APsystems setup bijplaatsen bij mixed-setup icm Zero-Export

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:22
Hoi allemaal,

Ik wil graag extra zonnepanelen laten bijplaatsen, maar omdat ik al het één en ander heb liggen en mijn situatie wat “gemengd” is, ben ik op zoek naar ervaringen/advies van jullie. Ik merk dat installateurs vaak vooral adviseren vanuit de oplossingen die ze zelf standaard plaatsen, vandaar mijn vraag hier. 🙂

Huidige situatie
  • 8 panelen op ochtendzon op een SolarEdge omvormer
  • 4 panelen op zuid / zuid-zuidwest op een Huawei omvormer
Uitbreiding

Ik wil 8 panelen bijplaatsen op middag-/avondzon. Door de ligging/situatie ben ik hier eigenlijk aangewezen op micro-omvormers of optimizers.
Een lokale installateur stelt APsystems micro’s voor tegen een nette prijs per paneel. Vooral omdat:
  • APsystems een goede zero export heeft
  • het systeem kan integreren met Home Assistant
  • En hij een goed aantrekkelijke installatieprijs heeft
…sta ik hier best voor open.

Mijn productie komt nu uit meerdere systemen, ook verdeeld over verschillende fases. Ik vraag me af hoe de Zero Export van APsystems daarmee omgaat:
  • Krijgt APsystems problemen (storing / fault) als hij zichzelf terugregelt of uitzet, maar er alsnog invoeding is vanuit SolarEdge/Huawei?
  • Meet/regelt de zero export op alleen de fase waarop APsystems is aangesloten, of kijkt hij naar alle fases (totaal op de aansluiting)?
Kortom: kan APsystems “netjes” zero export doen in een installatie waar nog andere omvormers parallel meedraaien, of levert dat gedoe op?

Alle reacties

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:37
Eerlijk gezegd denk ik dat de regeling best wel instabiel gaat worden en zoals je zegt zichzelf tegen gaat werken. Apsystems omvormers werken op een soort encryptet zigbee wat niet super snel is dus de zero export is dat ook niet.

Ik zou toch kijken inplaats van losse systemen om alles in een keer naar 1 systeem te brengen, kun je de solaredge niet uitbreiden of de omvormer vervangen? Solaredge omvormers zijn echt in de dump uitverkoop momenteel. Of eventueel alles naar apsystems doen?

Als dit allemaal niet mogelijk is of te ingewikkeld is de suggestie met Apsystems het beste van 2 kwade. Of het goed werkt durf ik niet te garanderen.

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:29

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

De lokale installateur heeft deels gelijk maar deze moet dan wel een ECU-R-Pro (begint met serienummer 2162...) of een ECU-C aanbieden anders kun je echt niet werken naar (near) zero-export.Voordeel van micro-omvormers tov string-omvormers is dat het ene zonnepaneel wat in de schaduw ligt niet alle andere omlaag trekt qua output maar daar heb je ook weer oplossingen voor al is dat een extra investering. Ook hoef je met microomvormers niet de gelijkspanningskabels naar een centrale omvormer te brengen. Een spanningspunt is vaak sneller in de omgeving te vinden.

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
Nibblebit schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:33:
De lokale installateur heeft deels gelijk maar deze moet dan wel een ECU-R-Pro (begint met serienummer 2162...) of een ECU-C aanbieden anders kun je echt niet werken naar (near) zero-export.
Ik heb een ECU-R beginnend met 2162 (nog nooit gehoord van "pro"?) maar zero export kan die niet.
Wel kan hij alles uitgooien wanneer het dynamisch tarief onder een bepaalde grens komt, maar dan komt er niets meer uit de omvormers.
De ECU-R zelf heeft geen manier om de import/export van je meter te zien, maar wellicht doel je hier op een andere manier om via Home assistant oid de boel naar zero-export af te regelen?

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:29

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

ECU-R-Pro is afgeleid van de firmware versie waarin het woordje "pro" voor komt. Inderdaad kan die zonder HA geen zero export want er zijn geen mogelijkheden om CT-klemmen aan te sluiten dus de ECU-R-Pro weet niet wat het afgegeven of teruggeleverde vermogen aan het net is. Als je op HA al een P1 meter hebt draaien met dsmr o.i.d. (zelf heb ik een kabeltje vanaf de p1 hub naar de HA hardware lopen), weet je wat de input/output van het net is. Lees dit eens: https://github.com/HAEdwi...xamples#grid-zero-control toch mooi als dat werkt! (zelf nog niet geprobeerd).

Don't be naive, you are not the customer - you are the product!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:22
Dank voor al jullie reacties ;-)

@Nibblebit, de 2162 omvormer had ik al gevonden inderdaad via de Doe Duurzaam jongens :-) Via de commentes kwam ik ook bij HAEdwin uit die de eigenaar is van de Github repo die je deelde.

@Chrisverst, heeft natuurlijk helemaal gelijk, beste oplossing is inderdaad de Solar edge eraf en de nieuwe erop en de nieuwe panelen ook met optimizers erop. Dat gaat hem bij mij alleen niet worden helaas :)

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:37
Marc Both schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:22:
Dank voor al jullie reacties ;-)

@Nibblebit, de 2162 omvormer had ik al gevonden inderdaad via de Doe Duurzaam jongens :-) Via de commentes kwam ik ook bij HAEdwin uit die de eigenaar is van de Github repo die je deelde.

@Chrisverst, heeft natuurlijk helemaal gelijk, beste oplossing is inderdaad de Solar edge eraf en de nieuwe erop en de nieuwe panelen ook met optimizers erop. Dat gaat hem bij mij alleen niet worden helaas :)
Je Solaredge string openbreken kan mogelijk ook met eventueel een nieuwe omvormer, hier moet wel iemand goed naar kijken.
Pagina: 1