• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:37
Hoi,

Mijn vrouw en ik hebben besloten om te gaan scheiden, we zijn een mediation gestart en alles verloopt naar omstandigheden soepel.

Onze mediator is financieel het een en ander aan het uitzoeken, maar wil zelf ook het een en ander verifieren..

Situatie is als volgt.
Vermogen op 1 januari (nog getrouwd) is hoog.
Scheiding zal formeel rond april/mei definitief zijn (verwerkt door rechtbank en gemeente).
Ik verdien ruim boven modaal, mijn (ex)vrouw werkt 24u in de zorg en verdient 28k per jaar.

Als we geen vermogen zouden hebben dan zou ze recht hebben op kindgebonden budget en zorgtoeslag.
Dit is vrij hoog en een mooie aanvulling op haar inkomen.

De mediator is nog vanalles aan het uitrekenen.

Maar vanwege ons gezamenlijk vermogen op 1 januari (ook al deel je het door 2) is te hoog waardoor zij geen recht zou hebben dit jaar op kindgebonden budget en/of zorgtoeslag.

Het is mij duidelijk wanneer wij fiscaal partner blijven voor de aangifte voor 2026 dat zij nergens recht op heeft.

Maar je hebt ook de keuze om aangifte te doen als niet fiscale partners.
Maar dan zal er waarschijnlijk gerekend moeten worden met de helft van het totale vermogen wat wij hadden op 1 januari? En dus (omdat ze boven de grens van 146k uit komt) geen recht zal hebben op KGB of ZT.
Ze zal dit "vermogen" gaan gebruiken om dit jaar een ander huis aan te schaffen, en in 2027 zou ze dan wel KGB en ZT kunnen aanvragen, maar ik ben benieuwd of er nog iets te regelen valt voor dit jaar?
Het zal toch om een bedrag gaan van 6-7k netto wat zij anders mist aan inkomen voor dit jaar.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
Denk dat je 2026 gedeeltelijk nog als partners staat. Want volgens mij word er in de belasting aangifte gevraagd of je geheel of gedeeltelijk tijdens dit fiscaal jaar getrouwd was wat zo is want zolang de scheiding nog niet door is blijf je getrouwd. Denk dat je het gewoon moet invullen zoals het is en niet claimen dat je langer getrouwd bent dan je echt bent. Denk dat je dan in het grijze gebied komt van belasting fraude enz .

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 16:00
Je kunt kiezen in dit geval. Of fiscaal partner tot de datum van indienen scheiding. Of fiscaal partner voor heel 2026. Ik zou dus even voor jullie uitrekenen wat het voordeligst is.

https://ffd.pleio.nl/wiki...oor-een-deel-van-het-jaar

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om heel 2026 nog fiscaal partner te zijn om zo de voordelen qua aftrekposten e.d. nog te houden en dan jouw ex vrouw eenmalig te compenseren voor het mislopen van de KGB en ZT voor 2026. Vanaf 2027 kan zie die dan gewoon aanvragen.

HD4Life @ Full-HD

• verstappen33
@lordgandalf, fraude is zeker niet de insteek, maar de keuze tussen wel of geen fiscaal partner zijn, en de gevolgen hiervan zijn mij nog een beetje onduidelijk.

@Davidshadow13 Daar hebben wij ook al aangedacht en is zeker een optie, al had ik het liefst alles financieel dit voorjaar al willen afwikkelen.

KGB en ZT zijn ook met terugwerkende kracht aan te vragen, misschien dat we ook volgend jaar rond deze tijd een belastingadviseur kunnen benaderen als we er zelf echt niet uitkomen en niet het risico willen gaan lopen met terugbetalen ervan.

[ Voor 28% gewijzigd door verstappen33 op 12-01-2026 09:37 ]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:40
Je bent sowieso (gedeeltelijk) fiscaal partner in 2026 en de peildatum voor box 3 was 1-1-2026. Dat zijn zaken waar je weinig meer aan kunt doen.

Natuurlijk is ZT of KGB in 2026 mooi om mee te nemen maar ik zou je hier niet zo druk over maken. Ten eerste komen die bedragen jouw ex partner toe, en linksom of rechtsom gaan die bedragen toch verrekend worden door de mediator.

• verstappen33
49euro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:39:
Je bent sowieso (gedeeltelijk) fiscaal partner in 2026 en de peildatum voor box 3 was 1-1-2026. Dat zijn zaken waar je weinig meer aan kunt doen.

Natuurlijk is ZT of KGB in 2026 mooi om mee te nemen maar ik zou je hier niet zo druk over maken. Ten eerste komen die bedragen jouw ex partner toe, en linksom of rechtsom gaan die bedragen toch verrekend worden door de mediator.
Klopt, de bedragen komen aan mijn partner toe, maar het heeft ook gevolgen voor mij als zij voor 2026 geen recht heeft op KGB..
KGB is rond de 850 euro per maand voor haar en wordt meegenomen in haar draagkracht voor de kinderen.
Als ze dus geen recht heeft op KGB dan komt er een flink bedrag bij op mijn bijdrage voor de kinderen.

Niet dat het een probleem is, maar ik heb het graag duidelijk wat de situatie is en hoe we hier mee om kunnen gaan.
Ik heb gisteren even de belastingtelefoon gebeld en die geven inderdaad aan dat de peildatum voor vermogen op 1 januari is, dus zij heeft geen recht op KGB en ZT voor dit jaar, per 1 jan 2027 kan ze pas KGB en evt ZT ontvangen.

En ik probeer nergens onderuit te komen, maar het voelt af en toe een beetje oneerlijk aangezien er bakken met geld vanuit verrekeningen naar haar gaan en ik aardig uitgekleed wordt..
En als ze er gewoon recht op heeft dan is dat geen probleem, maar als het gewoon een afweging is die we onderling kunnen maken dan weet ik waar we over kunnen onderhandelen.
Maarja dat is een gevoel, en dat zal komende tijd verder uitgewerkt worden en op papier gezet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 14-01-2026 11:10 ]

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:39
verstappen33 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Klopt, de bedragen komen aan mijn partner toe, maar het heeft ook gevolgen voor mij als zij voor 2026 geen recht heeft op KGB..
KGB is rond de 850 euro per maand voor haar en wordt meegenomen in haar draagkracht voor de kinderen.
Als ze dus geen recht heeft op KGB dan komt er een flink bedrag bij op mijn bijdrage voor de kinderen.

Niet dat het een probleem is, maar ik heb het graag duidelijk wat de situatie is en hoe we hier mee om kunnen gaan.
Ik heb gisteren even de belastingtelefoon gebeld en die geven inderdaad aan dat de peildatum voor vermogen op 1 januari is, dus zij heeft geen recht op KGB en ZT voor dit jaar, per 1 jan 2027 kan ze pas KGB en evt ZT ontvangen.

En ik probeer nergens onderuit te komen, maar het voelt af en toe een beetje oneerlijk aangezien er bakken met geld vanuit verrekeningen naar haar gaan en ik aardig uitgekleed wordt..
En als ze er gewoon recht op heeft dan is dat geen probleem, maar als het gewoon een afweging is die we onderling kunnen maken dan weet ik waar we over kunnen onderhandelen.
Maarja dat is een gevoel, en dat zal komende tijd verder uitgewerkt worden en op papier gezet worden.
Uitgekleed? Je bent gehele vrijwillig een contract aangegaan, hebt kunnen kiezen voor de vorm van dat contract en daar horen verplichtingen (en rechten) bij. Die zijn gewoon bekend. Wat ook bekend is zijn de gevolgen van het opbreken van dat contract (bij scheiden bijv) en hoe het met KA zit als je dan ook samen een kind hebt. En wat het betekent als er een grote inkomenskloof is. Die vaak ook wordt veroorzaakt omdat beide partners het wel fijn vinden dat de één lekker alles rondom het kind regelt (en veel minder werkt) en de ander zich lekker op werk/carriere kan focussen.

Prima om te kijken naar de mogelijkheden binnen de wet, maar maak er niet een onnodig dramatisch verhaal van in je hoofd door termen als 'uitgekleed' te gaan bezigen. Er zijn gewoon allerlei wettelijke normen en het gaat om een contract wat je zelf afgesloten hebt (en alle andere relevante keuzes die je zelf gemaakt hebt).

Mijn geld zit in stenen... :')

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 15:55
Nare situatie heb er zelf helaas ook ervaring mee, sterkte!

Zo ver mij bekend wordt 1 januari als peildatum voor het hele jaar gebruikt (daarom is in ons convenant opgenomen dat ik het huis pas na 1 jan 2026 mag overnemen. Hierdoor wordt het uitkoop bedrag waardoor zij boven grens komt pas na de peildatum uitbetaald.

Verder is het zo dat KGB alleen kan worden aangevraagd door de persoon die ook kinderbijslag voor de kinderen ontvangt (ongeacht waar ze wonen of staan ingeschreven), wellicht ook iets om rekening mee te houden.

Zo ver ik weet zit er geen link met fiscaal partnerschap maar dat kan ik uiteraard helemaal mis hebben. En uiteraard is een toeslag er op gericht om mensen die geen vermogen hebben te ondersteunen, dus het systeem doet eigenlijk precies waarvoor het bedoeld is.

[ Voor 10% gewijzigd door Refro op 14-01-2026 13:31 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

STLT schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Uitgekleed? Je bent gehele vrijwillig een contract aangegaan, hebt kunnen kiezen voor de vorm van dat contract en daar horen verplichtingen (en rechten) bij. Die zijn gewoon bekend. Wat ook bekend is zijn de gevolgen van het opbreken van dat contract (bij scheiden bijv) en hoe het met KA zit als je dan ook samen een kind hebt. En wat het betekent als er een grote inkomenskloof is. Die vaak ook wordt veroorzaakt omdat beide partners het wel fijn vinden dat de één lekker alles rondom het kind regelt (en veel minder werkt) en de ander zich lekker op werk/carriere kan focussen.

Prima om te kijken naar de mogelijkheden binnen de wet, maar maak er niet een onnodig dramatisch verhaal van in je hoofd door termen als 'uitgekleed' te gaan bezigen. Er zijn gewoon allerlei wettelijke normen en het gaat om een contract wat je zelf afgesloten hebt (en alle andere relevante keuzes die je zelf gemaakt hebt).
@verstappen33 uit hier primair een emotie, het voelt alsof hij wordt uitgekleed. Ik denk dat het verstandiger is om daar empathisch mee om te gaan, dan de emotie onder het tapijt te schuiven en het pogen weg te rationaliseren. Het kan namelijk prima naast elkaar bestaan, het beseft dat je aan rechten en verplichtingen niet ontkomt, maar dat dat onrechtvaardig of oneerlijk kan voelen. Ook al is dat strikt genomen niet zo.

Ik vind de toon ook nogal veroordelend eerlijk gezegd. TS zit in een impactvolle situatie, die ook als alles in goed overleg gaat een veelbetekenende omslag in het leven van een ieder die betrokken is zal zijn. Om dan lekker Tweakers-bot met een belerend vingertje te gaan zwaaien, dat vind ik niet zo chique.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• verstappen33
Ach, ik kan deze reactie wel hebben, en als je rationeel bekijkt heeft hij natuurlijk gelijk.
En ik ben mij ook zeker bewust van rechten en verplichtingen, maar die gelden natuurlijk ook andersom..

We hebben een goede mediator in de hand die het allemaal netjes regelt en ik probeer het zelf ook allemaal te snappen en te verifieren dat alles klopt.
En naast de regeltjes en verplichtingen zit er natuurlijk ook wat emotie aan mij kant, maar dat betekent niet dat ik mijn verantwoordelijkheden probeer te vermijden.
Enige waar ik naar op zoek was, waren mogelijkheden om het voor beide partijen goed uit te laten pakken.
En als ik dit jaar wat extra bij moet dragen, so be it, maar als er een andere oplossing zou zijn dan was het mooi geweest.

De regeltjes binnen overheids systemen zijn niet altijd super duidelijk, vandaar dit topic om het een en ander duidelijk te krijgen.
En dat is het nu.

[ Voor 18% gewijzigd door verstappen33 op 14-01-2026 15:35 ]

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:25
verstappen33 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:32:
Ach, ik kan deze reactie wel hebben, en als je rationeel bekijkt heeft hij natuurlijk gelijk.
En ik ben mij ook zeker bewust van rechten en verplichtingen, maar die gelden natuurlijk ook andersom..

We hebben een goede mediator in de hand die het allemaal netjes regelt en ik probeer het zelf ook allemaal te snappen en te verifieren dat alles klopt.
En naast de regeltjes en verplichtingen zit er natuurlijk ook wat emotie aan mij kant, maar dat betekent niet dat ik mijn verantwoordelijkheden probeer te vermijden.
Enige waar ik naar op zoek was, waren mogelijkheden om het voor beide partijen goed uit te laten pakken.
En als ik dit jaar wat extra bij moet dragen, so be it, maar als er een andere oplossing zou zijn dan was het mooi geweest.

De regeltjes binnen overheids systemen zijn niet altijd super duidelijk, vandaar dit topic om het een en ander duidelijk te krijgen.
En dat is het nu.
Ik heb zo even niet veel toe te voegen maar kijk ook in dit topic:
Welk bedrag kinderalimentatie betalen jullie?

Hier komen veel berekeningen langs van andere Tweakers die gescheiden zijn met kinderen en hoe dat geregeld is

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:51
@verstappen33
Je zou eventueel in je scheidingsconvenant nog een veiligheid kunnen inbouwen. Dus berekening opstellen alsof er pas vanaf 1-1-27 recht op toeslagen is. Mocht achteraf toch blijken dat er in 2026 recht is op deze toeslagen, dan ontvang jij de helft daarvan als compensatie voor teveel betaalde bedrag. Uiteraard wel afspreken dat de ex verplicht is de toeslag ook inderdaad achteraf aan te vragen en de uitkomst met jou te delen.

• verstappen33
Sempy schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:26:
@verstappen33
Je zou eventueel in je scheidingsconvenant nog een veiligheid kunnen inbouwen. Dus berekening opstellen alsof er pas vanaf 1-1-27 recht op toeslagen is. Mocht achteraf toch blijken dat er in 2026 recht is op deze toeslagen, dan ontvang jij de helft daarvan als compensatie voor teveel betaalde bedrag. Uiteraard wel afspreken dat de ex verplicht is de toeslag ook inderdaad achteraf aan te vragen en de uitkomst met jou te delen.
Ja, zo gaan we het nu ook doen, er is nu een berekening gemaakt voor dit jaar en een ander vanaf 1-1-2027.
Er zal inderdaad afgesproken worden dat ik haar tekort aan draagkracht naar de kinderen (berekend zonder KGB+ZT) zal betalen tot ze recht heeft op KGB en ZT. Mocht zij toch recht hebben op KGB dan zal ik deze bijdrage weer terugkrijgen.

Maar inmiddels is duidelijk dat ze geen recht zal hebben op KGB en ZT voor 2026.
Dus ik zal wat extra moeten betalen, maar dat komt straks netjes op papier en dat we per 1-1-2027 wel de toeslagen in de draagkracht meenemen.

[ Voor 11% gewijzigd door verstappen33 op 15-01-2026 08:40 ]

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:39
FirePuma142 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:41:
[...]

@verstappen33 uit hier primair een emotie, het voelt alsof hij wordt uitgekleed. Ik denk dat het verstandiger is om daar empathisch mee om te gaan, dan de emotie onder het tapijt te schuiven en het pogen weg te rationaliseren. Het kan namelijk prima naast elkaar bestaan, het beseft dat je aan rechten en verplichtingen niet ontkomt, maar dat dat onrechtvaardig of oneerlijk kan voelen. Ook al is dat strikt genomen niet zo.

Ik vind de toon ook nogal veroordelend eerlijk gezegd. TS zit in een impactvolle situatie, die ook als alles in goed overleg gaat een veelbetekenende omslag in het leven van een ieder die betrokken is zal zijn. Om dan lekker Tweakers-bot met een belerend vingertje te gaan zwaaien, dat vind ik niet zo chique.
Natuurlijk is het een heftige en emotionele tijd. Toch is het wel verstandig om dingen uit elkaar te trekken, want uitgekleed worden/voelen is een overtuiging dat het je door iets of iemand aangedaan wordt. En wanneer dat in werkelijkheid niet klopt dan is dat een gevaarlijk idee, voor je het weet zit je anderen kwalijk te nemen wat jou 'overkomt' en als je even niet oplet zit je zo in een vechtscheiding als je jezelf met die ideeën aan de haal laat gaan. Hopelijk weet Verstappen33 de goede verstandhouding te behouden, dat is zo belangrijk als er kinderen in het spel zijn.

Natuurlijk is het allemaal ruk, niemand doorstaat dit voor de lol en je leven gaat er ineens heel anders uitzien dan je had bedacht. Natuurlijk mag en moet daar ook oog voor zijn, maar primair gaat dit topic over de zakelijke/financiële kant dus tja, daar reageerde ik op (dat er van uitgekleed worden (door een ander) geen sprake is).

Mijn geld zit in stenen... :')

• djames6
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:13
Hey Marc,

Andeshalfjaar geleden ben ik ook helaas gescheiden in combinatie met kinderen,

maar zoals je omschrijft met kindgebonden budget etc werd dat bij mij meteen meegenomen in de berekening, waardoor ik niks extra's hoefde te betalen, want alimentatie wordt niet voor op het korte termijn maar lange termijn berekend!

Daarnaast ongeacht wat er gebeurt is, probeer altijd zo goed mogelijk met elkaar te communiceren betreft de kinderen (ik vond dat in het begin zelf lastig) maar met de tijd laat je dingen los en merk je ook dat het je zelf veel rust geeft.

bij mij was er toentertijd wel een fout gemaakt waardoor ik 70k in euro's te weinig gekregen heb (heb hypotheek etc alles alleen betaald) maar doordat het bedrag te weinig was op het totaal bedrag kon ik niks meer terug krijgen. altijd even handig om dingen door derden extra te laten bekijken of nog handiger een notaris of iets dergelijks!

• verstappen33
STLT schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Natuurlijk is het een heftige en emotionele tijd. Toch is het wel verstandig om dingen uit elkaar te trekken, want uitgekleed worden/voelen is een overtuiging dat het je door iets of iemand aangedaan wordt. En wanneer dat in werkelijkheid niet klopt dan is dat een gevaarlijk idee, voor je het weet zit je anderen kwalijk te nemen wat jou 'overkomt' en als je even niet oplet zit je zo in een vechtscheiding als je jezelf met die ideeën aan de haal laat gaan. Hopelijk weet Verstappen33 de goede verstandhouding te behouden, dat is zo belangrijk als er kinderen in het spel zijn.

Natuurlijk is het allemaal ruk, niemand doorstaat dit voor de lol en je leven gaat er ineens heel anders uitzien dan je had bedacht. Natuurlijk mag en moet daar ook oog voor zijn, maar primair gaat dit topic over de zakelijke/financiële kant dus tja, daar reageerde ik op (dat er van uitgekleed worden (door een ander) geen sprake is).
Een vechtscheiding heeft niemand wat aan, dat klopt..
En ik probeer gevoel en "wettelijke regeltjes" uit elkaar te houden, en dat gaat ook wel lukken..
Straks weer een gesprek met de mediator om de laatste details te bespreken, hopelijk over 1-2 weken een definitieve versie die we met de advocaat door gaan nemen en dan een handtekening eronder..

Dan kunnen ik en mijn (ex)vrouw ook verder en kan ze een eigen plekje gaan regelen.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:51
Hier ook een ervaringsdeskundige; blijft met elkaar praten en gun elkaar het e.e.a. Ik neem aan dat jij in het huis blijft wonen? Kijk of je hier posten voor jouw rekening kan nemen om dingen met elkaar te verrekenen. Denk aan bijvoorbeeld de kosten voor de taxatie van de woning. Kijk of je er zonder makelaar met elkaar uit kan komen. Het geld dat je bespaart kun je haar mee steunen.

Uiteindelijk is het een zakelijke transactie en moet je het met elkaar eens worden. Waar je recht op hebt vs wat je beiden op vind, kan best een verschil maken. En zeker met kids erbij is de verstandhouding tussen jullie twee veel meer waard dan € 850 * 12.

Vooral heel veel succes de komende tijd. Makkelijk is het niet.

• verstappen33
Paultje3181 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:14:
Hier ook een ervaringsdeskundige; blijft met elkaar praten en gun elkaar het e.e.a. Ik neem aan dat jij in het huis blijft wonen? Kijk of je hier posten voor jouw rekening kan nemen om dingen met elkaar te verrekenen. Denk aan bijvoorbeeld de kosten voor de taxatie van de woning. Kijk of je er zonder makelaar met elkaar uit kan komen. Het geld dat je bespaart kun je haar mee steunen.

Uiteindelijk is het een zakelijke transactie en moet je het met elkaar eens worden. Waar je recht op hebt vs wat je beiden op vind, kan best een verschil maken. En zeker met kids erbij is de verstandhouding tussen jullie twee veel meer waard dan € 850 * 12.

Vooral heel veel succes de komende tijd. Makkelijk is het niet.
Tnx, we zijn er inmiddels uit hoor..

Dinsdag met de mediator gesproken en alle puntjes op de i gezet.

Om even terug te komen op "het gevoel", de mediator rekent gewoon met standaard modellen die bijvoorbeeld door het nibud bepaald zijn.

Hierdoor kwam de draagkracht voor de kinderen voor 87% bij mij te liggen en 13% bij haar, terwijl haar werkelijke lasten beduidend lager liggen dan de richtlijnen van het Nibud.
Daarnaast zit ik net boven de richtlijnen van het Nibud met mijn vaste lasten..

Daarnaast hebben we nog een grote post aan "verblijfs overschrijdende kosten" voor de kinderen, mijn dochter heeft een eigen paard die gemiddeld 500 euro in de maand kost.

Even los gerekend van de KGB toestanden komende maanden, zou ik in de toekomst dus eigenlijk alles moeten betalen terwijl zij netto (na vaste lasten) 2x zoveel over houd als mi.
Zij kon bijvoorbeeld 1000 euro in de maand sparen zonder kwaliteit van leven in te boeten, en ik kwam 200 euro te kort aan het einde van de maand.

De mediator geeft aan dat ze in het convenant het volgens de richtlijnen en volgens de wet moet berekenen, maar dat er in de praktijk vaak andere afspraken gemaakt kunnen worden. Maar in geval van een geschil kan er terug gevallen worden op het convenant.

Er zijn nu duidelijke afspraken gemaakt en op dit moment wordt er een definitieve versie gemaakt die we over 2 weken met de aangewezen advocaat doornemen en als dat goed is dan kunnen we over op tekenen..

Voor dit jaar zorg ik dat mijn vrouw niet in de problemen komt omdat ze KGB mist (kleine bijdrage in haar huishouden), en ik betaal alles daarnaast voor de kinderen tot einde dit jaar.

Vanaf 1-1-2027 wanneer zij recht heeft op toeslagen dan wordt het 40/60 verdeelt en gaan we uit van de werkelijke kosten en niet meer de richtlijn die het Nibud etc voorschrijft.. (dit is een onderlinge afspraak)

We hebben afgelopen weken ook contact gehad met vrienden/kennissen die ook co-ouderschap hebben en die gaven ook al aan dat wanneer je de richtlijnen aanhoudt van het convenant dat er na een jaar of 2 een gigantisch bedrag op een kinderrekening staat wat eigenlijk niet gebruikt wordt en dat is zonde.

En ach, het is maar geld.. Gelukkig hebben we het heel goed en komen we absoluut niet in de problemen.
Binnenkort hopelijk een streep eronder, mijn ex is inmiddels op de huizenmarkt bezig dus hopelijk kan ze snel doorpakken en een eigen plekje creeeren..
Dan kan ik ook weer verder met mijn leven.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:51
Fijn om te horen. Klinkt alsof het goed en eerlijk geregeld is. Die grote pot op de kinderrekening herken ik wel. Wij hebben het als buffer van € 3000,- staan en de rest storten we door naar Dela (spaarpolis tot aan hun 18). Mocht er een keer een van de twee financieel wat lastiger zitten dan is een appje genoeg om even te "lenen" bij de kinderen. Zolang je ook maar zsm terugstort

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:47
Refro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:30:
Zo ver mij bekend wordt 1 januari als peildatum voor het hele jaar gebruikt
Dit lijkt mij het goede antwoord? Als je op 1 januari boven de grens uitkomt, heb je het hele jaar geen recht op toeslagen.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 15:55
verstappen33 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:13:
[...]
De mediator geeft aan dat ze in het convenant het volgens de richtlijnen en volgens de wet moet berekenen, maar dat er in de praktijk vaak andere afspraken gemaakt kunnen worden. Maar in geval van een geschil kan er terug gevallen worden op het convenant.
Dit is wel erg kort door de bocht, binnen de wet heb je nog behoorlijk wat speelruimte. Ik was getrouwd in gemeenschap van goederen dus zou alles door de helft gaan. Hier zijn we van afgeweken, enkele voorbeelden:
- We verrekenen het saldo op onze spaarrekeningen niet (per saldo 15k extra voor mij)
- De woningwaarde hebben we onderling vastgesteld, net boven WOZ (per saldo nog een 15k extra voor mij)
- Ondanks 50/50 co-ouderschap krijg zij alle KGB (per saldo -270 per maand voor mij.)
Voor dit jaar zorg ik dat mijn vrouw niet in de problemen komt omdat ze KGB mist (kleine bijdrage in haar huishouden), en ik betaal alles daarnaast voor de kinderen tot einde dit jaar.
Als ze E1000 per maand kan sparen dan komt ze vast niet te kort om dit op te vangen.
Vanaf 1-1-2027 wanneer zij recht heeft op toeslagen dan wordt het 40/60 verdeelt en gaan we uit van de werkelijke kosten en niet meer de richtlijn die het Nibud etc voorschrijft.. (dit is een onderlinge afspraak)
Waarom niet in het convenant opnemen dan heb je achteraf ook iets om mee te zwaaien als het niet wordt nagekomen.
We hebben afgelopen weken ook contact gehad met vrienden/kennissen die ook co-ouderschap hebben en die gaven ook al aan dat wanneer je de richtlijnen aanhoudt van het convenant dat er na een jaar of 2 een gigantisch bedrag op een kinderrekening staat wat eigenlijk niet gebruikt wordt en dat is zonde.
Hiervoor hebben we een clausule waarin beschreven staat dat we het bedrag boven E2000 op de kind rekening 50/50 verdelen tussen mij en mijn ex.
En ach, het is maar geld.. Gelukkig hebben we het heel goed en komen we absoluut niet in de problemen.
Binnenkort hopelijk een streep eronder, mijn ex is inmiddels op de huizenmarkt bezig dus hopelijk kan ze snel doorpakken en een eigen plekje creeeren..
Dan kan ik ook weer verder met mijn leven.
Klopt het is maar geld, maar de liefde is weg en het is nu een zakelijke transactie. Dus ieder voor zich. Natuurlijk is het niet zo zwart wit zeker omdat je niet wil dat de kinderen en de dupe van zijn, maar ook omdat rust wat waard is. Het is een moeilijke lijn om te belopen zeker als je nog iets van gevoelens voor haar hebt (weet ik uit eigen ervaring). Ik had achteraf een tikje zakelijker mogen zijn om mijn eigen positie iets te versterken.

• verstappen33
Refro schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Dit is wel erg kort door de bocht, binnen de wet heb je nog behoorlijk wat speelruimte. Ik was getrouwd in gemeenschap van goederen dus zou alles door de helft gaan. Hier zijn we van afgeweken, enkele voorbeelden:
- We verrekenen het saldo op onze spaarrekeningen niet (per saldo 15k extra voor mij)
- De woningwaarde hebben we onderling vastgesteld, net boven WOZ (per saldo nog een 15k extra voor mij)
- Ondanks 50/50 co-ouderschap krijg zij alle KGB (per saldo -270 per maand voor mij.)

[...]

Als ze E1000 per maand kan sparen dan komt ze vast niet te kort om dit op te vangen.

[...]

Waarom niet in het convenant opnemen dan heb je achteraf ook iets om mee te zwaaien als het niet wordt nagekomen.

[...]

Hiervoor hebben we een clausule waarin beschreven staat dat we het bedrag boven E2000 op de kind rekening 50/50 verdelen tussen mij en mijn ex.

[...]

Klopt het is maar geld, maar de liefde is weg en het is nu een zakelijke transactie. Dus ieder voor zich. Natuurlijk is het niet zo zwart wit zeker omdat je niet wil dat de kinderen en de dupe van zijn, maar ook omdat rust wat waard is. Het is een moeilijke lijn om te belopen zeker als je nog iets van gevoelens voor haar hebt (weet ik uit eigen ervaring). Ik had achteraf een tikje zakelijker mogen zijn om mijn eigen positie iets te versterken.
Je hebt gelijk, het zijn natuurlijk veel dingen die tegen elkaar moet afwegen tijdens een verdeling van geld en goederen.

Met KGB houdt zij inderdaad veel over (na aftrek vaste lasten en reguliere boodschappen), maar zonder KGB houdt ze amper wat over.
En dat is ook nog maar voor 2,5 tot max 5 jaar (dan zijn beide kinderen 18) en gaat ze dus weer flink achteruit terwijl de kinderen nog niet de deur uit zijn, en wij tot hun 21e nog financieel verantwoordelijk zijn.

Ze neemt een groot deel vermogen mee, maar dat heeft ze ook weer voor 70-80% nodig om een huis te kunnen kopen, de rest heeft ze ook weer nodig voor inrichting en een beetje opknappen, en een kleine buffer vind ik ook wel zo veilig voor haar.

Aangezien de kinderen straks 2 huizen hebben, hebben ze ook meer spullen nodig, en daarvoor doe ik die extra bijdrage in haar huishouden wat toch weer bij de kinderen terecht komt.

Ze heeft inmiddels een huisje gevonden, financieel adviseur, makelaar en verkopers hebben super meegedacht, en als de rechtsgang snel verloopt dan kan ze begin Juni haar nieuwe woning in en kunnen we ons weer focussen op de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 29-01-2026 08:42 ]

Pagina: 1