Vraag

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:29
Mijn vraag
Ik heb sinds 2 maanden een huis met vloerverwarming en het valt me erg op dat ik op 3 plekken radiator buizen van boven (aanvoer en retour van bovenste radiatoren) in die vloer met vloerverwarming zie lopen.
Waar zou dat in hemelsnaam voor dienen? Ik heb in de garage netjes een verdeler met thermostaat en flow metingen erop, de slangen lopen netjes de vloer in en ook weer uit met de retour, zoals het hoort.

Ook een mooi delta T van 20, alles functioneert goed lijkt wel, maar waarom zouden die van het bovenste radiator systeem komen en beneden de vloer in gaan? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqkCmPZ6l4MnwBBUT8wU8OWdOPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpKiHsqJmLqmESxlM3wcNTrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKj9BLZ23sW4y0DMDYnnTxZwIxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKOnlWKXep0M7HEKuB5lqAPY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjcgjyRM74oLGUHYzvX557Td5e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bj97eTqcNtqwk1DxwQZHL38E.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
buizen nagelopen en gaan naar bovenste verdieping op het radiatoren systeem.
Aanvoer 60 graden en retour 40 graden op alle buizen (beneden en boven) en ook radiatoren.

Beste antwoord (via Nachoman op 10-01-2026 21:36)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:27
Nachoman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Weet je, het valt me nu pas op dat de leidingen die de vloer in gaan wit zijn en op deze foto zie ik ook dezelfde witte leidingen zo goed als rechtstreeks op de aanvoer/retour van de ketel...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zouden die gewoon van boven rechtsreeks doorgelust zijn richting de verdeler, naar de ketel? en waarom niet gewoon afdoppen en de vloerverwarming zijn werk laten doen?

de ketel stond op 85 graden ooit, is dat niet slecht voor de vloer zo heet dan?
De vvw-verdeler is een mengverdeler. Dus er valt niets dicht te draaien, behalve de verdeler zelf. Zowel de vvw-verdeler en de leidingen die door de vloer lopen voor boven worden daar afgetakt.

Met een warmtebeeldcamera zul je precies zien waar die leidingen door je vloer lopen. Je hebt zelf al geconstateerd dat de vloer op (die) plekken veel warmer wordt.

Je kunt de leidingen afdoppen, maar dan sluit je enkele (of misschien zelfs alle) radiatoren op de bovenverdieping af.

Ik vind het nogal knullig aangelegd.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Alle reacties

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:29
Ik verwacht dat er tijdens een renovatie gekozen is om de opbouw leidingen in een nieuwe dekvloer te leggen. Vrij logisch. Voorheen liep alles waarschijnlijk opbouw over de muur.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nachoman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:08:...
Waar zou dat in hemelsnaam voor dienen?
Tja, als ze ergens je vloer in gaan, komen ze er ook ergens uit. Dan is dat waar ze voor zijn. Dat is iets wat alleen jij kan bekijken in je woning of in de kruipruimte als die er is. Misschien is één van de 3 wel de aanvoer van je vloerverwarming (naar de verdeler daarvan dan, uiteraard)

Worden ze warm als je stookt?

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 10-01-2026 18:20 ]

Alles kan stuk.

• Nachoman
Dank voor jullie antwoorden. De buizen zijn aan én afvoer. Staat erop geschreven, A en R. Buizen worden ook warm met een nette delta T van 20 zoals mijn Atag ketel grafiek ook aangeeft.

Ik kan me alleen maar voorstellen dat het aparte lussen zijn zonder verdeler.

Er zaten inderdaad ooit radiatoren.

Maar waarom dat zo gedaan is?

• remco_k

remco_k

Nachoman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:47:
Als dat al zo is, waarom zit er dan een verdeler in je garage en waar komt zijn aanvoer vandaan? Komen die 3 sets nergens anders boven of onder de vloer er weer uit?

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Oh, misschien is het andersom. Misschien zijn dit de aanvoeren naar de radiatoren boven? Waar staat je CV ketel?

Alles kan stuk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Nachoman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:47:
Dank voor jullie antwoorden. De buizen zijn aan én afvoer. Staat erop geschreven, A en R. Buizen worden ook warm met een nette delta T van 20 zolas mijn Atag ketel grafiek ook aangeeft.

Daar ben je zo achter. Zorg dat je een IR thermometer hebt een draai de verdeler dicht.

• Nachoman
Goede vraag. in de garage zit een verdeler en daarboven in het washok de Atag ketel waarvan Aanvoer en Retour naar de verdeler gaan(en de radiatoren boven zitten ook direkt op de ketel). Dus dat zit wel goed, dat is logisch.

Maar nu komen er dus 3 sets aanvoer en retour van het plafond naar beneden in de woonkamer/hal.
Die leidingen zijn aftakkingen van de bovenste radiator buizen.
Die gaan beneden mijn vloer in en ik snap niet goed waarom of wat de bedoeling was.

Toen ik het huis kocht stond de aanvoer temperatuur op 85 graden en verdeler pomp stand 3. de randen van de huiskamer waren erg heet weet ik nog... en het midden was lauw/koud.

pomp op 2 gezet en aanvoer temperatuur op 65 graden en radiatoren waterzijdig ingeregeld. Nu is de hele vloer mooi warm met delta T van 20.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gieliovd520 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:57:
Ik verwacht dat er tijdens een renovatie gekozen is om de opbouw leidingen in een nieuwe dekvloer te leggen. Vrij logisch. Voorheen liep alles waarschijnlijk opbouw over de muur.
Dat dus. Op de eerste foto zijn duidelijk de gaten in de muur te zien waar de ophangbeugels van de radiator gezeten hebben. Ze hebben blijkbaar gewoon de bestaande leidingen gebruikt en doorgetrokken om daar een vv-groep van te maken zonder verdeler.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Geen RTL ventielen dus wel interessant hoe warm het water is wat door de vloer stroomt. Of zijn dat dan speciale leidingen?

• Nachoman
Rukapul schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:06:
[...]

Daar ben je zo achter. Zorg dat je een IR thermometer hebt een draai de verdeler dicht.
Thx! goed idee. nooit bij stil gestaan.

hier nog een plattegrond van boven en beneden met verdeler in garage. de rode stippen zijn de punten waarop de leiding van boven naar beneden in de vloer gaat en de blauwe streep is de verdeler.
Ik heb trouwens geen kruipruimte Remco ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGOk0IFUtQMk0bEjMfQf1iIaDu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HoiuTc278zLcdEM4ZdWMu4U4.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlrrT8I1SQwkgPSQ6l_UenkNcd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4n3NrqZMdrrwwdPlGSEui87.jpg?f=fotoalbum_large

• Nachoman
remco_k schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Als dat al zo is, waarom zit er dan een verdeler in je garage en waar komt zijn aanvoer vandaan? Komen die 3 sets nergens anders boven of onder de vloer er weer uit?
Weet je, het valt me nu pas op dat de leidingen die de vloer in gaan wit zijn en op deze foto zie ik ook dezelfde witte leidingen zo goed als rechtstreeks op de aanvoer/retour van de ketel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH6VEuBUdRFj0Oow0-YReV4Yafg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMghyCatzgtmTxaLmeJYrUmS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89efSNzZNWlgSMswsV5DRIVcetw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjPgzlsL9HymXH1uoSAHAzFz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqkCmPZ6l4MnwBBUT8wU8OWdOPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpKiHsqJmLqmESxlM3wcNTrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKj9BLZ23sW4y0DMDYnnTxZwIxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKOnlWKXep0M7HEKuB5lqAPY.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden die gewoon van boven rechtsreeks doorgelust zijn richting de verdeler, naar de ketel? en waarom niet gewoon afdoppen en de vloerverwarming zijn werk laten doen?

• Nachoman
Rukapul schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:06:
[...]

hoe draai ik een verdeler dicht?

Acties:
  • Beste antwoord

• Joris748
Nachoman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vvw-verdeler is een mengverdeler. Dus er valt niets dicht te draaien, behalve de verdeler zelf. Zowel de vvw-verdeler en de leidingen die door de vloer lopen voor boven worden daar afgetakt.

Met een warmtebeeldcamera zul je precies zien waar die leidingen door je vloer lopen. Je hebt zelf al geconstateerd dat de vloer op (die) plekken veel warmer wordt.

Je kunt de leidingen afdoppen, maar dan sluit je enkele (of misschien zelfs alle) radiatoren op de bovenverdieping af.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:01
Meestal plaats je een afsluiter bij de verdeler maar die zie ik bij jouw niet, mis ook een bypass of zit die net naast de foto?

Is inderdaad een vreemde constructie, zou normaal nooit de aanvoer temperatuur verlagen maar in dit geval snap ik dat je het gedaan hebt.

En zou inderdaad even gaan kijken met een warmtebeeldcamera, als de leidingen onder de vloer doorlopen lijkt me het prima, maar als ze door de vloer lopen wel eng om dan 85c aanvoer te hebben.

• Nachoman
Joris748 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:10:
[...]

"Helaas begrijp ik je niet hier."

"Klopt. Das een dure camera zag ik op internet. :-(
Feit dat die plekken zo heet waren kan ook het opstarten van VV zijn geweest toen ketel nog op 85 graden stond."

Ik zie nu eindelijk in dat je gelijkt hebt.
"Ik vind het ook geen schoonheids prijs, maar waarschijnlijk minder werk geweest dan oude leidingen weghalen en boven nieuwe leidingen leggen van de ketel naar die 3 specifieke radiatoren.
[/quote]

[ Voor 17% gewijzigd door Nachoman op 10-01-2026 21:35 ]

• Joris748
De vvw-verdeler is afgetakt van de leidingen die uiteindelijk naar boven gaan. Niet andersom. Als je de thermostaat van de vvw-verdeler dichtdraait, sluit dat alleen de vvw af.

Idealiter wordt het water wat door de vvw gaat niet heter dan 35-40 graden. In de praktijk zal het water wat door de leidingen gaat altijd warmer zijn, dan het water door de vloerverwarming. Overigens is het helemaal niet gek om verwarmingsleidingen in de dekvloer te leggen.

Ik neem aan dat de leidingen die over de muur lopen de aanvoer zijn voor radiatoren op de bovenverdieping. De radiatoren op de benedenverdieping zijn daar waarschijnlijk tussenuit gehaald.

Kan het zijn dat de cv-ketel vroeger beneden heeft gestaan?

• Nachoman
Samoht93 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:14:
Meestal plaats je een afsluiter bij de verdeler maar die zie ik bij jouw niet, mis ook een bypass of zit die net naast de foto?

Die zitten er tussen even verderop. Net onder de ketel in het washok erboven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QBwJSVh5sxtfGa8xp6U2n5utmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6B6bUTxUSqUkDrsqajoKs3SW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doet een bypass en waarom wil ik die?

Is inderdaad een vreemde constructie, zou normaal nooit de aanvoer temperatuur verlagen.

"Waarom niet?"

maar in dit geval snap ik dat je het gedaan hebt.

En zou inderdaad even gaan kijken met een warmtebeeldcamera, als de leidingen onder de vloer doorlopen lijkt me het prima, maar als ze door de vloer lopen wel eng om dan 85c aanvoer te hebben.

"Wat is het verschil dan technisch gezien?"

• Joris748
Je posts worden erg onoverzichtelijk door in de quotes tekst toe te voegen.

Met
code:
1
2
3
[/quote]

[quote]

Kun je een quote onderbreken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Nachoman

Kijk vooral nú met de huidige buitentemperaturen eens of je je huis (lees: je vloerverwarming) nog goed warm kunt houden met een aanvoertemperatuur van 40o Celsius vanuit je CV ketel waarbij je de thermostaat géén verschil laat maken tussen dag en/of nacht (en dus géén nachtverlaging toe laat passen!!). Zoals ik het nu zie én lees kun je thuis gewoon met LTV gaan werken en daarbij dus een overstap maken naar een Full-Electric Warmtepomp zonder problemen met betrekking tot het verwarmen van je huis.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Nachoman
Joris748 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:50:
De vvw-verdeler is afgetakt van de leidingen die uiteindelijk naar boven gaan. Niet andersom. Als je de thermostaat van de vvw-verdeler dichtdraait, sluit dat alleen de vvw af.
"Lijkt mij ook"
Idealiter wordt het water wat door de vvw gaat niet heter dan 35-40 graden. In de praktijk zal het water wat door de leidingen gaat altijd warmer zijn, dan het water door de vloerverwarming. Overigens is het helemaal niet gek om verwarmingsleidingen in de dekvloer te leggen.
"Zonder verdeler? Of is dit gewoon een rechtstreekse verbinding om de radioteren boven te voorzien?"
Ik neem aan dat de leidingen die over de muur lopen de aanvoer zijn voor radiatoren op de bovenverdieping. De radiatoren op de benedenverdieping zijn daar waarschijnlijk tussenuit gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hB-uWMMskQLBa21HAesDKAAiqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxGpNhHsYt0hb1fKnTL6ap9H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13i4IZfJ8bMixEt7B6gNgdhXJ0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgFhg23sSPWvN5hXo5aePvTI.jpg?f=fotoalbum_large
Daar lijkt het inderdaad wel op, thx! Deze radiator gaat hier naar beneden, en dan de vloer in met vloerverwarming... en dan (hoogstwaarschijnlijk) rechtsreeks naar de garage en pas daar terug naar boven, het washok in naar de ketel.
Kan het zijn dat de cv-ketel vroeger beneden heeft gestaan?
"Nee, heb originele bouwtekeningen van 1987 en beide buren hebben zelfde huis met ketel in washok.

Je hebt het denk ik wél bij het juiste eind... die leidingen gaan van de vloer beneden, gewoon de bovenste radiatoren voorzien van aanvoer én retour..."

[ Voor 5% gewijzigd door Nachoman op 10-01-2026 22:00 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joris748 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:54:

Met
[code]
[/code]
Het lukt 'm nog niet helemaal (of helemaal niet?). _O-

• Nachoman
Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:56:
@Nachoman

Kijk vooral nú met de huidige buitentemperaturen eens of je je huis (lees: je vloerverwarming) nog goed warm kunt houden met een aanvoertemperatuur van 40o Celsius vanuit je CV ketel waarbij je de thermostaat géén verschil laat maken tussen dag en/of nacht (en dus géén nachtverlaging toe laat passen!!). Zoals ik het nu zie én lees kun je thuis gewoon met LTV gaan werken en daarbij dus een overstap maken naar een Full-Electric Warmtepomp zonder problemen met betrekking tot het verwarmen van je huis.
"Dank voor je inzicht! Zat ik stiekem al aan te denken. Vloerverwarming krijgt het makkelijk op temperatuur (21.5°) lijkt mij momenteel. Heb geen nacht verlaging, altijd op 21.5 graden. Ik ga experimenteren hiermee..."

• Nachoman
Joris748 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:54:

Met
[code]
[/code]
Ga ik meteen doen. Excuses.

• Nachoman
Onzettend bedankt allemaal! ik heb in slechts enkele uurtjes eindelijk een antwoord op dit vraagstuk en zonder jullie hulp was het een mysterie gebleven voor mij :*)

Rest mij nog een laatste vraag, ziet iemand van jullie hier nog iets raars in deze Atag grafiek?
Ik ben niet heel erg bedreven in het lezen van zo'n grafiek, maar het ziet er wel netjes vond ik.
Maar voor het zelfde geld is mijn ketel aan het pendelen of zijn er bepaalde temperaturen niet in orde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6hWPqzi5ElwW8HyAmDkFAw_NyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqWUNy6yjPlH3mhqlLbayeZH.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals dank iedereen _/-\o_

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het enige wat ik er zo uit op kan maken is dat je CV ketel te véél vermogen lijkt te hebben (afgelopen 12 uur?) en daardoor wat 'pendelt'.... Maar zonder alle instellingen te kennen is daar ook verder weinig zinnigs over te roepen.

Niet iets om je echt zogen over te gaan maken dus, tenzij je nú een absurd hoog gas verbruik zou hebben ten opzichte van vergelijkbare woningen en installaties.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 11-01-2026 01:27 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:22
Misschien is het nog een optie het maximale vermogen wat te beperken.
Zie ook het cv-tuning topic.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Nachoman
Dankjewel mensen. Erg behulpzaam. Hoe verlaag ik het vermogen van een atag ketel eigenlijk ? Kan alleen maar uitgaande temperatuur aanpassen zo te zien.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:01
Vermogen pas je meestal aan met de ventilatorsnelheid, zoals Jim432 zegt kijk even in het cv-tuning topic.
Daar staat heel veel info.

Betreffende de bypass, die zit normaal op als er een kans is dat alle andere radiatoren dicht gedraaid kunnen worden. Als de radiatoren boven nu dicht staan en de thermostaat van verdeler vind dat die minder warmte nodig is bouwt er druk op, dat kan voor een storing van de ketel zorgen. De bypass kan ook bij de ketel zitten hoor dus misschien heb je die wel. Als je die niet hebt zou ik zorgen dat altijd een andere radiator openstaat (badkamer oid)

• Nachoman
Dankjewel! Alle radiatoren staan altijd ~1 kwartslag open, aangezien ik geen voet ventielen heb en alles waterzijdig heb ingeregeld met de radiator knop tot delta T van ~20 (Lees: 100 keer tegen mijn vrouw en dochter gezegd "blijf van die knop af!")

Ik kijk nog even voor de bypass en in het tuning topic.

Hartelijk dank allen! _/-\o_
Pagina: 1