Relatief hoog gasverbruik in leegstaande woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hozef
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:19
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen over mijn gasverbruik, want dit lijkt mij relatief hoog gezien de situatie.

Sinds 17 december 2025 ben ik eigenaar van mijn eerste woning. De woning staat sindsdien leeg; ik woon er nog niet. Ik ga alleen af en toe langs om te klussen. De thermostaat staat continu op 15°C, ook wanneer ik er aan het werk ben. Er wordt vrijwel geen warm water gebruikt.

Woninggegevens
  • Type woning: tussenwoning
  • Bouwjaar: 1982
  • Energielabel: B
  • Ramen/kozijnen: kunststof met HR++
  • CV-ketel: Nefit Trendline II CW4 HC25
  • Bouwjaar ketel: 2017
Verwarming
  • Totaal aantal radiatoren: 10
  • 2 radiatoren in de woonkamer: geen thermostaatknop, staan volledig open
  • Badkamer radiator: stand 3
  • Overige radiatoren: kwartslag open of stand 2
Gasverbruik
  • Per dag: ± 2,9 tot 3,5 m³ gas
  • Periode 18 december t/m 31 december 2025: 46 m³ gas
  • Comfortstand voor warm water staat uit
Vergelijking
Wat mij verbaast is dat dit verbruik relatief hoog lijkt:
Vriend met een slechter geïsoleerde 2-onder-1-kap, waar wél gewoond wordt en warm water wordt gebruikt, zit rond 5–6 m³ per dag
Andere vriend met een tussenwoning gebruikt maximaal 1,2 m³ per dag

Mijn vragen
  • Is dit gasverbruik normaal voor mijn situatie (lege woning, 15°C constant)?
  • Kan er sprake zijn van een instelling, afstelling of technisch probleem?
  • Zijn er tips of aandachtspunten waar ik naar moet kijken (cv-instellingen, radiatoren, nachtverlaging, etc.)?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:50
Korte periode van het jaar plus als je er niet woont (en dus ook met eigen aanwezigheid niet opwarmt), trekt de kou echt in het huis en zal de ketel vaak aanslaan momenteel om het op 15 graden te houden schat ik in.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58

Felyrion

goodgoan!

Ik heb een matig geïsoleerde tussenwoning (wordt aan gewerkt) en ik stook op dit moment tot 22 graden (ja, koukleum). Daarbij zit ik ruim op 7m3 gas per dag voor December. Volgens de vergelijkers zit ik daarmee iets boven het gemiddelde en richting een hoekwoning, maar niet extreem (volgens deze vergelijker zou ik als tussenwoning voor de maand op 211 moeten komen, dat is zo'n 6,5 per dag).

Dat is dan wel inclusief douchen, maar zonder koken/warm water.

Dus heel eerlijk, die vriend met 1,2m3 lijkt me wel heel zuinig. Zal wel een moderne(re) woning zijn.

Dit is wat Eneco aangeeft voor December als gemiddeldes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db_HsJ3FyplfZxnS3JGrOjRr12M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AvmM6mHgzJyRXVkPmb8afmWJ.png?f=user_large

Ik heb geen verder vergelijkingsmateriaal, maar ik denk niet dat ik er heel erg van zou schrikken.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

1,2 kuub per dag is alleen te doen als je helemaal niet stookt, dat is een hele korte of hele koude douche en een keertje koken..

Wij zitten in deze tijd van het jaar op 15-20 kuub per dag, met spouwmuurisolatie, kunstof kozijnen met HR++ glas en de kruipruimte geïsoleerd, maar wel een vrij lek huis.

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:37
Het is wel echt koud buiten he. Weet niet waar in het land je zit maar zelfs aan de kust slaat de ketel vermoedelijk vaker en langer aan. Ter vergelijking: 90m2 label C, gasverbruik 4,3m3 gemiddeld per dag voor heel december, maar voor specifiek die laatste week (periode die jij noemt) eerder 6m2 en voor januari nu 6,6m3 gemiddeld. In november was het 3,3m3, dus de buitentemperatuur (en bij ons de wind) maakt echt uit.

Ik vind jouw verbruik dus niet schokkend hoog, maar je geeft niet aan hoe groot je huis is. Je hebt tussenwoningen van 70m2 en van een veelvoud ervan. Dat zal uitmaken voor het verbruik. Is het een recent B label of een oudere? Hoe is de luchtvochtigheid en (hoe) wordt er geventileerd?

Warm water en koken, wat nu dus amper van toepassing is, is meestal een relatief beperkt deel van je verbruik, zeg 25%. Tenzij je hele gezin uitgebreid in bad gaat elke dag.

Nachtverlaging: alleen relevant als je het er warmer wil hebben terwijl je er overdag bent. Ik zou zorgen dat het binnen altijd minimaal 15C is ivm schimmels.

Wat kun je doen? Je kunt kijken of de aanvoertemp van je cv lager kan (bv 50c ipv 60c). Je kunt kijken of er ruimtes zijn die merkbaar sneller afkoelen/ tochten of met een warmtebeeldcamera kijken of je ergens veel warmte verliest maar ik zou het zelf even aankijken gewoon. Nu is het te vroeg om te weten wat normaal is.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:57

Ersus

Zuid-Limburg

De ligging vwb zon instraling moet je niet vergeten mee te nemen. Maar verder denk ik niet dat het een heel hoog verbruik is. Huis is leeg, dus meer volume en minder massa dat warmte vasthoudt.

Ik denk dat vergelijken met een bewoond huis niet heel erg realistisch is, misschien stoken de buren anders en dan lekt er ook daarheen warmte weg.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb vandaag tot 0800 al 3,6 kuub verbruikt, en dat terwijl de airco ook op een zachte stand staat te pruttelen. Die heeft ook al 7kWh verbruikt. En dan staat de cv op 19 graden.
Maar het is best koud buiten, als het niet zo koud was red de airco het wel zonder extra te stoken met cv

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:58
Nee dat is niet hoog.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Niks geks aan, als je gaat isoleren wordt het vanzelf minder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:22
Wat is de daadwerkelijke tempratuur in huis ? Is die ook 15 graden ? Of is die hoger ?. Als die 15 graden is heb je gewoon een warmte lek en staat je cv gewoon vaker te 'stoken'. En das niet vreemd voor een huis uit 82 zeker met dit koude weer. Zeker zolders zijn daarvan slecht geïsoleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 11-01-2026 08:40 ]

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:37
Ter vergelijking hier ook een tussenwoning uit 1982. Energielabel C (2016), 109 m2. Ouderwets dubbelglas nog, geen extra na-isolatie in spouw/dak/vloer. In de randstad, richting (maar niet aan) de kust. We zijn wisselend thuis (onregelmatig werk) maar als we thuis zijn, stoken we tot 18.5 graden. Zijn we niet thuis of 's nachts, dan staat ie op 16.5 graden. 2 personen.
Ik heb in januari nu gemiddeld 4.5 m3 per dag verbruikt. In de periode 18/12 - 31/12 heb ik 65 m3 verbruikt.
Het is gewoon behoorlijk koud buiten, zeker als er ook nog een flinke wind op staat.

Kijk of je als je niet thuis bent, een deel van de ventilatieroosters wat dichter kunt zetten? Niet alles, dan wordt het muf, maar je hoeft waarschijnlijk niet alles open te laten staan.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dat is niks, hij verwarmd continu naar 15 graden hè. Zet hem maar eens helemaal uit, moet je eens zien hoe het afkoelt.

Tijdens de gascrisis was het zonder te stoken bij een maat van mij 6 (!) graden in huis, bij mij gelukkig niet lager dan 12 graden.
Nu altijd tussen de 19 - 25 graden, houtkachel❤️

Met alleen douchen ben je zo al 2 kuub kwijt, verwarmen was altijd 10 - 15 kuub, per dag.

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:05
Wat voor ventilatiesysteem zit er in?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:41
Denk je dat er voor verwarming minder wordt verbruikt als je er niet woont?
Niets aan de hand. October t/m maart is gewoon het stookseizoen.

[ Voor 26% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2026 10:49 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:23
5 minuten douchen kost 0,25 kuub. Verder verstoken wij in ons jaren 70 huis, vrijstaand, met isolatie waar we maar konden, 14 kuub per dag (afgelopen paar dagen). Thermostaat staat op 21. Jouw verbruik is echt niet vreemd.

[ Voor 6% gewijzigd door Meester_J op 11-01-2026 11:28 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
in een praktisch lege woning zit ook weinig materiaal om de warmte in vast te houden...

404 Signature not found

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:12
Reken het om naar genormaliseerd verbruik: m3 per graaddag.

Dat doe je het makkelijkst met een tool zoals mindergas.nl .

Dan krijg je een goede prognose voor je jaarverbruik. Deze ene koude maand geeft al een redelijk inzicht in wat je gaat verbruiken. Tenminste als je wel even de instellingen van mindergas aanpast naar de juiste instelling, omdat je maar op 15C stookt.

Nvm, ik vul het wel even voor je in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYT_8akRMBJtvpxs8Nscsrd41qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4kownlGfJc0IilSE8hAoKH8.png?f=fotoalbum_large

46m3 / 185 graaddagen = 248 liter per graaddag.

Heel 2025 was 3155 graaddagen bij 20C binnentemperatuur. Dus dan zou je op ongeveer 784m3 voor een heel jaar op 20C uitkomen. Dit is heel netjes.

(Als je een geschakelde woning hebt, dan is die 784m3 wel te laag, omdat je nu ook gratis warmte krijgt via de muren met de buren omdat jou huis zoveel kouder is.)

[ Voor 8% gewijzigd door Paul C op 11-01-2026 11:42 ]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:37
zou de ketel ff tweaken vooral omdat je nog aan het klussen bent de boiler uitzetten scheelt al heel veel. heb de mijne op ecostand gezet en duurt wat langer om warm water te krijgen maar die heb je niet nodig in een klushuis.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:46
TweakGP schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:48:
Denk je dat er voor verwarming minder wordt verbruikt als je er niet woont?
Ik denk dat een leegstaande woning juist wel eens meer kan verbruiken bij dezelfde tempratuur dan een bewoonde.
Een persoon alleen genereert al ~100 watt aan warmte, restwarmte bij het koken van eten, warmte welke een TV, Computer of andere appratuur genereert in gebruik. Allemaal kleine beetjes warmte welke je in een bewoonde woning minder hoeft bij te stoken met gas.

Dat er slechts tot 15c gestookt wordt helpt natuurlijk, maar hoe kouder het buiten wordt hoe minder dit relatief gaat uitmaken t.o.v. 19-20 graden. Stel het is buiten 8c, dan hoef je slechts 7 graden bij te verwarmen t.o.v. buiten waar dit voor een bewoonde woning 11-12 is, ofwel ~60% meer. Is het buiten nu slechts -4c dan moet jij 19 graden bijverwarmen en een bewoonde woning 23-24, nu scheelt het ineens nog maar 25% :+

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:21
Welke ketel zit er in? Er zijn bijvoorbeeld Remeha ketels die een klein buffervat voor warm water hebben die in een comfort stand soms zomaar richting een kuub per dag voor alleen warm water kunnen verbruiken. Er zijn hier wel topics over op tweakers.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online

Jorissie87

No diggity

Oon schreef op zondag 11 januari 2026 @ 03:09:
1,2 kuub per dag is alleen te doen als je helemaal niet stookt, dat is een hele korte of hele koude douche en een keertje koken..

Wij zitten in deze tijd van het jaar op 15-20 kuub per dag, met spouwmuurisolatie, kunstof kozijnen met HR++ glas en de kruipruimte geïsoleerd, maar wel een vrij lek huis.
Is dat niet weer heel veel? Ik zat in de maand december op 158 dus laten we zeggen 5 kuub per dag. Eindwoning uit 1982 met 120 m3 oppervlak en niet bijzonder geïsoleerd. Thermostaat overdag op 19 en iedere dag wel iemand aanwezig ivm thuiswerken en feestdagen. Huishouden van twee volwassenen en 2 kleine kinderen.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:14
Tussenwoning, 1982, dus 2 woningscheidende spouwmuren. Hoe zag je dak eruit met de sneeuw afgelopen week? Hier in de straat is op alle daken de sneeuw weg boven de spouw en ver daaromheen (V-vorm), bij mijn huis niet. Ik ben samen met buurman het dak op geweest om die spouw boven af te dichten.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
@Hozef Vandaag is eigenlijk een prachtige dag om met behulp van een warmtecamera te bekijken waar je de meeste warmte verliest. Verwarming vol aanzetten en dan na een paar uur buiten rond gaan lopen met die camera zodat je de 'hotspots' kunt waarnemen.
Hetzelfde doe je vervolgens binnen om de 'coldspots' te ontdekken.
Dan weet je exact waar je qua isolatie het meeste kunt winnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:19:
@Hozef Vandaag is eigenlijk een prachtige dag om met behulp van een warmtecamera te bekijken waar je de meeste warmte verliest. Verwarming vol aanzetten en dan na een paar uur buiten rond gaan lopen met die camera zodat je de 'hotspots' kunt waarnemen.
Hetzelfde doe je vervolgens binnen om de 'coldspots' te ontdekken.
Dan weet je exact waar je qua isolatie het meeste kunt winnen.
Eigenlijk al weer te zonnig waardoor de gevel opwarmt. Je had het dan vanochtend moeten doen voordat de zon op kwam, maar het huis binnen wel goed op temperatuur is door de verwarming. En evt. huis nog op onderdruk brengen met een DIY blowerdoor test: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera" zodat je binnen kan kijken waar koude lucht naar binnen wordt getrokken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
ThinkPad schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:15:
[...]Eigenlijk al weer te zonnig waardoor de gevel opwarmt. Je had het dan vanochtend moeten doen voordat de zon op kwam, maar het huis binnen wel goed op temperatuur is door de verwarming. En evt. huis nog op onderdruk brengen met een DIY blowerdoor test: ThinkPad in "[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera" zodat je binnen kan kijken waar koude lucht naar binnen wordt getrokken.
Tja, hier is het helemaal bewolkt en -1 graden. Het gegeven advies was ook maar een voorbeeld om even quick en dirty wat waarnemingen te doen. Als je het echt goed wil doen dan moet je professioneel bureau inschakelen, maar dat kost je wel een paar centen.
Doe je het zelf dan moet je de beelden wel goed interpreteren en aan de hand daarvan de juiste conclusies kunnen trekken, dat is ook niet iedereen gegeven.
Feit is wel dat het de laatste weken (afhankelijk van waar je precies woont en hoeveel sneeuw er gevallen is) op sommige plekken behoorlijk koud is geweest waardoor er (soms) aardig gestookt moet worden om het binnen enigszins op een gewenste temperatuur te krijgen.
Maar door nu wat IR waarnemingen te doen weet je wel (ongeveer) waar de meeste winst qua kierdichting en/of isolatie te halen is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
En vergeet ook niet dat je met een leeg huis 0.0 warmte massa hebt. Je hebt geen gordijnen stoelen of meubels die een deel van de warmte absorberen en warm houdt.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:42
rens-br schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:22:
En vergeet ook niet dat je met een leeg huis 0.0 warmte massa hebt. Je hebt geen gordijnen stoelen of meubels die een deel van de warmte absorberen en warm houdt.
Precies dat. Het is nu een hele koude periode dus het huis koelt snel af. Dikke gordijnen, zeker bij grote ramen, kunnen veel warmte binnen houden.
Controleer ook of de ruiten wel echt HR++ zijn (dit staat vermeld in de sponning tussen de ruiten). Als de trap naar de zolder een open variant is dan kun je overwegen om deze trap tussen de treden dicht te timmeren dan trekt er minder warmte naar (en door) het dak. Op termijn het dak extra isoleren scheelt ook een slok op een borrel.
Controleer ook of de thermostaat wel de goede temperatuur aangeeft, een oude thermostaat is niet zo precies en stuurt de CV niet optimaal aan. Een oude thermostaat snel vervangen voor een nieuwe moderne variant.
Pagina: 1