Problemen met Remeha CV ketel: vervanging of ontbinding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tostie1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:59
Onze Remeha Tzerra Ace-Matic geeft sinds de installatie problemen. De ketel is geplaatst in december 2023. Bij het aanslaan maakt de ketel regelmatig zeer luide bromgeluiden, alsof het gas niet goed ontbrandt. De trillingen zijn zo hevig dat de muren meebewegen, wat zeer storend is. Onze installateur en medewerkers van Remeha hebben meerdere pogingen gedaan om de ketel te repareren, maar het probleem blijft bestaan. Inmiddels biedt Remeha ons, na twee jaar overleg, een nieuwe ketel aan. Wij hebben aangegeven geen vertrouwen meer te hebben in deze ketel.

Remeha biedt nu de Avanta Ace aan. Volgens de website van Remeha is dit een basismodel, terwijl wij tot nu toe een midrange model hebben gebruikt. https://kennisbank.remeha...-matic-calenta-ace-matic/

Bij een ondeugdelijk product heb je recht op een ketel van dezelfde kwaliteit of beter. Omdat wij momenteel een CW5-ketel hebben en de Avanta Ace ook een CW5 wordt, stelt Remeha (en onze installateur) dat dit geen verschil maakt. Ik zie echter wel degelijk verschillen tussen de twee ketels. Het grootste verschil is het modulatiebereik: bij de Tzerra Ace-Matic is dit 1:8, terwijl de Avanta Ace 1:5 heeft. Dit is vooral relevant bij een lage aanvoerwarmte.

Mijn installateur geeft aan dat de hele Tzerra-lijn uit de markt wordt genomen vanwege structurele problemen. Hij plaatst daarom geen Remeha-ketels meer, maar werkt uitsluitend met Intergas.

Mijn vragen aan Tweakers zijn:

Kan ik de Avanta Ace accepteren, aangezien dit vrijwel dezelfde ketel is en in mijn situatie (vloerverwarming, twee-onder-een-kapwoning, energielabel B, enzovoort) weinig verschil maakt?

Moet ik juist kiezen voor de Calenta Ace-Matic, omdat je recht hebt op een vergelijkbaar of beter model?

Als ik voor de Calenta Ace-Matic kies, is deze ketel daadwerkelijk beter, aangezien het bromgeluid mogelijk wordt veroorzaakt door het automatisch elektrisch afstemmen van het gasblok?

Is het verstandiger de aankoop volledig te ontbinden en voor een andere partij te kiezen, aangezien mijn installateur geen Intergas bij mij wil plaatsen en daardoor in conflict zou komen met Remeha, terwijl ik nu met Remeha/mijn installateur in conflict kom?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie bovenstaande. De website is belangrijk. Mijn rechtsbijstandverzekering geeft juridisch advies. Zij geven aan de dat inderdaad recht hebt op een gelijkmatig of beter product en ik in mijn recht sta om dat te eisen.

Beste antwoord (via Tostie1987 op 11-01-2026 20:08)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De verkoper van de ketel is het aanspreekpunt aangezien die verantwoordelijk is. De fabrikant is niet rechtstreeks aansprakelijk, tenzij je beroep doet op fabrieksgarantie. De verkoper kun je wel aanspreken op wettelijke garantie. In jouw geval zou ik een goed en passend model van een ander merk accepteren. Dat levert voor de verkoper een probleem op, want die moet dan zijn geld van de fabrikant van de defecte ketel zien terug te krijgen en ook nog eens een nieuwe ketel aanschaffen voor jou. Helaas voor hem is dat het risico van het vak.

Je hoeft niet akkoord te gaan met een andere gebrekkig model van deze fabrikant en je hoeft inderdaad ook niet akkoord te gaan met een minderwaardig of niet passend model. Ontbinden kan als er geen acceptabele oplossing wordt geboden.

Overigens zou ik a priori niet voor dit merk kiezen, van oudsher heeft die geen goede naam. Misschien heb ik in het verleden iets te lang op Funda gekeken, ik associeer daardoor het merk met aangeboden minderwaardige woningen.

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:09
Zo te zien is het minimale vermogen 2,5kW meer. D.w.z. meer pendelen.
In de praktijk zul je dit amper merken denk ik. Ik zou eerder je installateur even pushen of de Avanta en Calenta ook veel problemen heeft gehad toen hij ze nog plaatste. Ik ken een 10 jaar oude Calenta maar daar hoor ik geen gekke geluiden, geen idee of dat nu anders is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tostie1987
Jim423 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 01:08:
Zo te zien is het minimale vermogen 2,5kW meer. D.w.z. meer pendelen.
In de praktijk zul je dit amper merken denk ik. Ik zou eerder je installateur even pushen of de Avanta en Calenta ook veel problemen heeft gehad toen hij ze nog plaatste. Ik ken een 10 jaar oude Calenta maar daar hoor ik geen gekke geluiden, geen idee of dat nu anders is.
Wat bedoel je met: 'Zo te zien is het minimale vermogen 2,5 Kw meer'?
Ik zie dat niet terug op de website die ik heb gelinkt.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:09
Max. vermogen CV (50/30 C)
32.5 kW
Max. vermogen CV (80/60 C)
30 kW
Min. vermogen CV (50/30 C)
7.5 kW
Min. vermogen CV (80/60 C)
7 kW

Hier zag ik dat. (google)
Ik weet niet hoeveel gas je verbruikt maar 7kW is natuurlijk een vrij hoog vermogen wat je waarschijnlijk niet kwijt kan. De meeste doorsnee woningen doen ongeveer 2-5kW afhankelijk van de buitentemperatuur.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:47
Ik acht het minimum vermogen als een cruciaal parameter in gelijkwaardigheid.

Dit omdat het minimum vermogen van zelfs de laagst modulerende ketels al bijna altijd teveel is: 4kW is het beste, en dat is al ruwweg 11 m3 gas per dag.
Een 7kW staat dus in de gemiddelde woning bij -10 en storm nog te pendelen, low-load-regelen of hoe je het ook wil noemen.

In de laatste paragraaf op de vergelijking van Remeha zelf staat al heel expliciet dat ook zij een lager verbruik verwachten bij een diep modulerende ketel. Het basis model als vervanging is dus minderwaardig!

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 11-01-2026 04:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De verkoper van de ketel is het aanspreekpunt aangezien die verantwoordelijk is. De fabrikant is niet rechtstreeks aansprakelijk, tenzij je beroep doet op fabrieksgarantie. De verkoper kun je wel aanspreken op wettelijke garantie. In jouw geval zou ik een goed en passend model van een ander merk accepteren. Dat levert voor de verkoper een probleem op, want die moet dan zijn geld van de fabrikant van de defecte ketel zien terug te krijgen en ook nog eens een nieuwe ketel aanschaffen voor jou. Helaas voor hem is dat het risico van het vak.

Je hoeft niet akkoord te gaan met een andere gebrekkig model van deze fabrikant en je hoeft inderdaad ook niet akkoord te gaan met een minderwaardig of niet passend model. Ontbinden kan als er geen acceptabele oplossing wordt geboden.

Overigens zou ik a priori niet voor dit merk kiezen, van oudsher heeft die geen goede naam. Misschien heb ik in het verleden iets te lang op Funda gekeken, ik associeer daardoor het merk met aangeboden minderwaardige woningen.

• Tostie1987
Zoals ik het lees, is eigenlijk iedereen het er wel mee eens. Geen genoegen nemen met de mindere versie en eigenlijk helemaal van Remeha af stappen en over gaan op Intergas?

Zou iemand mij wat ketels voor kunnen stellen van Intergas? (Of een andere, als we de aankoop ontbinden). We willen CW5.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:33
Intergas xtreme 30 of 36.
30 is cw4, 36 is cw5.
Pagina: 1