Keuzehulp aanschaf occasion <€9500

Pagina: 1
Acties:

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:03

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik ben momenteel op zoek naar een 2e auto, hiermee zal ik een aantal keren per week ~2,5 uur per dag mee rijden, voornamelijk snelweg. Ik dacht dat ik met mijn wensen vrij snel een auto gevonden had, maar merk dat ik toch wat keuzestress krijg en vooral geen foute keuze wil maken. Hopelijk hebben jullie ervaring of adviezen voor mij om de juiste keuze te maken.
Ter info: mijn 1e auto is een Kia Cee'D SW uit 11-2012, dus dat is mijn baseline qua comfort etc.

Mijn eisen:
Budget: <€9500 ALL IN (dus inclusief alle kosten voor BOVAG garantie etc.).
Bouwjaar: 2010 of nieuwer
KM-stand: <150.000KM
Motor: >75pk, Benzine
Deuren: 4/5-deurs
Verplichte opties: Climate Control ("gewone" airco dus niet), Cruise Control, Parkeersensoren (of camera)
Semi-verplicht: Elektrische ramen/spiegels
Nice to have: Panoramadak, achteruitrijcamera, stoelverwarming, ApplePlay
Andere zaken:
- Enkel aanbod op viabovag.nl ivm Bovag-garantie.(Bijv. deze zoekopdracht)
- Dashboard met een fatsoenlijke knoppenlayout en scherm.
- Ook zou een niet al te hoog verbruik fijn zijn.
- Max afstand 40km van Honselersdijk (2675)
- Peugeot/Citroen/Renault/FIAT vallen af.
- Ford vind ik op zich mooie auto's, maar ik vind de knoppenchaos in het intereur verschrikkelijk.
- KIA Picanto vind ik erg lelijk, ook al is de auto zelf prima.
- Ik heb nog geen vaste voorkeur wat betreft Hatchback, station, SUV, alle opties zijn nog open. Enkel wil ik niet een heel klein koekblikje.

Ik heb tot nu toe drie proefritten gemaakt in verschillende auto's:
Peugeot 308 uit 2016: Voldoet echt aan alle eisen en was al helemaal overtuigd, maar bij nader inzien is de 1.2 PureTech motor toch wel een struikelblok gezien de shitload aan negativiteit online. Dus daar valt deze op af.
Hyundai i30 uit 2012: Zusje van KIA qua interieur zowat identiek. Reed best fijn, met een mankement aan het stuur (rare harde tik bij sturen) dat wel opgelost ging worden. Gewoon een goede auto maar ook wel erg saai. Ook qua kleur niet denderend, een soort goudbruin. Leuke auto maar niets dat er speciek uitsprong.
Opel Insignia uit 2013: Mooie grote auto, maar meteen zijn nadeel, stuurde zwaar en voelde op rotondes zijn gewicht flink. Verder qua interieur wel OK. Veel power iig. Maar ik miste vooral een klik met de auto.

Ik heb nog 2 proefritten staan, mogelijk meer. De eerste in een Opel Karl uit 2018 en de tweede in een Opel Meriva uit 2015. Ik heb ook nog een Mitsubishi ASX uit 2010 en Mitsubishi Outlander uit 2012 op het oog. Maar bijv. ook nog een Nissan Qashqai en Honda Jazz staan op het lijstje.

Is er iemand die wat meer richting kan geven, of ervaringen/tips?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik ken je dilemma. Hier ook langere tijd op zoek geweest naar een 2e auto en uiteindelijk toch gekozen het budget te verhogen naar 15K en een C klasse gekocht.

Gezien je wensen lijst denk ik dat je naast je genoemde opties nog de VW Golf en natuurlijk de Kia Cees(SW) nog hebt. Persoonlijk vind ik de Ford Focus of C-Max met name voor langere afstanden fijn maar ik begrijp je weerstand tegen de knoppen chaos ook.

Als je een auto zoekt uit 2010 die minder dan 150dKm heeft gereden is het aannemelijk dat er veel korte stukken zijn gereden. Beter heb je een auto die gemiddeld 15dKm/jr heeft gemaakt. Vooral als er dan een motor in ligt van minimaal 1.4 is een hogere km stand niet zo'n probleem. Daarnaast is een grotere auto vaker comfortabeler dan een "koekblikje"

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28
Peugeot 308 hebben de stellantis motoren. Ver van weg blijven.

Ik heb in deze categorie een Astra Sports tourer 1.4 gekocht.

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:02
De Opel Karl heb ik zelf aantal jaren gereden en vond het persoonlijk geen hele fijne auto. Leuk voor in de stad maar minder geschikt voor de snelwegen. Aangezien je aangeeft geen klein koekblik te willen valt die ook al af, verwacht ik.

Toyota Yaris hybride 2011-2015 model staan er ook een aantal van te koop voor deze prijsklasse, wellicht is dat een optie? Zuinig, voordelig in onderhoud en standaard automaat.

Edit: Geen Bovag voor de Yaris zo te zien, wel de moeite waard om in de gaten te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door MrXzombie op 11-01-2026 18:00 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:23
Mijn mitsubishi uit 2006 was de bodem helemaal van doorgerot. Zou geen geld neerleggen voor een ASX uit 2010, tenzij je weet dat die altijd binnen gestaan.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
BoerTien schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:32:
Ik ken je dilemma. Hier ook langere tijd op zoek geweest naar een 2e auto en uiteindelijk toch gekozen het budget te verhogen naar 15K en een C klasse gekocht.

Gezien je wensen lijst denk ik dat je naast je genoemde opties nog de VW Golf en natuurlijk de Kia Cees(SW) nog hebt. Persoonlijk vind ik de Ford Focus of C-Max met name voor langere afstanden fijn maar ik begrijp je weerstand tegen de knoppen chaos ook.

Als je een auto zoekt uit 2010 die minder dan 150dKm heeft gereden is het aannemelijk dat er veel korte stukken zijn gereden. Beter heb je een auto die gemiddeld 15dKm/jr heeft gemaakt. Vooral als er dan een motor in ligt van minimaal 1.4 is een hogere km stand niet zo'n probleem. Daarnaast is een grotere auto vaker comfortabeler dan een "koekblikje"
Bij een Golf krijg ik altijd een beetje het idee dat die vaak misbruikt zijn als raceauto. Ik vind ze mooi maar hoe is er in gereden.. Iets hogere KM-stand is misschien een optie als dit zo niet lukt. :)
Deef_K schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:45:
Peugeot 308 hebben de stellantis motoren. Ver van weg blijven.

Ik heb in deze categorie een Astra Sports tourer 1.4 gekocht.
Opel Astra zag ik idd ook staan, hoe bevalt die? Wat negatieve dingetjes om te delen toevallig? :P
MrXzombie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:53:
De Opel Karl heb ik zelf aantal jaren gereden en vond het persoonlijk geen hele fijne auto. Leuk voor in de stad maar minder geschikt voor de snelwegen. Aangezien je aangeeft geen klein koekblik te willen valt die ook al af, verwacht ik.

Toyota Yaris hybride 2011-2015 model staan er ook een aantal van te koop voor deze prijsklasse, wellicht is dat een optie? Zuinig, voordelig in onderhoud en standaard automaat.

Edit: Geen Bovag voor de Yaris zo te zien, wel de moeite waard om in de gaten te houden.
De Karl is idd klein, en staat voor nu op het lijstje "om te proberen", dan weet ik iig zeker of ik zo klein wel/niet wil zeg maar. Wil het niet meteen doorstrepen "want klein", maar even zelf ervaren. Ben idd benieuwd hoe die zich op de snelweg houdt.
aljooge schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:10:
Mijn mitsubishi uit 2006 was de bodem helemaal van doorgerot. Zou geen geld neerleggen voor een ASX uit 2010, tenzij je weet dat die altijd binnen gestaan.
Was dat ook een ASX bij jou?

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:23
Angeloonie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:51:
[...]
Was dat ook een ASX bij jou?
Lancer, is 19 geworden en een fijne auto aan gehad. Maar eigenlijk hadden al die modellen uit die tijd die roest op de bodemplaat, met name de Carisma.

De ASX weet ik niet, is nog geen 19 jaar op de Nederlandse markt, maar als het probleem er is, zal het nu bijna het moment zijn dat de eersten om die reden naar de sloop kunnen..

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:31
Skoda Octavia is een hele fijne en volwassen auto. De knopen op het stuur zijn ergonomisch perfect in mijn ogen.

Bijvoorbeeld: Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Ambition Businessline Navi
€ 9.950,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 50% gewijzigd door BvZwolle op 11-01-2026 20:23 ]

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:25
Suzuki Swift. Redelijk pittige motor, prima wegligging en in luxe uitvoeringen goed te vinden

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
BvZwolle schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:22:
Skoda Octavia is een hele fijne en volwassen auto. De knopen op het stuur zijn ergonomisch perfect in mijn ogen.

Bijvoorbeeld: Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Ambition Businessline Navi
€ 9.950,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ik vind Skoda fantastisch, maar de Octavia valt buiten budget eigenlijk. Met alle filters en KM stand opgerekt naar 200.000 krijg ik er één, maar die is meteen ook eigenlijk te duur (8995+995 Bovag12).

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Als ik de KM's iets verruim van 150.000-175.000 erbij dan komen er wat nieuwe soorten auto's bij.
Bijv.:
VW Golf met 150.394
VW Golf Station met 157.332
Audi A3 met 154.275
of een Audi A1 met 170.915
Suzuki S-Cross met 158.277
Ook de Yaris van @MrXzombie met 168.995 (al vind ik dit echt een verschrikkelijk lelijk ding)

Audi is denk ik wel duur qua onderhoud en onderdelen?

Gooi ik er nog 25.000KM bij (175-200.000) dan zie ik deze nog extra:
Opel Zafira met 179.584
Audi A4 Avant met 183.500

De 150.000 KM heb ik 100% arbitrair gekozen eigenlijk, "voelde" gewoon als een soort natuurlijke grens. Ik heb ook geen ervaring met auto's die meer hebben, vandaar. Mijn 1e auto heeft nu 157K dus vandaar.
Ik weet niet in hoeverre het veel uitmaakt om een auto van 140 of 180K te hebben zeg maar. Uiteraard meer slijtage, maar is er nog een soort "keerpunt" ergens?

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Fiorano schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:25:
Suzuki Swift. Redelijk pittige motor, prima wegligging en in luxe uitvoeringen goed te vinden
Daar krijg ik er maar één van uit de resultaten.
Vind het best een leuk autotje op zich, maar mist wel wat van de bonuspunt-eisen :P

• Deef_K
@Angeloonie de auto bevalt mij super. Motorisch goed en heeft alles wat ik wil.

Piepertjes voor en achter.
Dab+
Automatische kofferbakklep
CarPlay
Auto grijpt in wanneer je te dicht op de lijn rijdt.
Zuinig
Grote kofferbak (wij kamperen).
En nog wat handigheidjes.

Ik durf zo geen nadelen te noemen. Enige wat ik een beetje typisch vind is dat de spiegels wel naar binnen geklapt kunnen worden maar dit moet middels een knopje. Dus dit gaat niet automatisch bij het openen of sluiten van de auto.

Edit: zelf ook naar de octavia gekeken maar dat was veel kilometers voor veel geld en die hebben niet de opties die ik wilde.

[ Voor 11% gewijzigd door Deef_K op 11-01-2026 20:31 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Deef_K schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:30:
@Angeloonie de auto bevalt mij super. Motorisch goed en heeft alles wat ik wil.

Ik durf zo geen nadelen te noemen. Enige wat ik een beetje typisch vind is dat de spiegels wel naar binnen geklapt kunnen worden maar dit moet middels een knopje. Dus dit gaat niet automatisch bij het openen of sluiten van de auto.
Ja laat dan maar zitten :+
Ik zie 2x een Opel Astra 1.4 staan, allebei 2015. Best goede opties denk ik ook
#1: https://www.viabovag.nl/a...enclimate-control-yq5e1jm (import auto)
#2: https://www.viabovag.nl/a...l-chroom-pack-etc-ya4ee4u (staat al sinds September 25 te koop, weet niet of dat opvallend lang is) Vind deze wel erg mooi!

Denk dat er nog 2 andere auto's in het schema passen, dus ga kijken of ik de Astra #2 en de ASX er bij kan plaatsen, dan heb ik er 4 in 1 dag gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Angeloonie op 11-01-2026 20:46 ]

• Deef_K
Let er op dat je hier twee verschillende versies bekijkt. Ik heb de onderste versie.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Deef_K schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:48:
Let er op dat je hier twee verschillende versies bekijkt. Ik heb de onderste versie.
Ik zie het nu, de #1 lijkt pre-facelift te zijn? Wel allebei 2016 maar dus ergens dat jaar de switch geweest lijkt het.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:53

Speedmaster

Make my day...

Boven de Karl kan je ook nog kijken naar de Opel Corsa. Heb hier een Corsa uit de E serie uit 2015 met een 3 cilinder 1 liter turbo. Dit rijd soepel en best wel comfortabel. Qua motor zou mijn keuze de 1 liter turbo zijn of anders de 1.4 aangezien de 1.2 zonder turbo best wel traag is in optrekken. Qua onderhoud alleen de afgelopen jaren de accu en de fuseekogelhoesjes voor als bijzondere zaken gehad. Blijf wel weg van de Corsa F serie aangezien daar die zelfde puretech motor in zit

[ Voor 11% gewijzigd door Speedmaster op 11-01-2026 21:07 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:47
Qua betrouwbaarheid zou ik Mazda2 adviseren of Skoda Rapid/Fabia voor de praktische factor er past echt heel veel spul in die auto’s.

HD4Life @ Full-HD

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:19:
Qua betrouwbaarheid zou ik Mazda2 adviseren of Skoda Rapid/Fabia voor de praktische factor er past echt heel veel spul in die auto’s.
Allebei niet binnen de zoekopdracht helaas.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:53
Even los van de auto, Rijd je alleen in de auto? Je kijkt naar erg veel verschillende auto's en zo te horen voldoet je primaire auto in alle behoeften. Dan is een kleinere 2e auto het meest logisch toch?

don't mind me

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Pindakaas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:53:
Even los van de auto, Rijd je alleen in de auto? Je kijkt naar erg veel verschillende auto's en zo te horen voldoet je primaire auto in alle behoeften. Dan is een kleinere 2e auto het meest logisch toch?
Ik zal 90% van de tijd alleen rijden gok ik.
Mijn KIA Ceed is in gebruik door mijn vrouw, dagelijks voor woon/werk en normaliter ook in het weekend voor van alles.
De kinderen passen daar perfect in en zij zal ze ook vaker in de auto hebben dan ik. Máár: ik wil wel dat ik ze in mijn auto óók makkelijk mee kan nemen, vandaar sowieso al 4/5-deurs als eis :)

Voor vakanties e.d. zullen we de Ceed nemen, dus bijv. inhoud achterbak is totaal niet relevant zeg maar. Natuurlijk is het wél lekker om het te hebben, dan heb je het maar.

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:12
Volkswagen up of polo?
Uppies zijn niet stuk te krijgen motorisch.. polo is net even wat ruimer
Pagina: 1