Ondervloer(en) laminaat tbv contact en luchtgeluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 09:51
Na de kinderkamers, ben ik nu begonnen met het renoveren van onze slaapkamer. Alles isoleren, electra etc.

Bij de kinderkamers was het relatief eenvoudig, daar had ik niet meer ruimte dan een enkele ondervloer. Bij onze slaapkamer is er echter meer ruimte beschikbaar tot de dorpel en deze ruimte wil ik goed gebruiken voor met name contact- en lucht-geluidsisolatie.

Ik zoek een goede oplossing voor de ondervloer op onze slaapkamer. Ik heb ongeveer 20mm om mee te werken, hier bovenop komt nog 6mm laminaat en bij de dorpel 5mm plakplint. Helaas is dit onvoldoende voor Estrisch vloerplaten, aangezien die 30mm zijn.

Ik zoek een oplossing om deze 20mm zo goed mogelijk te gebruiken. Ik weet ook dat het niet verstandig is om meerdere isolerende ondervloeren op elkaar te leggen, dit zorgt voor te veel bewegelijkheid van het laminaat, waardoor dit juist kan gaan kraken.

Ik heb gezocht naar alternatieven maar ik kan er maar weinig over vinden.
Nu was mijn idee om eerst een ondervloer van kurk te leggen, vervolgens hardboard om de druk te verdelen en daar bovenop een standaard softboard plaat. Heeft iemand ervaring met een dergelijke oplossing als ondervloer of zijn er betere alternatieven?

Alle reacties

• Londras
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-01 22:12
Je zou de ondervloer kunnen maken van iets als Jumpax dat is 14,5 mm dik en is vormvast en geluid en warmte isolerend.
Daarbovenop kun je dan rubberkurk leggen, hiermee kom je op 19,5 mm uit en dan is er geen onderlinge verschuiving, door het gewicht van het rubberkurk en de isolerende werking van de Jumpax krijg je geen beweging in je ondervloer.
Let wel op dat je start ondervloer (hout of cement) redelijk vlak is en geen grote oneffenheden bevat, deze anders eventueel egaliseren en ook de Jumpax vrij leggen van de wanden.
Door het gewicht van de meubels zoals een kast en bed zal er dan geen deining (op/neer) zijn in de vloer.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 09:51
Dank voor de tip! Ik ga hier zeker naar kijken.

Ik overwoog zelf om softboard, hout en vervolgens softboard als ondervloer te gebruiken, maar ik weet niet of ik dan weer krakend geluid van het hout kan verwachten. Er lagen 3 verschillende lagen ondervloer onder de vorige vloer waardoor deze op allerlei vlakken geluid maakte; krakend hardboard, bewegend laminaat etc.