Kitnaden kozijnen ook tegen tocht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Topicstarter
Hi all,

Twee jaar terug hebben wij van onze woning alle kozijnen laten vervangen. Hierbij is het nodige helaas mis gegaan, o.a. de kitranden zijn behoorlijk lelijk afgewerkt. Dit wil ik binnenkort zelf maar gaan oplossen.

Gisteravond uit nieuwsgierigheid toch ook even de warmtebeeldcamera erbij gepakt, omdat ik het vermoeden had dat het bij de reeds losgelaten kitranden ook tochtte. Ik vermoed dat dit het geval is, want bij de goed aansluitende kitranden had ik qua minimale temperatuur 10-12 graden, en de slecht aansluitende kitranden 4-6 graden.

Ik meen me te herinneren dat kitranden eigenlijk meer cosmetisch zijn, dan dat het functioneel de gehele afdichting betreft. Daarom vind ik het ook raar dat ik dus best wat tocht voel rond de punten van het kozijn waar de kitranden niet goed aansluiten.

Iemand hier wijze woorden over? Op de foto een van de kitranden als voorbeeld. Het kozijnenbedrijf heeft de kitranden in het eerste jaar al 3x vervangen, en geen van de keren werd het er mooier op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TMQ14hj-qrKztJdYZxybYAC3qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJ6SwvzSO9m40lY6Zv7kqOUd.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn reviews al gezien?

Alle reacties

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:01
PeacekeeperNL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:39:
Hi all,

Twee jaar terug hebben wij van onze woning alle kozijnen laten vervangen. Hierbij is het nodige helaas mis gegaan, o.a. de kitranden zijn behoorlijk lelijk afgewerkt. Dit wil ik binnenkort zelf maar gaan oplossen.

Gisteravond uit nieuwsgierigheid toch ook even de warmtebeeldcamera erbij gepakt, omdat ik het vermoeden had dat het bij de reeds losgelaten kitranden ook tochtte. Ik vermoed dat dit het geval is, want bij de goed aansluitende kitranden had ik qua minimale temperatuur 10-12 graden, en de slecht aansluitende kitranden 4-6 graden.

Ik meen me te herinneren dat kitranden eigenlijk meer cosmetisch zijn, dan dat het functioneel de gehele afdichting betreft. Daarom vind ik het ook raar dat ik dus best wat tocht voel rond de punten van het kozijn waar de kitranden niet goed aansluiten.

Iemand hier wijze woorden over? Op de foto een van de kitranden als voorbeeld. Het kozijnenbedrijf heeft de kitranden in het eerste jaar al 3x vervangen, en geen van de keren werd het er mooier op...

[Afbeelding]
Volgens mij is dit acrylaatkit. Dat moet geverfd worden anders wordt het geel. (Zie het resultaat) kunstof kozijnen op plekken waar nooit verf gaat komen kan he beter met siliconenkit kitten. Dat blijft wit.

Verder zijn dit geen (hele) brede kitranden, dus normaal afkitten zou prima moeten kunnen. Als je het zelf doet is afplakken met schilderstape verstandig.

Nu het zo koud is zal je zeker wel wat koude sien binnenkomen bij een slechte kitnaad. Dat kan vanuit de spouw komen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:17
klopt! kozijnen worden slecht gemonteerd. dit is standaard dus als je kozijnen hebt vernieuw dan is het vaak simpelweg slecht.
-met pur: er is geen enkele garantie dat de pur overal zit en goed aansluit, test het zelf eens uit met een spleetje, je verbaast je erover hoe slecht pur uitvult en welke enorme gaten je soms houd. blijft ca 15 jaar goed en kan breken.
-zwelband: een stuk beter dan pur, zwelt op door vocht en maakt zo een winddichte aansluiting.
-kit: zou niet hoeven, toch door de overige materialen sterk aan te bevelen

hoe zou je het willen?
-buitenzijde winddicht en dampopen, binnenzijde dampdicht en luchtdicht.
dat zijn dus 2 tapes die je moet toepassen, let op de kozijnenboer zal je heel raar aankijken want dat kent hij niet.

diskeltische lurker

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52
Buitenzijde kozijnafdichting is om vocht en vuil buiten te houden.
Binnenzijde kozijnafdichting is om tocht buiten te houden.

Je wilt het dus zeker afkitten. Tocht kan zowel direct van buiten of vanuit de spouw komen.

Met wat oefening en hulpmiddeltjes kun je dit zeker zelf ook opnieuw afkitten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:39
technopeuter schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:12:
klopt! kozijnen worden slecht gemonteerd. dit is standaard dus als je kozijnen hebt vernieuw dan is het vaak simpelweg slecht.
-met pur: er is geen enkele garantie dat de pur overal zit en goed aansluit, test het zelf eens uit met een spleetje, je verbaast je erover hoe slecht pur uitvult en welke enorme gaten je soms houd. blijft ca 15 jaar goed en kan breken.
-zwelband: een stuk beter dan pur, zwelt op door vocht en maakt zo een winddichte aansluiting.
-kit: zou niet hoeven, toch door de overige materialen sterk aan te bevelen

hoe zou je het willen?
-buitenzijde winddicht en dampopen, binnenzijde dampdicht en luchtdicht.
dat zijn dus 2 tapes die je moet toepassen, let op de kozijnenboer zal je heel raar aankijken want dat kent hij niet.
Ik heb dat dus gedaan, mijn kozijnboer tape voorstellen. Die keek me aan, keek naar zijn bus pur en zei: denk je dat jij het met tape beter dicht krijgt dan met pur?
Dus de ruimte tussen het stelkozijn die zij maar voor de helft met pur hebben gevuld heb ik eerst dichtgestopt met isolatie en toen lekker allemaal met luchtdicht tape afgeplakt voordat de afwerking erop ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qouP00U0wnlr7v1mbNDO0INc9UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0WxF5vgi86G62Ejh6V3bj9z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfGxXLaORedfw0qgJ3TxLebKrgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFVVVWBqej830iZNM8U35Uhj.jpg?f=fotoalbum_large

dit was nog bovenop de buitenzijde waar een hoekprofiel de andere kant van het purfestijn afdicht.

Maar dit is bijzonder vreemd voor al deze kozijnmensen, die snappen niet dat triple glas weinig zin heeft als het eronder waait.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
Rukapul schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:12:
Buitenzijde kozijnafdichting is om vocht en vuil buiten te houden.
Binnenzijde kozijnafdichting is om tocht buiten te houden.

Je wilt het dus zeker afkitten. Tocht kan zowel direct van buiten of vanuit de spouw komen.

Met wat oefening en hulpmiddeltjes kun je dit zeker zelf ook opnieuw afkitten.
Tocht wil je aan de buitenkant al tegenhouden, een naadje kit aan de binnenkant is daar niet geschikt voor.

• No Hands
@PeacekeeperNL volgens mij is er zo ook niet te kitten, die kit moet wel ergens in kunnen om vast te blijven zitten. nu ligt de kit gewoon tegen het kozijn aan, dat blijft een kwakkelrandje denk ik. Als je dat toch weer gefixt hebt kijk dan ook eens hoe de aansluiting aan de buitenkant is. Mogelijk dat je die nog kunt verbeteren.

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
t14wo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Volgens mij is dit acrylaatkit. Dat moet geverfd worden anders wordt het geel. (Zie het resultaat) kunstof kozijnen op plekken waar nooit verf gaat komen kan he beter met siliconenkit kitten. Dat blijft wit.

Verder zijn dit geen (hele) brede kitranden, dus normaal afkitten zou prima moeten kunnen. Als je het zelf doet is afplakken met schilderstape verstandig.

Nu het zo koud is zal je zeker wel wat koude sien binnenkomen bij een slechte kitnaad. Dat kan vanuit de spouw komen.
Geen acrylaatkit. Het is bagger spul wat ze hebben gebruikt voor dit doel. Een van de redenen waarom ik het wil vervangen.
Daarnaast afgeveegd met vieze vingers, waardoor het allemaal grijs en vies is geworden van het vuil.

Mijn reviews al gezien?

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:43:
@PeacekeeperNL volgens mij is er zo ook niet te kitten, die kit moet wel ergens in kunnen om vast te blijven zitten. nu ligt de kit gewoon tegen het kozijn aan, dat blijft een kwakkelrandje denk ik. Als je dat toch weer gefixt hebt kijk dan ook eens hoe de aansluiting aan de buitenkant is. Mogelijk dat je die nog kunt verbeteren.
Er zit daarachter wel een kier, sterker nog, er zit lichte speling op het kozijn (mm of twee beweging). Dus die ruimte is er denk ik wel zodra ik, als het wat warmer is, de oude kit wegsnijd en de boel goed vetvrij maak. Volgens mij hebben ze dat namelijk ook niet gedaan tijdens plaatsing.

Mijn reviews al gezien?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:01
No Hands schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Tocht wil je aan de buitenkant al tegenhouden, een naadje kit aan de binnenkant is daar niet geschikt voor.
Het is ook niet zozeer tocht als in buitenlucht, maar met deze kou voel je lucht stromen door temperatuurverschillen. Het zal vast niet waaien tussen de gaten in de kit door.

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
t14wo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Het is ook niet zozeer tocht als ik buitenlucht, maar met deze kou voel je lucht stromen door temperatuurverschillen. Het zal vast niet waaien tussen de gaten in de kit door.
Het is hier nu redelijk windstil, dus kan het slecht beoordelen op dit moment. Zou ook wel kunnen komen indd door de temperatuurverschillen.

Mijn reviews al gezien?

• No Hands
PeacekeeperNL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Er zit daarachter wel een kier, sterker nog, er zit lichte speling op het kozijn (mm of twee beweging). Dus die ruimte is er denk ik wel zodra ik, als het wat warmer is, de oude kit wegsnijd en de boel goed vetvrij maak. Volgens mij hebben ze dat namelijk ook niet gedaan tijdens plaatsing.
beginnen op een hele schone ondergrond zal wel helpen ja. Speling in het kozijn? Als in, het beweegt als je ertegenaan duwt?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:17
stelkozijnen: https://www.lente-akkoord...eg-met-het-stelkozijn.pdf

daarin vind je ook de juiste gebruik. op dia 30 zie je mooie detailtekening hoe het moet

diskeltische lurker

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:29:
[...]

beginnen op een hele schone ondergrond zal wel helpen ja. Speling in het kozijn? Als in, het beweegt als je ertegenaan duwt?
Correct

Mijn reviews al gezien?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52
lekker dan.

Op zich biedt 2mm ruimte om het na te purren voor je het weer afkit. LET OP: PUR en met name PUR-verwijderaar (aceton) reageert met het plastic van de kozijnen.

Alternatief: als de kit verwijderd is, is er dan gelegenheid om de vensterbank zonder al te veel schade te demonteren?

In mijn vorige woning had ik nieuwe kozijnen alle kozijnen tot op de vloer waaide het er zo onderdoor. Heb alle plinten zelf losgehaald en tochtvrij gemaakt.

Een eenvoudige test was om plastic van een boterhamzakje te knippen in een smal strookje en aan een lange sate prikker bij de verdachte plekken te houden.
Pagina: 1