Eikenhouten meubels scheuren na 2 maanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:07
Ik heb een aantal meubels met een eikenhouten blad welke mat gelakt zijn.

De meubels heb ik sinds eind November in huis en er zitten nu al allemaal scheuren in het hout.

Ik snap dat hout een natuurproduct is en een beetje kan werken maar ik vraag mij af of dit normaal is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2FAwOY4CU6-PZ2WO6UBaqEgl1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qHANkfgDpcRr0hTFa6g2GT02.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0QUAb2MBeLHjM-pyMg-sND9Wd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNDs4EHTAnmFial6y6p9CRPt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkFr6AB6sgTUO0Ye_OpjU8Am3IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foSzUQOZx9MOW41JRL2Gpv2w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzZHEsjR315XJRTmQebI_cI3mBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UiAssxeNyKM8JFHGgl2IlKq0.png?f=fotoalbum_large

Verdere relevante info:

- Binnen temperatuur schommelt niet (tussen 19 en 20 graden door middel van vvw)
- luchtvochtigheid tussen de. 40 en 60% (hou ik zoveel mogelijk rond de 50% met een venta airwasher.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:58
Nee, ik zou toch eens contact opnemen met de winkel, dit is namelijk gewoon slecht gelijmd.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ziet er meer uit als kieren, geen scheuren? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:18
Je hout heeft zich aan zijn nieuwe omgeving aangepast en er staat zoveel spanning op de naden dat deze zijn losgekomen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Kan je verder uitzoomen?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
Precies, gewoon slecht werk……. Loslatende lijmverbindingen. Te nat hout, te weinig druk tijdens het lijmen of gewoon slecht gedaan.

Dus reclameren bij de verkoper en omruilen. Dit is niet echt goed te repareren.

• Dracula
YakuzA schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:15:
Ziet er meer uit als kieren, geen scheuren? :)
Ja idd die eerste is de extreemste die er bij zit.

• Dracula
99ruud99 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:14:
Nee, ik zou toch eens contact opnemen met de winkel, dit is namelijk gewoon slecht gelijmd.
We gaan het mee maken wat ze zeggen.

• Dracula
TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:34:
Precies, gewoon slecht werk……. Loslatende lijmverbindingen. Te nat hout, te weinig druk tijdens het lijmen of gewoon slecht gedaan.

Dus reclameren bij de verkoper en omruilen. Dit is niet echt goed te repareren.
Flink balen, denk ga naar een goed aangeschreven meubelmaker….

Maar goed oke sanity check is bevestigd dit is nogal ver voorbij natuurlijke werking van hout.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:58
Waarschijnlijk heeft de meubelmaker het zo opgelost hoor, kwestie van blad loshalen, opnieuw lijmen, even bij schuren en vernissen als er oneffenheden zijn ontstaan door de lijm.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:37
Ook een meubelmaker kan een keer pech hebben en hout gebruiken wat net wel / net niet aan het maximaal te gebruiken vochtpercentage zit. Wanneer het dan in jouw huis een stuk droger is dan bij de meubelmaker dan gaat het hout iets krimpen en dan krijg je dit. Terug naar die meubelmaker en uitleggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Dracula
99ruud99 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:53:
Waarschijnlijk heeft de meubelmaker het zo opgelost hoor, kwestie van blad loshalen, opnieuw lijmen, even bij schuren en vernissen als er oneffenheden zijn ontstaan door de lijm.
Is de derde keer al dat hij terug mag komen… gedonder steeds weer. Zit ik weer tijd zonder meubels.

• TweakGP
99ruud99 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:53:
Zo simpel is het niet….. de enige manier om het goed te repareren is doorzagen op de lijmnaad, vlak schaven en opnieuw lijmen. Verlies je alleen materiaal en past het dus niet meer.

Een loslatende lijmnaad kan je niet even zomaar opvullen, dan gaat het later alsnog mis.

• TweakGP
Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:55:
Ook een meubelmaker kan een keer pech hebben en hout gebruiken wat net wel / net niet aan het maximaal te gebruiken vochtpercentage zit. Wanneer het dan in jouw huis een stuk droger is dan bij de meubelmaker dan gaat het hout iets krimpen en dan krijg je dit. Terug naar die meubelmaker en uitleggen.
Als het allemaal wat reageert op vochtwijzigingen dat beweegt de lijmnaad gewoon mee, de lijmverbinding is sterker dan het hout zelf. Dit is gewoon een slechte verbinding, te weinig druk bij lijmen of te kort in de klemmen waardoor de hechting niet goed is, enz.

• Dracula
TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Zo simpel is het niet….. de enige manier om het goed te repareren is doorzagen op de lijmnaad, vlak schaven en opnieuw lijmen. Verlies je alleen materiaal en past het dus niet meer.

Een loslatende lijmnaad kan je niet even zomaar opvullen, dan gaat het later alsnog mis.
Ze komen maar langs en zetten er twee nieuwe bladen op en gaan ze de oude maar lekker fixen in hun meubelmakerij… 😊 maar dat zal wel een te optimistische wens zijn.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:25
Dracula schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Ze komen maar langs en zetten er twee nieuwe bladen op en gaan ze de oude maar lekker fixen in hun meubelmakerij… 😊 maar dat zal wel een te optimistische wens zijn.
Je kan het altijd vragen, ik werk in dezelfde branche en wij hebben ook wel eens tijdelijke (keuken)bladen geleverd zodat de opdrachtgever gewoon verder kan, om het prutswerk te noemen (door sommige gebruikers) is een beetje kort door te bocht, het is en blijft een natuurproduct, wil je dit voorkomen moet je een fineer of HPL blad nemen.

• TweakGP
Er is echt niets moeilijks aan om een goede lijmverbinding te maken…. Kost alleen moeite en tijd.
Dit is echt gewoon prutswerk.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Een goede lijmverbinding is sterker dan het hout zelf.
Dit is gewoon niet netjes verlijmd. Direct van de zaag in de lijmklemmen gok ik, zonder netjes over de vlakbank te halen.
Gezien de dikke knoesten in het hout verwacht ik sowieso niet echt top kwaliteit, hopelijk heb je geen hoofdprijs betaald?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:26
Dracula schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Is de derde keer al dat hij terug mag komen… gedonder steeds weer. Zit ik weer tijd zonder meubels.
even een tijdelijke tafel van Marktplaats, of een leentafel van die meubelman.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor wat ik zo zien kan is het geen massief blad maar zijn het aan mekaar gelijmde planken en dit, zoals anderen ook al schrijven, lijmnaden zijn. Het is in elk geval zeker voor een nieuwe tafel best wel slordig en ik ook zeker niet zou accepteren. Maar wil je dit helemaal voorkomen dan zou je toch moeten kijken naar een massief blad.

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Roel1966 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:30:
Voor wat ik zo zien kan is het geen massief blad maar zijn het aan mekaar gelijmde planken en dit, zoals anderen ook al schrijven, lijmnaden zijn. Het is in elk geval zeker voor een nieuwe tafel best wel slordig en ik ook zeker niet zou accepteren. Maar wil je dit helemaal voorkomen dan zou je toch moeten kijken naar een massief blad.
Aan elkaar gelijmde planken is ook gewoon massief hout. Meestal zelfs beter (stabieler, sterker en minder defecten) dan een "slab" ofwel schaaldeel.

Als we het over niet massief hout hebben gaat het over plaatmateriaal (osb, mdf, mpx) of over een gefineerd materiaal.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 11-01-2026 22:08 ]

• Dracula
dragonhaertt schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:40:
Een goede lijmverbinding is sterker dan het hout zelf.
Dit is gewoon niet netjes verlijmd. Direct van de zaag in de lijmklemmen gok ik, zonder netjes over de vlakbank te halen.
Gezien de dikke knoesten in het hout verwacht ik sowieso niet echt top kwaliteit, hopelijk heb je geen hoofdprijs betaald?
Er zitten op de drie meubels in totaal 4 knoesten op ongeveer 4m2.

En geen idee wat de bladen zelf kosten weet alleen de totaalprijs van de meubels.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Roel1966 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:30:
nu zal een dik massief blad natuurlijk veel meer werken (en makkelijker kromtrekken) dan een netjes verzaagd en om-en-om-verlijmde samengestelde plaat.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Mzz, ik werk best veel met hout en eigenlijk vind ik dit wel meevallen. Los van of het nu prutswerk is, volgens mij is het makkelijk te herstellen. Ik zou het opvullen en netjes bijwerken, wellicht een aantal keer totdat alles stabiel is.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Dracula
Dinictus208 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:25:
Mzz, ik werk best vel met hout en eigenlijk vind ik dit wel meevallen. Los van of het nu prutswerk is, volgens mij is het makkelijk te herstellen. Ik zou het opvullen en netjes bijwerken, wellicht een aantal keer totdat alles stabiel is.
We gaan het mee maken wat de meubelmaker gaat zeggen.

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Dinictus208 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:25:
Mzz, ik werk best vel met hout en eigenlijk vind ik dit wel meevallen. Los van of het nu prutswerk is, volgens mij is het makkelijk te herstellen. Ik zou het opvullen en netjes bijwerken, wellicht een aantal keer totdat alles stabiel is.
Opvullen zou voor die tweede en derde foto wel werken, maar die eerste gaat gewoon weer open breken tenzij je het echt goed repareert.
Opvullen is alleen aan het oppervlak, daarmee verhul je een probleem, maar los je de slechte verlijming niet mee op.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Dan nog, als het stabiliseert kan je het gewoon opvullen en zie je er niks van. Qua structurele integriteit verwacht ik geen problemen. Maar het blijft een fotootje. Je kan ook vullen met epoxy.

Pagina: 1