Laptopbeeld naar TV via hdmi - beeld en geluid hapert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michel_VE
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-02 19:22
Mijn vraag
Ik wil het laptopbeeld naar een tv projecteren via een HDMI kabel.
De lengte van de kabel is 15 meter.
Het probleem: soms gaat het een poos goed, maar daarna hapert het beeld en geluid om de haverklap.
Laptop is nieuw, windows 11, alle drivers heb ik geupgrade, windows updates uitgevoerd.
TV is samsung, hdmi poort EARC.

Is de kabel te lang hiervoor? Het is een High Speed HDMI™-Kabel met Ethernet HDMI™ Connector - HDMI™ Connector - 4K@60Hz - 15.0 m / Zwart.

Moet ik een betere kwaliteit kabel kopen?

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen aub?

-Michel

Beste antwoord (via Michel_VE op 21-01-2026 18:05)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

mjl

Ugh

Michel_VE schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:39:
Intussen heb ik een test met een kortere kabel (10 meter) kunnen doen, en die test was positief!

De volgende stap is een andere 15 meter lange HDMI kabel aan te schaffen, maar dan een actieve optische variant. Ik hoop dat dat probleemloos zal werken.
Een goede optische kabel zal goed werken :) houd er rekening mee dat die maar 1 kant op werken dus als je deze wegwerkt goed zorgen dat de plug voor de tv aan de juist kant zit :)

-------

Alle reacties

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 15:35

ResuCigam

BOFH

Test met een andere/kortere HDMI kabel, dan weet je waar het probleem zit.

We do what we must because we can.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57
Bij langere kabels en hoge resoluties wordt de kans op signaalproblemen natuurlijk wel groter dus inderdaad probeer/test met een kortere HDMI kabel.
Ook kan je de resolutie/refresh mogelijk eens lager zetten om de signaal bandbreedte te verlagen.
Zie eventueel:
4070 geeft geen input meer na wijzigen resolutie (display/scaling instellingen)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 02:11

FeaR

In GoT we trust

Michel_VE schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:28:
Het is een High Speed HDMI™-Kabel met Ethernet HDMI™ Connector - HDMI™ Connector - 4K@60Hz - 15.0 m / Zwart.
Google geeft mij op bovenstaande een kabel van €19,99. Dat is voor deze lengte en specs (4K/60) erg goedkoop. Over het algemeen zijn duurdere kabels wel beter afgewerkt/afgeschermd. Persoonlijk zou ik met 15 meter kiezen voor een actieve HDMI- dan wel een optische HDMI kabel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Michel_VE
ResuCigam schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:38:
Test met een andere/kortere HDMI kabel, dan weet je waar het probleem zit.
Ja dat zal ik inderdaad eerst 's doen.
FeaR schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:33:
[...]
Google geeft mij op bovenstaande een kabel van €19,99. Dat is voor deze lengte en specs (4K/60) erg goedkoop. Over het algemeen zijn duurdere kabels wel beter afgewerkt/afgeschermd. Persoonlijk zou ik met 15 meter kiezen voor een actieve HDMI- dan wel een optische HDMI kabel.
Oke, bedankt voor de tip.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De hdmi-spec schrijft voor dat kabels zo’n 5 meter kunnen zijn zonder versterking. Afhankelijk van de kwaliteit van de kabel kan het een metertje (of tweeh extra zijn.. zoek een kwalitatieve kabel met een versterker of plaats zelf iets ertussen wat zorgt voor een versterking van het signaal. Ik heb thuis na 5 meter een splitter voor audio ertussen (richting stereo setup) en vanaf daar weer 10 meter richting beamer. Werkt perfect op 4K. Het splittertje geeft opnieuw het signaal door met genoeg voltage. De uitgang op een laptop heeft sowieso vaak een wat zwakker signaal wat je merkt bij langere kabels..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Michel_VE
Intussen heb ik een test met een kortere kabel (10 meter) kunnen doen, en die test was positief!

De volgende stap is een andere 15 meter lange HDMI kabel aan te schaffen, maar dan een actieve optische variant. Ik hoop dat dat probleemloos zal werken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is het aansluiten van hdmi een specifieke wens vanwege kwaliteit of (frame)snelheid o.i.d.?

Of is het casten van het beeld via wifi gewoon genoeg wat kwaliteit en refresh rate betreft? Scheelt je wellicht een onnodig dure kabel.

Alles kan stuk.

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:09

MasterCypher25

Miss Patriotic

Leuk als TS ook eens reageert, ik ben geen gebruiksvoorwerp, so don't treat me as such.... :N

[ Voor 88% gewijzigd door MasterCypher25 op 21-01-2026 06:45 ]

Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

mjl

Ugh

Michel_VE schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:39:

Een goede optische kabel zal goed werken :) houd er rekening mee dat die maar 1 kant op werken dus als je deze wegwerkt goed zorgen dat de plug voor de tv aan de juist kant zit :)

-------

• Michel_VE
remco_k schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:57:
Is het aansluiten van hdmi een specifieke wens vanwege kwaliteit of (frame)snelheid o.i.d.?

Of is het casten van het beeld via wifi gewoon genoeg wat kwaliteit en refresh rate betreft? Scheelt je wellicht een onnodig dure kabel.
Bedankt voor de tip, maar de kabel is voor een oudere man, slecht ter been, en wil het liefst een vaste kabel hebben zonder "moeilijke handelingen" te moeten uitvoeren.
mjl schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Een goede optische kabel zal goed werken :) houder rekening mee dat die maar 1 kant op werken dus als je deze wegwerkt goed zorgen dat de plug voor de tv aan de juist kant zit :)
Vandaag de kabel getest, hij wilde eerst maar niet werken, ik wist niet dat een optische kabel richtingsgevoelig is. Bedankt voor deze tip! Alles lijkt prima te werken nu.

• Michel_VE
MasterCypher25 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:56:
Leuk als TS ook eens reageert, ik ben geen gebruiksvoorwerp, so don't treat me as such.... :N
Wat een rare offtopic reactie is dit zeg.
Mag iemand niet zelf bepalen wanneer en in welk tempo hij ergens aan werkt?
Pagina: 1