Vraag

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-02 17:04
Mijn vraag
Wij hebben een pomploze verdeler van henco welke gekoppeld is aan een itho amber warmtepomp.
Ik ben nu al een paar dagen bezig om de verdeler in te regelen en denk dat hij nu redelijk goed ingesteld staat maar ben er toch nog niet echt zeker van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7nDqFXWTy4UG_YG2nMGpsY255k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SYgwjbuU2CLS2i3NwYMpvN66.jpg?f=user_large

36 graden aanvoer temperatuur geeft hij nu aan met een retour van 28.5 graden.

Dit geeft hij eigenlijk op elke groep hetzelfde weer heb 5 groepen en elke groep is dezelfde temperatuur. Kan ik er dan vanuit gaan dat alles zo goed ingesteld staat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxe7ZuXFjtROxdUSbQgT9yoldzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZYw2KbA16gJ6AEfAfmEVPSm.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de verdeler en de bypass heb ik ook helemaal dicht gedraaid nu tot 0.5 bar.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Is de delta per groep ook gelijk?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• camel1987
Microkid schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:32:
Is de delta per groep ook gelijk?
In principe wel er kan ongeveer een halve graad tussen zitten maar dat kan ook aan mijn camera liggen.

• camel1987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtzPr9ebsMyFfpE6drOIKjr9vn4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mbM4nbinxOq4oQXw128Jr7fJ.jpg?f=user_large

Foto van een wat langere groep de eerste foto is van de kleinste groep in huis. (keuken).

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 17:31
Of de installatie goed is ingeregeld hangt van de ruimtes af waar het warm moet worden. Ik stel mij voor dat de gang bij de voordeur minder warm hoeft te zijn dan de woonkamer ...

Indien alle slanggroepen verwarmen voor de zelfde ruimte is de installatie goed ingeregeld als alle retourtemperaturen even hoog zijn en als bij opstarten de retourtemperaturen op het zelfde tijdstip even warm worden.

Je schrijft iets over een bypass: die kun je verwijderen bij dit type verdeler. Al het water hoort door de vloer te stromen en niet deels door een bypass.

• camel1987
MarkS90 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:05:
Of de installatie goed is ingeregeld hangt van de ruimtes af waar het warm moet worden. Ik stel mij voor dat de gang bij de voordeur minder warm hoeft te zijn dan de woonkamer ...

Indien alle slanggroepen verwarmen voor de zelfde ruimte is de installatie goed ingeregeld als alle retourtemperaturen even hoog zijn en als bij opstarten de retourtemperaturen op het zelfde tijdstip even warm worden.

Je schrijft iets over een bypass: die kun je verwijderen bij dit type verdeler. Al het water hoort door de vloer te stromen en niet deels door een bypass.
bij het opstarten een meting doen is lastig op het moment gezien de warmterpomp continu draait met deze temperaturen.

Dat blijkt nu achteraf ook maar mijn instalateur heeft dit toch ertussen geplaatst. Ik heb deze nu op 0.5 ingesteld dus deze zou nu dicht moeten staan.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 17:31
Komende week wordt het minder koud. Wellicht kun je dan meten of de temperaturen goed zijn.
Pagina: 1