Vraag

• mistermourik
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:21
Hey guys,
Na de dood van mijn Acer Nitro 5 laptop was het tijd voor iets nieuws, daarom heb ik 2 dagen geleden bij de MediaMarkt deze desktop gekocht:
https://www.mediamarkt.nl...txtm-5060-ti-1891193.html

Het is een aardig bedrag voor zo’n bak (voor mij dan :-( ), maar ik ben er eerlijk gezegd niet gerust op nu.

Problemen die ik heb gehad:
Tijdens het gamen gisteren 3x dat de pc zichzelf uitschakelde:
zwart scherm > uit > opnieuw aan zonder foutmelding of crashlog.
Direct na uitpakken een scan gedaan met Malwarebytes, en ja… 3 malware-items gevonden op een splinternieuwe pc.
Ik kan eigenlijk heel weinig betrouwbare info vinden over “ExtremeGamer” als merk/leverancier.

Mijn vraag is nu...
Zal ik ‘m gewoon terugbrengen en iets beters/anders uitzoeken? Of ben ik gewoon aan het zeiken om niks en valt dit mee?

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32
.

[ Voor 99% gewijzigd door freaky35 op 12-01-2026 13:42 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dat Malwarebytes 3 dingen vindt kan iets betekenen, maar héél vaak ook niet.. wat waren dat voor bevindingen? Wat hij kan ook cookies of andere tracking aanmerken als 'malware bevinding'. Malwarebytes staat ook niet heel hoog meer aangschreven. Dus heb je hier meer informatie over? Als er direct trojan horses of keyloggers aangemerkt zijn dan is het wel zorgelijk.

Een PC die plotseling uitvalt kan meerdere oorzaken hebben, al wijst het zonder Windows error log het vaakst richting de voeding waarbij een bescherming plotseling inkickt. Maargoed dat hoort bij een pre-built desktop natuurlijk niet gebeuren. Er kan ook een ander component kapot zijn.

Heb je online besteld of in de winkel? Als de PC heel kort is gebruikt en alles bewaard is gebleven, dan zou je hem onder de wet koop op afstand kunnen retourneren. Maar dat kan je het beste even aan de winkel voorleggen denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 12-01-2026 13:57 ]

• mistermourik
Hey Stin00, dank voor je snelle en uitgebreide reactie!!
Goede nuance over Malwarebytes, dat wist ik niet. Het ging inderdaad niet om cookies maar om items die als malware/PUP werden aangemerkt...geen expliciete trojans of keyloggers, maar toch niet iets wat je verwacht op een nieuwe pc. Ik zal straks even exact terugkijken wat voor bevindingen het waren.

Wat betreft het uitvallen: helder verhaal over de voeding! Dat was ook mijn eerste gedachte, maar zoals je zegt verwacht je dit eigenlijk niet bij een pre-built systeem van deze prijsklasse :-( Welke componenten zouden hier nog meer verdacht kunnen zijn? GPU/CPU die te warm wordt, moederbord, RAM?

Ik heb de pc online besteld en alles is nog compleet en netjes bewaard. Ik neig er daarom nu ook naar om gebruik te maken van het herroepingsrecht, maar wilde eerst even peilen of ik niet overdreven reageer.
Nogmaals dank voor het meedenken!!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:59
1600 euro voor een pc met een Ryzen 7 die langzaam is voor gaming, langzaam geheugen, meest budget moederbord wat er maar is, en het niet durven te vermelden wat voor voeding er in zit zegt eigenlijk al genoeg.
Kijkend naar de afbeelding kan ik ook moeilijk zeggen wat voor voeding het nou is. Maar volgensmij is het een Performax PG-550W of iig iets in die richting. Oftewel, iets wat je liever niet in je computer wilt hebben zitten.

Ik zou deze gewoon terug sturen aangezien dit gewoon heel weinig pc is voor heel veel geld. Vervolgens kan je hier op Tweakers de Best Buy Guide: Desktop Best Buy Guide doornemen en een topic openen om advies te krijgen voor een zelfbouw pc, assemblage service bij Azerty oid, of een prebuilt.

• mistermourik
Hey Miyazono (leuke Your Lie in April-referentie!),
Dankjewel ook voor je snelle reactie. Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt: de pc gaat terug. Ik ga me verdiepen in het zelf bouwen van een pc. Best spannend en een beetje eng, maar ik kom er vast wel uit!

Ik wens iedereen nog een fijne dag! :-)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mistermourik schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:01:
Wat betreft het uitvallen: helder verhaal over de voeding! Dat was ook mijn eerste gedachte, maar zoals je zegt verwacht je dit eigenlijk niet bij een pre-built systeem van deze prijsklasse :-( Welke componenten zouden hier nog meer verdacht kunnen zijn? GPU/CPU die te warm wordt, moederbord, RAM?
Welk component is eigenlijk niet zo heel relevant voor jou als consument. Ja als het iets simpels in de software is of een kabeltje dat is losgeschoten. Een uitvallend systeem zonder crashlog is geen klein probleempje. Maar pre-built systemen zijn er júist voor bedoeld dat je een werkend systeem ontvangt dat is getest.. dat is de premium die je betaald: ontzorging en expertise van de bouwer. Het vinden van het probleem is aan de winkel/fabrikant bij een geheel nieuw systeem.

Maargoed het systeem gaat retour afzender en dat lijkt me een goede beslissing.
mistermourik schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:17:
Hey Miyazono (leuke Your Lie in April-referentie!),
Dankjewel ook voor je snelle reactie. Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt: de pc gaat terug. Ik ga me verdiepen in het zelf bouwen van een pc. Best spannend en een beetje eng, maar ik kom er vast wel uit!

Ik wens iedereen nog een fijne dag! :-)
Ja het kan wat overweldigend zijn, maar het is goed te doen mist je het leuk/interessant vindt. Eventueel kan je ook bij één webshop alle componenten zelf uitkiezen en assemblage erbij kopen. Dat kost wel wat, maar kan het waard zijn. Dan heb je de voordelen van goede componenten én van een al gebouwd systeem. Waarschijnlijk heb je dan voor hetzelfde geld alsnog een betere PC dan je nu hebt uitgekozen..

• Inguh123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:19
Hallo,

Ik heb destijds ook gekeken naar deze pc en veel ingelezen. En ook andere games setups vergeleken. En ik kwam altijd tot diezelfde conclusie. Bouw mits je dat kan of laat een pc bouwen naar je eigen wensen. Dan weet je ook wat erin zit. En dan ben je ook tevreden met je setup. Deze pc van Extremegamer moet gewoon terug vooral omdat hij uitvalt.
Pagina: 1