Iemand bekend met Moduel?

Pagina: 1
Acties:

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-08 21:53
Is iemand bekend met moduel.com? Heeft iemand al wel eens bij ze besteld?
Alle producten staan nu op uitverkocht, maar volgens hun instagram hadden ze een stand op CES. Dus ik neem aan dat ze (weer?) voorraad krijgen.
Ik kan via google weinig anders over ze vinden dan hun eigen website.

Achtergrond hiervan is dat de (renders van) producten erg lijken op Ikea's askvader. Een product waar ik een groot fan van was, maar wat niet meer door Ikea wordt verkocht. Volgens hun linkedin pagina hebben ze hun producten verkocht "under a non-exclusive licensing agreement by one of the worlds biggest furniture brands with exceptional customer reviews". Kortom ik hoop dat ik mijn askvader set kan uitbreiden met moduel.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 11:53
Zag mij er ook al bekend uit. 99% zeker 't IKEA produkt in mijn ogen.
Locatie van Moduel zit ook in stockholm Zweden en de ivensteringsmaatschappij/eigendom op 't zelfde adres. Kan toeval zijn, maar toch. Enige "smart"aan deze is de aan/uitschakelaar met ondersteuning van Matter

Ik denk dat 't merendeel 10 euro voor een enkele stekker if 12 euro voor een dubbele stekker het een te duur systeem vindt. Een stekkerblok met zes stekkers kost vijf euro bij de blokker Action en hier ben je al 36 euro kwijt. En dan is het nog niet smart. Een smartplug kost bij ikea 10 euro.
Tel daar vijf euro op voor een stekkerblok en je bent 15 euro kwijt.

Modulariteit is leuk, maar te weinig mensen die daar zo'n premium voor overhebben.
Zoek eens op modulair stekkerblok en je vindt er legio who tried and failed.
bijvoorbeeld https://www.kickstarter.c...smart-modular-power-strip

Ik vind het idee mooi, maar kwa prijs zou het toch zeker 50% goedkoper moeten worden.
Want 90% van mijn stekkerblokken liggen uit 't zicht, dus heb ik er niet heel veel extra voor over.

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-08 17:03
Late reactie, maar voor wie het toch nog zoekt/leest...

Bij een zoek naar askväder kwam ik moduel ook tegen. Dit bedrijf was blijkbaar ook de producent van de askväder elementen.

Ze zijn, nadat Ikea stopte met de verkoop, zelf verder gegaan en de moduel is daarvan het resultaat. De verschillende blokken zijn te combineren, maar er is wel een maar aan verbonden.

De moduel blokken werken met Matter, de askväder met zigbee.
Een overzicht van de verschillen :
EigenschapIKEA ÅSKVÄDERModuel
StatusStopgezet (Discontinued) door IKEA.Actief in productie en doorontwikkeld.
Smart Home ProtocolZigbee (werkt via het oudere TRÅDFRI/DIRIGERA).Matter-ondersteuning (werkt met Apple, Google, Alexa).
EnergiemetingNee, kan geen stroomverbruik meten.Ja, ingebouwde realtime energiemeting.
Bediening via appGelimiteerd, rapporteert status niet altijd live.Volledige AI smart home-integratie.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@lotje1 Matter op zichzelf bestaat niet, dus neem aan dat je Matter over Thread bedoelt?

• lotje1
@Septillion :) Excuus, ik dacht dat de specificatie onder Moduel duidelijk genoeg was.

Maar inderdaad, voor degenen, die het niet weten... Zigbee is merk-specifiek met eigen hub. Matter is een taal, die werkt over wifi/thread en verschillende merken koppelt.
Je maakt hierbij gebruik van een controller (zoals bijvoorbeeld Apple, Goole of Alexa)

Nieuwe apparaten ondersteunen over het algemeen Matter, oude apparaten hebben vaak een extra kastje nodig (bridge) om te kunnen werken met Matter (je Zigbee hub is dan de bridge, controleer wel in de instellingen of jouw hub met Matter kan communiceren, niet alle hubs hebben die update gekregen)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@lotje1 Nee, issue is dat Matter een protocol zonder medium/transportlaag is. Zigbee is zowel een protocol als een transportlaag. Maar op zich kan alles Matter met elkaar praten als het medium er maar is. Vandaar dat het van belang is bij Matter om het medium te noemen. Matter over Wifi, Matter over Thread, Matter over Ethernet, Matter over Tamtam etc. Dat geeft aan voor wel medium je ontvangers/infrastructuur moet hebben. En ja, ook fabrikanten zijn verschrikkelijk om deze essentiële informatie te noemen.

Kan het hier ook zo snel niet vinden dus ga uit van Matter over Thread.

• lotje1
@Septillion

Jouw antwoord maakt het mij al wat duidelijker, ik heb even doorgezocht. Dit gaat om Matter over wifi

[ Voor 7% gewijzigd door lotje1 op 13-08-2026 01:02 ]

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-08 21:53
Jammer dat ze voor matter over wifi gekozen hebben. In mijn ervaring is wifi minder betrouwbaar dan zigbee en ik neem aan thread (ik heb nog geen thread netwerk, maar ik neem aan dat dat de betrouwbaarheid eerder vergelijkbaar is met zigbee dan wifi). Daarnaast gebruikt wifi meer energie en één van mijn doelen van askvader/moduel is juist sluipverbruik reduceren door meerdere sluipverbruikers uit te schakelen met 1 schakelaar (die zelf natuurlijk ook weer een sluipverbruiker is).

Daarnaast was alles al aan de prijs bij Ikea, maar Moduel is nog duurder. Bv een schakelaar bij moduel kost €23 terwijl die bij ikea €10 was. En er komt nog €10 verzendkosten bij. Op zich begrijpbaar zonder de schaalgrootte van Ikea. Maar ik moet er nog wel eens over denken.
Pagina: 1