Welk systeem voor noodsituaties ouderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-01 16:53
Beste mede tweakers,

Mijn grootmoeder is ten val gekomen, en heeft zich zelf naar de telefoon gesleept.
Jullie snappen dat dit voor een mens alleen een traumatische ervaring is.
Vallen en dan hulpeloos zijn.

Nu zou ik graag een systeem 0p zetten voor haar dat ze met alleen haar stem 112 of ons kan bellen.
Ik loop dan eigenlijk op Alexa of google home aan.

Welk systeem is het makkelijkste te integreren door haar huis dat ze van uit elke hoek middels spraak een telefoon gesprek kan aansturen.

Al vast bedankt voor jullie feedback

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Beste antwoord (via BakkerBolletje op 12-01-2026 12:39)

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
We hebben hier gekozen voor een Apple Watch met eSIM. Waarom?
Alles in 1:
- GPS Tracker
- Valdetectie met doormelding naar 112 en ons als SOS-contactpersonen
- Telefoon in/uitgaand
- Ziet er nog een beetje normaal uit, e.g. spreekt niet gelijk 'zorg' uit wat belangrijk was voor grootouders :)

Alle reacties

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Daar bestaan speciale alarmknoppen (al dan niet met valdetectie) voor.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:01

Ersus

Zuid-Limburg

S_Chief schreef op zondag 11 januari 2026 @ 03:05:
En die krijg je in de vorm van horloge maar ook als ketting.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:22
Kies een standaardoplossing, niet zelf gaan knutselen. 112 bellen of familie bellen is niet handig. De standaardoplossing belt een meldcentrale in de zorg met 1 druk op de knop die je altijd bij je hebt (halsketting of horloge), dat is veel beter dan spraakcommandos. Als er iets gebeurd moet het simpel en betrouwbaar zijn.

Personenalarmering is wat je zoekt, bijvoorbeeld https://www.focuscura.com...calarm-personenalarmering

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:41
Hierbij een waarschuwing noodknop met app voor een smartphone,
Na een tijdje gaat zonder dat je het in de gaten hebt de app in slaapstand.
Let daar op.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:13
S_Chief schreef op zondag 11 januari 2026 @ 03:05:
Eens met deze optie. Dat is een al jaren bewezen techniek.

Daarnaast zijn bejaarde mensen vaak technisch niet of nauwelijks onderlegd waardoor ze zelf het geknutselde systeem niet kunnen onderhouden.
Ik zou me op afstand niet gerust voelen als ik niet weet of het systeem wel operationeel is. Ze zal maar een schoonmaker hebben die 'het kastje' even verplaatst en je noodsysteem daarmee onbedoeld uit zet. Of je grootmoeder zelf.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Neem contact op met de thuiszorg of de gemeente en vraag naar wat zei hiervoor kunnen leveren.
Je bent echt niet de enige die tegen dit soort problemen aanloopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:29
Er bestaan telefoons, ook gsm's met losse knoppen aan een horlogeband of aan een halskoord. Sommige met 2-weg spraak in de knop - accu verbruik, opladen, dus soms niet om je nek -, maar ook waarbij de telefoon op handsfree gaat. Die systemen lopen een serie telefoonnummers van familie af. 112 us geen goed idee, informeer bij de zorgverzekeraar of bij het wmo loket naar hun oplossingen. Anders gewoon zelf een abbo nemen met alarmering naar een professionele partij.

Het beste is een systeem waarbij je oma zich ook (!!) 1x per dag oid present moet melden.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:08
upje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 06:27:
Kies een standaardoplossing, niet zelf gaan knutselen. 112 bellen of familie bellen is niet handig. De standaardoplossing belt een meldcentrale in de zorg met 1 druk op de knop die je altijd bij je hebt (halsketting of horloge), dat is veel beter dan spraakcommandos. Als er iets gebeurd moet het simpel en betrouwbaar zijn.

Personenalarmering is wat je zoekt, bijvoorbeeld https://www.focuscura.com...calarm-personenalarmering
Exact dit, er zijn legio aan apparaten welke hierin voorzien.
Aantal andere voorbeelden zijn bv. Kompy van safetytracer, lifewatcher etc. Die kunnen met een druk op de knop alarm maken, spreek-/luister opzetten en bieden ook gps buitenshuis.

Denk ook aan schakelen met je thuiszorg organisatie, vaak hebben zij samenwerkingen met een specifiek product en kan je hier iets mee.

3960wp SE | Model Y RWD

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25
upje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 06:27:

Dit!

Mijn grootmoeder heeft ook een dergelijk alarm en heeft haar al meermalen succesvol geholpen bij een val.

Vereiste is dan wel dat er een elektronisch slot op de deur zit zodat hulpverleners naar binnen kunnen.

Spel en typfouten voorbehouden

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:29
FredvZ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Dit!

Mijn grootmoeder heeft ook een dergelijk alarm en heeft haar al meermalen succesvol geholpen bij een val.

Vereiste is dan wel dat er een elektronisch slot op de deur zit zodat hulpverleners naar binnen kunnen.
Een sleutelkluisje met code kan ook prima dienst doen.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56

backupdevice

No Risk , Full Push

Je zou naar presafe kunnen kijken. Dit is incl locatie etc .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • Beste antwoord

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Alles in 1:
- GPS Tracker
- Telefoon in/uitgaand
- Ziet er nog een beetje normaal uit, e.g. spreekt niet gelijk 'zorg' uit wat belangrijk was voor grootouders :)

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:50

JaQ

Yeebo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:10:
Alles in 1:
- GPS Tracker
- Telefoon in/uitgaand
Ik heb net voor mijn moeder exact hetzelfde geregeld. Ze wilde pertinent niet met "zo'n oude-mensen ding" om haar nek gezien worden. Ze is immers nog maar 88 8)7

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-01 16:53
Beste mede tweakers.

Bedankt voor het mee denken.
Zoon persoonlijke alarmsysteem met een apple watch gaat het worden.

[ Voor 11% gewijzigd door BakkerBolletje op 12-01-2026 12:39 ]

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Pagina: 1