• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Systeem:
-Corsair RM850, 2 losse 8 pins
-Gigabyte Z690 Gaming X , nieuwste bios
-Powercolor Helhound 9070XT
-Intel i5 14600K
-48gb DDR4 3600
-Windows 10

Probleem:
Game start keurig op 4k, 100% GPU usage, 300watt en de verwachte fps. Dan een paar seconden later zie je de fps en vermogen dalen terwijl de GPU usage gelijk blijft (in GPU Z zie je dan ook de spanning dalen van 1,2 naar 0,6v) alt tab uit de game leveren een keer een groen scherp op (reboot nodig) getest in Stalker 2, KCD2 en 3d mark (hele slechte score). Temps zijn 40 graden of lager

Op beeld;
YouTube: 10 januari 2026

Geprobeerd
-PSU kabels gecontroleerd
-DDU
- oudere drivers
-powerlimit omlaag
-GPU snelheid limited
-adrenalin settings gecontroleerd (alles uit)
-hardware acceleration off
-Zowel Rebar aan als uit
-shader caches AMD, steam en DX12 geleegd
-silent bios ingeschakeld ipv performance, om een fout GPU bios uit te sluiten

Kaart net weer gewisseld met mijn oude 6900XT, en weer normaal vermogen in alle games (270-310W bij 80-99% usage).

Nog dingen die ik kan proberen voordat ik ga bellen / een RMA ga aanmaken maandag?
ik ga nog proberen:
-adrenalin fps overlay uit

[ Voor 5% gewijzigd door Scighera op 10-01-2026 19:07 ]

www.triathlete.nl

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
6900xt overall GPU CPU
HD timespy 10489, 9836, 16823
4k timespy 9106, 9390 , 6778

9070XT overall GPU CPU
HD Timespy 13216, 12714, 17034
4k Timespy 6228, 6020, 7754

www.triathlete.nl

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Mijn eerste gedachte zou temps zijn maar die heb je al gecheckt. Heb je ook temps van bijv VRAM en hotspot gecheckt? Misschien kan je met HWiNFO64 de "GPU Performance Limiters" uitlezen ofzo.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is wel een heel lage temp, ik vermoed dat je gpu core temp veel hoger is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:48
Damic schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:19:
Dat is wel een heel lage temp, ik vermoed dat je gpu core temp veel hoger is.
Het is geen (te) lage temp als hij afzakt naar maar 100w verbruik, dan wordt er ook bijna geen hitte gegenereerd.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Scighera ik zou een support aanvraag bij de winkel doen waar je de kaart hebt aangekocht en eventueel al verwijzen naar dit topic. Kan goed zijn dat het een rma word.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• OMD
  • Laatst online: 23:32

OMD

Doe je alt- tabben? Sommige games (zoals bf6) komen dan niet meer goed terug.

Probeer is fullscreen ipv borderless, heb je het dan nog?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Bedankt voor de reactie iedereen!

@Joshuax8
Verdere temps heb ik niet, zal eens kijken of ik die een volgende keer kan checken (ik ga morgen of overmorgen nog een keer die kaart proberen)

@Damic
Dat zit er dik in vermoed ik. Mogelijk een termische beveiliging die te snel ingrijpt (40 graden ipv 100+), of een slechte power connector. Gelukkig bij een winkel met een goede naam besteld :)

@OMD
KCD2 draait op borderless windowed, Stalker2 full-screen, in beide test cases geen alt tab gebruikt.

www.triathlete.nl

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

in adrenaline kun je naar Performance > Tuning gaan en daar zie je je hotspot.

Kun je ook spelen met je fan speed :D

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:20
Scighera schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:30:
Bedankt voor de reactie iedereen!

@Joshuax8
Verdere temps heb ik niet, zal eens kijken of ik die een volgende keer kan checken (ik ga morgen of overmorgen nog een keer die kaart proberen)

@Damic
Dat zit er dik in vermoed ik. Mogelijk een termische beveiliging die te snel ingrijpt (40 graden ipv 100+), of een slechte power connector. Gelukkig bij een winkel met een goede naam besteld :)

@OMD
KCD2 draait op borderless windowed, Stalker2 full-screen, in beide test cases geen alt tab gebruikt.
dit hoort sowieso niet,ik zou een RMA aanvragen.Kan bv slecht contact van de koeler zijn waardoor de gpu terug klokt.Zou er verder niet mee prutsen en terug sturen

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Ik denk ook dat de oorzaak in de kaart zelf zit, zeker gezien het feit dat mijn 6900XT in hetzelfde systeem wel goed draait.
Ik bel morgenochtend met de winkel voor een kort overleg en dan kan deze retour.

www.triathlete.nl

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Net toch even een poging gewaagd met amd cleanup tool en 25.9.2. Drivers. Problemen blijven bestaan.

Bijzonderheden? Goede temps, hot spots niet hoger dan 77 graden op Hynix vram en de GPU. Wel power spikes van 450-600w. Maar nu komt het opvallende... vram usage gaat niet hoger dan 8,6gb op 4k epic/ultra in zowel kcd2 als stalker 2

Weer de 6900XT erin
9,2gb VRAM Stalker 2
11,5gb VRAM KCD2

Lijkt op een defect aan de VRAM dan wel memory controller. RMA dus.

Optie 1 omruilen voor een andere Hellhound white. Of optie 2 laten crediteren en een Asrock Taichi kopen aangezien ik erg tevreden ben over de Asrock 6900xt qua stabiliteit , bouwkwaliteit en geluid

www.triathlete.nl

Pagina: 1