Occassion geleverd met niet-verholpen gebrek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:16
Wij hebben gisteren een jong gebruikte middenklasser gekocht van een paar jaar oud bij een dealer. Een prachtige auto en veruit (factor 10) de duurste auto die we ooit gekocht hebben, een enorme stap vooruit dus.

Bij de testrit was ons opgevallen dat de auto niet helemaal soepel liep. De dealer heeft er ook een kort ritje in gemaakt en verzekerde ons dat de achterbanden gecupt waren, de auto zou uitgebreid nagekeken worden voor aflevering en het onregelmatig rijden zou opgelost worden. De betreffende dealer heeft uitstekende reviews, dus we zagen hier geen directe reden rot wantrouwen. We hebben het wel extra op het koopcontract laten zetten.

Gisteren was de aflevering van de auto. In de ochtend werden we gebeld of het niet naar de middag verzet kon worden zodat ze meer tijd hadden. Geen idee waarvoor. Wel bleek dat ze in de ochtend een extra testrit gemaakt hebben met de auto. De auto zelf is op vrijdag voorbereid.

In de middag hebben we de inruilauto gebracht en overgeschreven en hebben we de sleutel van onze 'nieuwe' auto gekregen. Binnen 500m bleek het onregelmatig rijden nog aanwezig. De motor lijkt af en toe heel even in te houden bij gas geven. Dit kan in mijn ogen niet aan de banden liggen. We hebben ene paar kilometer gereden en zijn omgekeerd naar de dealer om dit te melden.

De dealer gaf aan dit zelf niet gevoeld te hebben, ik heb aangeboden om komende week samen met de monteur een rondje te doen. We worden dar maandag over gebeld. De dealer verzekerde ons dat we gewoon kunnen rijden en onze auto was al overgeschreven, we zijn dus weer naar huis gegaan met de gekochte auto. We hebben het gebrek en de afspraak met de dealer in mail vastgelegd en de dealer heeft deze mail bevestigd.

Later op de dag blijkt ook het start-stop systeem niet te werken en er minuscule dode pixels in het dashboard te zitten. Aangezien 'inhouden' een klacht is die niet altijd even makkelijk te diagnosticeren is vrezen we een langslepend verhaal.

Dat is de status nu. Zoals de auto nu is willen we de auto niet hebben, nog los van het hoge aankoopbedrag.

Welke stappen moeten we nemen? We hebben geen directe reden om aan te nemen dat dit niet wordt opgelost, maar we willen er natuurlijk wel voor zorgen dat we nu niets doen waardoor we er zwakker voor staan als we er niet uit komen. Wat moeten we niet vergeten te doen/vastleggen? Andere tips? Moeten we de auto überhaupt wel gebruiken (want dan accepteren we de auto?)?

Alle reacties

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zorg er altijd voor dat je zaken schriftelijk of digitaal bevestigd met elkaar. Ik zou dit dus gelijk op de mail zetten en vragen om een ontvangst bevestiging.
Daarnaast ze wel netjes de kans geven het op te lossen met elkaar al had je er beter aangedaan natuurlijk de auto nog niet over te schrijven en mee te nemen maar dat is nu eenmaal gebeurd.
Is de dealer bij de Bovag aangesloten ?

Blijf in je communicatie in ieder geval redelijk en netjes, mocht het echt uit de klauwen lopen dan zal je dit sterken later.

Dus even op de mail nu zetten dat de klachten die je hebt gemeld voor de koop en tijdens de proefrit niet verholpen waren bij de aflevering en dat de auto dus wederom terug komt om dit alsnog te verhelpen. (Benoem de exacte klachten en datum en tijdstippen van de proefrit en de afspraken).
Vervolgens geef je aan dat je er vertrouwen in hebt dat dit alsnog tijdig wordt opgelost zodat jullie probleemloos kunnen gaan genieten van de aankoop. En ik zou zelf voorstellen dat als de problemen niet binnen 2 weken zijn verholpen dat je de koop ongedaan wilt maken maar dat je vooralsnog ervanuit gaat dat dit voldoende tijd is om het euvel op te lossen met elkaar.

Zoiets, er zijn wel voorbeelden te vinden vermoed ik van gewoon nette communicatie met heldere afspraken en verwachtingen.

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 11-01-2026 10:13 ]

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Heel simpel toch, pixels had je beter op moeten letten tijdens je proefrit. Verder geef ze de kans om je eerste probleem te fixen. Start/stop zal garantie zijn, ook zo spoedig mogelijk melden.

Spreek daarbij nu alvast termijnen af zodat je daadwerkelijk de verwachtingen van elkaar weet. Dan is er niet zoveel aan de hand toch?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Balen zeg!

Als start stop niet werkt en de motor houdt in dan moet er ongetwijfeld een foutcode in staan. Bij een fout code wordt start stop in sommige gevallen uitgeschakeld.

Om wat voor auto gaat het hier. Merk type motorisering bouwjaar?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet de verkoper uitgebreid de kans geven om de problemen op te lossen.
Pas als dat na meerdere pogingen niet lukt kun je na gaan denken over ontbinding van het koopcontract.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 10:27
Een start/stop systeem schakelt bij veel autos niet in bij deze lage temperaturen omdat het te belastend kan zijn voor de accu. Dus weetje zeker dat het defect is?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Als het je een beter gevoel geeft zou je ook je huisgarage kunnen bellen voor een afspraak of hij daar eens op de brug mag en ze even een rondje doen. Wat is er afgesproken qua garantie in de koopovereenkomst?

• supersoco80
Bedankt voor de snelle reacties!

Ter verduidelijking: Het betreft een bij de Bovag aangesloten dealer, op de auto zit een jaar Bovag garantie.

We hebben geen reden om aan te nemen dat dit niet opgelost wordt, de toon van en naar de dealer is dan ook vriendelijk. We willen alleen voorkomen dat we nu dingen wel of juist niet doen waar we later (juridisch?) nadeel van ondervinden mocht het inhouden niet verholpen worden.

Edit: typo

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 11-01-2026 10:36 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:50
Even een kleine geruststelling: zaken als inhouden zijn bij een moderne auto doorgaans prima te vinden, omdat alles elektronisch is en er ongetwijfeld meldingen in de boordcomputer komen van bijvoorbeeld misfires of een niet goed werkende sensor. Pas als dergelijke meldingen echt uit de klauwen escaleren, gaat het motor lampje branden of komt er ook een melding op het dashboard. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken.

Start/stop zou ik zoals hierboven gezegd even aankijken, er zijn zoveel factoren die ervoor kunnen zorgen dat de motor blijft lopen, als hij het op een langere rit bij >5 graden nog steeds niet doet, zou ik dat alsnog bij de dealer op tafel leggen. Bij sommige auto's (VAG i.i.g.) kan je in het menu ook zien waarom de start/stop niet activeert, zal nu vaak iets staan als "teveel (stroom)gebruikers actief". Dan is er niks geks aan de hand, als daar een melding staat en blijft staan over een te lage accuspanning, dan is het wel zaak om het bij de garage te leggen.

iRacing Profiel

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:41
supersoco80 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:04: Binnen 500m bleek het onregelmatig rijden nog aanwezig.
Niet echt een heel handige aanpak, weten dat er een probleem is en dan niet de moeite nemen voor nog een testritje om te controleren of het is opgelost voor je betaald.

Nu is het gewoon afwachten wat de garage gaat doen.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:02
Als je gebreken constateert bij een proefrit en de garagehouder beloofd je om dit te repareren, wat let je dan om een tweede keer te gaan om zeker te weten dat de problemen opgelost zijn en de dealer zijn afspraken nakomt? Vaak lopen ze toch net iets harder als ze nog iets moeten verkopen.Dus niet handig om de koop al definitief te maken als je nog niet tevreden bent.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:23
Ik heb al zovaak gehad dat een occasion gebreken had die ik pas ontdekte nadat ik al thuis was. Elke garage heeft dit tot nu toe zonder problemen verholpen.

De grootste reparatie was het vervangen van de gehele voorruit.

Dus geef de garage gewoon de kans om alles op te lossen. De dode pixel zullen ze wellicht niet kunnen oplossen maar de rest doen ze vast onder garantie.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-01 11:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een dure auto kopen is spannend en financieel best een grote stap.

Je hebt de auto bij een (Bovag) garage gekocht, het probleem is genoteerd, je hebt het op papier staan, je hebt garantie en de garage stelt zich nog meewerkend op, momenteel is er geen reden tot paniek. Door die items is het juridisch ook duidelijk.
Bij een particulier had je pech gehad.

Het probleem met de motor gaan ze oplossen, het is alleen de vraag hoeveel last jij daar van ondervindt en wat je redelijk vindt of wat redelijk is. Ben je de auto dan een dag of een week kwijt en regelen ze vervangend vervoer?

Bij de auto die we nu een maand hebben, heb ik start/stop ook nog niet gezien, maar dat kan ik missen als kiespijn :)

En de dode pixels is jammer, maar als de auto weer goed werkt, is dat ook geen probleem toch?
Het is je bij de bezichtigingen/proefritten niet opgevallen, maar puur omdat je nu wat ontevreden bent over het inhouden van de motor, voelt dat als een extra punt van onvrede?

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 11-01-2026 11:20 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-01 11:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Taatort schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:58:
Dus niet handig om de koop al definitief te maken als je nog niet tevreden bent.
Zonder een tijdmachine heeft hij hier niets aan en zal deze les ook wel geleerd hebben.

Daarnaast vindt ik juist dat TS goed gehandeld heeft, door het op papier te laten zetten en het is geen punt want het wordt opgelost.

Het is alleen onhandig voor TS dat het repareren wat tijd/moeite kost, maar het kan nog steeds een goede aankoop zijn.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:48
Wat is het voor auto en heb je hem bij een merkdealer gekocht?
Voorts is het mogelijk dat de auto lang stil heeft gestaan.
Directe injectie? Vierkante banden van het staan?
Graag meer informatie.

• supersoco80
Ik snap de vraag om het merk/type, maar er is (nog?) niets aan de hand. ik wil het graag zo annoiem mogelijk houden. Zowel merk als type staan bekend als uitermate betrouwbaar.

De auto heeft niet lang stilgestaan, er zijn twee banden gewisseld, tank was bijna leeg bij de proefrit en is voor aflevering gevuld met verse benzine. Oude brandstof is het dus ook niet.

• supersoco80
Allen bedankt voor de feedback, tips en geruststellingen. Wat ik hieruit haal is dat we sinds de aankoop nog geen grote steken hebben laten vallen, nu is het eerst afwachten.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:47
Haha ik zie niet in hoe merk/type niet kan met anonimiteit.. tenzij het hier over een gouden Hurracan gaat.

Anyway; pixels is pech (had je zelf op moeten merken en is geen garantieding voor een auto van een paar jaar oud), en de rest moet dealer fixen. Als hij goede reviews heeft en je hebt Bovag garantie komt dat vast goed. Ga er wel vanuit dat je je auto binne kort even kwijt bent - weet niet hoe dat zit met vervangend vervoer (mocht je het nodig hebben). Succes!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:57
Niet werkend start/stop kan wijzen op een bijna rotte AGM-accu. Die hebben de neiging om vandaag nog iets te doen en morgen niet meer. Had een Astra af fabriek, terugroepactie ivm lege accu na bepaalde tijd omdat computer niet in stand-by ging. Na 4 jaar dood, nieuwe accu, werkend stop/start, heeft het 7+ jaar gehouden, wel 25000 km per jaar. Mijn huidige heeft ook een nieuwe accu na 4 jaar, ook weinig km bij de vorige eigenaar. Inhouden kan verschillende oorzaken hebben, bij mij ooit vanwege aanslag op bobine-contactpunten en enkele jaren later wegens los zittende bougies (ondanks dealeronderhoud).

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:30
Start-stop in en onder vriespunt werkt vrijwel nooit, zeker als het voertuig meer stilgestaan dan gereden heeft de afgelopen tijd.

Maar, voordat je je heel veel zorgen maakt, inderdaad een behoorlijk aantal mogelijkheden: Bobines, slechtere bougies tot brandstofpomp of vervuilde injectoren, of toch iets in de automaat. Maar ook iets simpels als een verstopt gaatje in de tankdop. Daarnaast heeft ie veel gelopen?

Zolang het motorstoringslampje niet brand, klinkt het niet als katalysator of dieselpartikelfilter.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:49
heb je een vorm van dashcam? Als de dealer het niet merkt, aangezien je er toch mee rondrijdt zou dat handig zijn om het op video op te nemen.
Pagina: 1