Verlichting oprit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dcc88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-02 20:43
Mijn vraag
Ik wil mijn oprit opniwue betegelen en denk eraan om ledstrips te gebruiken om de oprit te verichten (ipv bijvoorbeeld spots), wat zijn goede oplossingen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu thuis vooral hue verlichting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al offertes opgevraagd maar kom er niet helemaal uit.
Voor de klussers die dit al eens gedaan hebben, wat was jullie oplossing en was het ingewikkeld?

Ik kijk aan de ene kant naar Hue neon omdat die (voor zover ik kon beoordelen) mooi egaal licht geeft en gelijk op aangesloten kan worden, alleen bij meer dan 10 meter moet ik 2 strips nemen.

Ik heb ook geprobeerd wat offertes op te vragen maar krijg ik verwijzing naar Hue of iets waarbij ik moet knippen (want vaste lengtes) en lassen.

Ik wil de verlichting tussen de tegels (of tussen tegel en band/muur) klemmen in een U vorm (ongeveer 5 bij 5 bij 5). en de stroomkabel moet in de hoek van de garage (aan de kant van de woning) naar binnen.

Iemand tips voor ik iets bestel wat helemaal niet kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42UVZCPZHAV_vOe-_-3H92hE1ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfPmADDykHPAvbNS7ITXEFim.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Moet het omhoog schijnen of omlaag? Omhoog
Moet je er met de auto overheen kunnen rijden of komt het naast de oprit?
Je kunt de strip wat dieper leggen dan de tegels, dan komt er minder druk op.

[ Voor 30% gewijzigd door Juup op 12-01-2026 10:52 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij zo'n oplossing is het vooral belangrijk dat het frame waarin de verlichting zit bestand is tegen de druk van de auto's die er overheen gaan/op/naast staan. Bedenk je dat bij omhoog schijnen je last kan hebben van verblinding en dat je bij bijvoorbeeld sneeuw niets van de verlichting ziet, en het uberhaupt veel meer werk is om schoon te houden.

5x5x5 is een aardig groot profiel, dan moet je er ook rekening mee houden of de auto met beide wielen op de horizontale lijn kan komen te staan. de helft van het gewicht van je auto op een (glazen) profiel van 5cm is best een uitdaging gok ik zo.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 12-01-2026 10:22 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb dit laatst gezien in een cortenstaal profiel (u) met hierin een dikke plexiglas diffuser. Dit is dan een U met een extra stukje in het midden waarop de diffuser ligt, led strip eronder.
Geen idee alleen waar je dit kunt krijgen.

Wat ik wel wil meegeven is dat je met in de vloer geen verlichting op het terras zelf krijgt. Ziet er tof uit maar je tegels zijn alsnog donker.

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:16
Misschien dat je eens kunt zoeken op NEON Flex. Gebruik het zelf ook wel eens, echter heb ik het dan nog niet toegepast op een parkeervlak waar een auto op (kan) staan.

Denk wel dat je dit enkel moet toepassen als "sfeer" verlichting. Je gaat je oprit er niet (beter) mee verlichten.

[ Voor 26% gewijzigd door Chielioj op 12-01-2026 15:38 ]

• dcc88
Bedankt allemaal. Er wordt in ieder geval niet met de auto overheen gereden dus dat gewicht hoeft niet gedrage te worden, de bedoeling is dat het regelijk dicht bij de rand gelegd wordt. Er wordt wel overheen gelopen en er gaan ook wel fietsen overheen. Vandaar dat ik het tussen de tegel wil klemmen (of tussen tegel en zijkant.

Het is idd meer sfeerverlichting.

• dcc88
En is IP67 dan voldoende? IP65 gaat het niet redden denk ik.

• dcc88
Bij Hue zou ik dan zoiets moeten nemen om tot 15 meter te komen,
Hue bridge pro kan eraf, maar mn huidige (niet pro) zit bijna op zn max en deze kunnen dan samen in een verlengsnoer denk ik?.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBFn8iVtseJEHh959Uo82luCcAE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qDylAWYKNBaJRHHv37OZpobf.jpg?f=user_large

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maar weet je wel zeker dat dit product hier überhaupt geschikt voor is? Dus om in de grond te verwerken (zonder profiel, als ik je goed begrijp)?

Je hebt het over 'tussen de tegel' klemmen of 'tussen de tegel en de zijkant', maar hoe zie je dit voor je? Als een soort voeg? Want ook daar komen behoorlijke krachten op te staan, laat staan dat je je legplan moet aanpassen. En ik vermoed overigens dat deze strips hier helemaal niet geschikt voor zijn.

Stroom e.d. is nog het minste van je probleem, dat kun je netjes onder je tegels wegwerken (ik neem aan niet met een 'verlengsnoer' in de vorm waar ik nu aan denk dat je voor ogen hebt...)

• dcc88
LoneGunman schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:09:
Maar weet je wel zeker dat dit product hier überhaupt geschikt voor is? Dus om in de grond te verwerken (zonder profiel, als ik je goed begrijp)?

Je hebt het over 'tussen de tegel' klemmen of 'tussen de tegel en de zijkant', maar hoe zie je dit voor je? Als een soort voeg? Want ook daar komen behoorlijke krachten op te staan, laat staan dat je je legplan moet aanpassen. En ik vermoed overigens dat deze strips hier helemaal niet geschikt voor zijn.

Stroom e.d. is nog het minste van je probleem, dat kun je netjes onder je tegels wegwerken (ik neem aan niet met een 'verlengsnoer' in de vorm waar ik nu aan denk dat je voor ogen hebt...)
Ik weet dus niet zeker of het mogelijk is anders was de beslissing al genomen.
Tegels moeten nog gelegd worden maar als dit niet mogelijk is, kan het dan wel door (bijvoorbeeld) gebruik te maken van een profiel zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVsqrqW1KY9_R2p8NjLgbh-LzZc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SSjFlqZzYgyyQHplUDKAR9B7.jpg?f=user_large

Verlengsnoer zeg ik verkeerd, ik bedoel meer een stekkerdoos (omdat ik maar 1 stopcontact over heb) en die zou pas in de garage nodig zijn.

Ik wil de 5 en de 10 meter strip dan samen laten komen zoals nu op het plaatje aangegeven. Daar gaat het dan de garage in,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFCzSFyYDDlz7zAgtdkHx0s16rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LV7WAQUnOCglG2uxRnbOstDD.png?f=fotoalbum_large

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het flink regent dan komt die hele strip onder water te staan dus minimaal IP67 benodigd.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1