Vraag

• gooleanoperator
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-01 17:54
Hallo,
Ik kom net tot de ontdekking dat als ik ethernet via de beveiligde in/ out van de UPS (APC Back-UPS ES 550VA) leidt, de netwerk snelheid (gemeten op website provider) terugvalt naar ongeveer 95 Mbps. Als ik de ethernetkabel rechtstreeks gebruik haal ik het 10voudige, wat ook klopt met de snelheid van mijn abonnement.
Al mijn kabels zijn 5e of hoger. Kan het zijn dat de UPS lagere klasse aansluitingen heeft?
In de productinformatie van de fabrikant kan ik het niet terug vinden,
Kan natuurlijk gewoon de surge protect niet gebruiken. Is dit een verantwoord risico?

Beste antwoord (via gooleanoperator op 12-01-2026 12:09)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ethernet surge protection heeft 'ie wel degelijk, maar volgens de specs is dat 10/100, geen Gbit. Is ook al wat een ouder apparaat.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dat is omdat deze UPS geen ethernet surge protection biedt, maar DSL surge protection.
RJ-11 Modem/Fax/DSL protection (two wire single line)

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ethernet surge protection heeft 'ie wel degelijk, maar volgens de specs is dat 10/100, geen Gbit. Is ook al wat een ouder apparaat.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:34
@gooleanoperator
Koop een andere netwerk bescherming erbij.
https://www.alternate.nl/...ming/html/product/1417963

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hoe word internet geleverd dan dat je denkt dit nodig te hebben?
Als deze kabel binnen je huis blijft heeft dit weinig effect.

Surge protection is vooral zinvol bij lange kabels die buiten lopen. Zoals DSL, Coax of Ethernetkabels naar IP-Camera's of bijgebouwen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:11
gooleanoperator schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:30:
Kan natuurlijk gewoon de surge protect niet gebruiken. Is dit een verantwoord risico?
Waarom niet? Als je op glasvezel zit dan komt er licht binnen. Geen kabeltje wat bliksem leuk vindt om over te gaan. COAX wordt ook omgezet naar Ethernet dan zit daar ook al iets tussen. Dan ben je alleen het ding van de provider kwijt bij een bliksem inslag. Wat al aangegeven wordt: Als je kabels naar buiten hebt zou je het kunnen doen. Goed, de vraag is hoe vaak komt het voor? Je bent verzekerd als het goed is. Kijk je verzekering na wat ze vergoeden. Bij een blikseminslag in de buurt kan meer kapot dan via de ethernet kabels. Je hebt niet je hele huisinstallatie achter een "beveiliging" zitten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:40
Directe blikseminslag wordt door geen enkel surge protection tegen gehouden daar zit simpelweg veel te veel vermogen in.

Vernielingen door indirecte inductie via een inslag in de buurt komt praktisch alleen via het stroomnet binnen en al helemaal nooit via een glasvezel kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
RonnieKo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Bij een blikseminslag in de buurt kan meer kapot dan via de ethernet kabels. Je hebt niet je hele huisinstallatie achter een "beveiliging" zitten.
Het is met een moderne installatie helemaal niet vreemd om een overspanningsbeveiliging in je meterkast te hebben. Hier zat dat er bij de oplevering van het huis al in. Voorbeelden: https://www.sandervunderi...=Overspanningsbeveiliging

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-02 15:54

Sharky

Skamn Dippy!

DjoeC schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Het is met een moderne installatie helemaal niet vreemd om een overspanningsbeveiliging in je meterkast te hebben. Hier zat dat er bij de oplevering van het huis al in. Voorbeelden: https://www.sandervunderi...=Overspanningsbeveiliging
Als ik dat zo doorlees is dat apparatuur tegen overspanningsbeveiliging, niet tegen bliksem. Dat is een andere categorie.

This too shall pass

• DjoeC
  • Nu online
Sharky schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Als ik dat zo doorlees is dat apparatuur tegen overspanningsbeveiliging, niet tegen bliksem. Dat is een andere categorie.
Tegen directe blikseminslag is niets bestand. In dat geval zorg je dat schade zoveel mogelijk beperkt blijft en let je vooral op eigen veiligheid.

Deze beveiligingen proberen de inductiepieken van -bijvoorbeeld- blikseminslag op te vangen zodat zoveel mogelijk spulleboel heel blijft. Dit wordt ook wel grofbeveiliging genoemd. Echt gevoelige spullen wil je daarnaast aansluiten op een fijn beveiliging, dat is de surgeprotector zoals in die APC. ik heb zelf naast de grofbeveiliging een aantal fijnbeveiligingen: computers, tv, surround, ander spul. Zelfs met inslag op 50-100m van het huis (zien inslaan) bleef alles heel.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:11
[...]
Nou het is niet standaard :) Er wordt al aangegeven dat tegen blikseminslag niets bestand is. Ook niet als het "direct" in de buurt is of juist op de kabel naar het schuurtje of de tuinoverkapping die tegenwoordig zo populair is. Nu wordt gebruik gemaakt van een simpele UPS. Daar heb je geen heel huis achter zitten. Hij heeft daar de meterkast achter zitten. Leuk voor je NAS dat hij goed kan afsluiten of dat bij een stroomstoring "het internet" nog even doet. Als je niet de rest van je AP's op reservestroom hebt zitten doet de helft van het huis als nog niet. Kijk echt goed wat je er mee wil bereiken. :) Zo maar iets tussen zetten werkt niet.

• DjoeC
  • Nu online
RonnieKo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Nou het is niet standaard :) Er wordt al aangegeven dat tegen blikseminslag niets bestand is. Ook niet als het "direct" in de buurt is of juist op de kabel naar het schuurtje of de tuinoverkapping die tegenwoordig zo populair is. Nu wordt gebruik gemaakt van een simpele UPS. Daar heb je geen heel huis achter zitten. Hij heeft daar de meterkast achter zitten. Leuk voor je NAS dat hij goed kan afsluiten of dat bij een stroomstoring "het internet" nog even doet. Als je niet de rest van je AP's op reservestroom hebt zitten doet de helft van het huis als nog niet. Kijk echt goed wat je er mee wil bereiken. :) Zo maar iets tussen zetten werkt niet.
De term was "directe" blikseminslag. Als je dat krijgt is vermoedelijk je totale installatie naar de knoppen als je huis niet al affikt.

Het doel van grofbeveiliging is het afvlakken van de ergste pieken in je installatie (mits binnen de grenzen van de beveiliging). Daarbij gaat het vaak om zeer hoge pieken. Fijnbeveiling, zoals de hier genoemde APC, beschermen 1 apparaat en kunnen vaak minder hoge pieken aan.

Je hebt gelijk, overspanningsbeveiliging is (nog) niet verplicht en zal daarom bij het "gemiddelde" nieuwbouwhuis niet meegenomen worden - maar dat maakt het niet minder verstandig om te installeren. En nee, ik ga geen AI samenvatting posten oid. Voor die paar centen ben je niet volledig beveiligd maar wel "beter" dan zonder.

• gooleanoperator
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-01 17:54
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Het is inderdaad een ouder apparaat, maar functioneert nog prima. Alleen een nieuwe batterij in gedaan. Sinds een paar maanden inderdaad glasvezel, had er nog niet aan gedacht dat inductie dan geen ding is.
Overspanningsbeveiliging in de meterkast ga ik nog eens naar kijken. Zit er nu niet in, huis is nog ouder dan de UPS

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:51

mjl

Ugh

Er zullen maar 4 van de 8 aders doorverbonden worden lijkt me, ik zie ook geen meerwaarde in een dergelijk ‘protectie’ voor een netwerk verbinding.

-------

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:45
[...]

Sterker nog, in Duitsland is dit gewoon verplicht, en dan in een nog wat zwaardere variant.

https://www.eltropa.de/produkte?sku=2811165

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Pagina: 1