datalek melden

Pagina: 1
Acties:
  • 833 views

• verstrooid_prof
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-01 21:07
beste

k merkte dit weekend dat ik een frauduleuze whatsapp kreeg (phishing) ; maar dat die zijn info uit een overduidelijk datalek haalde

Men had mijn naam, voornaam, inclusief afwijkend hoofdlettergebruik, en de boekings-gegevens (datum, uur, tijdsitp, van een bedrijf waar ik geboekt heb in de toekomst.)
Het feit dat ik via whatsapp aangesproken werd wil zeggen dat ze ook mijn tel nr hebben.

is dit iets wat "meldenswaardig is"?

Bedrijf in kwestie heeft opzijn homesite nu wel een blanket-banner staan "we merken dat oplichters via whatsapp"... maar geen melding van dataleak;

Gegevens en screenshots op aanvraag beschikbaar.
(ik ben belg, bedrijf is NL en in 2023 al eens geconfronteerd met een datalek)

Dit datalek moet dateren van ergens tussen 27/11 (tijdstip dat k boekte) en deze zondag

[ Voor 5% gewijzigd door verstrooid_prof op 12-01-2026 10:59 ]

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
Het datalek zou gemeld moeten worden door de organisatie (waar jij hebt geboekt). Vervolgens zouden zij de getroffenen - waaronder jij - moeten informeren. Je zou contact op kunnen nemen met het bedrijf. Indien nodig kun je ook zelf bellen met het AP.

• verstrooid_prof
op hun website staat nu alvast dit. (bij deze kennen jullie het bedrijf)
vraag via contactformulier is nog niet beantwoord door hen.
(is 48u te snel ?)

https://www.thermae.nl/

Let op: er circuleren valse berichten uit naam van Thermae 2000 met een link. Deze berichten zijn niet van ons.

Thermae 2000 communiceert niet via WhatsApp. Onze e-mails worden uitsluitend verzonden vanaf een e-mailadres dat eindigt op @thermae.nl. Klik niet op links in verdachte berichten en deel geen persoonlijke of betaalgegevens.

Wij nemen deze situatie zeer serieus en onderzoeken wat er speelt. Heeft u een verdacht bericht ontvangen of twijfelt u over de echtheid van een bericht? Neem dan contact met ons op via onze officiële kanalen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:13

m-vw

Dus?

Toevallig deze:
Interrail meldt datalek waarbij mogelijk ID's en IBAN-nummers zijn gestolen

Niet dus.

[ Voor 4% gewijzigd door m-vw op 12-01-2026 11:11 ]

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:13
verstrooid_prof schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:07:
op hun website staat nu alvast dit. (bij deze kennen jullie het bedrijf)
vraag via contactformulier is nog niet beantwoord door hen.
(is 48u te snel ?)

https://www.thermae.nl/

Let op: er circuleren valse berichten uit naam van Thermae 2000 met een link. Deze berichten zijn niet van ons.

Thermae 2000 communiceert niet via WhatsApp. Onze e-mails worden uitsluitend verzonden vanaf een e-mailadres dat eindigt op @thermae.nl. Klik niet op links in verdachte berichten en deel geen persoonlijke of betaalgegevens.

Wij nemen deze situatie zeer serieus en onderzoeken wat er speelt. Heeft u een verdacht bericht ontvangen of twijfelt u over de echtheid van een bericht? Neem dan contact met ons op via onze officiële kanalen.
Ze zijn op de hoogte, ze zijn er mee bezig.

wat is je verwachting precies nu?

• verstrooid_prof
ik had van hen een bericht verwacht . "uw gegevens zijn mogelijks gecompromitteerd maar..."

en dus niet dat ik , na de phsihing attempt, dit op hun website had moeten kijken/vinden.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:53
https://www.autoriteitper...e-en-meldpunt-privacy-imp

Tweakers gaat niet wat schrijven omdat jij iets hebt mee gemaakt.
Het kan ook onzorgvuldigheid zijn geweest van jou, waar iemand gegevens uit je email bijvoorbeeld heeft kunnen halen.
Zeg niet dat het zo is, maar dat is niet aan Tweakers om te onderzoeken..

[ Voor 61% gewijzigd door Christoxz op 12-01-2026 13:18 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je vindt dat er iets over geschreven kan worden, kun je altijd de submit gebruiken; https://tweakers.net/submit/

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:01

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@verstrooid_prof zij moeten binnen 72 uur bij de AP melden (grote en gegevens die er gelekt zijn).
De termijn dat jij (persoonlijk) geïnformeerd moet zijn is niet dicht getimmerd.
Als je zelf denkt ze nalatig zijn (melden/informeren /enz.) kun je ook een melding EN/OF klacht indienen bij de AP als getroffen persoon.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hij noemt de website zelf, zie het vierde bericht in het topic, wist niet dat hij dan de enige is die een dergelijke vraag kan/mag beantwoorden... 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 12-01-2026 18:08 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
CH4OS schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:05:
[...]
Hij noemt de website zelf, zie het vierde bericht in het topic,
Scherp. In dat geval kan dit topic wel dicht.

Mocht er behoefte zijn om na te praten over dit lek. Stuur me dan gerust een DM, dan verhuis ik dit topic even naar Privacy en beveiliging.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.