Vreemd probleem iPhone 17 Pro Max

Pagina: 1
Acties:

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:35
Hier is ie weer. De man die volslagen a-technisch is.
Met een vreemd probleem deze keer.
Ik begin bij het begin:

Wij hebben al jaren een iMac, en een iPhone voor de vrouw. Ikzelf gebruik Android *kuch*.
Als je bij een Android foto's wilt verwijderen van het toestel, dan ga je naar galerij, je selecteert de foto's die je wilt lozen en loost ze.
Op 1 of andere raadselachtige wijze kan dat op de nieuwe iPhone 17 Pro Max van mijn vrouw niet.
Ik heb de foto's van haar oude iPhone XR via de cloud overgezet op haar nieuwe iPhone (vraag me niet hoe ik het heb gedaan), en ik heb haar oude telefoon aan de iMac gehad om de foto's daarop te bewaren. Op 1 of andere manier (ik vermoed via de cloud) zijn toen foto's van mijn Poco en mijn Redmi Note 14 op haar nieuwe 17 Pro Max terecht gekomen.
Als zij deze foto's selecteert in de 'foto-app' op haar iPhone, met de bedoeling om ze te verwijderen, dan kan dat niet.
Navraag leerde dat de iPhone dan aan de Mac gekoppeld dient te zijn, en op beide apparaten dienen dezelfde apple ID ingelogd te zijn.
Aldus geschiedde.
In de foto-app op de Mac zie ik in de linkerkolom inderdaad de iPhone 17 van mijn vrouw verschijnen.
Als ik daar echter op klik zie ik alleen de recent gemaakte foto's (stuk of 20).
Ook zie ik de albums van mijn beide Xiaomi telefoons.
Verder staat er linksboven een riedeltje wat begint met bibliotheek en eindigt met recent verwijderd.
Als ik bijvoorbeeld op recent klik zie ik een heleboel foto's van de afgelopen maanden die zijn gemaakt met haar nieuwe Pro Max.
Klik ik op Bibliotheek, dan zie ik haar foto's en mijn foto's door elkaar heen.
Op de Mac kan ik zonder problemen foto's verwijderen door ze te selecteren en dan rechtermuisklik verwijderen.
Op de iPhone kan ik klooien wat ik wil, ze gaan niet weg. Ook niet de foto's die zowel op de mac, als op haar Pro Max staan. Het is ook niet zo dat ik een foto pas kan verwijderen van de iPhone als ik hem heb weggehaald in de bieb van de iMac.
Het is de bedoeling dat ik mijn foto's verwijder van haar iPhone. Maar het zal toch niet zo zijn dat ik al mijn foto's weg moet gooien uit de bibliotheek??
Iphone ligt keurig aan een kabeltje naast de mac. Klaar om de klus te klaren, maar ik ben kennelijk weer te stom om het te begrijpen.
Navraag heb ik al gedaan, met de kanttekening dat ik heb gevraagd "vertel me stap voor stap wat ik doen moet". En dat heb ik gedaan.
Kans is aanwezig dat dit topic weer gesloten wordt...
Hellup!! Alsjullieblieft...

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ingewikkeld verhaal. Dus ben benieuwd of iemand hier de oplossing voor gaat vinden. Ervaring leert dat iOS het fijnste werkt als je alles via iCloud laat syncen zonder kabeltjes aan computers te hangen. Of dat gebeurd kun je eenvoudig checken in de instellingen app en dan bij het onderdeel iCloud. Staat daar synchronisatie aan voor foto's? Idem voor de Foto's app op de Mac. Staan via Apple logo links boven in - > instellingen -> icloud daar dingen ingeschakeld voor het synchroniseren van foto's?

En hoezo kan je vrouw de foto's niet verwijderen. Is het prullenbak icoon niet klikbaar, is er een foutmelding?

Gemini 3 Pro antwoord als ik je case daar in gooi:
De Oplossing (Stap voor Stap)
Om de Android-foto's van de iPhone van de vrouw te krijgen, moet de synchronisatie-instelling op de Mac worden aangepast. Dit doe je niet in de Foto-app, maar in Finder.

Hier is de procedure die de gebruiker moet volgen:

Koppel de iPhone aan de Mac met de kabel.

Open Finder (het lachende gezichtje, niet de Foto-app).

Klik in de linker kolom onder "Locaties" op de iPhone.

Bovenin het scherm zie je tabbladen (Algemeen, Muziek, Films, etc.). Klik op het tabblad Foto's.

Hier staat waarschijnlijk een vinkje bij "Synchroniseer foto's naar uw apparaat van: Foto's-app".

Daaronder staat een keuze:

Alle foto's en albums (als dit aanstaat, kopieert hij alles van de Mac naar de iPhone).

Geselecteerde albums (als dit aanstaat, zijn de Xiaomi-albums waarschijnlijk aangevinkt).

De actie:

Wil hij alle gesynchroniseerde computer-foto's van de iPhone af? -> Vink "Synchroniseer foto's" volledig UIT.

Wil hij alleen de Android-foto's weg? -> Kies "Geselecteerde albums" en vink de albums van de Poco en Redmi UIT.

Klik rechtsonder op de knop "Pas toe" of "Synchroniseer".

Resultaat:
De Mac gaat nu opnieuw synchroniseren. Omdat de vinkjes weg zijn, "begrijpt" de Mac dat deze foto's niet meer op de iPhone horen en verwijdert hij ze automatisch van het toestel.

• Stoyanov
Ronwiel schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:52:
Ingewikkeld verhaal. Dus ben benieuwd of iemand hier de oplossing voor gaat vinden. Ervaring leert dat iOS het fijnste werkt als je alles via iCloud laat syncen zonder kabeltjes aan computers te hangen. Of dat gebeurd kun je eenvoudig checken in de instellingen app en dan bij het onderdeel iCloud. Staat daar synchronisatie aan voor foto's? Idem voor de Foto's app op de Mac. Staan via Apple logo links boven in - > instellingen -> icloud daar dingen ingeschakeld voor het synchroniseren van foto's?

En hoezo kan je vrouw de foto's niet verwijderen. Is het prullenbak icoon niet klikbaar, is er een foutmelding?

Gemini 3 Pro antwoord als ik je case daar in gooi:

[...]
Dan zal ik dat wel fout begrepen hebben. Ik ga hier morgenochtend mee aan de slag en laat weten of het gelukt is.

Antwoord op je vraag:

Nee; mijn vrouw kan de foto's niet van haar iPhone verwijderen. Het prullenbakicoon is i.d.d. niet selecteerbaar.
Daarom zijn wij allebei niet alleen verbaasd, maar ook een beetje radeloos.
We voelen ons gegijzeld, min of meer.
Allebei snappen we niet dat we niet met onze eigen foto's kunnen doen wat wijzelf willen, zonder tussenkomst van Apple. Ik zou het liefst willen dat die foto's helemaal nie in de cloud terechtkomen, maar mijn vrouw vindt dat dan toch wel weer een veilig idee. Voor als er een keer iets gebeurd (verlies, diefstal, brand o.i.d.).

• Stoyanov
@Ronwiel

Pffff....
Ik heb heel veel moeten slepen en selecteren. Mappen aangemaakt etc.
Veel verwijderd en weer gesynchroniseerd.
Uiteindelijk een kleine 2000 foto's verwijderd.
Het is gelukt.
Ik wil je ontzettend bedanken voor het zetje in de goede richting.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:08
Stoyanov schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:10:

Ik heb de foto's van haar oude iPhone XR via de cloud overgezet op haar nieuwe iPhone (vraag me niet hoe ik het heb gedaan)
Voor de volgende keer: Leg de nieuwe iPhone gewoon naast de oude, zet de nieuwe aan en de iPhone neemt met hooguit een paar keer bevestigen gewoon de oude geheel over :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 11-01-2026 07:24 ]

• Stoyanov
Dennisdn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:24:
[...]

Voor de volgende keer: Leg de nieuwe iPhone gewoon naast de oude, zet de nieuwe aan en de iPhone neemt met hooguit een paar keer bevestigen gewoon de oude geheel over :)
De volgende keer....
Dan bestaan er waarschijnlijk geen iPhones meer. :*)
Waarschijnlijk hebben we dan al een ingeplante AI chip waarvanaf alles geregeld wordt.
"Beam me up Scotty".
Pagina: 1