• Jeroen de Kort
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-01 12:20
In de loop van dit jaar ben ik van plan om een grote flatscreen tv aan te schaffen. Het is nog niet bekend welke maar wel groter dan 90". Nu vind ik het geluid van de flatscreens niet om aan te horen en zal ik een keuze moeten maken tussen een soundbar of iets anders.
Een versterker met speakers gaat het vanwege mijn situatie niet worden. Mijn AV versterker met speakers zijn verhuist naar mijn mancave omdat vrouwlief en andere bewoners daar niet vrolijk van werden en in mijn mancave kan ik lekker genieten van goed geluid :) .

Nu ben ik dus op zoek naar iets wat ook goed klinkt maar niet de hassle (grootte apparatuur en speakers) heeft van een complete AV installatie. Uiteraard is een soundbar met woofer een leuke optie (die woofer kan ik nog wel wegwerken) maar sinds kort heb ik bij mijn pc een Harman Kardon Soundsticks 5 opzet en ik moet zeggen dat die erg lekker klinkt. Zo lekker dat ik overweeg deze als geluidssetup te gebruiken bij mijn nog aan te schaffen flatscreen.

Ik hoor graag de meningen.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-01 15:24

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat denk je van de Little-one? Dat is een compacte boekenplankluidspreker die klinkt als een grote vloerstaander. Ze worden gemaakt door Chris Camphuizen die de Motional Feedback-technologie van Philips heeft herontwikkeld, een eigen sensors daarvoor heeft ontwikkeld en ingebouwd in moderne luidsprekers:

https://servolabs.nl/?p=nl.little-one

Mooi stukje Hollands Glorie. Je kunt ze mooi links en rechts naast je televisie neerzetten. Een versterker heb je niet nodig, die hebben ze ingebouwd en ook een subwoofer is overbodig, want dankzij MFB halen de luidsprekertjes al enorm diepe bassen.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:58
Werkkamer is waarschijnlijk een stuk kleiner dan de woonkamer en hiermee een andere akoestiek. De Soundsticks klinken aardig maar hebben onvoldoende vermogen wanneer je wat meer beleving wilt, ook mis je de mid-end.

Afhankelijk van het beoogde gebruik zou ik een fatsoenlijke soundbar, een compacte versterker van bijv. Wiim of Bluesound + fatsoenlijke sub + een paar compacte boekenplankspeakers of paar actieve boekenplank speakers kopen. Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen.

Daarvoor hebben we meer aanvullende informatie nodig evenals budget.

• Jeroen de Kort
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-01 12:20
Super bedankt voor jullie reacties!

@Freshouttheoven Mijn werkkamer is niet echt klein, ik heb de master bedroom als mancave omdat ik beneden een aanbouw heb om levensloop bestendig te wonen (mijn partner is invalide). Kortom, ik heb boven de grote en kleine slaapkamers ingepikt als mancave.
Ik wil niet zeggen dat budget geen rol speelt maar ik mag uitkijken op een leuke erfenis dus naar mijn idee is er voldoende ruimte. Al wil ik er natuurlijk niet de hoofdprijs voor betalen maar als het extra geluid (naast de tv) 1500 tot 2000 zou moeten kosten, dan vind ik dat geen probleem.

Je idee van een versterker snap ik, maar eigenlijk wil ik ook in mijn huiskamer toe naar wat meer minimalisme dus het idee van @dmantione staat me meer aan. Zeker omdat hier geen aparte subwoofer meer voor nodig is. Overigens vind ik dit wel meer een klassiek design. De soundsticks zien er, wat mij betreft, beter uit - en dat is natuurlijk altijd de afweging. Het mag van mij ook wel een mooi sierraad zijn in de woonkamer.

Een andere optie is een Sonos speakerset. Ik heb nu in de huiskamer een play 5 en die vind ik ook erg goed klinken. Het schijnt dat je die ook als stereopaar kan gebruiken bij een tv. Qua design vind ik die er ook wat beter uitzien.

Genoeg om de wikken en wegen.