P1 energy monitoring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:55
Hallo,

Ik heb momenteel nog geen P1 energy monitor voor mijn digitale meter. Ik ben aan het kijken naar de homewizard P1 meter of de marstek P1 CT003 meter.

Ik ga in de toekomst vermoedelijk een Marstek plugin batterij plaatsen. Ik heb momenteel zonnepanelen met een SMA sunnyboy 2.5 omvormer. Ik had iets gelezen dat de marstek batterijen het beste werken met de Marstek CT002 meter. Maar dat is voor zover ik zie iets dat in de elektriciteitkast moet en als je 3-fase hebt. Ik zelf ben meer thuis in de IT, maar van Elektriciteit ken ik jammer genoeg niet zo veel. Ik heb momenteel een mono fasige aansluiting.

Ook heb ik home assistant een paar weken geleden leren ontdekken, dus het is wat allemaal nog nieuw voor me

Alvast bedankt voor de hulp.

[ Voor 7% gewijzigd door cooLopke op 11-01-2026 23:35 ]

Alle reacties

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:17
Ik zou beginnen met het home assistant deel, maak jezelf wegwijs. Wil je starten met het uitlezen van P1, kan dit ook met elke willekeurige FTDI(USB) to RJ11. De RJ11 plug je in de P1 poort van je slimme meter, 1 of 3 fases maakt hierin niet uit. (dit is ook het ontwerp van de CT003). De USB plug je in je HA server.

Er zijn inmiddels projecten voor het aansturen van de Marstek accu's; https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api/

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:14
Als je bij Marstek wilt blijven kun je beter een Marstek P1 Meter CT003 nemen.
Die sluit je simpelweg op de p1 uitgang van je elektriciteit meter aan en hoef je niet in de installatiekast te monteren.
https://www.marstek.nl/product/marstek-p1-meter-ct003/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:36
cooLopke schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:26:
Ik ga in de toekomst vermoedelijk
Zolang dat nog 100% is zou ik mezelf niet vast willen leggen aan een bepaald merk.
Ook heb ik home assistant een paar weken geleden leren ontdekken, dus het is wat allemaal nog nieuw voor me
Zoals een paar posts hierboven is geopperd is een USB-dongle om te starten wellicht beter, dan kan je je met generieke HA integraties eerst wegwijs maken voordat je de integratie van de acculeverancier toe moet voegen.

Spel en typfouten voorbehouden

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:55
Grutte Pier schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:11:
Ik zou beginnen met het home assistant deel, maak jezelf wegwijs. Wil je starten met het uitlezen van P1, kan dit ook met elke willekeurige FTDI(USB) to RJ11. De RJ11 plug je in de P1 poort van je slimme meter, 1 of 3 fases maakt hierin niet uit. (dit is ook het ontwerp van de CT003). De USB plug je in je HA server.

Er zijn inmiddels projecten voor het aansturen van de Marstek accu's; https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api/
Ik wist niet dat je dit ook rechtstreeks kan inpluggen op de HA server via een USB kabel. Nu ik heb dit wel in een ESX omgeving draaien. Dan ga ik de USB poort moeten door mappen op de vm wat op zich wel mogelijk is denk ik. Nu, ik ben een Belg. Werkt dit ook op een Belgische digitale meter met P1 poort?

Bedankt alvast.

Edit: Nvm, al gevonden :). Thanks!