Uitbouw buren naast onze muur

Pagina: 1
Acties:

• HerrPino
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-01 05:15
Onze buren hebben net zonder overleg stenen uit onze muur gehaald om een H-balk te plaatsen (er zijn wel weer stenen in teruggeplaatst). Vervolgens is mijn buitenmuur volledig onbereikbaar gemaakt, terwijl er een erfdienstbaarheid op rust en er in het koopcontract duidelijk staat dat er niets aan de muur verankerd mag worden.
Inspectie en onderhoud zijn nu onmogelijk gemaakt doordat ze er een muur tegenaan hebben gezet. Ook is een stuk van mijn gevel door hun nieuwe buitenmuur niet meer bereikbaar. Verder is het dak een soort van provisorisch aangesloten door dakleer tegen mijn buitenmuur te bevestigen. Tot nu toe lijkt uit alles dat dit niet zomaar mag. Zeker niet zonder overleg en schriftelijke toestemming. Als ze overleg hadden gepleegd hadden we bij de notaris misschien zelfs wel de buitenmuur mandelig kunnen maken, deze verwijderen en alles netjes kunnen aansluiten alsof het onderdeel was van het oorspronkelijke project. Los van of het technisch goed is, is er ook een verzekeringstechnisch aspect. Wie is verantwoordelijk voor schade en hoe is dit geregeld als de woningen verkocht worden?

Iemand hier ervaring mee?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:37
Wat zeiden de buren toen je ze erop aansprak?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@HerrPino ik heb je een eigen topic gegeven een eigen vraag is in basis altijd een eigen topic.

Er is in deze denk ik gewoon spraken van te weinig comunicatie. net zoals jij rechten hebt,hebben zij die ook, zo mogen ze tot de erf grens bouwen, net als jij . als je wil dat je muur altijd berijkbaar moet blijven dan moet je hem ruim op eigen grond zetten. veder hebben ze gedaan wat je wilde (niet verankerd aan de muur) ze hebben een muur los gezet van die van jou . en het is verstandig om dat af te dichten van boven. ik zou dan ook gewoon meewerken met een juiste oplossing.

Als je bouw of renovatie werkzaamheden hebt moet je soms een steen of pan bij de buren zijn normaal gaat dit in overleg, maar als je niet mee wil werken is het heel vaak afdwingbaar bij een rechter. Het is dus niet netjes wat ze hebben gedaan, maar je zou waarschijnlijk met de zelfde uitkomst hebben gezeten als ze wel hadden overlegd. Ik zou dus een zinken kapje o.i.d. over de naad (laten) plaatsen en overgaan tot de orde van de dag ;)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-01-2026 09:48 ]