Veel vocht binnenkant ramen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jansen1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-01 14:54
Beste mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met advies.
Wij wonen in een jaren 60 huis dat volledig is geïsoleerd. De vloer, de muren met korrels, de plafonds. Ramen zijn van Veka met kiepstand.

De vloerverwarming staat beneden altijd op 20 graden, boven is het tussen de 16.5-19 graden.
Toch hebben we plasjes water en beslagen ramen zowel beneden als boven.
Boven staan de ramen op winterstand, slapen we met het raam op de kiepstand, deur op een kiertje, luchtvochtigheid is rond de 45-55 procent, maar de ramen zowel beneden als boven zijn toch vochtig aan de binnenkant.
Er is geen mechanische ventilatie aanwezig en ook geen luchtroosters in de ramen. Zowel beneden niet als boven.
Zou dit het probleem kunnen verklaren? Wij dachten dat de ramen op een kiertje wel zou moeten werken + verwarming gewoon op 20 graden, maar helaas lijkt dit niet te werken. Ook de co2 meter geeft vaak tussen de 900-1400 ppm aan.

Zouden we dit probleem kunnen oplossen door een paar ramen van luchtroosters te voorzien?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TwpNmrWoAhANiQrqO7f7EIlrtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3cmbDCemuelWsbhukX3XGCt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUQDXFZWsjdVppdr9w0W4BZ6RJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ON24nvCsFpyY9FD31mUMgajf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ9S7gZCIO6i6VmloHnm_G7W_LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7h5dEKgJh5QXhGdcdyYIeXtM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Jansen1 op 11-01-2026 12:43 ]

Alle reacties

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:40
Veel isoleren zonder te zorgen dat er overal een luchtstroom is voor ventilatie is eigenlijk altijd een slecht idee.
Dus zorgen voor meer ventilatie.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:31
1400 ppm is voor co2 erg hoog, je hebt meer verse lucht nodig, bijkomend voordeel dat zorgt dan ook voor betere afvoer van vocht.

Roosters laten helaas vooral geluid door is mijn ervaring :'(

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:40
mathelicious schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:19:
Roosters laten helaas vooral geluid door is mijn ervaring :'(
Ook dat, en roosters (of ramen op een kier) zonder dat je voor een luchtstroom zorgt met afzuiging heeft ook amper nut.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:59
Alleen roosters doet niet veel, je moet ook de luchtstroom op gang brengen. Dat kun je doen met je afzuigkap als die niet recirculerend is of met een ventilatiebox.
Nog beter is een WTW systeem plaatsen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon na het opstaan even de ramen open zetten, goed ventileren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-01 22:52

DIY

Te weinig ventilatie lijkt inderdaad de boosdoener. Als het lukt om het in te passen is WTW een aanrader.

Ik zie trouwens aluminium afstandhouders in het glas zitten. Deze vormen een beperkte koudebrug en hierdoor kan er in sommige gevallen een beetje condens bij de randen kan het raam ontstaan.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:26
Raam op een kiertje maakt het raam erg koud, dus lokaal erg hoge luchtvochtigheid.

Met de anderen: je hebt ventilatie nodig.
- Ofwel plaats je type C: dure raamroosters in je ramen, last van geluid, koude tocht bij de raamroosters en stof. Wat eenvoudiger aan te leggen en wat goedkoper.
- Ofwel plaats je type D: de besparing aan raamroosters stop je in de meerprijs van de unit, meer buizenwerk en afregelwerk dus wel nog wat duurder. Maar je hebt centrale filtering, geen geluidslek in je ramen, en je blaast voorverwarmde lucht naar binnen (geen koude tocht). Een nadeel kan zijn dat de lucht wat te droog wordt (perfect om condens te vermijden), meerprijs voor een enthalpiewisselaar zorgt voor betere vochtigheid.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:12
naftebakje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:21:
Raam op een kiertje maakt het raam erg koud, dus lokaal erg hoge luchtvochtigheid.

Met de anderen: je hebt ventilatie nodig.
- Ofwel plaats je type C: dure raamroosters in je ramen, last van geluid, koude tocht bij de raamroosters en stof. Wat eenvoudiger aan te leggen en wat goedkoper.
- Ofwel plaats je type D: de besparing aan raamroosters stop je in de meerprijs van de unit, meer buizenwerk en afregelwerk dus wel nog wat duurder. Maar je hebt centrale filtering, geen geluidslek in je ramen, en je blaast voorverwarmde lucht naar binnen (geen koude tocht). Een nadeel kan zijn dat de lucht wat te droog wordt (perfect om condens te vermijden), meerprijs voor een enthalpiewisselaar zorgt voor betere vochtigheid.
“Wel wat duurder”

Je halve huis opnieuw renoveren om overal buizen aan te leggen..

Ik zou een ventilatiebox op zolder zetten en de wc / badkamer erop aansluiten. Eventueel roosters in ramen als je de kiep standen niet wil blijven gebruiken. M

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:09

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Aangezien je luchtvochtigheid niet het probleem is, blijft de lucht rond het raam stil staan waar het afkoelt tot beneden het douw punt. Bij 50%RH is dat ongeveer 11 graden lager. Je zou een kleine ventilator ik de kamer kunnen plaatsen die de lucht langs het raam laat stromen. Op zich krijg je door natuurlijk convectie ook een luchtstroom (koude lucht zakt, warme lucht stijgt) maar bij jou is dat niet voldoende om condens te voorkomen.
Koude lucht die je vandaag (0 C) met RH 100% binnen krijgt is na opwarmen naar 20C nog maar RH 28%.
Een CV plaat onder het raam is nog niet zo'n slecht idee, zowel convectie als verwarming ;)

Theo

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:56
Treed dit probleem altijd op, of alleen de afgelopen dagen?

De lucht was de afgelopen dagen erg vochtig (waar ik woon), ik had had nu ook condens bij mijn ramen waar ik dat normaal niet heb.

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik heb voor thuis een paar weken terug een luchtonvochtiger/reiniger gekocht.
Er staat nog steeds wel iets vocht bij mij thuis op de ramen maar het is wel een flink stuk minder geworden.

Ding stond in het begin wat vaker aan, nu al een stuk minder.

Ik heb al sinds jaar en dag een temperatuur en luchtvochtigheid meter in de kamer staan, de gemiddelde vochtigheid is gedaald van rond de 68% naar zo'n 52%.

Burp

Pagina: 1