• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:35
Hoi,

Mijn vrouw en ik hebben besloten om te gaan scheiden, we zijn een mediation gestart en alles verloopt naar omstandigheden soepel.

Onze mediator is financieel het een en ander aan het uitzoeken, maar wil zelf ook het een en ander verifieren..

Situatie is als volgt.
Vermogen op 1 januari (nog getrouwd) is hoog.
Scheiding zal formeel rond april/mei definitief zijn (verwerkt door rechtbank en gemeente).
Ik verdien ruim boven modaal, mijn (ex)vrouw werkt 24u in de zorg en verdient 28k per jaar.

Als we geen vermogen zouden hebben dan zou ze recht hebben op kindgebonden budget en zorgtoeslag.
Dit is vrij hoog en een mooie aanvulling op haar inkomen.

De mediator is nog vanalles aan het uitrekenen.

Maar vanwege ons gezamenlijk vermogen op 1 januari (ook al deel je het door 2) is te hoog waardoor zij geen recht zou hebben dit jaar op kindgebonden budget en/of zorgtoeslag.

Het is mij duidelijk wanneer wij fiscaal partner blijven voor de aangifte voor 2026 dat zij nergens recht op heeft.

Maar je hebt ook de keuze om aangifte te doen als niet fiscale partners.
Maar dan zal er waarschijnlijk gerekend moeten worden met de helft van het totale vermogen wat wij hadden op 1 januari? En dus (omdat ze boven de grens van 146k uit komt) geen recht zal hebben op KGB of ZT.
Ze zal dit "vermogen" gaan gebruiken om dit jaar een ander huis aan te schaffen, en in 2027 zou ze dan wel KGB en ZT kunnen aanvragen, maar ik ben benieuwd of er nog iets te regelen valt voor dit jaar?
Het zal toch om een bedrag gaan van 6-7k netto wat zij anders mist aan inkomen voor dit jaar.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:46
Denk dat je 2026 gedeeltelijk nog als partners staat. Want volgens mij word er in de belasting aangifte gevraagd of je geheel of gedeeltelijk tijdens dit fiscaal jaar getrouwd was wat zo is want zolang de scheiding nog niet door is blijf je getrouwd. Denk dat je het gewoon moet invullen zoals het is en niet claimen dat je langer getrouwd bent dan je echt bent. Denk dat je dan in het grijze gebied komt van belasting fraude enz .

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Je kunt kiezen in dit geval. Of fiscaal partner tot de datum van indienen scheiding. Of fiscaal partner voor heel 2026. Ik zou dus even voor jullie uitrekenen wat het voordeligst is.

https://ffd.pleio.nl/wiki...oor-een-deel-van-het-jaar

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om heel 2026 nog fiscaal partner te zijn om zo de voordelen qua aftrekposten e.d. nog te houden en dan jouw ex vrouw eenmalig te compenseren voor het mislopen van de KGB en ZT voor 2026. Vanaf 2027 kan zie die dan gewoon aanvragen.

HD4Life @ Full-HD

• verstappen33
@lordgandalf, fraude is zeker niet de insteek, maar de keuze tussen wel of geen fiscaal partner zijn, en de gevolgen hiervan zijn mij nog een beetje onduidelijk.

@Davidshadow13 Daar hebben wij ook al aangedacht en is zeker een optie, al had ik het liefst alles financieel dit voorjaar al willen afwikkelen.

KGB en ZT zijn ook met terugwerkende kracht aan te vragen, misschien dat we ook volgend jaar rond deze tijd een belastingadviseur kunnen benaderen als we er zelf echt niet uitkomen en niet het risico willen gaan lopen met terugbetalen ervan.

[ Voor 28% gewijzigd door verstappen33 op 12-01-2026 09:37 ]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:23
Je bent sowieso (gedeeltelijk) fiscaal partner in 2026 en de peildatum voor box 3 was 1-1-2026. Dat zijn zaken waar je weinig meer aan kunt doen.

Natuurlijk is ZT of KGB in 2026 mooi om mee te nemen maar ik zou je hier niet zo druk over maken. Ten eerste komen die bedragen jouw ex partner toe, en linksom of rechtsom gaan die bedragen toch verrekend worden door de mediator.

• verstappen33
49euro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:39:
Je bent sowieso (gedeeltelijk) fiscaal partner in 2026 en de peildatum voor box 3 was 1-1-2026. Dat zijn zaken waar je weinig meer aan kunt doen.

Natuurlijk is ZT of KGB in 2026 mooi om mee te nemen maar ik zou je hier niet zo druk over maken. Ten eerste komen die bedragen jouw ex partner toe, en linksom of rechtsom gaan die bedragen toch verrekend worden door de mediator.
Klopt, de bedragen komen aan mijn partner toe, maar het heeft ook gevolgen voor mij als zij voor 2026 geen recht heeft op KGB..
KGB is rond de 850 euro per maand voor haar en wordt meegenomen in haar draagkracht voor de kinderen.
Als ze dus geen recht heeft op KGB dan komt er een flink bedrag bij op mijn bijdrage voor de kinderen.

Niet dat het een probleem is, maar ik heb het graag duidelijk wat de situatie is en hoe we hier mee om kunnen gaan.
Ik heb gisteren even de belastingtelefoon gebeld en die geven inderdaad aan dat de peildatum voor vermogen op 1 januari is, dus zij heeft geen recht op KGB en ZT voor dit jaar, per 1 jan 2027 kan ze pas KGB en evt ZT ontvangen.

En ik probeer nergens onderuit te komen, maar het voelt af en toe een beetje oneerlijk aangezien er bakken met geld vanuit verrekeningen naar haar gaan en ik aardig uitgekleed wordt..
En als ze er gewoon recht op heeft dan is dat geen probleem, maar als het gewoon een afweging is die we onderling kunnen maken dan weet ik waar we over kunnen onderhandelen.
Maarja dat is een gevoel, en dat zal komende tijd verder uitgewerkt worden en op papier gezet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 14-01-2026 11:10 ]

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:58
verstappen33 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Klopt, de bedragen komen aan mijn partner toe, maar het heeft ook gevolgen voor mij als zij voor 2026 geen recht heeft op KGB..
KGB is rond de 850 euro per maand voor haar en wordt meegenomen in haar draagkracht voor de kinderen.
Als ze dus geen recht heeft op KGB dan komt er een flink bedrag bij op mijn bijdrage voor de kinderen.

Niet dat het een probleem is, maar ik heb het graag duidelijk wat de situatie is en hoe we hier mee om kunnen gaan.
Ik heb gisteren even de belastingtelefoon gebeld en die geven inderdaad aan dat de peildatum voor vermogen op 1 januari is, dus zij heeft geen recht op KGB en ZT voor dit jaar, per 1 jan 2027 kan ze pas KGB en evt ZT ontvangen.

En ik probeer nergens onderuit te komen, maar het voelt af en toe een beetje oneerlijk aangezien er bakken met geld vanuit verrekeningen naar haar gaan en ik aardig uitgekleed wordt..
En als ze er gewoon recht op heeft dan is dat geen probleem, maar als het gewoon een afweging is die we onderling kunnen maken dan weet ik waar we over kunnen onderhandelen.
Maarja dat is een gevoel, en dat zal komende tijd verder uitgewerkt worden en op papier gezet worden.
Uitgekleed? Je bent gehele vrijwillig een contract aangegaan, hebt kunnen kiezen voor de vorm van dat contract en daar horen verplichtingen (en rechten) bij. Die zijn gewoon bekend. Wat ook bekend is zijn de gevolgen van het opbreken van dat contract (bij scheiden bijv) en hoe het met KA zit als je dan ook samen een kind hebt. En wat het betekent als er een grote inkomenskloof is. Die vaak ook wordt veroorzaakt omdat beide partners het wel fijn vinden dat de één lekker alles rondom het kind regelt (en veel minder werkt) en de ander zich lekker op werk/carriere kan focussen.

Prima om te kijken naar de mogelijkheden binnen de wet, maar maak er niet een onnodig dramatisch verhaal van in je hoofd door termen als 'uitgekleed' te gaan bezigen. Er zijn gewoon allerlei wettelijke normen en het gaat om een contract wat je zelf afgesloten hebt (en alle andere relevante keuzes die je zelf gemaakt hebt).

Mijn geld zit in stenen... :')

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:31
Nare situatie heb er zelf helaas ook ervaring mee, sterkte!

Zo ver mij bekend wordt 1 januari als peildatum voor het hele jaar gebruikt (daarom is in ons convenant opgenomen dat ik het huis pas na 1 jan 2026 mag overnemen. Hierdoor wordt het uitkoop bedrag waardoor zij boven grens komt pas na de peildatum uitbetaald.

Verder is het zo dat KGB alleen kan worden aangevraagd door de persoon die ook kinderbijslag voor de kinderen ontvangt (ongeacht waar ze wonen of staan ingeschreven), wellicht ook iets om rekening mee te houden.

Zo ver ik weet zit er geen link met fiscaal partnerschap maar dat kan ik uiteraard helemaal mis hebben. En uiteraard is een toeslag er op gericht om mensen die geen vermogen hebben te ondersteunen, dus het systeem doet eigenlijk precies waarvoor het bedoeld is.

[ Voor 10% gewijzigd door Refro op 14-01-2026 13:31 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

STLT schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Uitgekleed? Je bent gehele vrijwillig een contract aangegaan, hebt kunnen kiezen voor de vorm van dat contract en daar horen verplichtingen (en rechten) bij. Die zijn gewoon bekend. Wat ook bekend is zijn de gevolgen van het opbreken van dat contract (bij scheiden bijv) en hoe het met KA zit als je dan ook samen een kind hebt. En wat het betekent als er een grote inkomenskloof is. Die vaak ook wordt veroorzaakt omdat beide partners het wel fijn vinden dat de één lekker alles rondom het kind regelt (en veel minder werkt) en de ander zich lekker op werk/carriere kan focussen.

Prima om te kijken naar de mogelijkheden binnen de wet, maar maak er niet een onnodig dramatisch verhaal van in je hoofd door termen als 'uitgekleed' te gaan bezigen. Er zijn gewoon allerlei wettelijke normen en het gaat om een contract wat je zelf afgesloten hebt (en alle andere relevante keuzes die je zelf gemaakt hebt).
@verstappen33 uit hier primair een emotie, het voelt alsof hij wordt uitgekleed. Ik denk dat het verstandiger is om daar empathisch mee om te gaan, dan de emotie onder het tapijt te schuiven en het pogen weg te rationaliseren. Het kan namelijk prima naast elkaar bestaan, het beseft dat je aan rechten en verplichtingen niet ontkomt, maar dat dat onrechtvaardig of oneerlijk kan voelen. Ook al is dat strikt genomen niet zo.

Ik vind de toon ook nogal veroordelend eerlijk gezegd. TS zit in een impactvolle situatie, die ook als alles in goed overleg gaat een veelbetekenende omslag in het leven van een ieder die betrokken is zal zijn. Om dan lekker Tweakers-bot met een belerend vingertje te gaan zwaaien, dat vind ik niet zo chique.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• verstappen33
Ach, ik kan deze reactie wel hebben, en als je rationeel bekijkt heeft hij natuurlijk gelijk.
En ik ben mij ook zeker bewust van rechten en verplichtingen, maar die gelden natuurlijk ook andersom..

We hebben een goede mediator in de hand die het allemaal netjes regelt en ik probeer het zelf ook allemaal te snappen en te verifieren dat alles klopt.
En naast de regeltjes en verplichtingen zit er natuurlijk ook wat emotie aan mij kant, maar dat betekent niet dat ik mijn verantwoordelijkheden probeer te vermijden.
Enige waar ik naar op zoek was, waren mogelijkheden om het voor beide partijen goed uit te laten pakken.
En als ik dit jaar wat extra bij moet dragen, so be it, maar als er een andere oplossing zou zijn dan was het mooi geweest.

De regeltjes binnen overheids systemen zijn niet altijd super duidelijk, vandaar dit topic om het een en ander duidelijk te krijgen.
En dat is het nu.

[ Voor 18% gewijzigd door verstappen33 op 14-01-2026 15:35 ]

Pagina: 1