Verdieping verwarmen, extra thermostaat of andere optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:21
Mijn vraag
In ons huis hebben we op de hele begane grond vloerverwarming en in de woonkamer hangt de thermostaat (klokthermostaat Chronotherm Touch van Honeywell). Op zolder staat onze CV ketel (Atag TP28E00H). In de woonkamer hebben we geen enkel probleem en werkt alles perfect en constant. Daardoor slaat de CV echter wel eens af terwijl op de eerste verdieping (4 kamers met wandradiatoren en thermostaatknoppen) het nog wel eens te koud is omdat de CV niet aanslaat. Ik heb me verdiept in mogelijke oplossingen voor dit probleem maar ben er nog niet uit wat het handigst zou zijn en ik mis zelf wat kennis om een goede keuze te kunnen maken.

Mogelijke oplossingen waar ik aan dacht was een smart thermostaat met nieuwe radiatorknoppen zodat je elke ruimte apart kan instellen. Maar ik ben wat sceptisch om alles via een app te gaan doen (los van de investeringen van nieuwe thermostaat plus radiatorknoppen).

Zodoende dacht ik aan een extra thermostaat / thermostaten op de 1e verdieping (en dan het liefst draadloos, geen behoefte om weer leidingen te gaan frezen oid). Mijn vraag is of dit zomaar aangesloten kan worden op je CV, zijn er nog aanpassingen nodig qua leidingwerk, hoeveel thermostaten zou je eigenlijk extra kunnen plaatsen (zou theoretisch gezien je niet in elke kamer een thermostaat willen?)?

Kortom, een kleine shout out om mee te denken / hoe hebben jullie dit thuis geregeld om ditzelfde probleem te tackelen?

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:06
Boven kouder dan beneden is de standaard in veel.huizen, mede door probleem dat jij beschrijft.

2 thermostaten gaat niks.worden want die werken tegen elkaar in. Zone-systeem kan wel maar kost minimaal 500 euro aan spulletjes als.je honeywell wilt.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je oplossing geeft ook weer het probleem dat als je boven warmte vraagt je beneden niet 'afsluit'. Dus je warmte afgifte zal nog steeds op de begane rond plaatsvinden. Het zal dus vrij snel te warm worden daar.

Als je het zonder investering zou willen oplossen heb je eigenlijk maar 1 mogelijkheid en dat is je CV op retour laten sturen. Maar dat is z'n slecht en duur idee dat het investeren ineens goedkoop is.

Een systeem als Honywell EvoHome of Tado is hiervoor de perfecte oplossing. Hiermee kun je per ruimte sturen. De radiatorknoppen werken samen met de CV thermostaat en schakelt zo de juiste groepen in en stuurt de CV ketel aan waar nodig.

Maar dan moet je wel bijna al je radiatoren voorzien van slimme knoppen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 19:48

Dido

heforshe

De klassieke oplossing voor dit probleem is om the werken met thermostaatkranen op alle radiatoren.

Vervolgens vertel je de thermostaat in de woonkamer dat je graag 30 graden wilt, zodat ie altijd aanstaat.

De afzonderlijke thermostaatkranen zorgen er dan voor dat elke ruimte verwarmd wordt tot de ingestelde temperatuur.

Dit werkte al voordat men op het idee kwam computers in te zetten om alles ingewikkelder te maken...

Wat betekent mijn avatar?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dido schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:05:
De klassieke oplossing voor dit probleem is om the werken met thermostaatkranen op alle radiatoren.

Vervolgens vertel je de thermostaat in de woonkamer dat je graag 30 graden wilt, zodat ie altijd aanstaat.

De afzonderlijke thermostaatkranen zorgen er dan voor dat elke ruimte verwarmd wordt tot de ingestelde temperatuur.

Dit werkte al voordat men op het idee kwam computers in te zetten om alles ingewikkelder te maken...
Dat werkt toch niet met vloerverwarming? Of snap ik het niet.

Invoegen doe je zo!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-02 13:29

aap

Eerlijke vraag: wat gebeurt er wanneer in alle kamers de gewenste temperatuur bereikt wordt? De radiatoren nemen dan geen/nauwelijks warm water meer af, maar de thermostaat vraag nog steeds vol vermogen.

Gaat de CV ketel dan zijn vermogen omlaag regelen als het retourwater te warm is?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:15
Ik los dit probleem op door de deur van de woonkamer op een kier te laten.
Zo ontsnapt er voldoende warmte naar boven.

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-02 17:05
Ik heb op de bovenverdieping alle radiatoren voorzien van slimme radiatorknoppen van Tado (V3).
Hiermee kun je de temperatuur van elke ruimte apart instellen (vaste temp of klokprogramma).
Het is instelbaar of een ruimte met warmtevraag de CV ketel in mag schakelen om de ingestelde temperatuur te halen.
De thermostaat hangt in de woonkamer (vloerverwarming + radiatoren). Ik heb in de aanvoerleiding van de woonkamer een elektrische klep gezet die alleen open gaat als de thermostaat in de woonkamer warmtevraag heeft. Dit zorgt er voor dat als bijvoorbeeld de Tado-knop in badkamer de CV-ketel inschakelt, dat de woonkamer niet onnodig verwamd wordt (tenzij deze ook verwarmingsvraag heeft). De overige thermostaatknoppen zullen ook dicht blijven als de bijbehorende ruimte op temperatuur is.
Werkt perfect. Het is zowel via de app als handmatig te bedienen (klokprogramma's alleen via de app).
Investering: in mijn geval een 300 euro (Tado-delen gebruikt via MP) en zelf geinstalleerd.
Het werkt draadloos en de thermostaatknoppen zijn batterijgevoed.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:38
Als het boven te koud is dan kun je er ook een ir paneel aan het plafond hangen (evt. met verlichting) of een airco (ook fijn tijdens warme zomeravonden).
Een thermostaatkraan kan de temperatuur alleen maar knijpen niet verhogen. Je kan wel de temperatuur beneden knjjpen zodat de cv langer blijft branden en de radiatoren boven langer heet blijven.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

vogelmans schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:39:
Als het boven te koud is dan kun je er ook een ir paneel aan het plafond hangen (evt. met verlichting) of een airco (ook fijn tijdens warme zomeravonden).
Ik zou proberen om de cop=1 apparaten (=IR paneel, o.a.) te vermijden. Hoewel ze wel goedkoop zijn in aanschaf, relatief duur in gebruik en even 'langzaam" zijn of zelfs langzamer als radiatoren.

Airco is een goed idee. C.a. factor 4 zuiniger als bovenstaande, veel sneller en je kan er ook mee koelen. Wel duurder in aanschaf, meer installatiewerk. Maar meer plezier van. Ik verwarm mijn hele huis met airco's.

Als alternatief misschien een elektrisch kacheltje met ventilator erin. Ja, is ook cop=1, maar wel veel sneller comfortabel.

En als TS het toch echt met zijn CV wil doen, dan is een zone systeem de enige fatsoenlijke oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 12-01-2026 19:17 ]

Alles kan stuk.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-02 15:06

Klok horen luiden, maar geen idee van de klepel.
Je denkt aan een WAR, daarbij wordt de aanvoertemperatuur gemoduleerd volgens de buitentemperatuur, met het idee dat je dan in elke ruimte de gewenste temperatuur behaalt; tegenwoordig met ruimtecorrectie waar thermostaat hangt (en thermostaatkranen die laatste beetje naregeling doen). Groot comfort, maar wel flink hoger verbruik (en mogelijks toch niet ideaal).

Als je een zoneregeling gebruikt met smart knoppen op de radiatoren (en een thermostaat beneden), zal elke ruimte de ketel kunnen aanzetten. Als je geen extra klep voorziet, dan zal de vloerverwarming mee verwarmen met boven; of dat een probleem is hangt af van de verhouding in warmtevraag (is er meer vraag boven dan beneden, wordt het beneden te warm. Als er boven minder vraag is dan beneden, dan zal bij vraag boven beneden ietsje meewarmen en dan zelf minder indvidueel vragen).
Je zou het kunnen uitproberen, en als het beneden toch te warm zou worden alsnog een klep voorzien.

Er bestaan ook systemen die meerdere thermostaten en kleppen gebruiken, maar dat wordt een dure zaak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 19:48

Dido

heforshe

naftebakje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:06:
Klok horen luiden, maar geen idee van de klepel.
Je denkt aan een WAR, daarbij wordt de aanvoertemperatuur gemoduleerd volgens de buitentemperatuur, met het idee dat je dan in elke ruimte de gewenste temperatuur behaalt;
Nee, ik denk aan de oplossing die 50 jaar geleden al uitstekend werkte, toen computers nog alleen bij geekls op een zolderkamertje stonden en iedereen tegen dit probleem aanliep.
Maar inderdaad, met vloerverwarming werkt dat niet meer lekker.

Wat betekent mijn avatar?

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:24
Wat ook werkt is om gewoon grotere radiatoren op te hangen in de slaapkamers met thermostaat knop. Dan heb je in no time de slaapkamer warm als de ketel aanspringt en hou je de boel makkelijk op temperatuur. In veel huizen zijn de radiators op slaapkamers standaard erg klein bemeten.

Engineering

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02 18:48
Tupolev schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:55:
Wat ook werkt is om gewoon grotere radiatoren op te hangen in de slaapkamers met thermostaat knop. Dan heb je in no time de slaapkamer warm als de ketel aanspringt en hou je de boel makkelijk op temperatuur. In veel huizen zijn de radiators op slaapkamers standaard erg klein bemeten.
Mee eens. Heb nu T10 radiatoren hangen op de slaapkamers, welke de toko niet warm krijgen met een modulerende thermostaat. Ga ze einde stookseizoen vervangen door flinke jaga convectoren, idee is dan idd, dat je in vergelijking met de woonkamer, het snel kan opstoken dus minder afhankelijk van de thermostaat.

• naftebakje
Tupolev schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:55:
En als dan door het buffervermogen van de vloer en de zoninstraling het beneden 4 uur lang warm genoeg blijft, terwijl het boven na 2 uur al wat kil aanvoelt; dan zit je nog 2 uur te bibberen.
Met smart knoppen die de ketel kunnen inschakelen is dit wel een optie als je geen klep wil gebruiken om beneden af te sluiten (dan is er minder warmtevraag boven dus minder kans op oververhitting beneden). Maar of alle radiatoren vervangen door grotere modellen goedkoper wordt dan zoneregeling, dat betwijfel ik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:24
naftebakje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:26:
[...]
En als dan door het buffervermogen van de vloer en de zoninstraling het beneden 4 uur lang warm genoeg blijft, terwijl het boven na 2 uur al wat kil aanvoelt; dan zit je nog 2 uur te bibberen.
Met smart knoppen die de ketel kunnen inschakelen is dit wel een optie als je geen klep wil gebruiken om beneden af te sluiten (dan is er minder warmtevraag boven dus minder kans op oververhitting beneden). Maar of alle radiatoren vervangen door grotere modellen goedkoper wordt dan zoneregeling, dat betwijfel ik.
Hier heb ik in ieder geval geen last van. Kan natuurlijk wel gebeuren als je isolatie niet goed is.

Engineering

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Andere piste: draadloze thermostaat voorzien, en deze verplaatsen naar boven wanneer nodig.

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
Wij hebben zelf ook Tado met in de slaapkamers Tado knoppen op de radiatoren. Als ze in een ombouw zitten heb je wel een aparte thermostaat voor die kamer nodig, maar anders is een radiatorknop voldoende. Op deze manier hebben we het lekker warm in huis want op de begane grond is vloerverwarming en die ruimte is sneller opgewarmd en dan denkt de Tado dat hij kan stoppen. Door de radiatorknoppen werkt de verwarming in de slaapkamers gewoon door. Dit werkt, voor ons iig, prima met de combinatie van een warmtepomp.

• sjoukew587
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik heb precies dit probleem opgelost met een Honeywell evo home installatie. werkt prima.

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 19:30
Wij hebben hier een zoneregeling met 2 thermostaten , zone voor beneden en een zone voor boven.
Werkt prima.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:35
Naregeling is geen alternatief voor inregeling…
All die all dan niet slimme, dure thermostaat systemen zijn naregeling en niet inregeling.

De woning lijkt domweg uit balans, misschien sinds aanleg vloerverwarming?

Er is relatief tekort afgifte boven. Dit los je op door inregelen: de afgifte in balans brengen.

Eén optie hierin is de mengthermostaat omlaag te brengen: dan gaat het vermogen omlaag. Ten koste van de opwarmsnelheid natuurlijk.

Wil je opwarming niet verder vertragen dan zal boven de afgifte vergroot moeten worden. Fans op t22 of t33, vervangen door t22 of t33… beide…

Is het dak al geïsoleerd? Nee? Dan is dat stap 1: a gift that keeps on giving.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 16-01-2026 20:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:11
willem7q schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:43:
Andere piste: draadloze thermostaat voorzien, en deze verplaatsen naar boven wanneer nodig.
Of als je toch al de trap afloopt, gewoon de thermostaat in de woonkamer een halve graad omhoog zetten en boven zorgen dat de thermostaatkraan de aanvoer niet staat te knijpen en dan wordt het vanzelf weer warmer. Is natuurlijk wel een tijdelijke oplossing, wil je het goed oplossen dan moet je de post van @Ronald uitvoeren.

• gms007
Thanks iedereen voor het reageren, doordat er meerdere suggesties kwamen toch ff gewacht met reageren :)

Even voor het beeld: we wonen hier sinds '22 en hebben alles gedaan qua isolatie wat kon (dak van binnenuit, alle ramen vervangen, spouwmuur), de radiatoren zijn de grootste die passen dus als ze aangaan zijn de ruimtes binnen no time aan (en als ik zo snel check zijn het allemaal wel t22 radiatoren).
Ronald schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:29:
Naregeling is geen alternatief voor inregeling…
All die all dan niet slimme, dure thermostaat systemen zijn naregeling en niet inregeling.

De woning lijkt domweg uit balans, misschien sinds aanleg vloerverwarming?

Er is relatief tekort afgifte boven. Dit los je op door inregelen: de afgifte in balans brengen.

[Eén optie hierin is de mengthermostaat omlaag te brengen: dan gaat het vermogen omlaag. Ten koste van de opwarmsnelheid natuurlijk.
Dit klinkt als iets wat wel het geval kan zijn. Bedoel je met de mengthermostaat de thermostaatknop naast de verdeler van de vloerverwarming? (die staat nu op maximaal namelijk, dat was ons verteld). Overigens hadden we vandaag nog vrienden over de vloer die opmerkten hoe 'lekker warm onze vloerverwarming was', misschien ook een teken dat wat wij gewend zijn misschien niet het meest handig is? :P

• Ronald
Maximaal???? Nope!

Die hoort max 30-35, misschien 40 graden in de vloer toe te laten… als maximaal de bedoeling zou zijn is het veel simpeler om met een… pomploze, thermostaatloze gesloten verdeler te werken.

Een vloer hoort niet warm te zijn… hij hoort, zeker in een goed geïsoleerde woning “niet koud” te zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• naftebakje
Ronald schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:29:
Naregeling is geen alternatief voor inregeling...
Leuke slogan.
Maar als beneden de zon lekker binnenstroomt slaat de thermostaat af, dan mag je nog zo hard inregelen als je wil, het blijft boven vaak wat kil in de badkamer. Grote ramen op het zuiden toevoegen is niet altijd mogelijk. Dat goed oplossen vraagt iets wat warmte kan vragen als het beneden al warm genoeg is.

Neemt niet weg dat je moet inregelen natuurlijk (maar met mix radiatoren en vloerverwarming is dat vaak een moeilijk compromis, wat bijvoorbeeld kan vragen om volgens het seizoen de maximaalthermostaat van de vloer wat bij te sturen, niet voor iedereen mogelijk).

• Ronald
@naftebakje naregeling mag zeker als rem in dergelijke situatie... Ik zie hier ook Mid-20 (met de verwarming op 14) in zuidelijke slaapkamers terwijl buiten de sneeuw maar niet wil smelten.

In dit geval lijkt de vloer gewoon veel te warm gestookt te worden... daar zal nu ook een thermostaat flink op de rem trappen...

• gms007
Even een kleine follow up (ook wel leuk voor iedereen).

De thermostaat van de vloerverwarming is teruggeschroefd naar 35 graden en dat maakte (nadat de thermostaat had geleerd hoe lang het opwarmen duurde) het verschil. Nu is er een mooie balans tussen boven en beneden en is boven eigenlijk goed te regelen ahv de thermostaatknoppen op de radiatoren. Wel even wennen omdat die vloerverwarming wel lekker warm was :+

Thanks iedereen!

• Kelly Tong
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 03:37
Dit probleem ontstaat meestal doordat er maar één thermostaat (in de woonkamer) is, waardoor de ketel stopt zodra de begane grond warm genoeg is. Los extra thermostaten plaatsen werkt niet zomaar: je kunt ze niet direct parallel op de cv-ketel aansluiten zonder zoneregeling.
Pagina: 1