GeForce RTX 3080 EVGA fans continu op 100%

Pagina: 1
Acties:

• Skillis
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12-01 21:10
Goedenavond allemaal,

Ik heb een GeForce RTX 3080 EVGA kaart die ik heb verkregen van iemand die er wat problemen mee ondervond. Ik mocht de kaart hebben omdat hij er geen tijd en moeite meer in wilde steken om het probleem te verhelpen. Deze kaart heb ik in mijn PC gestoken, Nvidea driver geïnstalleerd etc. Maar wat ik merk is dat vanaf dat de PC opstart de fans voluit gaan draaien.

Verder de kaart wel getest met BF6, en werkt verder prima. Temperatuur blijft ook lekker laag, onder de 41 graden.

Daarnaast MSI afterburner aangezet om te kijken of ik de fan-speed ergens kon aanpassen. Alle opties geprobeerd, en niets helpt. Ook heb ik de kleine switch op de kaart omgezet van 'OR' naar 'normal' net naast de voedingsconnectoren. Verder zie ik in afterburner maar 2 fans als ik hem op manuel zet. Dit horen er 3 te zijn.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:35

HugoBoss1985

Xenotech

Er vanuit gaande dat het geen software of bios (kaart ooit verkeerd geflashed) issue is;

Kan zijn dat een van de 3 fans een defect heeft waardoor de andere 2 voluit gaan draaien.

Je noemt 1 temperatuur die extreem laag is. De kaart heeft meerdere sensoren. Wellicht ook voor VRM, VRAM, Hotspot, etc. Als er een temperatuur/koeling/contact probleem is kan dit ook het euvel zijn.

Of misschien iets mis met een fan controller chip, mits relevant.

Dat je maar 2 fans kan uitlezen hoeft niet gek te zijn. Soms zijn 2 fans gekoppeld en met 1 connector aangesloten.

Is de kaart al uit elkaar gehaald? Zo nee (en zijn de temps. ok) dan zou ik het zelf in de fans zoeken. 1 voor 1 loskoppelen en iedere keer testen wat de kaart dan doet.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-01-2026 13:09 ]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 12:42
Wat hierboven gezegd wordt: Check alle temperaturen van de gpu met bijv. Hwinfo64 om te zien dat niet iets anders de fans voluit laat gaan.

• Skillis
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12-01 21:10
Hi allemaal, bedankt voor de info!

Als er 1 fan defect is, dan neem ik aan dat deze ook niet hoort te draaien, en ze draaien dan alle 3 voluit.

Het zou inderdaad kunnen zijn dat er een temperatuursensor niet helemaal lekker is. Als deze kapot zou zijn, is dit te repareren/vervangen?

Btw, ik start dus nu vandaag mijn PC op, en de fan's draaien nu zachtjes, én de RGB doet het nu wel. Die had ik nog niet eerder gezien. Kan dit met elkaar te maken hebben?
Terwijl ik dit typ, c.a. 5 min later na het opstarten beginnen de fans weer volop te draaien, en de RGB blijft aan. Ik zal nu de komende dagen de temp in de gaten houden. Wellicht dat jullie nog iets te binnen schiet?