Vraag

• mistermourik
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-01 18:14
Hey guys,
Na de dood van mijn Acer Nitro 5 laptop was het tijd voor iets nieuws, daarom heb ik 2 dagen geleden bij de MediaMarkt deze desktop gekocht:
https://www.mediamarkt.nl...txtm-5060-ti-1891193.html

Het is een aardig bedrag voor zo’n bak (voor mij dan :-( ), maar ik ben er eerlijk gezegd niet gerust op nu.

Problemen die ik heb gehad:
Tijdens het gamen gisteren 3x dat de pc zichzelf uitschakelde:
zwart scherm > uit > opnieuw aan zonder foutmelding of crashlog.
Direct na uitpakken een scan gedaan met Malwarebytes, en ja… 3 malware-items gevonden op een splinternieuwe pc.
Ik kan eigenlijk heel weinig betrouwbare info vinden over “ExtremeGamer” als merk/leverancier.

Mijn vraag is nu...
Zal ik ‘m gewoon terugbrengen en iets beters/anders uitzoeken? Of ben ik gewoon aan het zeiken om niks en valt dit mee?

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:24
.

[ Voor 99% gewijzigd door freaky35 op 12-01-2026 13:42 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dat Malwarebytes 3 dingen vindt kan iets betekenen, maar héél vaak ook niet.. wat waren dat voor bevindingen? Wat hij kan ook cookies of andere tracking aanmerken als 'malware bevinding'. Malwarebytes staat ook niet heel hoog meer aangschreven. Dus heb je hier meer informatie over? Als er direct trojan horses of keyloggers aangemerkt zijn dan is het wel zorgelijk.

Een PC die plotseling uitvalt kan meerdere oorzaken hebben, al wijst het zonder Windows error log het vaakst richting de voeding waarbij een bescherming plotseling inkickt. Maargoed dat hoort bij een pre-built desktop natuurlijk niet gebeuren. Er kan ook een ander component kapot zijn.

Heb je online besteld of in de winkel? Als de PC heel kort is gebruikt en alles bewaard is gebleven, dan zou je hem onder de wet koop op afstand kunnen retourneren. Maar dat kan je het beste even aan de winkel voorleggen denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 12-01-2026 13:57 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• mistermourik
Hey Stin00, dank voor je snelle en uitgebreide reactie!!
Goede nuance over Malwarebytes, dat wist ik niet. Het ging inderdaad niet om cookies maar om items die als malware/PUP werden aangemerkt...geen expliciete trojans of keyloggers, maar toch niet iets wat je verwacht op een nieuwe pc. Ik zal straks even exact terugkijken wat voor bevindingen het waren.

Wat betreft het uitvallen: helder verhaal over de voeding! Dat was ook mijn eerste gedachte, maar zoals je zegt verwacht je dit eigenlijk niet bij een pre-built systeem van deze prijsklasse :-( Welke componenten zouden hier nog meer verdacht kunnen zijn? GPU/CPU die te warm wordt, moederbord, RAM?

Ik heb de pc online besteld en alles is nog compleet en netjes bewaard. Ik neig er daarom nu ook naar om gebruik te maken van het herroepingsrecht, maar wilde eerst even peilen of ik niet overdreven reageer.
Nogmaals dank voor het meedenken!!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:30
1600 euro voor een pc met een Ryzen 7 die langzaam is voor gaming, langzaam geheugen, meest budget moederbord wat er maar is, en het niet durven te vermelden wat voor voeding er in zit zegt eigenlijk al genoeg.
Kijkend naar de afbeelding kan ik ook moeilijk zeggen wat voor voeding het nou is. Maar volgensmij is het een Performax PG-550W of iig iets in die richting. Oftewel, iets wat je liever niet in je computer wilt hebben zitten.

Ik zou deze gewoon terug sturen aangezien dit gewoon heel weinig pc is voor heel veel geld. Vervolgens kan je hier op Tweakers de Best Buy Guide: Desktop Best Buy Guide doornemen en een topic openen om advies te krijgen voor een zelfbouw pc, assemblage service bij Azerty oid, of een prebuilt.

• mistermourik
Hey Miyazono (leuke Your Lie in April-referentie!),
Dankjewel ook voor je snelle reactie. Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt: de pc gaat terug. Ik ga me verdiepen in het zelf bouwen van een pc. Best spannend en een beetje eng, maar ik kom er vast wel uit!

Ik wens iedereen nog een fijne dag! :-)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mistermourik schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:01:
Wat betreft het uitvallen: helder verhaal over de voeding! Dat was ook mijn eerste gedachte, maar zoals je zegt verwacht je dit eigenlijk niet bij een pre-built systeem van deze prijsklasse :-( Welke componenten zouden hier nog meer verdacht kunnen zijn? GPU/CPU die te warm wordt, moederbord, RAM?
Welk component is eigenlijk niet zo heel relevant voor jou als consument. Ja als het iets simpels in de software is of een kabeltje dat is losgeschoten. Een uitvallend systeem zonder crashlog is geen klein probleempje. Maar pre-built systemen zijn er júist voor bedoeld dat je een werkend systeem ontvangt dat is getest.. dat is de premium die je betaald: ontzorging en expertise van de bouwer. Het vinden van het probleem is aan de winkel/fabrikant bij een geheel nieuw systeem.

Maargoed het systeem gaat retour afzender en dat lijkt me een goede beslissing.
mistermourik schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:17:
Dankjewel ook voor je snelle reactie. Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt: de pc gaat terug. Ik ga me verdiepen in het zelf bouwen van een pc. Best spannend en een beetje eng, maar ik kom er vast wel uit!

Ja het kan wat overweldigend zijn, maar het is goed te doen mist je het leuk/interessant vindt. Eventueel kan je ook bij één webshop alle componenten zelf uitkiezen en assemblage erbij kopen. Dat kost wel wat, maar kan het waard zijn. Dan heb je de voordelen van goede componenten én van een al gebouwd systeem. Waarschijnlijk heb je dan voor hetzelfde geld alsnog een betere PC dan je nu hebt uitgekozen..

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Inguh123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-02 20:58
Hallo,

Ik heb destijds ook gekeken naar deze pc en veel ingelezen. En ook andere games setups vergeleken. En ik kwam altijd tot diezelfde conclusie. Bouw mits je dat kan of laat een pc bouwen naar je eigen wensen. Dan weet je ook wat erin zit. En dan ben je ook tevreden met je setup. Deze pc van Extremegamer moet gewoon terug vooral omdat hij uitvalt.

• D.Hoekstra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-01 09:08
[b]
Dit probleem komt waarschijnlijk door je videokaart. Het is een bekend probleem met de 5060. Google maar eens "5060 & black screen'. Deze heeft (uit mn hoofd) 8 lanes ipv 16 waar de bios niet goed mee overweg kan. Dit is in elk geval de richting waar ik zou beginnen met zoeken.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:41
mistermourik schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:35:
Hey guys,
Na de dood van mijn Acer Nitro 5 laptop was het tijd voor iets nieuws, daarom heb ik 2 dagen geleden bij de MediaMarkt deze desktop gekocht:
https://www.mediamarkt.nl...txtm-5060-ti-1891193.html

Het is een aardig bedrag voor zo’n bak (voor mij dan :-( ), maar ik ben er eerlijk gezegd niet gerust op nu.

Direct na uitpakken een scan gedaan met Malwarebytes, en ja… 3 malware-items gevonden op een splinternieuwe pc.
Ik kan eigenlijk heel weinig betrouwbare info vinden over “ExtremeGamer” als merk/leverancier.

Mijn vraag is nu...
Zal ik ‘m gewoon terugbrengen en iets beters/anders uitzoeken? Of ben ik gewoon aan het zeiken om niks en valt dit mee?
Persoonlijk zou ik retourneren en een ander merk pakken. Laptops van acers hebben in mijn ervaring helaas ook weleens kuren. Kuren die ik bij bijvoorbeeld MSI en Lenovo nog niet tegen ben gekomen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
mistermourik schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:17:

Gewoon even nieuwsgierig: heb je hem al terug gebracht? en al enigszins kunnen verdiepen in een nieuwe?

• mistermourik
rscheper schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Gewoon even nieuwsgierig: heb je hem al terug gebracht? en al enigszins kunnen verdiepen in een nieuwe?
Zeker! Het retourneren van de PC was geen enkel probleem. De mevrouw bij de klantenservice had geeneens de doos opengemaakt. Ik ben me nu aan het verdiepen in de 1440 model van Tweakers zelf. Alleen met een aanpassing van de case. Heb je daar nog tips voor?

• Miyazono
Houd er wel rekening mee dat de 1440p BBG onderhand qua prijs behoorlijk veranderd is, bijna 400 euro duurder. Dus het zal wss zo zijn dat best wat onderdelen vervangen kunnen worden voor goedkopere / betere alternatieven. Maar het is iig wel een heel goed beginpunt :)

Behuizingen zijn altijd vrij persoonlijk omdat het grotendeels toch om het uiterlijk gaat. Heb je bepaalde wensen? Formaat, verlichting, kleur etc.

• mistermourik
Miyazono schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:02:
Houd er wel rekening mee dat de 1440p BBG onderhand qua prijs behoorlijk veranderd is, bijna 400 euro duurder. Dus het zal wss zo zijn dat best wat onderdelen vervangen kunnen worden voor goedkopere / betere alternatieven. Maar het is iig wel een heel goed beginpunt :)

Behuizingen zijn altijd vrij persoonlijk omdat het grotendeels toch om het uiterlijk gaat. Heb je bepaalde wensen? Formaat, verlichting, kleur etc.
Dat is een goeie! In het artikel zelf staat ook een voorbeeld van de prijs normaal en dan de actuele prijs. Daar zit aardig wat verschil in ja. Mijn idee was om deze behuizing te kopen + 2 extra fans voor de onderkant en de achterkant. https://www.megekko.nl/pr...-RSR-ARGB-Black-Behuizing

Misschien dat jij een idee hebt welke onderdelen ik kan vervangen voor goedkopere alternatieven. Zelf speel ik games zoals Apex Legends, Fortnite en Overwatch (en de Sims, maar telt dat echt als een medium/zware game?)

• Miyazono
Ik ben zelf niet zo te spreken over recente Corsair behuizingen. Het zijn (meestal) geen slechte behuizingen, maar ze zijn gewoon erg duur voor wat je krijgt. Wat vind je bijvoorbeeld van deze drie behuizingen, zelfde soort look als de Corsair behuizing maar allemaal met een fan aan de achterkant en een wat leuker prijskaartje. uitvoering: Lian Li Vector V100 with Fans Black, uitvoering: DeepCool CG580 4F V2 Zwart, en uitvoering: Antec C3 Zwart.

Ik gok dat je op 1440p speelt aangezien je naar de 1440p BBG kijkt? ;) En ben je van plan om zelf te gaan bouwen of liever laten assembleren? Want daar zit nogal een verschil in als het aankomt op prijs / componenten keuze vrijheid

• mistermourik
Wauw, als ik eerlijk ben, ben ik een beetje verliefd geworden op de behuizing van de Lian Li Vector. Bedankt voor de tip, Miyazono!

Wat het gamen betreft: ik speel vooral op 1080p. Die 1440p noemde ik omdat ik dan met hogere instellingen op een lagere resolutie kan spelen en zo meer FPS haal. Is dat een beetje logisch uitgelegd? :-)

Ik ga hem trouwens zelf in elkaar zetten! Ik heb inmiddels al meer dan tien video’s gekeken, dus dat zou (even afkloppen) helemaal goed moeten komen.

• Stickz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-02 09:13
Zit toevallig je item te lezen en was zelf recent ook aan het kijken voor een nieuw systeem. Met de huidige prijzen niet altijd even interessant moet ik je bekennen.

Zodoende dat ik ben gaan kijken naar goede tweedehands systemen. Uiteindelijk heb ik er een gekocht via marktplaats. Slechts 6 maand oud (met facturen) en een heel stuk goedkoper dan nieuw. Met het verschil in prijs heb ik een tweedehands oled monitor erbij gekocht (dikke aanrader!).

Nieuw is leuk, maar tweedehands kan echt een uitkomst zijn in jouw prijsklasse. Dan heb je toch al snel een systeem met een 5070/5070 Ti en ryzen 7800x3d oid.

Misschien wat off-topic, maar wilde het je toch meegeven. :)

• Miyazono
In princiepe is het inderdaad zo dat een zwaardere pc meer fps haalt ja. Maar hier is nog wel iets aan op te merken. Hoe hoger de resolutie hoe zwaarder het word voor de videokaart en minder zwaar voor de processor in de meeste games. Hoe lager de resolutie hoe makkelijker het is voor de videokaart en juist zwaarder voor de processor.
Om het even heel makkelijk uit te leggen. Op een lagere resolutie zoals 1080p hoeft de videokaart minder werk te doen, hij moet namelijk minder pixels verwerken dan bij hogere resoluties. Hierdoor moet de processor juist sneller de videokaart van nieuwe informatie voorzien omdat de videokaart sneller klaar is met het verwerken van pixels. Dus een hele dikke videokaart hebben met een instap processor geeft wss minder fps dan een midrange videokaart met een wat zwaardere processor op lagere resoluties :)

Het liefsts heb je dus voor 1080p gaming een X3D processor van AMD, zeker voor shooters waar je graag heel veel fps wilt hebben, maar dan moet je budget het ook toelaten dus het ligt er een beetje aan hoeveel geld je wilt uitgeven :P
Bijvoorbeeld zoiets
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenMSI Pro B650-S WiFi€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9060 XT Challenger 16GB OC€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenLian Li Vector V100 with Fans Black€ 71,63€ 71,63
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 18,90€ 18,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 419,-€ 419,-
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 650W€ 81,24€ 81,24
1Interne SSD'sLexar NQ790 2TB€ 189,90€ 189,90
Totaal€ 1.567,67

• mistermourik
Helder verhaal! Alleen zit ik nu te denken: is het dan niet gewoon het makkelijkst om een "dikke" CPU en GPU te nemen? Of is dat eigenlijk onnodig veel van het goede?

En misschien stel ik een te simpele vraag, maar in de BBG staat ook een RX 9060 XT met 16 GB, die in jouw lijstje staat is aanzienlijk goedkoper. Hoe komt dat?

Mijn budget ligt trouwens op 2.000. Dus als het advies uiteindelijk is: “Mourik, koop dan gewoon een 1440p-monitor" dan is dat ook een prima antwoord, haha.

• Miyazono
Dikke CPU en GPU kan natuurlijk ook, maar is wel weer duurder :P

Videokaarten zijn de laatste tijd ook weer duurder aan het worden, de 9060 XT in de 1080p BBG bijvoorbeeld was 420 euro bij het samenstellen, dus maar een tientje duurder dan deze van Asrock. Maar onderhand is deze dus al weer gestegen naar 440. Sommige van de duurdere 9060 XT modellen zullen ketere koeling hebben, maar 9060 XT is een vrij zuinige kaart dus elke 9060 XT in de pricewatch zal gewoon goed zitten qua koeling / geluidsproductie.

Welk 1080p beeldscherm heb je nu? Je kan katuurlijk altijd een 1440p beeldscherm pakken, maar als je al een leuk 1080p scherm hebt dan ben je met een dikke 1080p gaming pc gewoon een stuk goedkoper uit. Geld wat je dan bespaard kan je altijd gebruiken voor een toekomstige upgrade oid.

• mistermourik
Voordat we verdergaan wil ik je even bedanken voor je snelle en heldere reacties. Dit hele onderwerp is nieuw voor mij, en het is ontzettend fijn om iemand te hebben die me stap voor stap meeneemt en wegwijs maakt :-) Dus echt: dank je wel daarvoor!!

Wat het scherm betreft: dit is het model dat ik momenteel gebruik:
uitvoering: MSI Optix G24C4 Zwart

• mistermourik
Miyazono schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:44:
Dikke CPU en GPU kan natuurlijk ook, maar is wel weer duurder :P
Ik denk dat mijn voorkeur op dit moment uitgaat naar een 1440p-monitor, een 7800X3D en een 9070 XT. Het budget is er, dus dat is geen probleem. Moet ik in dat geval nog andere onderdelen van de build aanpassen? Ik neem aan dat de voeding sowieso mee moet, toch?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:21
Zo maar een idee ?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 122,64€ 122,64
1MoederbordenASRock B650M-H/M.2+€ 83,99€ 83,99
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9060 XT Challenger 16GB OC€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenZalman i3 NEO Black€ 52,-€ 52,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,84€ 30,84
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 419,-€ 419,-
1VoedingenMSI MAG A750BN PCIE5€ 69,-€ 69,-
1Interne SSD'sLexar NQ790 2TB€ 204,90€ 204,90
Totaal€ 1.391,37

[ Voor 7% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 19-01-2026 11:21 ]

• Miyazono
Opzich heb je al een best leuk scherm, 1080p 144hz is niks mis mee. Nu zal 1440p natuurlijk mooier zijn want een hogere resolutie betekent nu eenmaal een scherper beeld. Dit brengt natuurlijk wel met zich mee dat je een zwaardere pc nodig hebt om op die resolutie ook veel fps te willen halen. Ik game zelf op 1440p en heb toevallig ook veel Apex Legends en Overwatch gespeeld en zeker als je met wat meer competitive graphics settings speelt heb je niet zo'n hele zware pc nodig om toch heel veel fps te halen. Fortnite kan ik niet zo veel over zeggen maar het zou mij niet verbazen als dit ook een beetje hetzelfde is. Een 7800X3D en 9070 XT zijn dan wel leuk, maar niet zo zeer nodig, zo zit ik zelf op een 5700X3D en RX 9070 en daar haal je echt al enorm veel fps mee in competitive shooters op 1440p.

Als je budget 2000 euro is en je dus toch graag zou willen upgraden naar een 1440p scherm dan gaat dat makkelijk in je budget passen natuurlijk.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 169,96€ 169,96
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070€ 609,-€ 609,-
1BehuizingenLian Li Vector V100 with Fans Black€ 75,-€ 75,-
1MonitorsPhilips Evnia Evnia 27M2N6501L/00 Wit€ 355,93€ 355,93
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 208,90€ 208,90
Totaal€ 1.639,03
Zoiets met dan een setje 32GB geheugen van V&A v&a aangeboden: Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32 en een leuke Thermalright koeler https://amzn.eu/d/dSLMUIr dan ben je binnen je budget van 2000 euro klaar.
Aangezien je al een best leuk 1080p scherm hebt vind ik een upgrade naar een "budget" 1440p gaming scherm oid het niet heel snel waard. Voor 350 heb je nu al een 1440p OLED scherm wat voor gaming echt heel mooi en heel snel is. Met een klein beetje spelen past dit dan ook in het budget en dat zou ik zelf eerder doen dan een goedkoper 1440p scherm en een wat zwaardere videokaart of processor. Over het algemeen gaat je monitor vaak langer mee dan je pc dus een mooier scherm ga je wss langer plezier van hebben dan een 7800X3D of 9070 XT bijvoorbeeld die je eerder zal upgraden.

• mistermourik
Miyazono schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:18:
Opzich heb je al een best leuk scherm, 1080p 144hz is niks mis mee. Nu zal 1440p natuurlijk mooier zijn want een hogere resolutie betekent nu eenmaal een scherper beeld. Dit brengt natuurlijk wel met zich mee dat je een zwaardere pc nodig hebt om op die resolutie ook veel fps te willen halen. Ik game zelf op 1440p en heb toevallig ook veel Apex Legends en Overwatch gespeeld en zeker als je met wat meer competitive graphics settings speelt heb je niet zo'n hele zware pc nodig om toch heel veel fps te halen. Fortnite kan ik niet zo veel over zeggen maar het zou mij niet verbazen als dit ook een beetje hetzelfde is. Een 7800X3D en 9070 XT zijn dan wel leuk, maar niet zo zeer nodig, zo zit ik zelf op een 5700X3D en RX 9070 en daar haal je echt al enorm veel fps mee in competitive shooters op 1440p.

Als je budget 2000 euro is en je dus toch graag zou willen upgraden naar een 1440p scherm dan gaat dat makkelijk in je budget passen natuurlijk.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 169,96€ 169,96
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070€ 609,-€ 609,-
1BehuizingenLian Li Vector V100 with Fans Black€ 75,-€ 75,-
1MonitorsPhilips Evnia Evnia 27M2N6501L/00 Wit€ 355,93€ 355,93
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 208,90€ 208,90
Totaal€ 1.639,03
Zoiets met dan een setje 32GB geheugen van V&A v&a aangeboden: Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32 en een leuke Thermalright koeler https://amzn.eu/d/dSLMUIr dan ben je binnen je budget van 2000 euro klaar.
Aangezien je al een best leuk 1080p scherm hebt vind ik een upgrade naar een "budget" 1440p gaming scherm oid het niet heel snel waard. Voor 350 heb je nu al een 1440p OLED scherm wat voor gaming echt heel mooi en heel snel is. Met een klein beetje spelen past dit dan ook in het budget en dat zou ik zelf eerder doen dan een goedkoper 1440p scherm en een wat zwaardere videokaart of processor. Over het algemeen gaat je monitor vaak langer mee dan je pc dus een mooier scherm ga je wss langer plezier van hebben dan een 7800X3D of 9070 XT bijvoorbeeld die je eerder zal upgraden.
Hey! Ik ben inmiddels bezig met het bouwen van de PC. Ik heb uiteindelijk de RX 9070 Xt gekocht. Alleen nu zie ik op de achterkant dat hij een minimum power supply van 800w. nodig heeft. Maar ik heb de 650w XPG Core gekocht die jij had voorgesteld...heb ik nu een miskoop gedaan en moet ik een 850w power supply kopen?

• Miyazono
Een degelijke 650W voeding is voldoende voor een RX 9070 XT. Tijdens het gamen gebruikt de kaart zo'n 315W, tel daar de processor en andere onderdelen bij op en je zit op zo'n 500W onder volledige load. De reden dat videokaart makers vaak een hoger wattage aanraden dan nodig is is omdat zij niet weten wat er nog meer in je computer zit en omdat lagere kwaliteit voedingen vaak niet het geadverteerde vermogen kunnen leveren. Oftewel, ze raden meer aan dan eigenlijk nodig is zodat mensen straks niet gaan klagen dat hun computer uitvalt als ze een 650W voeding van een tientje gebruiken die amper 300W kan leveren :P

Welke RX 9070 XT heb je aangeschaft? Sommige modellen hebben namelijk 3 x 8 pin connectors nodig en de 650W XPG voeding heeft er maar 2. Er zijn ook 9070 XT's die 2 connectors nodig hebben, dan zit je wel goed.
En wat is het voor de rest nog allemaal geworden?

• mistermourik
Miyazono schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:09:
Een degelijke 650W voeding is voldoende voor een RX 9070 XT. Tijdens het gamen gebruikt de kaart zo'n 315W, tel daar de processor en andere onderdelen bij op en je zit op zo'n 500W onder volledige load. De reden dat videokaart makers vaak een hoger wattage aanraden dan nodig is is omdat zij niet weten wat er nog meer in je computer zit en omdat lagere kwaliteit voedingen vaak niet het geadverteerde vermogen kunnen leveren. Oftewel, ze raden meer aan dan eigenlijk nodig is zodat mensen straks niet gaan klagen dat hun computer uitvalt als ze een 650W voeding van een tientje gebruiken die amper 300W kan leveren :P

Welke RX 9070 XT heb je aangeschaft? Sommige modellen hebben namelijk 3 x 8 pin connectors nodig en de 650W XPG voeding heeft er maar 2. Er zijn ook 9070 XT's die 2 connectors nodig hebben, dan zit je wel goed.
En wat is het voor de rest nog allemaal geworden?
Dus de 650 is genoeg? Gelukkig, dan kan ik verder! En ik heb de AMD Radeon RX 9070 XT Hellhound aangeschaft. Ik kan nergens op de doos zien of deze 3x8 of 2x connectors hebben?

• Miyazono
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT kijkje nemen in de pricewatch dan zie je bij specificaties onder het kopje voeding dat deze 2 x 8 pin connectors nodig heeft. Dus dat is dan helemaal goed :)
Pagina: 1