Interrail meldt datalek waarbij mogelijk ID's en…

Pagina: 1
Acties:

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:48
Artikel: nieuws: Interrail meldt datalek waarbij mogelijk ID's en IBAN-nummers zijn ge...
Auteur: @Kevinkrikhaar

Waarom wordt er "IBAN nummers" gebruikt? De N in IBAN staat voor nummer. Dus nu staat er "International Bank Account Number nummers", is dat niet dubbel?

• Blinkin
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-01 21:17
Ik kwam precies voor hetzelfde. IBAN staat voor International Bank Account Number.

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
'IBAN-nummer' is niet fout, zie https://onzetaal.nl/taalloket/apk-keuring.

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:48
Achja je hebt ook 'uitprinten' wat tegenwoordig geaccepteerd is maar daar ben ik het ook niet mee eens :P

Ik vind het lelijk, vandaar de post :)

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:02

Altaphista

1. check manual, 2. ask

pfff op die site wordt het nu bijna omgekeerde wereld, "doordat het veel wordt gebruikt is het geaccepteerd, maar wees niet bang, je mag ook nog gewoon zeggen mijn auto is naar de apk, dat is gelukkig ook nog goed".... wtf 8)7 ?

Ik ben naar NL geemigreerd, heb Nederlandse lessen gevolgd om dit goed te kunnen lezen, schrijven en spreken, en er wordt nu zo lakoniek gedaan over dit soort foutieve dingen (ik heb hele lijsten haha). Als niemand iemand anders meer mag corrigeren, dan slaat de verloedering vanzelf toe. Nog even en "de meisje" mag ook omdat groepen dit fout zeggen. Daag.
Schrijf gewoon IBAN ipv IBAN nummer aub, juist om te laten zien hoe het goed moet en zodat de meerderheid het weer goed gaat doen. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Altaphista op 12-01-2026 17:16 . Reden: IBAN ipv ISBN ghehe ]

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Blinkin
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-01 21:17
Ah, ik heb weer wat geleerd. Taal is een bijna levend iets. Het veranderd steeds.
Zelf ben ik ook koppig hoor, dat dan en als door elkaar gebruikt mogen worden (al 15 jaar) kan ik nog steeds niet over uit haha.

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:50
Altaphista schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:13:
[...]

pfff op die site wordt het nu bijna omgekeerde wereld, "doordat het veel wordt gebruikt is het geaccepteerd, maar wees niet bang, je mag ook nog gewoon zeggen mijn auto is naar de apk, dat is gelukkig ook nog goed".... wtf 8)7 ?

Ik ben naar NL geemigreerd, heb Nederlandse lessen gevolgd om dit goed te kunnen lezen, schrijven en spreken, en er wordt nu zo lakoniek gedaan over dit soort foutieve dingen (ik heb hele lijsten haha). Als niemand iemand anders meer mag corrigeren, dan slaat de verloedering vanzelf toe. Nog even en "de meisje" mag ook omdat groepen dit fout zeggen. Daag.
Schrijf gewoon IBAN ipv IBAN nummer aub, juist om te laten zien hoe het goed moet en zodat de meerderheid het weer goed gaat doen. 8)
Dit hangt gewoon af van hoe je taalregels ziet: als een handleiding die je zegt hoe taal te gebruiken, of als een beschrijving van hoe taal feitelijk wordt gebruikt door mensen. Prescriptivism tegenover descriptivism. Beide manieren zijn perfect geschikt, en het is zelfs perfect mogelijk om deze twee methodes door elkaar te gebruiken.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Pagina: 1