Upgrade van AM4 naar AM5 game pc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:04
Beste Tweakers,

Ik heb in het verleden vaker pc samengesteld, na raadplagen van deze forum, en altijd met veel tevredenheid. Met mijn vorige build, daterend uit 2021, is aan vervanging toe. Normaliter verkoop ik dan mijn huidige build en koop onderdelen en begin van 0.

Deze keer gaat het iets anders worden mede door de absurde DDR5 RAM prijzen, SSD's die ook duurder worden en gewoonweg omdat mijn build grotendeels nog helemaal goed is.

Dit is mijn huidige pc:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 139,90€ 139,90
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Light Tint€ 126,35€ 126,35
1MonitorsLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 48,90€ 48,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 0,-€ 0,-
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sKingston A2000 1TB€ 219,28€ 219,28
Totaal€ 713,43
Daarnaast heb ik momenteel 48 GB DDR5 RAM voor 150 euro kunnen kopen voor de prijsverhoging.
Het gaat om dit setje: CORSAIR VENGEANCE RGB DDR5 RAM 48GB (2x24GB) 6000MHz CL30 Intel XMP iCUE Compatibel Computergeheugen - Zwart (CMH48GX5M2B6000C30).

Ik kan deze gebruiken voor mijn AM5 build en als het niet optimaal is, verkopen en een 32GB RAM kopen zonder geld bij te hoeven leggen waarschijnlijk.

Wat ik wil is mijn mobo, cpu en DDR4 ram verkopen en deels daarmee de nieuwe cpu, mobo en eventueel ram kopen als de 48 gb niet geschikt is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil games spelen zoals WoW, LoL, OW2, AoE2 en wellicht iets zwaardere in de toekomst. Moet vooral lekker draaien op 1440p en 144hz.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik enkel de cpu en mobo nodig heb en wellicht RAM. Is er geen harde grens.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles behalve cpu, mobo en ram natuurlijk. Ik heb ook een 5700 XT die ik mee ga nemen. GPU kan ik wellicht later upgraden. Dat is geen punt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ga voor AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moederbord moet wifi hebben. Ik gebruik mijn pc veel i.c.m. wifi. Niet het gamen zelf maar wel alle andere taken. Dus goede wifi. CPU het liefst minimaal 8 core want waarom niet en verschil in prijs is denk ik minimaal? Ik multitask veel dus dat kan handig zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Hulp met het upgraden van mijn pc en zijn de rest van mijn onderdelen geschikt voor een AM5 build? Ik heb een 660W plat voeding, m.2 SSD een goede case etc. Ik vraag mij ook af of mijn cpu koeler op een AM5 mobo past. Graag controleren of alles compitabel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ducatii op 11-01-2026 19:04 ]

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:07

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het hangt er wel een beetje vanaf eerlijk gezegd. Op zich kan je systeem eigenlijk nog prima mee met een GPU en PSU upgrade voor deze games, en kun je met verkoop van je DDR5 setje behoorlijk goedkoop klaar zijn. 48GB RAM is namelijk in principe momenteel nog helemaal niet nuttig voor gaming.

Aan de andere kant heb je natuurlijk juist het meest dure onderdeel al voor een mooie prijs binnen, dus kan je net zo goed naar het 1440P best buy guide systeem kijken voor een heel prima setup. Maar verwacht niet heel veel van de doorverkoop van de spullen die je hebt, zoals al gezegd prijs/kwaliteit hou je het simpelweg bij een nieuwe GPU en eventueel PSU (als je bijv van het bespaarde geld voor een RTX 5080 wil gaan).

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:45
5800X zou makkelijk nog mee moeten komen op 1440p, ik zou eigenlijk dus eerst eens de videokaart upgraden en kijken wat dat doet.
Ook is het geheugen wat je gekocht had voor Intel bedoeld, kans dus dat dat niet zo lekker gaat draaien als je het op AM5 wilt gebruiken.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Zoals de vorige reacties: waarom naar AM5?

Je noemt geen user case dus waarom wil je die upgrade maken? Is het voor gamen of productie?

En zo ja, voor welk specifiek programma/game?

Voor gamen zou ik zeggen: nu cashen voor dat geheugen en investeren in GPU en voeding :)

Wear Sunscreen!

• Miyazono
De Fractal Design voeding is hartstike goed en zou volgensmij nog wel wat jaartjes mee kunnen, tenzij je er een RTX 5080 oid aan wilt hangen natuurlijk

• Ducatii
Miyazono schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:18:
5800X zou makkelijk nog mee moeten komen op 1440p, ik zou eigenlijk dus eerst eens de videokaart upgraden en kijken wat dat doet.
Ook is het geheugen wat je gekocht had voor Intel bedoeld, kans dus dat dat niet zo lekker gaat draaien als je het op AM5 wilt gebruiken.
Nou ja, de ram kan ik verkopen en dan 32gb ddr5 ram kopen. In dat geval heb ik alleen cpu en mobo nodig en dan ben ik jaren verzekerd van eenbuild waar ik ook nog eens in de toekomst kan upgraden ipv het dode am4.

Kun je mij wat aanraden

• Miyazono
Tja, als je huidige AM4 setje nog een paar jaar mee kan als je nu alleen een nieuwe videokaart koopt kan je in de toekomst meteen upgraden naar AM6 (of wat Intel op dat moment heeft) ipv nu naar AM5.

Met gaming is het het geval dat hoe hoger de resolutie hoe zwaarder het zal zijn voor de videokaart en minder zwaar voor de processor. Kijkend naar Techpowerup bijvoorbeeld dan heb je op 1440p icm een RTX 4090 gemiddeld 135 fps met een Ryzen 7 5800X. Ga je naar een 7800X3D bijv dan is dat 157 fps. Met een langzamere videokaart dan de 4090 zal dit verschil kleiner zijn, dus als je een RX 9070 XT oid neemt dan zal het verschil tussen de 5800X en een nieuwe AM5 processor kleiner zijn.

Ik zou dus eerst kijken naar een nieuwe videokaart, je kan dan altijd daarna nog overwegen om toch te upgraden naar AM5 of om het uit te stellen en lekker te wachten op een nieuw platform :)

• Ducatii
Miyazono schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:50:
Tja, als je huidige AM4 setje nog een paar jaar mee kan als je nu alleen een nieuwe videokaart koopt kan je in de toekomst meteen upgraden naar AM6 (of wat Intel op dat moment heeft) ipv nu naar AM5.

Met gaming is het het geval dat hoe hoger de resolutie hoe zwaarder het zal zijn voor de videokaart en minder zwaar voor de processor. Kijkend naar Techpowerup bijvoorbeeld dan heb je op 1440p icm een RTX 4090 gemiddeld 135 fps met een Ryzen 7 5800X. Ga je naar een 7800X3D bijv dan is dat 157 fps. Met een langzamere videokaart dan de 4090 zal dit verschil kleiner zijn, dus als je een RX 9070 XT oid neemt dan zal het verschil tussen de 5800X en een nieuwe AM5 processor kleiner zijn.

Ik zou dus eerst kijken naar een nieuwe videokaart, je kan dan altijd daarna nog overwegen om toch te upgraden naar AM5 of om het uit te stellen en lekker te wachten op een nieuw platform :)
De spellen die ik speel zijn niet zo gpu intensief en vaak ook wat ouder. Vind het dus zonde om daar geld tegen aan te smijten.

• Miyazono
Ik zou eens kijken met MSI Afterburner oid hoe de gebruikspercentages van je processor en videokaart zijn tijdens het gamen. Want het zijn idd geen hele zware games, maar een 5700 XT op 1440p is ook niet echt meer geweldig. Want als je videokaart nu op 100% zit en je processor niet dan ga je ook niet zo heel veel merken van een nieuwe processor.
Maar als je nog best wat headroom hebt qua videokaart met de games die je speelt dan kan een nieuwe processor idd wellicht wel leuk zijn.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb twee jaar geleden mijn AM4 set naar AM5 geupgrade, en om eerlijk te zijn was ik met een nieuwere AM4 processor en videokaart er ook wel geweest.
Voordeel van een videokaart is dat deze niet afhankelijk is van je platform (AMD/Intel) dus ik zou, met de kennis van nu, dat gedaan hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:35
Ik zou enkel de 5700 XT upgraden naar bv een RX 9070 en de rest hetzelfde laten. RAM kan je nu verkopen met winst. De 5800X is nog een prima CPU voor de genoemde games en zwaardere games op 1440p.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• Ducatii
Jongens, ik moet op de handrem trekken want dit gaat helemaal de verkeerde kant op.

De overstap naar AM5 gaat komen. Dus graag advies over welke cpu, mobo en ram op basis van mijn games en wensen. De GPU ga ik later upgraden.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Ducatii dat snappen we ongetwijfeld, maar zie het ook even van de andere kant: waarom denk je dat alle 5 de mensen die hier reageren je iets anders adviseren?

Je vraagt ons advies, volgens mij is dit het gewoon: overstappen levert je gewoon heel weinig op. Daar kun je dan mee doen wat je wil, en als je dus echt naar AM5 wil tsja dan is de 1440P BBG een mooie basis om te starten.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-01-2026 11:52 ]

youtube.com/@hisrep

• Ducatii
DeNachtwacht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:31:
@Ducatii dat snappen we ongetwijfeld, maar zie het ook even van de andere kant: waarom denk je dat alle 5 de mensen die hier reageren hier je iets anders adviseren?

Je vraagt ons advies, volgens mij is dit het gewoon: overstappen levert je gewoon heel weinig op. Daar kun je dan mee doen wat je wil, en als je dus echt naar AM5 wil tsja dan is de 1440P BBG een mooie basis om te starten.
Ik zal maar eerlijk zijn. Ik had een 5800x. Deze is stukgegaan. Happeringen en crashes. Ik heb het voor een paar tientjes vervangen met een tweedehands 1700x.

Ik vind het zonde om voor 180 euro een nieuwe cpu te kopen op een dood platform. Ik kan beter 200 euro extra investeren in een mobo/cpu van am5 aangezien ik al ddr5 ram heb. De 1700x is een bottleneck en ik wil geen geld uitgeven aan de am4 build.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Jouw geld, jouw keuze uiteindelijk.

Je hebt Intel DDR5 RAM gekocht, kan wel/niet lekker werken op AM5. Als het AM5 moet zijn dan zou ik waarschijnlijk dat setje verkopen. Nieuw/sealed is de verkoopwaarde hoger dan geopend/gebruikt.

uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32

Performance winst van deze upgrade gaat op 1440p wat teleurstellend zijn, maar dat is bekend. RAM staat op Asus QVL lijst. Moederbord heeft Wifi 7 ondersteuning (future proofing nieuwe router). Indien wifi 6 oke is kan je een uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI pakken.

Je vorige build komt uit 2021. Dat is ook het jaar dat Enermax aangeeft dat hun koelers AM5 compatible zijn: https://www.enermax.com/e...ry/Enermax-AM4-AM5-ready# .
The mounting kits of ENERMAX’s CPU Coolers are upgraded in 2021, compatible with AMD socket AM4, AM5, and lntel LGA 1700.
For customers whose ENERMAX CPU coolers are the previous version, which does not come along with the upgraded mounting kit, you may contact your ENERMAX local branch to request a new mounting kit.
Je moet zelf even uitzoeken of jouw Enermax CPU koeler al kwam met dit nieuwe bracket of dat je de 'oude' voorraad hebt gekregen. Anders een AM5 bracket via Enermax EU regelen of toch een nieuwe CPU koeler overwegen.

[ Voor 29% gewijzigd door stin00 op 12-01-2026 12:14 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 11:07

belgianmadcow

enthousiast

Met de spellen die je speelt is een 5700 XT nog een prima kaart.
Recommended specs WoW, AoE2 en LoL.

Wat betreft je CPU, die zou geen bottleneck geven op 1440p aldus hier.

Is het niet zo dat je vooral een bottleneck / haperingen ervaart bij WoW? Daar is je CPU goed genoeg maar niet aanbevolen, dat is nl Zen 2 (bv 3600, koop je voor 90 € of tweedehands voor 60 €).
Gehaper kan ook aan je latency liggen (lag spikes). Doe eens een speed/latency test.
Als je denkt in de toekomst een GPU upgrade te doen, zou ik in je bestaande config een CPU prikken die (dan) mooi bij zo'n midrange kaart past: een 5700X bv.

DDR5-kit zou ik verkopen. Je weet niet of de AI-ballon niet eens lucht verliest. Kan je dan gelijk de CPU mee betalen.

[ Voor 0% gewijzigd door belgianmadcow op 12-01-2026 12:28 . Reden: LoL ]

• Miyazono
Kijk, dat je dus helemaal geen 5800X hebt maar een 1700X is natuurlijk een heel ander verhaal dan in de topic start ;)
Zoals al is gezegd kan je overwegen om gewoon weer een (tweedehands) 5700X of 5800X terug te kopen en DDR5 setje te verkopen. Dit aangezien ook bij games die zwaarder zijn voor de CPU de 5700X / 5800X nog goed mee moet komen op 1440p

Wil je nu echt iets nieuws hebben zou ik je DDR5 setje verkopen en er een 32GB setje met AMD EXPO voor terug kopen, eventueel op V&A aangezien dat makkelijk 100 euro kan schelen.
Wil je toch graag het DDR5 setje dat je hebt gebruiken kan je ook een Intel Core Ultra pakken. Op 1440p is het prestatieverschil tussen Intel en AMD niet zo groot tenzij je gaat kijken naar de X3D processors.
Anders is er ook nog de optie op dit geheugen met AM5 te gebruiken, alleen moet je dan wel heel goed in de QVL's kijken om te zien welk moederbord dit geheugen ondersteunt voor AMD.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ducatii schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Ik zal maar eerlijk zijn. Ik had een 5800x. Deze is stukgegaan. Happeringen en crashes. Ik heb het voor een paar tientjes vervangen met een tweedehands 1700x.

Ik vind het zonde om voor 180 euro een nieuwe cpu te kopen op een dood platform. Ik kan beter 200 euro extra investeren in een mobo/cpu van am5 aangezien ik al ddr5 ram heb. De 1700x is een bottleneck en ik wil geen geld uitgeven aan de am4 build.
Dat verandert het verhaal natuurlijk nogal de start post geeft aan een 5800x, dan is de 1700x wel een hele stap achteruit.

In dit geval zou ik ook voor het am5 systeem gaan,gezien je ram hebt voor een normale prijs.
Gezien ook ,dat je niet wilt investeren in een oud platform,wat ik wel begrijp in dit geval.

Waarom is je oude 5800x niet vervangen voor een nieuwe,was die butien garantie?

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 12-01-2026 13:38 ]

• Ducatii
freaky35 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Dat verandert het verhaal natuurlijk nogal de start post geeft aan een 5800x, dan is de 1700x wel een hele stap achteruit.

In dit geval zou ik ook voor het am5 systeem gaan,gezien je ram hebt voor een normale prijs.
Gezien ook ,dat je niet wilt investeren in een oud platform,wat ik wel begrijp in dit geval.

Waarom is je oude 5800x niet vervangen voor een nieuwe,was die butien garantie?
Ik had een nieuwe gekregen maar die heb ik verkocht. Nu wel spijt van xD

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja, niet om vervelend te zijn maar puur omdat het geheugen ook voor intel is zou mijn advies nog steeds zijn om een tweedehands 5700X, 5800X of 5900X(T) op de kop te tikken en het DDR5 te verkopen.

Een intel systeem is relatief duur om voor te gaan, 48GB is simpelweg overkill voor gaming en zal dat ook nog lange tijd blijven. Heel veel games draaien zelfs nog prima op 16GB. Tel daarbij op dat op 1440P zoals @belgianmadcow aangeeft zelfs een 1700X geen bottleneck hoeft te zijn en de games die je noemt simpelweg helemaal niet zwaar zijn.

Het is best begrijpelijk, we zouden allemaal geneigd zijn om op dat AM5 pad door te gaan als we het setje geheugen al in huis hadden, maar het is simpelweg relatief heel duur. Met een nieuwe CPU ben je er eigenlijk al voor deze games en als je ooit nog eens zwaarder wil dan is het echt heel simpel: als je bedrag X te besteden hebt dan is het eigenlijk in alle gevallen zo om voor bedrag X een nieuwe GPU + PSU te kopen, in plaats van een minder goede GPU kopen i.c.m. een AM5 setup, omdat je dan van budget X nu eenmaal bedrag Y moet aftrekken om Am5 spullen van te kopen.

youtube.com/@hisrep

• Ducatii
DeNachtwacht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:38:
Tsja, niet om vervelend te zijn maar puur omdat het geheugen ook voor intel is zou mijn advies nog steeds zijn om een tweedehands 5700X, 5800X of 5900X(T) op de kop te tikken en het DDR5 te verkopen.

Een intel systeem is relatief duur om voor te gaan, 48GB is simpelweg overkill voor gaming en zal dat ook nog lange tijd blijven. Heel veel games draaien zelfs nog prima op 16GB. Tel daarbij op dat op 1440P zoals @belgianmadcow aangeeft zelfs een 1700X geen bottleneck hoeft te zijn en de games die je noemt simpelweg helemaal niet zwaar zijn.

Het is best begrijpelijk, we zouden allemaal geneigd zijn om op dat AM5 pad door te gaan als we het setje geheugen al in huis hadden, maar het is simpelweg relatief heel duur. Met een nieuwe CPU ben je er eigenlijk al voor deze games en als je ooit nog eens zwaarder wil dan is het echt heel simpel: als je bedrag X te besteden hebt dan is het eigenlijk in alle gevallen zo om voor bedrag X een nieuwe GPU + PSU te kopen, in plaats van een minder goede GPU kopen i.c.m. een AM5 setup, omdat je dan van budget X nu eenmaal bedrag Y moet aftrekken om Am5 spullen van te kopen.
Wat stel je dan voor om te halen? De 5800x lijkt mij de beste keuze. Maar verschil tussen gebruikt en nieuw is 30 euro. 150 vs 180.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Is inderdaad wel de sweet spot, ik zou eigenlijk misschien simpelweg
categorie: Processors

in de gaten houden en zodra een 5700X, 5800X, of 5900X(T) tegenkomt voor een leuke prijs daarvoor gaan. Dus even puur er vanaf laten hangen of je ergens een goede prijs voor kan krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-01-2026 15:21 ]

youtube.com/@hisrep

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:46
Voor WoW is het wel lekker om een X3D chip te hebben. De 7800X3D Tray is op dit moment slechts 320€.

De uitvoering: ASRock B850 Pro-A WiFi is een goed instapbord en de QVL heeft een hele waslijst van Corsair geheugen met alleen Intel XMP profielen.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 316,-€ 316,-
1MoederbordenASRock B850 Pro-A WiFi€ 161,99€ 161,99
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 43,90€ 43,90
Totaal€ 521,89
Verbruik is ook nog een minder dan een 5800X.

[ Voor 71% gewijzigd door Apart op 12-01-2026 15:27 ]

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-01 16:56
Ik lees dat je specifiek Intel geheugen hebt aangeschaft door de XMP vermelding. Heb je al bekeken of dit zeker goed werkt met AMD Expo, wat een andere technologie is ?

• Ducatii
Ik ga die denk ik verkopen en een 32gb ram setje halen

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:41
Ducatii schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Een platform is geen doel maar een functie. Wil je bijvoorbeeld persé PCI-E 5.0 (voor een NVME ssd) dan heb je platform X met chipset Y nodig.

De kans dat je haperingen en crashes door je ram veroorzaakt worden is overigens een stuk groter dan dat er daadwerkelijk iets met je cpu mis was.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
DeNachtwacht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:38:
World of Warcraft op een 1700X wordt je niet vrolijk van. Zie pretaties op een 7800X3d en 9800X3d:

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

sdk1985 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:13:
[...]

World of Warcraft op een 1700X wordt je niet vrolijk van. Zie pretaties op een 7800X3d en 9800X3d:

[YouTube: 9800X3D VS 7800X3D World of Warcraft ( PVP ASHRAN, ISLE OF CONQUEST, RAID BOSSES )]
WoW is zeker cpu intensief, maar het is ook een game waarvan de basis al ouder is dan de 1700x. Het punt hier is, nogmaals, als je €1500 te besteden hebt, een 5700X icm een RTX 5080 je veel meer fps oplevert voor die €1500 ten opzichte van een 9800x3d setup in combinatie met een RX 9070 XT voor diezelfde €1500 (geheugen even niet meegerekend in dit voorbeeld)

youtube.com/@hisrep

• Ducatii
sdk1985 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:13:
[...]

[YouTube: 9800X3D VS 7800X3D World of Warcraft ( PVP ASHRAN, ISLE OF CONQUEST, RAID BOSSES )]
Het was echt mijn cpu. Had alles 1 voor 1 vervangen om tot die conclusie te komen. Sinds het gebruik van de 1700x is het ook nooit meer voorgekomen.

• sdk1985
DeNachtwacht schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:21:
[...]

WoW is zeker cpu intensief, maar het is ook een game waarvan de basis al ouder is dan de 1700x. Het punt hier is, nogmaals, als je €1500 te besteden hebt, een 5700X icm een RTX 5080 je veel meer fps oplevert voor die €1500 ten opzichte van een 9800x3d setup in combinatie met een RX 9070 XT voor diezelfde €1500 (geheugen even niet meegerekend in dit voorbeeld)
Het ging er meer om wow belachelijk zwaar voor de cpu is. Je ziet daar bijvoorbeeld in zo'n Battleground de 7800x3d naar 30 fps zakken. Ik verwacht dat een 1700X in vergelijkbare omstandigheden nog geen 10 fps gaat behalen. Ze blijven die game natuurlijk ook steeds weer uitbreiden, wow van nu is niet dezelfde game als al die jaren geleden.

Je specifieke voorbeeld voor prijs/fps zal voor de meeste games opgaan, behalve dus voor wow. Die 5080 krijg je zodra je content gaat doen als raids, pvp dan wel in steden loopt simpelweg niet aan de praat. Sterker nog, die video is met een 4070 Ti gemaakt. Kijk eens naar die minimum fps, schrikbarend op beide cpu's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-GAiZjw0i_M5ES-U2NeRtbY9KI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LbC2gahixbe25NpjJERVH3KE.png?f=user_large

Een 5080 gaat je helaas dezelfde fps opleveren.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:40
Vind je het echt tijd voor een upgrade naar AM5? Dit moet je altijd bij jezelf stellen. De Ryzen 7 5800X processor heb ik ook met een X570 Aorus Pro moederbord 32GB DDR4 3600MHz CL16-16-16-36 met een RTX 4090. Systeem is uit November 2020.

Onze processor doet het nog uitstekend en ik speel op een MSI MAG 321UP QD-OLED GAMING monitor een 32-inch 4K resolutie met 165Hz paneel en ik haal in spelletjes ruim voldoende fps.

Ik heb mijn processor niet overgeklokt. Ik ben in afwachting op volgende jaar ergens begin 2027 komt AMD met AM6 platform en waarschijnlijk ga dan ook upgraden. Ik neem dan processor, moederbord en geheugen, M.2 SSD en de rest gaat mee. Ik kijk dan of het dan waard is om de RTX 6090 te nemen.

Als ik eerlijk ben vind ik het te vroeg om mijn Ryzen 7 5800X weg te doen. Vorige jaar wilde ik bijna upgraden met de nieuwe AMD Ryzen 9 9950X3D 16-cores of de AMD Ryzen 9 9900X3D of 9800X3D

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Ducatii
Van der Berg schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:56:
Vind je het echt tijd voor een upgrade naar AM5? Dit moet je altijd bij jezelf stellen. De Ryzen 7 5800X processor heb ik ook met een X570 Aorus Pro moederbord 32GB DDR4 3600MHz CL16-16-16-36 met een RTX 4090.

Onze processor doet het nog uitstekend en ik speel op een MSI MAG 321UP QD-OLED GAMING monitor een 32-inch 4K resolutie met 165Hz paneel en ik haal in spelletjes ruim voldoende fps.

Ik heb mijn processor niet overgeklokt. Ik ben in afwachting op volgende jaar ergens begin 2027 komt AMD met AM6 platform en waarschijnlijk ga dan ook upgraden. Ik neem dan processor, moederbord en geheugen, M.2 SSD en de rest gaat mee. Ik kijk dan of het dan waard is om de RTX 6090 te nemen.

Als ik eerlijk ben vind ik het te vroeg om mijn Ryzen 7 5800X weg te doen. Vorige jaar wilde ik bijna upgraden met de nieuwe AMD Ryzen 9 9950X3D 16-cores of de AMD Ryzen 9 9900X3D of 9800X3D
Ik heb ervoor besloten om bij am4 te blijven maar de 5800x is nog best duur als ik zo rondkijk.

• SimD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-02 14:14
Ducatii schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Ik heb ervoor besloten om bij am4 te blijven maar de 5800x is nog best duur als ik zo rondkijk.
Ik heb nog nooit zo lang met een basis configuratie gewerkt als met het AM4 platform. Begon met een 2700x en heb nu meer dan een jaar een 5800x. Op een Gigabyte Aorus x470 moederbord. Al bijna (of minimaal) 7 jaar oud. Mijn videokaart in corona geüpgraded naar een AMD 6800, met nog 16gb ddr4.

Ook ik zat stiekem te kijken om te upgraden naar AM5. Zonet lees ik dat AM6 nog wel 2 a 3 jaar opzicht laat wachten.

Toch denk ik dat ik dit jaar de overstap naar AM5 ga maken.

AMD Ryzen 5800x | Macbook Ai m4 | iPhone 16 Pro Max | Apple Watch Ultra 2

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:40
SimD schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Ik heb nog nooit zo lang met een basis configuratie gewerkt als met het AM4 platform. Begon met een 2700x en heb nu meer dan een jaar een 5800x. Op een Gigabyte Aorus x470 moederbord. Al bijna (of minimaal) 7 jaar oud. Mijn videokaart in corona geüpgraded naar een AMD 6800, met nog 16gb ddr4.

Ook ik zat stiekem te kijken om te upgraden naar AM5. Zonet lees ik dat AM6 nog wel 2 a 3 jaar opzicht laat wachten.

Toch denk ik dat ik dit jaar de overstap naar AM5 ga maken.
Oh ja, bron wat ik heb gelezen dat AMD AM6 ergens in de eerste helft van 2027 moet verschijnen op de markt. Daarop wacht, ik dacht nog 1 jaartje en sla ik AM5 platform over, plus dat AM6 straks nog langer mee gaat en dat ik in de toekomst bijvoorbeeld een laatste AM6 CPU nog als optie kan nemen/upgraden

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 18-01-2026 17:49 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Pagina: 1