Uitbouw buren naast onze muur

Pagina: 1
Acties:
  • 11.275 views

• HerrPino
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-01 05:15
Onze buren hebben net zonder overleg stenen uit onze muur gehaald om een H-balk te plaatsen (er zijn wel weer stenen in teruggeplaatst). Vervolgens is mijn buitenmuur volledig onbereikbaar gemaakt, terwijl er een erfdienstbaarheid op rust en er in het koopcontract duidelijk staat dat er niets aan de muur verankerd mag worden.
Inspectie en onderhoud zijn nu onmogelijk gemaakt doordat ze er een muur tegenaan hebben gezet. Ook is een stuk van mijn gevel door hun nieuwe buitenmuur niet meer bereikbaar. Verder is het dak een soort van provisorisch aangesloten door dakleer tegen mijn buitenmuur te bevestigen. Tot nu toe lijkt uit alles dat dit niet zomaar mag. Zeker niet zonder overleg en schriftelijke toestemming. Als ze overleg hadden gepleegd hadden we bij de notaris misschien zelfs wel de buitenmuur mandelig kunnen maken, deze verwijderen en alles netjes kunnen aansluiten alsof het onderdeel was van het oorspronkelijke project. Los van of het technisch goed is, is er ook een verzekeringstechnisch aspect. Wie is verantwoordelijk voor schade en hoe is dit geregeld als de woningen verkocht worden?

Iemand hier ervaring mee?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:54
*knip*
De wat zei reacties.. als je ze post, graag met meer context & feedback.

[ Voor 65% gewijzigd door tweakduke op 14-01-2026 10:42 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@HerrPino ik heb je een eigen topic gegeven een eigen vraag is in basis altijd een eigen topic.

Er is in deze denk ik gewoon spraken van te weinig comunicatie. net zoals jij rechten hebt,hebben zij die ook, zo mogen ze tot de erf grens bouwen, net als jij . als je wil dat je muur altijd berijkbaar moet blijven dan moet je hem ruim op eigen grond zetten. veder hebben ze gedaan wat je wilde (niet verankerd aan de muur) ze hebben een muur los gezet van die van jou . en het is verstandig om dat af te dichten van boven. ik zou dan ook gewoon meewerken met een juiste oplossing.

Als je bouw of renovatie werkzaamheden hebt moet je soms een steen of pan bij de buren zijn normaal gaat dit in overleg, maar als je niet mee wil werken is het heel vaak afdwingbaar bij een rechter. Het is dus niet netjes wat ze hebben gedaan, maar je zou waarschijnlijk met de zelfde uitkomst hebben gezeten als ze wel hadden overlegd. Ik zou dus een zinken kapje o.i.d. over de naad (laten) plaatsen en overgaan tot de orde van de dag ;)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-01-2026 09:48 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je foto’s voor de beeldvorming?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 22:54
Uit welk "alles" "lijkt" het dat dit niet zo maar mag?

Geen idee of je gelijk hebt, maar het vermelden van bronnen waarop je je baseert helpt altijd.

Nu hoop ik van harte geen "chatgpt" te lezen zometeen. :)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
handhavingsverzoek gemeente doen.
en bij geen snelle actie een kortgeding starten

en als je dit nu niet doet, staat er straks een hele uitbouw

[ Voor 27% gewijzigd door jack zomer op 12-01-2026 23:08 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:05

Jorissie87

No diggity

Vervelende situatie, vooral omdat alles zonder overleg is gegaan. Hoe is de relatie met de buren? Mij lijkt dit de juiste volgorde:
1) uitzoek wat er precies wel en niet mag/mocht en wat je rechten zijn. Eventueel met een expert erbij
2) nadenken over hoe je de situatie het liefst redelijkerwijs anders zou willen met de nodige argumenten erbij
3) het gesprek aangaan met je buren om e.e.a. aan te kaarten en hun kant van het verhaal aan te horen
4a) e.e.a. wordt conform wet en regelgeving aangepast
4b) (hopelijk overbodig) juridisch escaleren

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-02 21:11
jack zomer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:00:

Ik denk dat het goedkoper en effectiever is om even bij de buren aan te bellen voor een kop koffie en even mee te kijken wat er precies speelt.

Hoewel niet leuk zo zonder overleg valt het misschien wel mee. Iemand in rechte betrekken kan altijd nog en zou in een buurt volgens mij het laatste redmiddel moeten zijn. Daarmee raken de verhoudingen immers definitief verstoord (toegegeven, het begin is al gemaakt door geen overleg te voeren)

Juist door dit contact kom je waarschijnlijk te weten hoe ze tot deze beslissing zijn gekomen, iets wat je in een later traject alleen maar kan helpen.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-02 13:10
Dit is een bepaald type mensen. Iedereen weet dat je niet zo maar zonder overleg iets in een muur van de buren kan bevestigen ook als staat deze op de grens. Dan ga je als mens/persoon al een paar grenzen over en als je dat niet ziet heb je voeding gehad in plaats van opvoeding.

Zelf ook zo iets bij de hand gehad men vond dat 30 cm voor de muur ook van hen was (mocht onderdeel zijn van hun tuin. Als ik er maar bij kon). Nieuwe bewoners dachten daar anders over. En zouden even een 2 onder 1 kap maken van mijn vrijstaande woning ;).

Uiteindelijk voor geen rede vatbaar, ben verhuisd. Maar het belangrijkste ga zo snel mogelijk in gesprek hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:09

servies

Veni Vidi Servici

twain4me schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:41:
[mbr] @HerrPino ik heb je een eigen topic gegeven een eigen vraag is in basis altijd een eigen topic. [/]

Er is in deze denk ik gewoon spraken van te weinig comunicatie. net zoals jij rechten hebt,hebben zij die ook, zo mogen ze tot de erf grens bouwen, net als jij . als je wil dat je muur altijd berijkbaar moet blijven dan moet je hem ruim op eigen grond zetten. veder hebben ze gedaan wat je wilde (niet verankerd aan de muur) ze hebben een muur los gezet van die van jou . en het is verstandig om dat af te dichten van boven. ik zou dan ook gewoon meewerken met een juiste oplossing.
Als er een erfdienstbaarheid op zit dat hij de muur moet kunnen bereiken en onderhouden dan mag je daar dus NIET bouwen.

Een erfdienstbaarheid kan een gemeente niets mee, dat is civielrechtelijk, niet bestuursrechtelijk.
Hier zul je echt de buurman zelf op moeten aanspreken. Ik hoop voor je dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, want dit gaat voor 1 van jullie 2 niet leuk worden.
@HerrPino Laat het stukje van de erfdienstbaarheid eens zien en wanneer is dit opgesteld?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Je schrijft het op alsof je even boodschappen ging doen en er toen opeens gebouwd was.lijkt me wel een langer proces geweest dan dat, is er helemaal geen overleg geweest? Heb je zelf nooit geïnformeerd naar de plannen?

Als je zwart op wit hebt dat dit niet de bedoeling is dan gewoon overleggen met je buren, bouwkundig laten keuren en eventuele risico’s adresseren en laten vastleggen dat die ontstaan zijn na de verbouwing.

En wat wil je van de buren? Dat ze de bouw weer slopen? Wil je financiële vergoeding? Wat is het doel als je er een punt van maakt?

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:05
Heb je al iets van een update?

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-02 13:10
SirLenncelot schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:26:
Je schrijft het op alsof je even boodschappen ging doen en er toen opeens gebouwd was.lijkt me wel een langer proces geweest dan dat, is er helemaal geen overleg geweest? Heb je zelf nooit geïnformeerd naar de plannen?
Soms kan het inderdaad zo zijn. Dan beginnen ze en dan vraag je eens uit interesse. Dan krijg je een vaag antwoord "Ja we maken een afdakje" en doen ze als of ze uit de buurt van je muur blijven. En soms lijkt het er op dat ze wachten dat je een dagje weg bent. En dan Tada. Zo is het bij ons wel gebeurd.

Dit soort types mogen van mij gewoon langzaam weg kwijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-1jUYlmprDyMcEiU4z2cX3kj5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dxbGQK4VPpsMbN8L9gFrZXM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1h5KC-csWffxRhr-3yhZgkue5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbmNJ2FhgWRR8PdwJVrhyp5m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Skywalker27 op 13-01-2026 09:39 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 10:57
Is het netjes dat ze aan de muur gekomen zijn. Nee.
Ik zelf zou even overlegd hebben.
Maar het ligt er ook aan staat de muur half op hun en half op jouw terein dan heb je beide rechten en plichten. Staat deze geheel op jouw terrein dan is het wat anders. Dus graag meer info over het hoe en wat en plaatjes verduidelijken vaak meer.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• targaryanwolf
  • Laatst online: 11:15
(jarig!)
Heb je schade?

Zie het probleem niet zo, mijn buurman heeft ook tot op de erfgrens een muur gemetseld vervolgens ligt project aanbouw van de buurman al sinds 2022 stil, a.s. vrijdag krijg ik een overkapping die voor zijn muur komt te staan. Dit heb ik 4 weken geleden aan hem medegedeeld, indien hij nou nog wou voegen/ de muur afmaken hij maar rap moest zijn. Sindsdien niet meer gezien en gehoord. Daarnaast staat die muur nu uit de regen en wind dus wat heeft die muur nog te lijden?

Voor de rest is verdient het geen schoonheidsprijs dat ze in de muur van TS hebben lopen hakken zonder overleg.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

@lordgandalf, @targaryanwolf Snappen jullie het begrip erfdienstbaarheid?
Als die er echt is en @HerrPino houdt voet bij stuk, dan kan het gewoon betekenen dat de buurman alles mag afbreken.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:25
Zoals @jack zomer aangeeft niet blijven analyseren en afwachten maar meteen met de gemeente schakelen nu er nog geen volledige aanbouw is. Zij hebben de juridische mogelijkheid om een bouwstop op te leggen en daarmee te handhaven. De bouwstop moet je zien als een 'pauze' waarin bekeken wordt of alles volgens de regels gebeurd. Het kan dus worden opgeheven maar ook weer doorgezet worden aan de hand van het onderzoek.

• targaryanwolf
(jarig!)
servies schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:09:
Als die er echt is en @HerrPino houdt voet bij stuk, dan kan het gewoon betekenen dat de buurman alles mag afbreken.
Dan is het toch simpel op te lossen? Lijkt me niet dat hier lang over gediscussieerd hoeft te worden, het zal de relatie met de buren echter niet ten goede komen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
ik denk dat de relatie al weg is door de acties van de buren...

• twain4me
  • Laatst online: 11:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
servies schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:18:
[...]

Als er een erfdienstbaarheid op zit dat hij de muur moet kunnen bereiken en onderhouden dan mag je daar dus NIET bouwen.

[...]

Een erfdienstbaarheid kan een gemeente niets mee, dat is civielrechtelijk, niet bestuursrechtelijk.
Hier zul je echt de buurman zelf op moeten aanspreken. Ik hoop voor je dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, want dit gaat voor 1 van jullie 2 niet leuk worden.
@HerrPino Laat het stukje van de erfdienstbaarheid eens zien en wanneer is dit opgesteld?
Een erfdienstbaarheid is niet genoeg het moet een erfdienstbaarheid zijn waarin exact staat beschreven dat je er niet mag bouwen en die zijn extreem zeldzaam omdat het zeker bij een blinde muur nogal belastend is. En hoewel het idd kan en ik idd iets tekort door de bocht was, denk ik eigenlijk niet dat het zo is. en zolang de inhoud van de erfdienstbaarheid niet gedeeld wordt blijft het gissen. doorgaans staat er toegang verlenen voor onderhoud maar dat is niet het zelfde als vrij laten van bouwwerken.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 13-01-2026 11:01 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:49

m-vw

Dus?

Even een domme vraag mbt de erfdienstbaarheid.
Hoe weet de TS wat er bij zijn buren in het contract staat?

• servies

servies

Veni Vidi Servici

m-vw schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:14:
Even een domme vraag mbt de erfdienstbaarheid.
Hoe weet de TS wat er bij zijn buren in het contract staat?
Omdat het in zijn eigen koopakte staat.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:00:
[...]

en zolang de inhoud van de erfdienstbaarheid niet gedeeld wordt blijft het gissen. doorgaans staat er toegang verlenen voor onderhoud maar dat is niet het zelfde als vrij laten van bouwwerken.
+1 er zal meer in die erfdienstbaarheid staan inderdaad want het bereikbaar zijn voor onderhoud stat gewoon als "ladderrecht" in het BW.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 13-01-2026 11:30 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• servies

servies

Veni Vidi Servici

twain4me schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Een erfdienstbaarheid is niet genoeg het moet een erfdienstbaarheid zijn waarin exact staat beschreven dat je er niet mag bouwen en die zijn extreem zeldzaam omdat het zeker bij een blinde muur nogal belastend is. En hoewel het idd kan en ik idd iets tekort door de bocht was, denk ik eigenlijk niet dat het zo is. en zolang de inhoud van de erfdienstbaarheid niet gedeeld wordt blijft het gissen. doorgaans staat er toegang verlenen voor onderhoud maar dat is niet het zelfde als vrij laten van bouwwerken.
Als er in zijn koopakte staat dat hij onderhoud moet kunnen plegen aan zijn buitenmuur en dat deze gewoon bereikbaar moet zijn dan komt het er keihard op neer dat je er niet tegenaan mag bouwen. Daarom vroeg ik ook om de exacte tekst zoals deze in zijn koopakte staat.
En inderdaad, dit kan de sfeer in de buurt behoorlijk verzieken...

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:49

m-vw

Dus?

servies schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Omdat het in zijn eigen koopakte staat.
Maar hoe zeker ben je dan dat het ook in de overeenkomst van de buurman staat.
Ik begrijp heel goed dat dit normaal notarieel geregeld is, maar je weet maar nooit.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

m-vw schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Maar hoe zeker ben je dan dat het ook in de overeenkomst van de buurman staat.
Ik begrijp heel goed dat dit normaal notarieel geregeld is, maar je weet maar nooit.
In jouw koopakte staan de erfdienstbaarheden waar jij dienend in bent en waar jij het gebruik van hebt. Deze mogen NOOIT weggehaald worden zonder de aanpassing ook aan de andere kant door te voeren. De tekst zal ook letterlijk hetzelfde zijn in opeenvolgende koopaktes. Zo kun je heel oud Nederlands tegenkomen in je nieuwe koopakte...
Alleen bij een nieuwe erfdienstbaarheid (vanaf ergens in de jaren 90) moet dit om de zoveel jaar opnieuw worden bevestigd anders komt deze te vervallen.
Ook wanneer de 2 stukken grond in dezelfde handen komen kan (let op: kan) de erfdienstbaarheid komen te vervallen.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-02 19:42
En daar zijn we weer....

Je kan natuurlijk een kopje koffie gaan drinken maar de rechtgeaarde tweaker wil er meteen met gestrekt been in. Ik hoop niet dat ik ooit zo'n buurman krijg.

• lordgandalf
servies schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:09:
Dat klopt maar ik heb tot op heden nog nergens gelezen op wie zijn grond de muur nu staat. Is dit OP`s grond of de buren hun grond of gedeeltelijk OP en de buren de grond. Dat maakt een hoop uit namelijk. Is het op zijn grond duidelijk dan word het afbreken is het de buren de grond dan is het pecht hebben. Is het beide de grond dan moet er gepraat worden.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Mathijs Kok schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:18:
[...]

En daar zijn we weer....

Je kan natuurlijk een kopje koffie gaan drinken maar de rechtgeaarde tweaker wil er meteen met gestrekt been in. Ik hoop niet dat ik ooit zo'n buurman krijg.
Ik hoop ook dat ik nooit zo'n buurman als TS krijg. Die gewoon aan je eigendommen zit, zonder eerst een bakje koffie aan te bieden..

De brutalen hebben de halve wereld en het is makkelijker om achteraf vergiffenis te vragen dan vooraf toestemming.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:31
HerrPino schreef op zondag 11 januari 2026 @ 05:15:
Onze buren hebben net zonder overleg stenen uit onze muur gehaald om een H-balk te plaatsen (er zijn wel weer stenen in teruggeplaatst). Vervolgens is mijn buitenmuur volledig onbereikbaar gemaakt, terwijl er een erfdienstbaarheid op rust en er in het koopcontract duidelijk staat dat er niets aan de muur verankerd mag worden.
Inspectie en onderhoud zijn nu onmogelijk gemaakt doordat ze er een muur tegenaan hebben gezet. Ook is een stuk van mijn gevel door hun nieuwe buitenmuur niet meer bereikbaar. Verder is het dak een soort van provisorisch aangesloten door dakleer tegen mijn buitenmuur te bevestigen. Tot nu toe lijkt uit alles dat dit niet zomaar mag. Zeker niet zonder overleg en schriftelijke toestemming. Als ze overleg hadden gepleegd hadden we bij de notaris misschien zelfs wel de buitenmuur mandelig kunnen maken, deze verwijderen en alles netjes kunnen aansluiten alsof het onderdeel was van het oorspronkelijke project. Los van of het technisch goed is, is er ook een verzekeringstechnisch aspect. Wie is verantwoordelijk voor schade en hoe is dit geregeld als de woningen verkocht worden?

Iemand hier ervaring mee?
Als je hier net zo traag reageert als je actie onderneemt richting je buren, dan weet ik wel hoe dit afloopt.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 19:17
targaryanwolf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:02:

Voor de rest is verdient het geen schoonheidsprijs dat ze in de muur van TS hebben lopen hakken zonder overleg.
geen schoonheidsprijs?

ik heb hier geen woorden voor......

• servies

servies

Veni Vidi Servici

lordgandalf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Dat klopt maar ik heb tot op heden nog nergens gelezen op wie zijn grond de muur nu staat. Is dit OP`s grond of de buren hun grond of gedeeltelijk OP en de buren de grond. Dat maakt een hoop uit namelijk. Is het op zijn grond duidelijk dan word het afbreken is het de buren de grond dan is het pecht hebben. Is het beide de grond dan moet er gepraat worden.
Dat inderdaad ook nog een (flink) aandachtspunt... Naast de exacte tekst van de erfdienstbaarheid.

• targaryanwolf
(jarig!)
akatar schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:21:
[...]

geen schoonheidsprijs?

ik heb hier geen woorden voor......
Wou het mild verwoorden, is natuurlijk not done.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
targaryanwolf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Wou het mild verwoorden, is natuurlijk not done.
Tsjah, beetje lastig zonder de situatie te kennen. Bij nieuwbouw is het gebruikelijk dat in het koopcontract staat dat als je een uitbouw hebt, je buren binnen X jaar die muur mogen gebruiken. Natuurlijk is overleg wel even netjes, maar juridisch is er geen probleem.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-02 19:17
Het lijkt me nergens gebruikelijk dat je buurman zomaar bakstenen uit je muur kan breken/slopen?
Bij de meeste mensen eindigt zo'n figuur met een baksteen in zijn nek, minstens met een aangifte van vernieling.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:17
eLScha schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Tsjah, beetje lastig zonder de situatie te kennen. Bij nieuwbouw is het gebruikelijk dat in het koopcontract staat dat als je een uitbouw hebt, je buren binnen X jaar die muur mogen gebruiken. Natuurlijk is overleg wel even netjes, maar juridisch is er geen probleem.
Juist dit. De binnenmuren van mijn buren hun uitbouw staan op hun grond, de buitenmuur staat op mijn grond.

Als ik ook een uitbouw ga nemen, kan ik de gemeenschappelijke heipalen gebruiken en de buitenmuur afbreken, zodat ik een nette doorlopende binnen muur heb. Mijn uitbouw zal verbonden zijn met hun uitbouw, net zoals mijn huis verbonden is met het huis van mijn buren.

Natuurlijk zal ik dit wel van te voren met de buren bespreken, maar deze rechten heb ik gewoon. Ik heb hun toestemming niet specifiek nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfie op 13-01-2026 15:05 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:17
akatar schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:58:
Het lijkt me nergens gebruikelijk dat je buurman zomaar bakstenen uit je muur kan breken/slopen?
Bij de meeste mensen eindigt zo'n figuur met een baksteen in zijn nek, minstens met een aangifte van vernieling.
Hangt van veel meer af, of dit vernieling is. Zoals ik ook hierboven post.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:37

watercoolertje

Untertitel

akatar schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:58:
Hangt toch echt van de situatie af, bij ons stond de buitenmuur van de buren op onze grond, dat ligt al heel anders dan wanneer het volledig op zijn eigen grond staat.

Er staat nu een binnenmuur op die plek want wij hebben sinds dit jaar dus ook een uitbouw. En ja wel overlegt, maar meer om te informeren dan voor toestemming ;)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-02 20:46
Ik lees, ga een kopje koffie drinken.

Aanname hier.

Feit dat de buurman zonder enig overleg is begonnen aan werkzaamheden, geeft bij mij al aan dat de relatie tussenbeide op zijn best is :"Goedemorgen zeggen als ze elkaar zien in de ochtend".

Ik ben geen vrienden met onze buren en groet ze alleen. Verder wil ik niks met ze te maken hebben en dat is gelukkig wederzijds :) MAAR als er werkzaamheden zijn bij ons of bij hun, dan melden we dat van te voren. Zonnepanelen of in huis boren oid. Kleine moeite.

Maar als wij dit niveau conatct al hebben, vraag ik me af watvoor contact de TS heeft met zijn buurman.

Wil nie tzegge ndat ik het niet eens ben, met wat hierbvoe ngezegd wordt. Klop aan en praatje maken.

Stenen uit muurtje halen, wat niet van jou is, zonder overleg....zucht wat een fijne buurmanO_o

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:42
lordgandalf schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Dat maakt in principe niet veel uit voor deze kwestie, aangenomen dat de buitenmuur waar TS over praat bij de hoofdbebouwing hoort. Door horizontale natrekking is deze muur dan volledig eigendom, waar het niet uitmaakt op welk erf deze staat.

Hiervan aangenomen dat de muur volledig eigendom is van TS, is het niet toegestaan dat de buurman deze muur als draagmuur gaat gebruiken zonder nadrukkelijke toestemming. Toestemming zou betekenen dat deze muur mandelig gaat worden, waarvoor minimaal een vergoeding bijhoort. Ik zou de buurman vriendelijk verzoeken dit ongedaan te maken, of anders een civiel rechtelijke proceduren opstarten (schrijft makkelijker dan het is :p) Over de erfdienstbaarheden kan ik niks zeggen zonder de tekst te lezen.

Vorig jaar probeerde mijn buurman hetzelfde te flikken bij mijn uitbouw, dit tegengehouden met het bovenstaande.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:02
Normaal is er in dit geval ook sprake van gemeenmaking van de muur en zullen de buren toch een overnameprijs moeten betalen?

Anderzijds zou ik toch ook wel even de ingenieursstudie opvragen waarmee ze beslist hebben om die H balk in de TS zijn muur te steken en wat er nog mee gedaan moest worden.
Want afhankelijk van de structuur van de muur (zeker bij snelbouw) zal er toch eerst een betonnen slof met wapening gestoken moeten worden om de drukkrachten te verdelen.

Ook ik snap dus wel niet waarom ze die H balk ook in de TS zijn muur hebben gestoken - als ze zelf een muur optrekken had dat normaal voldoende moeten zijn zou ik zo denken.
Want nu krijg je ineens wel heel veel risico op contact geluid enzo.

• Jan-man
  • Laatst online: 10:45
Alles hangt er vanaf of de muur volledig op eigen grond staat of half om half. Staat de muur volledig op eigen grond dan heb je een puntje. Staat hij dat niet dan mogen ze jouw muur gebruiken als zijnde buitenmuur, en daar is niks geks aan want zo zijn 90% van de uitbouwen gedaan.

En als het wel volledig op jouw grond staat dan nog zou ik persoonlijk het gewoon zo hebben. Dan is het ook veel beter waterdicht te krijgen en ziet het er veel netter eruit.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan-man op 13-01-2026 18:25 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jan-man schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:24:
Alles hangt er vanaf of de muur volledig op eigen grond staat of half om half. Staat de muur volledig op eigen grond dan heb je een puntje. Staat hij dat niet dan mogen ze jouw muur gebruiken als zijnde buitenmuur, en daar is niks geks aan want zo zijn 90% van de uitbouwen gedaan.
Dat laatste is dus niet zo tenzij het is afgesproken.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:49

-tom-562

Oliesjeik

snip: reageer constructief of reageer niet

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 13-01-2026 21:15 ]

Vaak bu'j te bang!

• Jan-man
Wolly schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Dat laatste is dus niet zo tenzij het is afgesproken.
Als dat niet is afgesproken heb je het gewoon over landje pik ;).

• Wolly
  • Niet online
Jan-man schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:23:
[...]

Als dat niet is afgesproken heb je het gewoon over landje pik ;).
Ik begrijp je niet. De muur is van de eigenaar van het gebouw, je mag niet zomaar een muur die iemand anders in eigendom heeft gebruiken.

• Jan-man
Wolly schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:26:
[...]

Ik begrijp je niet. De muur is van de eigenaar van het gebouw, je mag niet zomaar een muur die iemand anders in eigendom heeft gebruiken.
Als de muur half is gebouwd op jouw grond is dat nooit zonder overleg gegaan, anders is het landjepik wat het nodige gezeik oplevert. Je kan namelijk niet zomaar zeggen ik ga uitbouwen dus mijn buiten muur komt op jouw grond.

Daarnaast ik heb nog nooit iemand een muur van een uitbouw zien bouwen op de buren zijn grond. Zonder toestemming dat je die zelf ook mag gebruiken als muur bij eigen uitbouw. Tegenwoordig staat dat ook standaart zo in de akte bij nieuwbouw als 1 iemand ervoor kiest niet uit te bouwen.

• Wolly
  • Niet online
Jan-man schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:34:
[...]

Als de muur half is gebouwd op jouw grond is dat nooit zonder overleg gegaan, anders is het landjepik wat het nodige gezeik oplevert. Je kan namelijk niet zomaar zeggen ik ga uitbouwen dus mijn buiten muur komt op jouw grond.

Daarnaast ik heb nog nooit iemand een muur van een uitbouw zien bouwen op de buren zijn grond. Zonder toestemming dat je die zelf ook mag gebruiken als muur bij eigen uitbouw. Tegenwoordig staat dat ook standaart zo in de akte bij nieuwbouw als 1 iemand ervoor kiest niet uit te bouwen.
Het was vaak zo dat het bij nieuwbouw werd gelimiteerd tot een bepaald aantal jaar dat de buurman er nog gebruik van mocht maken. Ik weet niet wat de huidige praktijk is.

Zelf heb ik een uitbouw vanaf de bouw en de buurman mag daar niets mee, staat ook precies in de akte dat hij akkoord gaat met mijn muur op zijn stukje grond. Dat is geen landjepk en niet 'zomaar zeggen ik ga uitbouwen op jouw grond' maar gewoon zo door de projectontwikkelaar geregeld.

• lordgandalf
Kelvern schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Dat maakt in principe niet veel uit voor deze kwestie, aangenomen dat de buitenmuur waar TS over praat bij de hoofdbebouwing hoort. Door horizontale natrekking is deze muur dan volledig eigendom, waar het niet uitmaakt op welk erf deze staat.

Hiervan aangenomen dat de muur volledig eigendom is van TS, is het niet toegestaan dat de buurman deze muur als draagmuur gaat gebruiken zonder nadrukkelijke toestemming. Toestemming zou betekenen dat deze muur mandelig gaat worden, waarvoor minimaal een vergoeding bijhoort. Ik zou de buurman vriendelijk verzoeken dit ongedaan te maken, of anders een civiel rechtelijke proceduren opstarten (schrijft makkelijker dan het is :p) Over de erfdienstbaarheden kan ik niks zeggen zonder de tekst te lezen.

Vorig jaar probeerde mijn buurman hetzelfde te flikken bij mijn uitbouw, dit tegengehouden met het bovenstaande.
Ik lees in een muur zijn gaten gemaakt om hun uibouw aan te bevestigen. Dat dat gebeurd is niet netjes maar dan nog maakt het een hoop uit of het hun muur is of die van OP. Is die van OP dan is er een hoop mis is hij van de buren dan kunnen ze doen wat ze willen. Staat hij op de erfgrens dan is het van beide en moet er alsnog goed overleg worden gedaan voordat je iets doet. Mijn ouders hebben hun muur op de erfgrens gebouwd en als hun ook maar iets willen aanpassen word dat overlegt met de buren ten eerste zodat hun er vanaf weten en ook voor de net. Maar goed daar voor maakt het uit wie de eigenaar is.

• Wolly
  • Niet online
lordgandalf schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Ik lees in een muur zijn gaten gemaakt om hun uibouw aan te bevestigen. Dat dat gebeurd is niet netjes maar dan nog maakt het een hoop uit of het hun muur is of die van OP. Is die van OP dan is er een hoop mis is hij van de buren dan kunnen ze doen wat ze willen. Staat hij op de erfgrens dan is het van beide en moet er alsnog goed overleg worden gedaan voordat je iets doet. Mijn ouders hebben hun muur op de erfgrens gebouwd en als hun ook maar iets willen aanpassen word dat overlegt met de buren ten eerste zodat hun er vanaf weten en ook voor de net. Maar goed daar voor maakt het uit wie de eigenaar is.
Nee, een muur op de erfgrens is niet automatisch van beide. Zoals @Kelvern terecht aangeeft is de muur door natrekking volledig eigendom omdat deze deel uitmaakt van het gebouw.

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:42
Wolly schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Nee, een muur op de erfgrens is niet automatisch van beide. Zoals @Kelvern terecht aangeeft is de muur door natrekking volledig eigendom omdat deze deel uitmaakt van het gebouw.
Komt er inderdaad om neer dat kadastrale eigendom ≠ juridisch eigendom. Bij het bepalen van wie de muur eigendom is komen dus meerdere aspecten kijken (e.g. horizontale/verticale natrekking, erfgrens, verjaring, toestemming). Voor deze kwestie niet relevant aangenomen dat de muur volledig eigendom is van TS. Als de buurman dit betwist, mag hij dat maar gaan bewijzen. Dus TS mag hierin handhavend optreden om zijn eigendom te beschermen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:18
Niet dat ik mijzelf wil bemoeien met de discussie en het is wellicht ook minder constructief, echter heeft de TS een half verhaal hier afgelopen zondag neergegooid en heeft sindsdien geen tijd meer gehad om te reageren.

Dus voordat het ontspoort is het niet wijs de aanvullende info af te wachten van @HerrPino?

• Vliegvlug
  • Laatst online: 11:12

Vliegvlug

Flight Simple

^ dit dus.
Wilde dat net ook gaan typen en vermoed dat we TS hier niet meer gaan terugzien…

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:13

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dit topic gaat niet meer ontopic, ook omdat de TS @HerrPino niet meer reageert. @HerrPino als je door wilt met dit topic, stuur mij dan even een bericht. Maar deze gaat niet op slot voor het verder offtopic gaat
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.