Ik bouw mijn allereerste pc, zal deze build jaren meegaan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• loesieja
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-01 18:38
Hey iedereen,

Ik ben bezig met mijn allereerste pc‑build. Ik heb tot nu toe alleen op laptops gespeeld en ik weet nog niet superveel over pc‑onderdelen. Ik zou graag feedback willen over of deze build de komende jaren goed mee kan. Mijn doel is om zware AAA‑games op 1080p en 1440p op minimaal medium instellingen te kunnen spelen.

Mijn budget is ongeveer €850, ik heb gene merk voorkeuren. Ik gebruik waar mogelijk tweedehands onderdelen. Ik zal de 2×8GB DDR4‑RAM en een 1TB SSD van mijn broertje gebruiken, totdat ik goede tweedehands deal vind. Ik heb verder geen andere onderdelen en de pc komt in een normale slaapkamer te staan.

Onderdelen:
CPU: AMD Ryzen 7 5700X (tray) – €149,75
GPU: AMD Radeon RX 6800 16GB – €270 (tweedehands)
Moederbord: ASUS ROG STRIX B550‑F GAMING WIFI II – €139
Voeding: Cooler Master MWE Gold 750 V3 (non‑modular) – €79
CPU‑koeler: Thermalright Burst Assassin 120 SE ARGB – €27
Behuizing: MONTECH X3 Mesh (Wit) – €58,08

Ik heb ook een paar vragen:
Is het moederbord een goede keuze voor deze CPU en GPU?
Is de voeding betrouwbaar genoeg voor deze setup?
Kan ik deze build in de toekomst upgraden zonder alles te hoeven vervangen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-01 15:54
Heb je wifi nodig op je moederbord? Zo nee, dan kun je daar weer wat tientjes op besparen.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:54
Als wifi inderdaad niet nodig is kan je uitvoering: ASRock B550 PG Riptide pakken, veel moederbord voor een leuk prijsje. Mocht je wel wifi nodig hebben kan je ook uitvoering: ASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II, scheelt toch weer 15 euro

Tweedehands komen soms ook RTX 3080's voorbij voor onder de 300 euro, ook nog interessant om te overwegen. Voor 1440p wel wat krapjes met 10GB vram maar voor 1080p zit dat nog wel goed.

De Montech X3 heeft niet zo heel veel ruimte voor de videokaart, als je een witte behuizing wilt kan je uitvoering: Montech XR Wit overwegen, veel ruimte voor de videokaart een PWM ARGB fans, oftewel, je kan zelf de kleuren kiezen en snelheid instellen. Bij de Montech X3 kan dit beide niet.

Voor dezelfde prijs heb je ook uitvoering: Cooler Master MWE Gold 750 V3 - ATX3.1 welke wat beter is dan de non-modular variant en met 10 jaar garantie komt ipv 5 jaar.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
7500f is goedkoper en sneller, ook een am5 moederbord is wel iets goedkoper te vinden.
Blijft het huidige ddr5 probleem over, maar hiermee heb je wel een betere setup en veel meer upgrade mogelijkheden later.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:03
Miyazono schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:08:
Als wifi inderdaad niet nodig is kan je uitvoering: ASRock B550 PG Riptide pakken, veel moederbord voor een leuk prijsje. Mocht je wel wifi nodig hebben kan je ook uitvoering: ASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II, scheelt toch weer 15 euro

Tweedehands komen soms ook RTX 3080's voorbij voor onder de 300 euro, ook nog interessant om te overwegen. Voor 1440p wel wat krapjes met 10GB vram maar voor 1080p zit dat nog wel goed.

De Montech X3 heeft niet zo heel veel ruimte voor de videokaart, als je een witte behuizing wilt kan je uitvoering: Montech XR Wit overwegen, veel ruimte voor de videokaart een PWM ARGB fans, oftewel, je kan zelf de kleuren kiezen en snelheid instellen. Bij de Montech X3 kan dit beide niet.

Voor dezelfde prijs heb je ook uitvoering: Cooler Master MWE Gold 750 V3 - ATX3.1 welke wat beter is dan de non-modular variant en met 10 jaar garantie komt ipv 5 jaar.
Sowieso als je wifi nodig hebt, zou ik lekker een externe tp link (of iets dergelijks) kopen die je via usb aansluit.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

meljor schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:55:
7500f is goedkoper en sneller, ook een am5 moederbord is wel iets goedkoper te vinden.
Blijft het huidige ddr5 probleem over, maar hiermee heb je wel een betere setup en veel meer upgrade mogelijkheden later.
Aangezien hij DDR4 kan overnemen en zelfs AMD weer DDR4-CPU's gaat bakken ivm de tekorten aan DDR5, zou ik dat absoluut niet adviseren voor een budget-systeem.

Voor de TS, tsja, wat verwacht je er van / wat wil je er mee?
Mijn vorige zelfbouw pc heeft 10 jaar prima gedraaid met een budget Phenom en een 750Ti, maar ik speelde er geen recente games op.
En eigenlijk, mijn huidige systeem op basis van een AMD 3400G is ondertussen ook alweer goed 5 jaar oud. Ja hij heeft wat thermische problemen met Civ6 op mn 1440 widescreen en settings op low, maar dat vind ik niet zo'n probleem en speel ik ook al jaren niet meer maar het systeempje draait gewoon prima een paar keer per week voor netflix en office.

Met elk systeem kan je prima 1,5 a 2 generaties aan CPU/GPU doen, tegenwoordig zeker 6 jaar.
Echt dood gaat het zelden, en de basis componenten (CPU, geheugen, SSD) zijn altijd wel snel genoeg cq bijzonder weinig in te winnen, tenzij je er zeer veel geld tegenaan gooit.

Technisch gezien is een console (Xbox / PS5) de meeste bang for buck :P

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 15-01-2026 10:14 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1