@
Erik202601 er zijn al veel goede adviezen gegeven. Ik denk dat je er echt baat bij hebt om het volgende actielijstje morgen uit te voeren:
Gemeente bellen, en iets melden als "Ik woon in een huurwoning met een aantoonbaar onveilige meterkast. De verhuurder heeft een CV-ketel aangesloten zonder nodige aanpassingen te doen aan de installatie, en de stoppen slaan nu steeds door. Verder heb ik al zwarte brandvlekken gehad bij stopcontacten. De verhuurder weigert echter actie." Als het goed is komen zij dan binnen dagen tot een week een inspectie uitvoeren, en zij kunnen verschillende drukmiddelen uitoefenen op de verhuurder.
De verhuurder nogmaals mailen met iets als volgt:
Beste X,
In mijn woning is sprake van een onveilige elektrische installatie. De meterkast is verouderd en overbelast; sinds het aansluiten van de CV-ketel slaan de stoppen regelmatig door. Daarnaast zijn er eerder zwarte brandvlekken ontstaan bij een stopcontact.
Dit vormt een direct brandgevaar.
Ik verzoek u per direct een erkend installateur in te schakelen en de installatie veilig en conform de geldende normen aan te passen.
Bij uitblijven van actie zal ik dit voorleggen aan Bouw- en Woningtoezicht en de Huurcommissie, en verdere stappen ondernemen.
Met vriendelijke groet,
@
Erik202601
Alsnog de huurcommissie aanschrijven. Ook al kan dit maanden duren, je bouwt zo wel een nodig dossier op, kunt terechte huurverlaging vragen (wellicht zelfs met terugwerkende kracht), en hebt zo nog een drukmiddel voor je verhuurder om actie te ondernemen. Benoem ook zeker het zomaar 100 euro extra innen zonder voorafgaande melding over een verhoging. Dat kan echt niet zomaar.
Daarbij, mocht er echt iets escaleren (je ruikt een brandlucht oid bij de meterkast, of iets wordt erg warm), dan kun je ook de netbeheerder inschakelen, of zelfs de brandweer/112 bellen i.v.m. expliciet en dringend brandgevaar.
Wat je vooral niét moet doen is bang worden voor de verhuurder's dreigingen en onrechtvaardige verwachtingen dat je geen instanties mag inschakelen etc. Dat is puur druk op jou uitoefenen om de status quo en zijn inkomsten te bewaken. Ook al eerder benoemd, maar je kan er echt niet zomaar uitgezet worden. Dan moet er eerst een gang naar de rechter komen, en dat wil je huurbaas echt koste wat kost voorkomen gezien zijn grove nalatigheid. Want dan zou hij geen uitzettingsbevel krijgen richting jou, maar minimaal een dwangbevel om zijn huizen op orde te maken, wellicht erger.
Hopelijk geeft dit topic je wat rust en zekerheid over je (rechts)positie