Vraag

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:39
Goedemorgen,

Ik heb wat zorgen om mijn gasverbruik per dag momenteel. Het gemiddelde ligt rond de 9/10 m3 per dag. Op zich niet gek op koude winterdagen maar ik heb wel wat zorgen. We hebben net een nieuwe CV ketel laten installeren (HR eco30 Intergas). Staat op eco stand. Gister hebben we vanaf 13.30 tot 21.00 de CV aan gehad op max 18 graden. Overdags en in de nacht op 15 graden. Zonder dit koelt zeker af naar 13/14 graden. Het verbruik was gister 11m3. Vrij veel voor alleen de woonkamer (120m3) vind ik? Met de vrieskou alle radiatoren open gezet, max 17/18 graden en dan is het verbruik 18m3 per dag! Erg veel.

Nu wil ik weten of er niets iets mis is in de installatie.

Mijn situatie:

- bouwjaar huis: 1980
- 190m2
- energielabel C
- radiatoren (3x) en convectorputten (2x) in de woonkamer
- de overige radiatoren in het huis staan uit
- op korte termijn wordt het dak vanuit binnen geïsoleerd
- de garage die aanpandig zit komen ook nieuwe garagedeuren voor meer isolatie.

Alle reacties

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:55
Zoals je zelf al aangeeft niet gek op een koude winterdag. Als je wilt besparen dan zul je moeten isoleren.

Toevallig kreeg ik vorige week een brief van de gemeente in de bus voor subsidie voor isolatie. Misschien heeft jouw gemeente daar ook wat voor.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
Aangezien de temp nogal snel daalt naar 13/14 graden klinkt het alsof de isolatie niet zo heel goed is. Daarbij ben je natuurlijk niet alleen de woonkamer aan het verwarmen, alle ruimtes eromheen zullen ook wat van de warmte krijgen. Het klinkt iig niet of er iets mis is met de installatie.

[removed]

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Tenzij het behoefte hebt aan direct warmwater kan je in ieder geval al een beetje besparen door de ECO stand op Uit te zetten.

Wat is de maximum stook temperatuur? Boven de 60 graden maak je niet optimaal gebruik van de condensatie werking van de ketel.

[ Voor 34% gewijzigd door hanev001 op 11-01-2026 14:17 ]

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:39
hanev001 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:12:
Tenzij het behoefte hebt aan direct warmwater kan je in ieder geval al een beetje besparen door de ECO stand op Uit te zetten.

Wat is de maximum stook temperatuur? Boven de 60 graden maak je niet optimaal gebruik van de condensatie werking van de ketel.
Tapwater op 65
Verwarming op 60 graden

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Hansworst12 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Tapwater op 65
Verwarming op 60 graden
Tapwater kan dus naar 60 graden.
Voor verwarming zou ik 50 graden proberen. Dit kan er toe leiden dat de CV langer brand maar zou in totaal minder gas dienen te gebruiken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
redwing schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:03:
Aangezien de temp nogal snel daalt naar 13/14 graden klinkt het alsof de isolatie niet zo heel goed is.
Ik zie nergens vermeld staan hoe snel het afkoelt naar 13/14 graden, ook niet dat dat het 'snel' zou gebeuren.

The devil is in the details.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Topicstarter woont in een grote praktisch ongeisoleerde doorwaaihut.
Topicstarter beschouwt het energieverbruik onder de meest extreme weersituatie: kou en wind.

Kortom: geen gek energieverbruik. En vooral: isoleren!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04
Rukapul schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:16:
Topicstarter woont in een grote praktisch ongeisoleerde doorwaaihut.
Topicstarter beschouwt het energieverbruik onder de meest extreme weersituatie: kou en wind.

Kortom: geen gek energieverbruik. En vooral: isoleren!
Exact dit, je moet isoleren en niet 'tunen' aan je CV ketel, veel van de dingen die genoemd worden werken echt alleen in een goed geïsoleerde woning.

Energielabel C is gewoon 'rock bottom' daar moet je eerst iets aan doen. dus eerst de kraan dicht en dan pas gaan dweilen.

nb: je moet ook wat doen aan je CV vermogen, die staat vaak ook te hoog afgesteld (80%, kan ook op 50 of lager) daar bespaar je ook gas mee maar dan moet je wel eerst goed isoleren

A wise man's life is based around fuck you

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Hansworst12 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:55:
Het gemiddelde ligt rond de 9/10 m3 per dag.
[...]
- 190m2
- energielabel C
Dan valt die 10 kuub best mee.

Spel en typfouten voorbehouden

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:32

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Dat is fors. Ik zit de afgelopen dagen op 5.4m3 per dag met een continu tempratuur van 19,5C via de vloerverwarming in alle ruimtes en warm tapwaterverbruik. Nou is mijn woning wel iets minder groot maar heeft energielabel A+
Ik denk dat je warmteverlies vrij groot is. Veel ramen in de woonkamer? Wat voor soort ramen zijn dat? Vrijstaande woning?
Een warmteverliesberekening laten maken en je jaren 80 isolatie aanpassen gaat denk ik het verschil maken. Energielabel C is natuurlijk niet state of the art hede ten dage....

Niet gehinderd door enige kennis.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:05
Ik vind t juist wel meevallen voor deze dagen, hier circa 150m2, bj1999, hele huis radiatoren en allemaal open, continu 22,5 graden, hybride warmtepomp, gas 4 tot 5,5 m3 inclusief warmwater, rond de 18kWh stroomverbruik erbij voor de warmtepomp.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:38
Ik vind ook wel meevallen. Mijn huis is 109m2 uit 1999 met overal hr1.0 glas
Ik verbruik tussen de 4.5 en 7 m3 per dag, met de thermostaat op 19 overdag en 17 in de nacht.

Opzich vind ik je cijfers helemaal niet zo gek.
Ik merk zelf dat nu de dagen zolang achter elkaar koud zijn, dat de kou in de muren zit. Als ik met een infrarood meter kijk zie ik dat hier de meeste kou nu vanaf komt.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Hansworst12 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:55:
Nu wil ik weten of er niets iets mis is in de installatie.
Er is niks mis met je installatie, je bent alleen voor de mussen aan het stoken.
En waarschijnlijk heb je nog nooit strenge winters meegemaakt.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• redwing
Hahn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:15:
[...]

Ik zie nergens vermeld staan hoe snel het afkoelt naar 13/14 graden, ook niet dat dat het 'snel' zou gebeuren.
Overdags en in de nacht op 15 graden. Zonder dit koelt zeker af naar 13/14 graden
Hier haal ik uit dat de temp 's nachts tot 13/14 daalt als het 's avonds nog 19 graden is. En dat betekent dat het huis dus niet heel goed geïsoleerd is. En dan is het genoemde verbruik wel hoog, maar niet heel abnormaal.

Maar als jij er iets anders uithaalt of andere tips voor TS hebt is het handig als je die dan post.

[removed]

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
Ik heb 24/7 de thermostaat op 20 graden.

Beneden vloerverwarming, boven radiatoren.

Hele huis heerlijk warm.

Nu zullen mensen roepen ja maar ts heeft geen vloerverwarming.

Maar ik denk dat met elke nacht verlagen en dan weer opwarmen veel meer gas verbruik oplevert.
Dit is mijn verbruik deze maand.
Als de vorst morgen over is zit ik op gemiddeld 6 kuub per dag. Als het rond de 5 tot 10 graden is buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD3jyG0TkxMMl1dF5Vc5H6wvoog=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mI932JVteJOVUIsYporMfD6s.png?f=fotoalbum_large

Dus kijk eens wat je verbruik is als je het huis 24/7 op temperatuur houdt komende week (dus zorg dat het eerst je gewenste temperatuur is en dan beginnen met meten)

• Hahn
redwing schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:06:
[...]

[...]

Hier haal ik uit dat de temp 's nachts tot 13/14 daalt als het 's avonds nog 19 graden is. En dat betekent dat het huis dus niet heel goed geïsoleerd is. En dan is het genoemde verbruik wel hoog, maar niet heel abnormaal.

Maar als jij er iets anders uithaalt of andere tips voor TS hebt is het handig als je die dan post.
Jij had het over 'nogal snel', maar er werd nergens benoemd hoe lang het duurde voordat die 13-14 graden bereikt werd.

TS heeft het over verwarmen tot 18 graden tussen 13:30 en 21:00. Als we daar vanuit gaan (wat maar de vraag is of we dat moeten doen), dan hebben we het over 18 graden om 21:00 en mogelijk 13-14 graden om 13:30. In 16 uur tijd 4 tot 5 graden verliezen noem ik niet 'nogal snel'.

Wordt er om 00:00 al 13 graden bereikt, dan is het een heel ander verhaal. Maar dat weten we dus niet, op basis van de info die we hadden ;)

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Turb0Turb0 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:17:
Ik heb 24/7 de thermostaat op 20 graden.

[Afbeelding]
Met een half graadje lager heb ik in dezelfde periode 47.4m3 gas verbruikt...incl. warm tapwater
Heb je alle ramen open staan of zo?

• Hahn
F.Baarda schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Met een half graadje lager heb ik in dezelfde periode 47.4m3 gas verbruikt...incl. warm tapwater
Heb je alle ramen open staan of zo?
Zowel jij als degene die je quote zeggen niks over hoe groot je huis is, dus vooralsnog is het appels met konijnen vergelijken.

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

daar heb je een punt..

• redwing
Hahn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Jij had het over 'nogal snel', maar er werd nergens benoemd hoe lang het duurde voordat die 13-14 graden bereikt werd.

TS heeft het over verwarmen tot 18 graden tussen 13:30 en 21:00. Als we daar vanuit gaan (wat maar de vraag is of we dat moeten doen), dan hebben we het over 18 graden om 21:00 en mogelijk 13-14 graden om 13:30. In 16 uur tijd 4 tot 5 graden verliezen noem ik niet 'nogal snel'.

Wordt er om 00:00 al 13 graden bereikt, dan is het een heel ander verhaal. Maar dat weten we dus niet, op basis van de info die we hadden ;)
En wat is je tip voor TS? Want gezien wat hij verstookt en zijn verhaal verwacht ik dat wat ik zeg aardig in de buurt komt. Het is aan TS om aan te geven of dat wel/niet zo is. Maar een discussie met jou hierover hebben is voor niemand zinvol.

[removed]

• Hahn
redwing schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:24:
[...]

En wat is je tip voor TS? Want gezien wat hij verstookt en zijn verhaal verwacht ik dat wat ik zeg aardig in de buurt komt. Het is aan TS om aan te geven of dat wel/niet zo is. Maar een discussie met jou hierover hebben is voor niemand zinvol.
Ik heb geen tip voor de TS, want alles is al gezegd wat ik kan bedenken. Ik gaf alleen aan dat jij een conclusie trok die je niet kon trekken. Hoeven we verder ook geen discussie over te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 11-01-2026 19:25 ]

• Vdvmark
Tip voor TS is trots en tevreden zijn, je was altijd duurder uit geweest met investeren in verminderen gasverbruik. Hoe meer gas je met mate verbruikt, hoe beter het is voor de samenleving, het is niet voor niets dat zonnepaneelbezit zo hard wordt aangepakt nu, er dreigt een onhoudbare situatie. Ik verwacht dat je binnenkort een leuk extraatje krijgt als je veel gas verbruikt, als waardering voor het ontlasten van het stroomnet.

• Hahn
Vdvmark schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:35:
Tip voor TS is trots en tevreden zijn, je was altijd duurder uit geweest met investeren in verminderen gasverbruik. Hoe meer gas je met mate verbruikt, hoe beter het is voor de samenleving, het is niet voor niets dat zonnepaneelbezit zo hard wordt aangepakt nu, er dreigt een onhoudbare situatie. Ik verwacht dat je binnenkort een leuk extraatje krijgt als je veel gas verbruikt, als waardering voor het ontlasten van het stroomnet.
Is dit een grap, een troll of geloof je dit echt?

• Vdvmark
Of het binnenkort zo wordt? Ik hoop t niet, maar het lijkt er wel op. Het zou mij niet meer verbazen.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

Nicap

Tsssk....

Hier gister in een redelijk slecht geisoleerd voorhuis van een boerderijwoning uit 1955 van ongeveer 160m2 een verbruik van 16m3.
Nou worden niet alle ruimten verwarmd(radiatoren). Enkel de hal, woonkamer en eetkamer. Bij elkaar zo'n 70m2 denk ik.
We zitten hier tot ons nieuwe huis klaar is. Isoleren doe ik niet want het is huur. Dus zo slecht is 11m3 niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Nicap op 11-01-2026 19:50 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:29

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Hier tussen 25 en 29 kuub per dag momenteel. En niet eens comfortabel door alle koude al.. Eerste winter in ons recent gekochte monumentale pand.

Vergunningaanvraag voor dubbelglas en dakisolatie loopt. Vloerisolatie is uitgezocht en wordt bij beter weer zelf gedaan. Muren isoleren wordt nog onderzocht, ventilatie wordt ingepast. Volgende winter is het hopelijk beter..

• Vdvmark
De gasprijs is in ongeveer een jaar 20 cent gedaald, de energiebelasting op gas verhogen ze met 2 cent? om t te ontmoedigen?? Je gasrekening zal ook komend jaar dalen als je niet erg veel meer verbruikt.
Je stroomrekening aan de andere kant, die zal komende jaren voor heel veel mensen alleen maar stijgen en niet een klein beetje als je niets doet. Op gas concentreren lijkt een verkeerde keus, ik verzin t niet :)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:42

FreakNL

Well do ya punk?

redwing schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:03:
Aangezien de temp nogal snel daalt naar 13/14 graden klinkt het alsof de isolatie niet zo heel goed is. Daarbij ben je natuurlijk niet alleen de woonkamer aan het verwarmen, alle ruimtes eromheen zullen ook wat van de warmte krijgen. Het klinkt iig niet of er iets mis is met de installatie.
Ik denk ook eerder aan isolatie dan aan de CV.

Ik ben sinds vrijdag niet thuis (en dus kachel uit) en het is 17 graden in de woonkamer nu.

Wat niet afkoelt hoef je ook niet bij te verwarmen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Afkoeling zegt niet zoveel als je isolatie, een slecht geïsoleerde woning met veel massa kan trager afkoelen dan een hoog geïsoleerde woning met minder massa.

Daarnaast is de temperatuur van die massa ook van belang, als die massa koud is doordat er maar 5 uur verwarmt wordt dan koelt dat sneller af als een massa die een hogere temperatuur heeft doordat er bijv. 16 uur gestookt wordt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Hahn
prein2 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:51:
Hier tussen 25 en 29 kuub per dag momenteel. En niet eens comfortabel door alle koude al.. Eerste winter in ons recent gekochte monumentale pand.
Zonder te benoemen hoe groot je huis is, heeft het noemen van hoeveel gas je verbruikt weinig nut.

Je hebt het over een monument, dus het zal vast geen klein huis zijn, maar hebben we het over 100 m2, 200 m2, 300 m2?

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Vdvmark schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:00:
De gasprijs is in ongeveer een jaar 20 cent gedaald, de energiebelasting op gas verhogen ze met 2 cent? om t te ontmoedigen?? Je gasrekening zal ook komend jaar dalen als je niet erg veel meer verbruikt.
Je stroomrekening aan de andere kant, die zal komende jaren voor heel veel mensen alleen maar stijgen en niet een klein beetje als je niets doet. Op gas concentreren lijkt een verkeerde keus, ik verzin t niet :)
Met ca 500m3 gasverbruik per jaar ligt het omslagpunt om over te stappen op een warmtepomp nog ver weg. Ondanks dat de woning al warmtepomp ready is.
Afgelopen week verschillende verhalen in het nieuws van bevroren/ingesneeuwde/niet goed functionerende warmtepompen. En dan bij deze tempraturen het stroomverbruik om toch maar wat warmte te genereren, daar hoor je nog niks over...word leuk straks als de salderingsregeling komt te vervallen...
Voorlopig koester ik mijn gasketeltje..

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
Hahn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Zowel jij als degene die je quote zeggen niks over hoe groot je huis is, dus vooralsnog is het appels met konijnen vergelijken.
Heb je helemaal gelijk in.

Ik heb trouwens een label A hoekhuis uit 1997 150m2. Maar dan nog blijft het peren met koeien vergelijken :+

Wat ik zelf ervaar (ook in eerdere huizen zonder vloerverwarming) is dat grote nachtverlaging meer energie kost om de boel weer op te warmen. Dat is eigenlijk mijn enige tip aan TS op dit moment met de info die hij geeft.

En nu met de vrieskou kost het gewoon meer energie/gas om de boel warm te krijgen.

Ik hou van comfort en om 200 euro per jaar aan gas te besparen in die paar koude maanden in de NL winters ga ik niet nog meer isoleren of onnodig investeren om dat dan nog terug te verdienen is het mij niet waard. Dat verdien ik wel weer terug door tips in het spaartopic te volgen ;)
Pagina: 1