bij veel wind zijn de CO₂-waarden goed, bij windstil weer lopen ze hoog op.

Wat zijn effectieve manieren om de luchtkwaliteit in de slaapkamers structureel te verbeteren?

Benieuwd naar ervaringen en concrete tips.

[ Voor 3% gewijzigd door ChiMan op 12-01-2026 16:04 ]

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ChiMan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:00:
• Slaapkamerdeuren dicht zijn (deur op een kier helpt nauwelijks)
Dit is moeilijk te geloven. Met roosters open, deur op een kier en mechanische ventilatie moet de CO₂ concentratie wel flink verlagen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:02
Zijn de roosters wel goed schoon?
Of zit er wellicht een hor strip ingeplakt? Dat helpt namelijk ook niet mee.

Daarnaast zou er een kier onder de deur moeten zitten, waar de lucht kan doorstromen.
De waardes zijn wel erg hoog, heb je ook lichamelijke klachten?

• ChiMan
Juup schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Dit is moeilijk te geloven. Met roosters open, deur op een kier en mechanische ventilatie moet de CO₂ concentratie wel flink verlagen.
Deur op een kier helpt een beetje maar het blijft steeds boven de 2000ppm.

• ChiMan
DeMolT. schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:06:
Zijn de roosters wel goed schoon?
Of zit er wellicht een hor strip ingeplakt? Dat helpt namelijk ook niet mee.

Daarnaast zou er een kier onder de deur moeten zitten, waar de lucht kan doorstromen.
De waardes zijn wel erg hoog, heb je ook lichamelijke klachten?
Roosters zijn onlangs schoongemaakt en voorzien van een hor.
Verder geen lichamelijke klachten.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-02 16:25
zet het raam open, ergens heb je een verstopping, of de lucht die naar binnen komt is mega vervuild.
hoe is de lucht kwaliteit wanneer je buiten de kamer bent?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• ChiMan
maubaan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:22:
zet het raam open, ergens heb je een verstopping, of de lucht die naar binnen komt is mega vervuild.
hoe is de lucht kwaliteit wanneer je buiten de kamer bent?
Ik kom net uit mijn slaapkamer en de ppm is 530. De luchtkwaliteit is 1 (PM2.5).
De slechte luchtkwaliteit geldt voor alle slaapkamers wanneer er iemand slaapt.

De badkamer heeft een verhoging van 15 cm. Kan dit mogelijk een oorzaak zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj0JzGqHKgw1jNuXYRQQt6swuHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2X8w5S1BQof4omB37iVQXSV.jpg?f=fotoalbum_large

• agp81
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-02 16:44
Er kunnen meerdere oorzaken zijn, maar de meest voor de hand liggende heeft denk ik te maken met de locatie van de afzuiging en waar deze zijn toevoer vindt; principe van de weg van de minste weerstand zal hier denk ik wel een rol in spelen. Is het aannemelijk dat de afgezogen lucht 'eerder' uit andere vertrekken wordt weggehaald dan uit de door jou bedoelde slaapkamer?

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-02 21:24
Wat is de afstand sensor <> hoofd(en) in de slaapkamer?
Als dat te dichtbij is (minder dan 1m ofzo) dan zal de gemeten waarde niet representatief zijn voor de hele slaapkamer.

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-02 16:25
die ophoging moet niet uitmaken, de luchtstroom zal daar over heen lopen.
wat ik thuis merk is dat wanneer ik de ramen niet open heb de lucht kwaliteit best slecht kan worden.
dit heeft meerder factoren, lucht druk buiten, wind en ook of ik douche of niet.

Is jou huis vochtig misschien?
check je afzuiging van de ketel en van de keuken, zit hier geen lek?
en zorg gewoon voor heel ventilatie dat helpt echt!

mocht je het niet vertrouwen probeer een prof in te huren die en meting kan doen, je apparatuur kan ook natuurlijk flinke afwijking hebben

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:05
2000 is wel erg hoog, klinkt onwaarschijnlijk haast. Je badkamer is het probleem niet omdat er duidelijk zichtbaar een rooster in je deur zit, de lucht zou daar doorheen moeten trekken.

De lucht zal idd waarschijnlijk ergens anders vandaan getrokken worden omdat dat makkelijker gaat.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wellicht is er een luchtlek, of staat er ergens een afzuigdeksel/ventiel te ver open.
Jouw Itho mechanische ventilatie zou flink wat moeten weg trekken uit de slaapkamer, en daarmee zou de co2 moeten afnemen. Ik denk dat de balans uit het systeem niet goed is.
Zit alle ventielen eens dicht behalve de slaapkamer? Voel je dan een flinke instroom vanuit de roosters?
Zo niet dan staat de ventitaltie voor niets te draaien.
Oh, en check ook ná de ventilator; als dat verstopt zit - staat hij voor niets te malen.

In ons geval trekt hij de douchedeur echt dicht als hij flink aanstaat.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:42
Benieuwd naar ervaringen en concrete tips.
  1. Op welke stand staat het ventilatiesysteem
  2. Is er een instelmogelijkheid voor flow per stand, hoe is die ingesteld?
  3. Zoals door anderen reeds benoemd; ernstige "kortsluiting", lucht wordt ergens anders vandaan aangevoerd

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Omdat ik het niet expliciet terugvindt in jouw posts: heeft de slaapkamer een eigen afzuigrooster/rozet? Of gaat dat via badkamer/toiletafzuiging?

Life is not about specs, it is about joy!

• assje
bartvl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:48:
Omdat ik het niet expliciet terugvindt in jouw posts: heeft de slaapkamer een eigen afzuigrooster/rozet? Of gaat dat via badkamer/toiletafzuiging?
Type C systeem dus er zal afvoer zijn in keuken,badkamer en toilet en aanvoer in de andere ruimtes via roosters.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Alle drie slaperkamers zijn voorzien van ventilatieroosters en staan open
Aanvullend; in de basis moet je de roosters inregelen op basis van gebruik. Per persoon richt je op ongeveer 25m3/u ventilatie. Dat wil zeggen dat je op de ouderslaapkamer 2x meer roosteroppervlakte open wil hebben staan dan op de kinderslaapkamers. Dit is mogelijk reeds het geval door aantal/afmeting roosters maar als dit niet het geval is kan je dit sturen door roosters verder open/dicht te zetten. Controleer verder ook of er geen afzuigventiel op zolder (mogelijk direct in de box) zit die volledig open staat.

Wat kan helpen is om eens een floorplan van je woning te pakken en de afzuigpunten (keuken,badkamer,toilet) in te tekenen en de aanvoerroosters. Op die manier kan je een beeld maken voor jezelf hoe de luchtflow bedoeld is om te lopen.

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je afvoerrooster in de badkamer te ver dicht staat t.o.v. de keuken/toilet en je daardoor beneden overventileert en boven onderventileert.

In mijn oude woning waar ik type C ventilatie had koos ik ervoor om beneden alle roosters (bijna) dicht te zetten om zoveel mogelijk lucht aan te voeren via de roosters op de slaapkamers. Op die manier verhoog je de ventilatie van de slaapkamers en reduceer je de koude luchtstromen in de woonkamer. Vereist wel voldoende kier in een woonkamer/gangdeur en een woning die redelijk luchtdicht is.

Flow meten op roosters is niet makkelijk; ik heb altijd gewoon "ingeregeld" met een Co2 meter.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 13-01-2026 14:59 ]

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-02 18:56

DIY

In onze slaapkamers meten we ’s nachts structureel hoge CO₂-waarden: >2000 ppm, met pieken tot 4000 ppm in een slaapkamer waar twee personen slapen.
Itho mechanische ventilatie (2017) op stand normaal draait
Stand ‘normaal’ zegt niet zoveel. Voor het zelfde geld is het op de mvbox ingestelde debiet te laag.

Vooral omdat je met wind buiten wel de Co2 waarden ziet zakken lijkt het debiet mij niet voldoende. Dat is eenvoudig te testen door een nacht de ventilatie op stand 2 of 3 te zetten en te kijken of de waarden dan wel acceptabel zijn. Met die kennis kun je dan verder gaan met afstellen.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:12
Ik gebruik de module van NRGWatch.

Daarnaast heb ik een Awair Element. Beiden werken samen via HomeAssistant.
Ik heb 4 verschillende ventilatietoerentallen (5, 35, 48 en 60 rpm) voor 500, 600, 800 en > 1000 ppm CO2.
Deze toerentallen zijn proefondervindelijk bepaald op zomin mogelijk herrie/resonantie.

Het rooster in de woonkamer en badkamer staan dicht. Alleen de roosters in de slaapkamers staan open.

Onze slaapkamer wordt zelden hoger dan 1000 ppm.

PV:12,4 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf + 30 kWh Thuisaccu) = V2H: 85+30 kWh

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:26
Wilke schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:10:
2000 is wel erg hoog, klinkt onwaarschijnlijk haast. Je badkamer is het probleem niet omdat er duidelijk zichtbaar een rooster in je deur zit, de lucht zou daar doorheen moeten trekken.

De lucht zal idd waarschijnlijk ergens anders vandaan getrokken worden omdat dat makkelijker gaat.
Ik herken dit wel hoor. Slaapkamer met 2 personen, windstille dag, deur dicht.

Woning van na 2000. Ventilatie C met CO2 sturing maar de afzuiging zit in de badkamer dus in de praktijk werkt de CO2 sturing niet snachts.

Ondervangen door de deur helemaal open te laten. Dat is niet altijd even fijn dus ik overweeg een decentrale wtw.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waar meet je dit mee en is het ding nog wel in orde?

• ChiMan
Bedankt voor jullie hulp tot nu toe!
Ik ga de komende dagen een paar dingen uitproberen en zal jullie op de hoogte houden.
Denman_ schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:53:
Wat is de afstand sensor <> hoofd(en) in de slaapkamer?
Als dat te dichtbij is (minder dan 1m ofzo) dan zal de gemeten waarde niet representatief zijn voor de hele slaapkamer.
Op mijn nachtkastje. Heb ik het verplaatst naar het voeteneinde van mijn bed.

[ Voor 14% gewijzigd door ChiMan op 13-01-2026 20:55 ]

• ChiMan
maubaan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:07:
Is jou huis vochtig misschien?
check je afzuiging van de ketel en van de keuken, zit hier geen lek?
en zorg gewoon voor heel ventilatie dat helpt echt!
Afzuiging van de keuken is een aparte kanaal.

• ChiMan
assje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:48:
[...]
  1. Op welke stand staat het ventilatiesysteem
  2. Is er een instelmogelijkheid voor flow per stand, hoe is die ingesteld?
  3. Zoals door anderen reeds benoemd; ernstige "kortsluiting", lucht wordt ergens anders vandaan aangevoerd
- Staat op stand 2 (normaal)
- Wat bedoel je met flow per stand? Ik heb 3 standen: stil, normaal en extra afzuiging.

• ChiMan
bartvl schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:48:
Gaat via 3 afzuigingen in de woning, zie afbeeldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqdKL7nLEZMjW_p0Ku3gfuckLKQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/rI85cjraimy6dTavO0CSjh8S.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AgpfujFzGlCrcLeB18vLTm38jM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GkBx54Rgda1Alq1b4SA73Ehe.png?f=fotoalbum_medium

Blauwe streep = ventilatierooster
Rode stip= afzuiging mechanisch ventilatie

[ Voor 4% gewijzigd door ChiMan op 13-01-2026 20:51 ]

• ChiMan
jadjong schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:17:
Waar meet je dit mee en is het ding nog wel in orde?
CO₂ gemeten met IKEA Alpstuga en SwitchBot Air Quality Monitor

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-02 16:39
Heb je al gemeten hoeveel m3 p/u het ventiel op de badkamer afzuigt?

Wat je zou kunnen proberen; ventielen wc / keuken volledig dichtdraaien, ventiel badkamer max open, afzuiging op maximaal, alle deuren beneden sluiten, badkamer deur volledig open, slaapkamer deuren deels open (naar wens) en daarna weer meten

• assje
ChiMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:48:
- Staat op stand 2 (normaal)
- Wat bedoel je met flow per stand? Ik heb 3 standen: stil, normaal en extra afzuiging.
De basis is in principe: 1 bij afwezigheid, 2 bij aanwezigheid en 3 bij douchen/koken/bezoek

Sommige ventilatieboxen hebben mogelijkheid om een capaciteit in te stellen; bijvoorbeeld door jumpers op een printplaat. Ik weet niet of dat voor die van jou het geval is. Wellicht even exact merk/type delen dan weten we direct welke capaciteit hij heeft en of er iets in te stellen is.
ChiMan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:51:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Compleet standaard dus behalve de 2e badkamer (die geen afzuiging lijkt te hebben?)

De basis qua ventilatie:
  • Toilet 25m3/uur
  • Badkamer 50m3/uur
  • Keuken 75m3/uur
Vervolgens aanvoer zoals eerder aangegeven 25m3/persoon. Ik weet niet hoeveel kinderen er zijn maar stel dat dat er twee zijn dan heb je in de nacht dus behoefte aan 100m3 ventilatie. Dan zie je direct de uitdaging al aangezien je daar niet aan komt met standaard afstelling tenzij er lucht van beneden komt.

Ik zou beginnen met de roosers op de ouderslaapkamer volledig open en op de kinderslaapkamers op minimale stand. Vervolgens kijken wat de Co2 op ouderslaapkamer en kinderslaapkamers doet.

Gewoon een paar stappen doorlopen:
  • Controle geen ventiel wat onnodig (te ver) open staat ( op zolder)
  • Co2 ouderslaapkamer te hoog en kindere OK? -> roosters kinderen verder dicht
  • 4 personen beneden Co2 OK en boven te hoog? -> afzuigventiel beneden verder dicht
  • Eventueel roosters beneden verder dicht zodat lucht aangevoerd wordt via slaapkamers

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
[...]
Erg armoedige installatie met waarschijnlijk gewoon veel te weinig aan-en afvoer voor deze afmetingen.

En dan heb je boven met 3 slaapkamers welgeteld 1 afzuigpunt met ook nog een veel te klein roostertje in de deur van je badkamer. Formaat om iets als een koelkast van wat verse lucht te voorzien.

En vaak heb je bij die roosters dan ook nog zaken als gordijnen of zoiets. Allemaal suboptimaal.

Geen wonder dat die waardes veel te hoog zijn. Je moet hier gewoon met het raam open slapen.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 13-01-2026 23:15 ]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In onze slaapkamer heb ik ook tests gedaan, vanwege CO2 van 3000 's nachts.
Roosters open/dicht, kantelkiepraam open/dicht, gordijnen open/dicht, deur open/dicht. Veruit het grootste verschil werd gemaakt door de deur open te hebben gedurende de nacht. Sindsdien slapen we met de deur open. Sowieso vind ik het opvallend hoe snel de CO2 oploopt in kleinere ruimtes of met meer mensen. In de badkamer douchen met de deur dicht en hij staat al op 1200.

• GadgetFrank
Ik heb het raamrooster in de badkamer dicht, daar zit de afzuiging voor de bovenverdieping.
Daardoor onstaat een onderdruk en die wordt aangevuld door de lucht uit de slaapkamers. Ook met douchen blijft het raamrooster in de badkamer dicht, nooit vochtproblemen. Wel na het douchen even ventileren met 1 of 2 x klikken op de zandloper van mijn Itho afstandsbediening.
Ik woon zo ongeveer op 5 km afstand hemelsbreed van Schiphol dus met het raam open slapen is afhankelijk van de windrichting helaas...

PV:12,4 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf + 30 kWh Thuisaccu) = V2H: 85+30 kWh

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
GadgetFrank schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:54:
Ik heb het raamrooster in de badkamer dicht, daar zit de afzuiging voor de bovenverdieping.
Daardoor onstaat een onderdruk en die wordt aangevuld door de lucht uit de slaapkamers. Ook met douchen blijft het raamrooster in de badkamer dicht, nooit vochtproblemen. Wel na het douchen even ventileren met 1 of 2 x klikken op de zandloper van mijn Itho afstandsbediening.
Ik woon zo ongeveer op 5 km afstand hemelsbreed van Schiphol dus met het raam open slapen is afhankelijk van de windrichting helaas...
Dit is een belangrijke tip. Veel mensen maken de fout om in hun badkamer/wc hun raampje/rooster open te laten of zelfs een ventilatie gat naar buiten maken. Nog veel erger is dat ik meerder glazenzetters heb gehad die adviseerden om een rooster te plaatsen.

Een type C ventilatie zorgt voor vacuum in je woning waarbij het de bedoeling is dat schone lucht naar binnen wordt gezogen in je "schone" ruimtes zoals slaapkamers en woonkamer. De "vuile" lucht wordt afgezogen vanaf je badkamer, wc, keuken. Heb je een lucht lek dan verstoor je de werking van dit ventilatiesysteem en zal er geen schone lucht naar binnen komen in de ruimtes waar het nodig is.

• assje
TweakGP schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:08:
Erg armoedige installatie met waarschijnlijk gewoon veel te weinig aan-en afvoer voor deze afmetingen.
Dat is wel een beetje overtrokken, tussen 2017 en nu is er aan type C ventilatie niet zoveel veranderd. De Itho Daalderop box van TS uit 2017 zal een capaciteit van 200-400m3/uur hebben afhankelijk van de tegendruk. De roosters zullen echt wel voldoende zijn om dat aan te voeren.

Ook het rooster in de badkamerdeur is prima, die heeft echt wel een grote capaciteit, in de meeste woningen moet de badkamer het gewoon met de kier onder de deur doen.

Met de juiste afstelling en gebruik moet dit systeem prima kunnen voldoen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Zet een raam open?

Hoi!

• assje
assje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:26:
Sommige ventilatieboxen hebben mogelijkheid om een capaciteit in te stellen; bijvoorbeeld door jumpers op een printplaat. Ik weet niet of dat voor die van jou het geval is. Wellicht even exact merk/type delen dan weten we direct welke capaciteit hij heeft en of er iets in te stellen is.
@ChiMan
Om hier nog op terug te komen. Er vanuit gaande dat je de standaard Itho Daalderop unit hebt kan je inderdaad de flow instellen met potmeters; zie manual hoofdstuk 5.1 "Adjusting capacity".

Kan interessant zijn om eens te kijken hoe e.e.a ingesteld staat. Echter, dit gaat alleen om de lage en hoge stand dus voor gedrag tijdens de nacht (op stand 2) maakt het geen verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJY9egbromoUeuRKinEhziShmWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tcC27YDtnOqTu1rGYxLb7yR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pFQkgBfk-XyhA9yN2cp9UEKEJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7jGk8dsqrpd0Y3UIMaHaZV8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 14-01-2026 10:32 ]

• assje
In een woning met goed ingeregelde ventilatie mag dat als je wil maar moet het bij normale omstandigheden nooit nodig zijn. Als het windstil is doet dat raam namelijk ook nauwelijks iets.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 14-01-2026 11:03 ]

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 08:23
Er zit wel eens grote verschil en qualiteit in de co2 sensoren. Welke gebruiken jullie en zijn deze gekalibreerd?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:15
Is de ventilatiebox van binnen al eens schoongemaakt?
Wanneer je de kap eraf haalt zit er soms zoveel stof in dat die niet goed meer zuigt.
Is je afvoer naar buiten goed open?

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:45
RusFighter schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:42:
Er zit wel eens grote verschil en qualiteit in de co2 sensoren. Welke gebruiken jullie
Dat staat al in de openingspost.

• assje
[Afbeelding] [Afbeelding]

Er vanuitgaande dat de slaapkamer linksonder de ouderslaapkamer is zou conform bouwbesluit dit ongeveer de basis zijn waar je op wil richten (m3/u, afvoer 2e badkamer ontbreekt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvhEH0zWoBpCdkLems8UpNAe-TY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rAMucieYQWkE2o5xz4MwWYYj.jpg?f=user_large
Een totaal van 150m3/uur wat dan stand 2 zou moeten zijn .Op die stand is er dan ventilatie voor de normale bezetting van de slaapkamers en 4 personen op de benedenverdieping. In werkelijkheid is stand 2 waarschijnlijk (veel) meer dan dat (en is niet instelbaar) en is er dus volop marge qua inregelen.

Zoals je kan zien is overflow vanaf boven naar beneden noodzakelijk. Vuistregel voor kieren onder deuren is 1cm/25m3 ventilatie. De deur van de gang naar de woonkamer heeft dus minimaal een kier van 1cm nodig om de overflow vanaf boven mogelijk te maken. De deur van de ouderslaapkamer zou een vrij forse kier van minimaal 2cm moeten hebben (of een rooster aanbrengen net zoals in de badkamer).

@ChiMan is er geen zolder? Waar hangt die ventilatiebox? Heb je al gecontroleerd of daar geen ventiel in zit die ver open staat? Die 2e badkamer zonder ventilatie is een beetje bijzonder. Aanbrengen van een 2e afzuigpunt in die badkamer zou de badkamer ten goede komen maar ook de noodzaak voor overflow t.b.v. ventilatie van de verdieping elimineren. In huidige opstelling heeft het openen van een raam op de benedenverdieping impact op de ventilatie van de slaapkamers. Stel dat je een afzuigkap zonder terugslapklep hebt dan zou dit ook impact hebben op de ventilatie van de slaapkamer.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 14-01-2026 11:32 ]

• com2,1ghz
  • Nu online
assje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Er vanuitgaande dat de slaapkamer linksonder de ouderslaapkamer is zou conform bouwbesluit dit ongeveer de basis zijn waar je op wil richten (m3/u, afvoer 2e badkamer ontbreekt):
[Afbeelding]
Een totaal van 150m3/uur wat dan stand 2 zou moeten zijn .Op die stand is er dan ventilatie voor de normale bezetting van de slaapkamers en 4 personen op de benedenverdieping. In werkelijkheid is stand 2 waarschijnlijk (veel) meer dan dat (en is niet instelbaar) en is er dus volop marge qua inregelen.

Zoals je kan zien is overflow vanaf boven naar beneden noodzakelijk. Vuistregel voor kieren onder deuren is 1cm/25m3 ventilatie. De deur van de gang naar de woonkamer heeft dus minimaal een kier van 1cm nodig om de overflow vanaf boven mogelijk te maken. De deur van de ouderslaapkamer zou een vrij forse kier van minimaal 2cm moeten hebben (of een rooster aanbrengen net zoals in de badkamer).

@ChiMan is er geen zolder? Waar hangt die ventilatiebox? Heb je al gecontroleerd of daar geen ventiel in zit die ver open staat? Die 2e badkamer zonder ventilatie is een beetje bijzonder. Aanbrengen van een 2e afzuigpunt in die badkamer zou de badkamer ten goede komen maar ook de noodzaak voor overflow t.b.v. ventilatie van de verdieping elimineren. In huidige opstelling heeft het openen van een raam op de benedenverdieping impact op de ventilatie van de slaapkamers. Stel dat je een afzuigkap zonder terugslapklep hebt dan zou dit ook impact hebben op de ventilatie van de slaapkamer.
Ik mis een rood pijtle bij de tweede badkamer

• assje
com2,1ghz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:43:
Ik mis een rood pijtle bij de tweede badkamer
Ja ik ook maar op basis van de info van TS heeft die badkamer geen afzuiging.... (wat zou zeggen dat dit het resultaat van een verbouwing is geweest).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 14-01-2026 11:44 ]

• TweakGP
assje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:22:
[...]
Dat is wel een beetje overtrokken, tussen 2017 en nu is er aan type C ventilatie niet zoveel veranderd.
Het is helemaal niet overtrokken....de cijfers zijn toch ook gewoon duidelijk veel te hoog, dus het werkt niet.

In mijn optiek dus wel degelijk een erg brakke installatie met op de verdieping met 3 slaapkamers maar 1 afzuigventiel. Dat is voor de te verwachten bezetting van 3-5personen gewoon VEEL te weinig.

En dat ventiel zit dan ook nog in de badkamer, met een klein roostertje en concurrentie van luchtaanvoer uit het trapgat.

Type C werkt altijd al minder, maar helemaal als je niet voldoende afzuiging hebt of je ventielen gewoon niet goed zitten tov de andere ruimtes.

Enige oplossing is de ramen in de slaapkamer gewoon (flink) open.

• com2,1ghz
  • Nu online
TweakGP schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Het is helemaal niet overtrokken....de cijfers zijn toch ook gewoon duidelijk veel te hoog, dus het werkt niet.

In mijn optiek dus wel degelijk een erg brakke installatie met op de verdieping met 3 slaapkamers maar 1 afzuigventiel. Dat is voor de te verwachten bezetting van 3-5personen gewoon VEEL te weinig.

En dat ventiel zit dan ook nog in de badkamer, met een klein roostertje en concurrentie van luchtaanvoer uit het trapgat.

Type C werkt altijd al minder, maar helemaal als je niet voldoende afzuiging hebt of je ventielen gewoon niet goed zitten tov de andere ruimtes.

Dat is niet meer dan normaal hoor. In mijn huidige en vorige eengezinswoning met type c ventilatie zat er ook maar 1 ventiel op de eerste verdieping in de badkamer met 3 slaapkamers. Dat is ruim voldoende

Ik ben het wel eens met de badkamer roostertje.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:24
Wilke schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:10:
2000 is wel erg hoog, klinkt onwaarschijnlijk haast.
Ik heb er geen verstand van, maar werk dagelijks in een lokaal waar naast mij nog 20 tot 30 smurfen van 15 tot 18 jaar oud iets pogen op te steken, daar zit ook zo'n meter en die haalt wel 2000, maar dan heb ik alles dicht. Met 2 personen diezelfde score halen is inderdaad onwaarschijnlijk.

• assje
TweakGP schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:48:
De cijfers tonen aan dat e.e.a. niet goed werkt/afgesteld is, niet dat het systeem niet goed is (een systeem zoals toegepast in zo'n beetje iedere woning met type C ventilatie).
Dat kan inderdaad alleen werken met overflow, alhoewel wat gevoeliger/complexer hoeft dat geen probleem te zijn.
Je overdrijft echt enorm, Voor 50m3/uur heb je met een drukverschil van 1Pa 167cm2 kieroppervlakte nodig. Alleen de kier onder de deur zoals te zien op de foto volstaat hier waarschijnlijk al voor. Het rooster is een mooie bonus en een rooster van 5x40 volstaat dan ook nog eens (lengte niet te zien op foto maar kan zomaar groter zijn).

Er kunnen allerlei problemen zijn maar het rooster in de badkamer is er daar géén van. Op de ouderslaapkamer is hetzelfde debiet gewenst zonder rooster, dat is véél eerder een probleem.

Je zegt allerlei dingen nogal stellig....

• assje
Marcel a schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:10:
Ik heb er geen verstand van, maar werk dagelijks in een lokaal waar naast mij nog 20 tot 30 smurfen van 15 tot 18 jaar oud iets pogen op te steken, daar zit ook zo'n meter en die haalt wel 2000, maar dan heb ik alles dicht. Met 2 personen diezelfde score halen is inderdaad onwaarschijnlijk.
Ik zou zeker die Co2 meting valideren voordat er van alles overhoop gehaald wordt inderdaad.

Maar. toch kan het vrij eenvoudig hoor. In een ongeventileerde slaapkamer met twee personen haal je dit vrijwel gegarandeerd iedere nacht.

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 08:23
ASW1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Dat staat al in de openingspost.
Ahh overheen gelezen. Heb wel gelezen dat de IKEA Alpstuga niet heel nauwkeurig (kan wel paar honderd ppm schelen). De switchbot zou wel goed moeten zijn (heb ik ook) mits goed gekalibreerd.

• TweakGP
assje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:13:
[...]
De cijfers tonen aan dat e.e.a. niet goed werkt/afgesteld is, niet dat het systeem niet goed is (een systeem zoals toegepast in zo'n beetje iedere woning met type C ventilatie).
Er valt aan zo'n systeem niet zoveel af te stellen hè. Je kan wat aan een ventieltje draaien maar dat scheelt in de praktijk met maar 1 ventiel op de slaapkamer verdieping amper wat.

En de metingen van TS zijn duidelijk. Veel te hoog en alleen bij veel wind acceptabel. Conclusie is niet anders te maken dan dat er te weinig luchtstroom is op de verdieping met de slaapkamers.

En dat is niet echt een verassing als je de plaatjes ziet.

De cijfers zijn gewoon niet te ontkennen en dan komt er toch altijd deze onzin dat het een prima werkend systeem is. Uit alle onderzoeken naar ventilatie blijkt gewoon dat de meeste type-C en ook veel oudere type-D systemen veel te weinig ventileren. Niet omdat persé de gedachte erachter niet klopt maar omdat het zo goedkoop mogelijk wordt aangelegd en omdat de meeste units te klein zijn of teveel lawaai maken en daarom op een verkeerde stand staan.

[ Voor 23% gewijzigd door TweakGP op 14-01-2026 12:21 ]

• assje
TweakGP schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:18:
Er valt aan zo'n systeem niet zoveel af te stellen hè. Je kan wat aan een ventieltje draaien maar dat scheelt in de praktijk met maar 1 ventiel op de slaapkamer verdieping amper wat.
Als je niets inhoudelijk bij te dragen hebt kan je ook gewoon niet reageren...

• TweakGP
Heb je inhoudelijk ook wat zinvols te vertellen?

De standaard afzuigventielen die overal zitten in oudere installaties leveren gewoon amper een instelbaarheid op.... maar natuurlijk meet TS niet goed :-(.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 14-01-2026 12:24 ]

• GadgetFrank
De vorige bewoner had de roosters in onze slaapkamer dichtgestopt met stroken foam; waardes van >3500 CO2 waren geen uitzondering. Ondertussen is er een hoop verbeterd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrsycYKAMH-7NDuJkdQqxw1e4iQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EXZQEYIhEmUoctiwygMvvHoV.jpg?f=user_large
Overdag draait de fan op 5% omdat de CO2 op de bovenverdieping prima is. Dit scheelt behoorlijk in stookkosten aangezien er niets aan warmte wordt teruggewonnen. 's Nachts rond 1000 ppm CO2 maximaal.
De NRGWatch module voor de Itho maakt veel mogelijk.

Voor de woonkamer gebruik ik een decentrale WTW.
Deze WTW vereist wel een gat van 160mm.

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:26
Heeft die decentrale WTW wel een beetje rendement? Ik dacht dat je hiervoor beter een open gat in je muur kon hebben...

Bosch 2000AWF

• assje
TweakGP schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:23:
Heb je inhoudelijk ook wat zinvols te vertellen?

De standaard afzuigventielen die overal zitten in oudere installaties leveren gewoon amper een instelbaarheid op.... maar natuurlijk meet TS niet goed :-(.
assje in "Slaapkamers >2000 ppm CO₂ – hoe verbeteren?"

• GadgetFrank
H3nk1960 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:42:
Heeft die decentrale WTW wel een beetje rendement? Ik dacht dat je hiervoor beter een open gat in je muur kon hebben...
Er zit een keramische kern in de buis die warmte probeert terug te winnen. Ik heb er nooit aan gerekend.
Het was een probeersel. Voor de woonkamer houdt ie de CO2 redelijk in bedwang. Af en toe een ventilatierooster erbij open is beter maar geeft koudeval.
Ik heb de plafonds glad laten stuccen en toen meteen de 2 ventilatieopeningen in de woonkamer/keuken laten dichtsmeren. Ik heb beneden dus alleen nog afzuiging in de WC :P

• ChiMan
TweakGP schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:08:
[...]

En dan heb je boven met 3 slaapkamers welgeteld 1 afzuigpunt met ook nog een veel te klein roostertje in de deur van je badkamer. Formaat om iets als een koelkast van wat verse lucht te voorzien.

En vaak heb je bij die roosters dan ook nog zaken als gordijnen of zoiets. Allemaal suboptimaal.

Geen wonder dat die waardes veel te hoog zijn. Je moet hier gewoon met het raam open slapen.
Volgens mij zijn de meeste huizen uit de jaren '90, net als het mijne, voorzien van mechanische ventilatie met drie afzuigpunten. Of zie ik dat verkeerd?

En nee, de gordijnen blokkeren de roosters niet. Ik heb een systeem waarin de gordijnen aan de kozijnen zijn bevestigd.

• ChiMan
assje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:29:
[...]

@ChiMan
Om hier nog op terug te komen. Er vanuit gaande dat je de standaard Itho Daalderop unit hebt kan je inderdaad de flow instellen met potmeters; zie manual hoofdstuk 5.1 "Adjusting capacity".

Kan interessant zijn om eens te kijken hoe e.e.a ingesteld staat. Echter, dit gaat alleen om de lage en hoge stand dus voor gedrag tijdens de nacht (op stand 2) maakt het geen verschil.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks! Ga er in verdiepen wat ik kan aanpassen in mijn woning.

• ChiMan
Mjier schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:49:
Is de ventilatiebox van binnen al eens schoongemaakt?
Wanneer je de kap eraf haalt zit er soms zoveel stof in dat die niet goed meer zuigt.
Is je afvoer naar buiten goed open?
Ja, 2 jaar geleden door een bedrijf en half jaar geleden zelf schoon gemaakt.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ChiMan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Volgens mij zijn de meeste huizen uit de jaren '90, net als het mijne, voorzien van mechanische ventilatie met drie afzuigpunten. Of zie ik dat verkeerd?

En nee, de gordijnen blokkeren de roosters niet. Ik heb een systeem waarin de gordijnen aan de kozijnen zijn bevestigd.
Je hebt volgens mij nog niet gereageerd op de opmerking dat in de badkamer de ramen en elk raamrooster dicht moeten zitten wil het systeem correct functioneren O-)

• ChiMan
assje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]

Dank voor de uitgebreide uitleg!

Ja, ik heb nog een zolder waar de ventilatiebox (kast CV) zich bevindt, maar er is geen ventiel. Het staat op de planning om een extra ventiel te plaatsen, aangezien dat ook mijn werkkamer is. Of is het verstandiger om dit ventiel te plaatse bij de zoldertrap (groene stippen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VVzmoWfx6vVGrnlfvl5rouIjLI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/McSVnj3tUJvsnV2YjQqG0ulA.png?f=fotoalbum_medium

De tweede badkamer beschikt over een aparte ventilatie die rechtstreeks naar buiten gaat. Hij wordt sporadisch gebruikt (twee keer per jaar) en fungeert als opslagruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door ChiMan op 14-01-2026 21:19 ]

• ChiMan
nokiaan958GB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:03:
[...]

Je hebt volgens mij nog niet gereageerd op de opmerking dat in de badkamer de ramen en elk raamrooster dicht moeten zitten wil het systeem correct functioneren O-)
Raam in de badkamer is dicht en heeft geen rooster.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb even mijn documentatie erbij gepakt en lees dat de meeste ventielen maximaal 75 m3/uur doorlaten. Deze informatie wordt in de volgende advertentie bevestigd: https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=8717573015639
Dat is best wel karig.

Als dus alle ventielen maximaal open staan dan zuigt hij in de hoogste stand in theorie in het hele huis maar 225 m2/uur af. Klopt deze conclusie :?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:48
Wij hebben daar "sonairs" voor opgehangen. In de hele woning 5 stuks in totaal. Zijn vrij dom, maar met een ESP32 kan ik ze nu op afstand bedienen in HA.
In de zomer gaan ze uit als het buiten warm is en weer aan als het is afgekoeld.
In de winter kunnen ze uit, maar heb ik nu geen regeltjes voor. Er is een mechanische schuif die je dicht kunt doen, maar dan krijg je ook geen verse lucht meer binnen. Buis en constructie zorgen voor heel weinig extern geluid. We kwamen van duco-roosters boven de ramen, daarbij leek het wel of je "live aanwezig" was bij de geluiden buiten, deze kastjes zijn stil!

Ze regelen automatisch op als CO2 toeneemt en weer af als het afneemt. Of je kunt ze op een stand naar keuze zetten.

Link naar het eerste google resultaat.

https://www.fibers-foams....3i_yRAEAQYASABEgIpAvD_BwE

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:08
Hoe zit t op begane grond qua roosters/tocht langs voor-/achterdeur? Ik vermoed dat je prima genoeg afzuiging hebt, zoals @assje uittekende zit t meeste qua afvoer beneden. Dan wil.je daar dus niet te veel aanvoer via roosters of grote kieren hebben want dan komt er door je slaapkamerroosters weinig meer naar binnen.

Je huis is heel standaard (miljoenen huizen met type C ventilatie) in NL en dat werkt meestal redelijk/acceptabel.

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 15-01-2026 03:36 ]

• assje
ChiMan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:05:
Ja, ik heb nog een zolder waar de ventilatiebox (kast CV) zich bevindt, maar er is geen ventiel. Het staat op de planning om een extra ventiel te plaatsen, aangezien dat ook mijn werkkamer is. Of is het verstandiger om dit ventiel te plaatse bij de zoldertrap (groene stippen)?
Voor de zolder heb je een keuze om het als "droge of natte" ruimte te behandelen, eigenlijk heb je 3 opties:
  • A: Droge ruimte = rooster open en geen ventiel (afvoer via badkamer)
  • B Natte ruimte = rooster dicht en ventiel (aanvoer via slaapkamers)
  • C: "stand alone" = rooster open en ventiel (aanvoer en afvoer in balans)
Aangezien jouw probleem is dat je te weinig aanvoer hebt op de slaapkamers zou ik als eerste optie B overwegen. Zeker als op de zolder bijvoorbeeld een wasmachine staat of er was gedroogd wordt is dit een logische richting.

Je moet er wel rekening mee houden dat dit ten koste zal gaan van afzuiging op de andere plekken. Echter, als je aan de limieten van je buizen/ventielen zit kan dat deels gecompenseerd worden door lagere weerstand die resulteert in hogere capaciteit.

Bij het afstellen van een type C systeme begin je met de afvoerventielen. Aangezien je probleem op de verdieping zit zou ik het volgende doen:
  • Badkamer volledig open
  • Keuken volledig open
  • Toilet op kiertje (als de luchtjes te lang blijven hangen toilet wat verder open en keuken slagje dicht)
  • Toekomst zolder? op kiertje
De volgende stap is het afstellen van de toevoer. Nog eens helemaal versimpeld kan op basis van de informatie die we nu hebben jouw ventilatieprobleem op de slaapkamer 4 oorzaken hebben:
  • A: Ventilatieunit / afvoercapaciteit voldoet niet (vervuild, verstopt, kapot)
  • B Te veel aanvoer via roosters andere slaapkamers
  • C: Te veel aanvoer via roosters (of kieren) beneden
  • D: Te veel aanvoer via roosters (of kieren) zolder
A: als hij al een keer nagekeken is en <10 jaar leidingen schoongemaakt niet aannemelijk
B: Co2 meting op andere slaapkamers, laag? -> roosters verder dicht
C: Co2 meting in woonkamer met 4 personen, laag? -> roosters verder dicht
D: Afhankelijk van gebruik vocht of Co2 meting, voorkeur aanpassen naar afvoer ipv aanvoer (rooster dicht)

Het is namelijk vrij simpel; die box die zal ca. 200m3/uur aan lucht uit de woning verwijderen op stand 2 (2x zoveel als strikt noodzakelijk voor 4 personen); de vraag is waar de frisse lucht aangevoerd wordt. Als dat niet in de slaapkamer gebeurt dan gebeurt het ergens anders.

Als je alle roosters heel ver dicht moet zetten om voldoende ventilatie in de slaapkamer te krijgen dan zou ik eens overwegen om de kier onder de deur te vergroten of een rooster te plaatsen. Maar, jij gaf aan dat met de deur open er nauwelijks verschil zit dus dat is een indicatie dat het probleem elders zit.
De tweede badkamer beschikt over een aparte ventilatie die rechtstreeks naar buiten gaat. Hij wordt sporadisch gebruikt (twee keer per jaar) en fungeert als opslagruimte.
Dit is waarschijnlijk een simpele buisventilator met naloopfunctie dus geen continue afvoer. Als hij aanstaat draagt hij bij aan ventilatie van de slaapkamers maar met dit gebruik speelt hij dan verder geen rol.

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 15-01-2026 10:26 ]

• ChiMan
assje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Voor de zolder heb je een keuze om het als "droge of natte" ruimte te behandelen, eigenlijk heb je 3 opties:
  • A: Droge ruimte = rooster open en geen ventiel (afvoer via badkamer)
  • B Natte ruimte = rooster dicht en ventiel (aanvoer via slaapkamers)
  • C: "stand alone" = rooster open en ventiel (aanvoer en afvoer in balans)
Aangezien jouw probleem is dat je te weinig aanvoer hebt op de slaapkamers zou ik als eerste optie B overwegen. Zeker als op de zolder bijvoorbeeld een wasmachine staat of er was gedroogd wordt is dit een logische richting.

Je moet er wel rekening mee houden dat dit ten koste zal gaan van afzuiging op de andere plekken. Echter, als je aan de limieten van je buizen/ventielen zit kan dat deels gecompenseerd worden door lagere weerstand die resulteert in hogere capaciteit.

Bij het afstellen van een type C systeme begin je met de afvoerventielen. Aangezien je probleem op de verdieping zit zou ik het volgende doen:
  • Badkamer volledig open
  • Keuken volledig open
  • Toilet op kiertje (als de luchtjes te lang blijven hangen toilet wat verder open en keuken slagje dicht)
  • Toekomst zolder? op kiertje
De volgende stap is het afstellen van de toevoer. Nog eens helemaal versimpeld kan op basis van de informatie die we nu hebben jouw ventilatieprobleem op de slaapkamer 4 oorzaken hebben:
  • A: Ventilatieunit / afvoercapaciteit voldoet niet (vervuild, verstopt, kapot)
  • B Te veel aanvoer via roosters andere slaapkamers
  • C: Te veel aanvoer via roosters (of kieren) beneden
  • D: Te veel aanvoer via roosters (of kieren) zolder
A: als hij al een keer nagekeken is en <10 jaar leidingen schoongemaakt niet aannemelijk
B: Co2 meting op andere slaapkamers, laag? -> roosters verder dicht
C: Co2 meting in woonkamer met 4 personen, laag? -> roosters verder dicht
D: Afhankelijk van gebruik vocht of Co2 meting, voorkeur aanpassen naar afvoer ipv aanvoer (rooster dicht)

Het is namelijk vrij simpel; die box die zal ca. 200m3/uur aan lucht uit de woning verwijderen op stand 2 (2x zoveel als strikt noodzakelijk voor 4 personen); de vraag is waar de frisse lucht aangevoerd wordt. Als dat niet in de slaapkamer gebeurt dan gebeurt het ergens anders.

Als je alle roosters heel ver dicht moet zetten om voldoende ventilatie in de slaapkamer te krijgen dan zou ik eens overwegen om de kier onder de deur te vergroten of een rooster te plaatsen. Maar, jij gaf aan dat met de deur open er nauwelijks verschil zit dus dat is een indicatie dat het probleem elders zit.

[...]

Dit is waarschijnlijk een simpele buisventilator met naloopfunctie dus geen continue afvoer. Als hij aanstaat draagt hij bij aan ventilatie van de slaapkamers maar met dit gebruik speelt hij dan verder geen rol.
Bedankt voor je meedenken en uitleg!

De afgelopen dagen heb ik op mijn slaapkamer een deurstopper gebruikt, en de PPM-waarde blijft onder de 1600. Bij een van de kinderkamers was het ook zo'n 1500 PPM.

Het verschil tussen een kier en een deurstopper is 0,5 cm versus 3 cm.

Ik ga de komende dagen jouw adviezen uitproberen en houd je op de hoogte.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:04
Als je kunststof kozijnen hebt met draai-kiepramen dan zit er ook nog wel eens een ventilatiestand op.
Hendel wijst dan 45° naar rechts boven. Raam komt dan net een beetje los van het kozijn, genoeg voor wat airflow.

Kwam er na een tip hier op Tweakers bij toeval achter dat mijn kozijn dat ook heeft :D

Hier staat het slaapkamerraam bijna het hele jaar door open, ook in de winter. Liever een dikker dekbed vanwege de kou, dan het raam dicht.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 19-01-2026 21:18 ]

Pagina: 1