@
nielsoli Dit betreft aankoopadvies. Ik verplaats je topic zodat het daar beter tot zijn recht komt. Vul op de nieuwe plek je topicstart aan (klik op wijzig boven je post) met de informatie uit dit format:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Daarbij vragen we wel een stukje meer eigen inzet. Wat heb jezelf al gevonden of geprobeerd? Wat vind je qua hoeveelheid speakers en plaatsing daarvan acceptabel? Ben je al eens in een audiospeciaalzaak geweest? Of in een hoorspeciaalzaak?
Als je bijv een receiver zou kopen dan kun je een centerspeaker aansluiten. Die zijn speciaal bedoeld om het spraakgeluid door te geven. Je gebruikt ze normaal gesproken niet in hun eentje, maar in een setup waarin je ook een speaker links en rechts hebt. Je zou wel, mits je voldoende lange kabels eraan hebt, af en toe ervoor kunnen kiezen om dan je speaker naar voren te halen, zodat het geluid dichterbij je vandaan komt; of om juist het centerkanaal wat luider in te stellen, zodat jij de spraak beter hoort. Dat kan voor jou heel fijn zijn, maar voor de mensen met wie je kijkt mogelijk too much.
Soms kan je in je tv of audio-apparaat instellen dat je 2 audio-uitgangen tegelijk gebruikt. Bijv. tv+hoofdtelefoon; of receiver+hoofdtelefoon. in dat geval kan jij het horen én je mede-luisteraars/kijkers ook. Of jouw apparaat dit ondersteunt, zul je in de audio-settings moeten kunnen zien.
Een andere oplossing is om iets via een kabel of bluetooth-verbinding naast je hoofd te zetten, maar ook dat kan voor je mede-luisteraars ook heel afleidend zijn. Als je geen apparaten extra onder/naast je tv wilt (je geeft aan dat een soundbar niet hoeft) dan moeten die speakers ofwel via bluetooth aangestuurd worden; of actieve speakers zijn (met hun eigen versterking ingebouwd.)
Als laatste is er ook nog ondertiteling. Soms is dit 'for the hearing impaired' / 'closed captions'. Zulke ondertiteling geeft duidelijk aan wie iets zegt en wat er op het beeld gebeurt.
Omdat je topicstart nu heel summier is, vraag ik je om hem zo duidelijk mogelijk aan te vullen. Ander zal ik je topic helaas moeten sluiten. Niet om je te plagen, maar om ervoor te zorgen dat je medeforumgebruikers meer houvast hebben. Je hebt nu in elk geval wat pointers om te gaan onderzoeken. Hoe beter jouw topicstart ons meeneemt in je zoektocht, hoe beter de antwoorden zullen zijn.
[
Voor 6% gewijzigd door
Jorgen op 12-01-2026 11:25
]