Meterkast onveilig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erik202601
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:47
Goedendag,

Er is onlangs een elektrische boiler geplaatst door de verhuurder ipv eide geiser, zonder aanpassing aan de meterkast.
De stoppen slaan er constant uit, de vraag is of dit nog wel brandveilig is, en hoe ik kan zorgen dat dit veilig is.

Verhuurder vindt het niet zijn verantwoording, of doet goed alsof.
Kan iemand mij adviseren over de juiste volgende stap, vriendelijk bedankt!
*knip* denk aan de gegevens op je meterkastkaart

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 10-01-2026 16:43 ]

Alle reacties

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:26
Ik mis nogal wat in die meterkast. Nog niet eens een aardlekschakelaar aanwezig.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Wat er niet is, kan ook niet stuk :+

Op welke groep zit de nieuwe boiler en is het de zekering van doe groep die uit slaat?

Het meest logische is namelijk dat de stop uitslaat omdat er gedurende langere tijd meer dan 16A gebruikt wordt. (Aanname dat het een 16A zekering is.)

Denk aan een oven, airfryer, strijkbout, waterkoker of iets anders dat warmte maakt. Een oude wasmachine of droger kan ook.

[ Voor 52% gewijzigd door Rukapul op 10-01-2026 16:17 ]

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:39
Het doorsmelten van je zekering zorgt juist dat er geen brandgevaar is.
Het lijkt erop dat je meer of zwaardere elektrische apparatuur dan je zekering toelaat.

Als je zekeringen constant defect gaan, dan heb je effectief geen boiler... en daar kun je je verhuurder op aanspreken.

EDIT: ik zie op de zekeringenkast onderin je foto automatische zekeringen liggen - dat geeft me de indruk dat het probleem niet nieuw is. Heb je die automaten ooit gebruikt?

[ Voor 23% gewijzigd door arievz op 10-01-2026 16:20 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zou de afbeeling weg halen.
Iemands adres is zichtbaar
Net als telefoonnummers
@Erik202601

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 10-01-2026 16:18 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Erik202601
Hallo,

Ik heb werkelijk geen idee hoe zo'n meterkast is opgebouwd. Bij gebruik boiler en een airfryer stopt het zooitje ermee.

De Boiler zit in 1 van de weinige stopcontacten die er zijn, alles hangt met stekkerblokken aan mekander die ik telkens moet wisselen voor gebruik waterkoker,magnetron, airfryert etc.

Ik denk dat er in de gehele woning maar 2 groepen zijn.

De informatie op het formulier is 20+jaar oud denk ik, maar ik snap de opmerking!

Is dit iets waar ik eneco voor langs kan laten komen ? bonnetje naar de verhuurder evt.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:24:
Hallo,

Ik heb werkelijk geen idee hoe zo'n meterkast is opgebouwd. Bij gebruik boiler en een airfryer stopt het zooitje ermee.

De Boiler zit in 1 van de weinige stopcontacten die er zijn, alles hangt met stekkerblokken aan mekander die ik telkens moet wisselen voor gebruik waterkoker,magnetron, airfryert etc.

Ik denk dat er in de gehele woning maar 2 groepen zijn.

De informatie op het formulier is 20+jaar oud denk ik, maar ik snap de opmerking!

Is dit iets waar ik eneco voor langs kan laten komen ? bonnetje naar de verhuurder evt.
Dit is voor de verhuurder.
Als hij een boiler laat plaatsen zal hij ook moeten zorgen dat de stroomvoorziening in orde is.
Dat ding zou op een eigen groep moeten zodat je de rest kunt blijven gebruiken zoals je gewend was.

Dat betekend in dit geval dat er een nieuwe zekeringkast moet komen, of ell cheapo een kastje erbij..
En uiteraard een kabel van meterkast naar boiler.

Daar zal hij wel niet veel zin in hebben gezien de kosten...

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 10-01-2026 16:31 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:18
Brandveilig zullen deze smeltzekeringen wel zijn. De zekeringen smelten door wanneer de bedrading/groep overbelast wordt.
Maar zonder aardlekschakelaar is het bij een fout in de installatie of een aangesloten apparaat absoluut niet aanraak-veilig.
Al sinds halverwege de jaren 70 is het toepassen van een aardlekschakelaar verplicht.

Wat staat er op het typeplaatje van de boiler ?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als er ten behoeve van het plaatsen van die elektrische boiler werkzaamheden aan de gehele elektrische huisinstallatie hebben moeten plaatsvinden dan had de gehele groepenkast meteen meegenomen moeten worden en daarbij dus conform de huidige NEN normering opgeleverd moeten zijn.

Helaas (?) zijn de foto's inmiddels uit de OP verdwenen dus we kunnen hier nu niet meer zien hoe het door de verhuurder achter gelaten is, maar ik vrees met grote vrezen dat die installatie nú niet aan de huidige normen en/of regelgeving voldoet.

Volgens de notitie van @twain4me zijn die foto's ivm privacy aspecten terecht verwijderd door hem!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zonder verder informatie en foto's is er lastig iets over te zeggen. Zover ik weet moet apartuur van > 2kW op een aparte groep. Mocht de boiler minder vermogen hebben dan is het toch steeds te adviseren.
Eventueel een combiswitch zou een optie kunnen zijn:
https://www.boilergigant.com/itho-daalderop-combiswitch

Daarbij schakelt de boiler tijdelijk uit als bijvoorbeeld de vaatwasser/ander apparaat aan staat.

Zodra je gaat sleutelen aan de meterkast ben je denk ik verplicht te voldoen aan de nu te gelden NEN norm (nen1010?)

[ Voor 12% gewijzigd door Viper® op 10-01-2026 17:10 ]

• Rukapul
Duidelijk. Er moet een extra groep aangelegd worden voor de boiler, want anders kan er in de keuken niet van apparatuur gebruik gemaakt worden.

Je kunt voorlopig even kijken welke stopcontacten in de keuken op welke groep zitten. Dit test je het makkelijkst door een voor een even de stoppen eruit te draaien en dan te kijken welk stopcontacten geen spanning geven. De grootverbruikers sluit je dan aan op een groep anders dan de boiler als er zo'n groep is.

De switch hierboven is een alternatief maar zwaktebod.
Mogelijk dat de boiler instelbaar is qua max vermogen. Dat verkleint het risico dat de stop eruit slaat maar nog steeds aanwezig.

Voor de anderen: jaar kruik meterkast met 4 (of maar 2) smeltzekeringen en 2 mechanische schakelaars. En los telwerk.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 10-01-2026 17:14 ]

• Erik202601
Ik heb de foto even teruggeplaatst zonder informatie die er op het A4tje stond.
Dank allen voor de reacties! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo5nU8faJ2L3vgb3veAMnvHop44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ih6418X8ZJTvOzmjF09AqEes.jpg?f=fotoalbum_large

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@Erik202601
Dit is echt oude meuk en misschien wel al 50 jaar oud.
Totaal niet meer van deze tijd.
Ook heb je nog een oude draaimeter, die is binnenkort niet meer toegestaan, dus je netbeheerder zal deze willen vervangen.

Je huurbaas zal dus gewoon een nieuwe groepenkast moeten laten plaatsen.

• arievz
chrisborst schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:34:
@Erik202601
Ook heb je nog een oude draaimeter, die is binnenkort niet meer toegestaan, dus je netbeheerder zal deze willen vervangen.

Hoewel een upgrade wenselijk is, is de huurbaas hiertoe niet verplicht. De groepenkast ziet er netjes en goed onderhouden uit, en hij functioneert naar behoren. Hij voldoet aan de normen ten tijde van plaatsing en daarmee is hij per definitie goed.

Het enige waarmee je de verhuurder kan overtuigen is aangeven dat je de boiler niet kan gebruiken omdat de zekering steeds doorsmelt, omdat de verhuurder geen rekening heeft gehouden met het bestaande elektriciteitsgebruik.

• Erik202601
Dank voor de reactie!
Ik ga ze inderdaad proberen te overtuigen omtrent de Boiler.

Wel goed om te zeggen is, is dat er al 10 jaar geen controle of onderhoud is uitgevoerd,
maar of dit verplicht is weet ik eigenlijk niet

Iedereen bedankt! fijne avond.

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:13
Gebruik in iedergeval niet die herstelbare zekeringen die staan erom bekend dat ze niet afschakelen als ze dat wel zouden moeten doen.

Die zou ik naar de stort brengen.

Ze liggen rechts op de onderste zwarte kast.

Ter info:
De norm zegt dat bij een grootschalige aanpassing van de elektrische installatie, je de gehele installatie naar de huidige norm moet brengen.
Wat een grootschalige aanpassing is, is altijd een leuke discussie want dat laten ze in het midden.

• SMSfreakie
  • Niet online
dat is wel een stuk antiek inderdaad..
weet niet hoe goed je verhuurder bekend staat maar dit verdient wel een upgrade ( denk dat de netbeheerder hier ook niet mee akkoord gaat als de meter vervangen moet worden)

404 Signature not found

• Rukapul
Ik vraag me af waarom er 4 zekeringen in zitten en maar 3 uitgaande buizen :P

• Erik202601
Hallooo,

Voor het plaatsen van een nieuwe meter, kreeg ik bericht van verhuurder dit niet uit te laten voeren.

Het zijn ontzettende horken in die zin, de oude moederhaard is sinds maandag defect, zit heerlijk in de kou.

Ik heb wel een delonghi oliekacheltje volle bak aanstaan maar echt warm wordt het niet 😂
Schiet me nou te binnen of dat de boel niet gevaarlijker maakt, geen idee hoevaal watjes zo'n ding trekt.

Ik ga Stedin maar eens bellen komende Maandag, en wederom de verhuurder aanschrijven.
Weer bedankt allen!

• Erik202601
Hallo,

Ik zat nog even terug te lezen, bijgaand foto typeplaatje boiler. Deze zit in een stekkerblok met max 3680W van de Action. Dan nog 1x de koelkast. En dan nog 1 stopcontact over waar alles opzit, airfryer, waterkoker, koffieautomaat, magnetron. deze moet ik constant wisselen van stekker, wel 1x stroom gehad met een oud stekkerblok, deze vervangen voor een "brennenstuhl 13.500A, erna geen last meer gehad.

Wat het allemaal betekend geeeeen idee 😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S6OQIoT0a628Yfs9NjunSVOhDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLPennE2IalJ1k5zTQdg3YbA.jpg?f=fotoalbum_large

• TheUnknowny
  • Laatst online: 17:13
Die boiler moet op een eigen groep.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TheUnknowny schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:31:
Die boiler moet op een eigen groep.
Dat sowieso, én er moet dus ook een volledig nieuwe groepenkast geplaatst gaan worden welke aan de huidige NEN norm voldoet. Ik begrijp nu ook wel waarom dat de verhuurder er niet op zat wachten dat de TS de netbeheerder (Stedin) toestemming zou gaan geven om de huidige Ferraris (draaischijf) meter te laten vervangen door een (inmiddels verplichte) digitale 'al dan niet slimme' variant .

:'(

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 10-01-2026 20:45 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het komt door je boiler, kacheltje en dan je airfryer erbij. Das teveel als dat allemaal op dezelfde groep zit.

Schandalig dat zo’n verhuurder zo’n cheapskate is dat hij dit zo verhuurt.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Navi schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:28:
Het komt door je boiler, kacheltje en dan je airfryer erbij. Das teveel als dat allemaal op dezelfde groep zit.

Schandalig dat zo’n verhuurder zo’n cheapskate is dat hij dit zo verhuurt.
Welkom in de wereld van 'de pandjesbaas' welke maar één doel kent......

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:48:
Dank voor de reactie!
Ik ga ze inderdaad proberen te overtuigen omtrent de Boiler.

Wel goed om te zeggen is, is dat er al 10 jaar geen controle of onderhoud is uitgevoerd,
maar of dit verplicht is weet ik eigenlijk niet

Iedereen bedankt! fijne avond.
In principe heeft je meterkast geen controle/onderhoud nodig, maar deze is zo oud dat volledige vervanging toch echt wel wenselijk is.
Ook goed om te weten is dat dit geen absurde kosten zijn, een nieuwe meterkast met 2-3x zoveel groepen (en dus ook een eigen groep voor de boiler) kost je huurbaas een 500-750 euro, met installatie erbij misschien het dubbele. Zijn echt de kosten niet.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:45:
Hallooo,

Voor het plaatsen van een nieuwe meter, kreeg ik bericht van verhuurder dit niet uit te laten voeren.

Het zijn ontzettende horken in die zin, de oude moederhaard is sinds maandag defect, zit heerlijk in de kou.

Ik heb wel een delonghi oliekacheltje volle bak aanstaan maar echt warm wordt het niet 😂
Schiet me nou te binnen of dat de boel niet gevaarlijker maakt, geen idee hoevaal watjes zo'n ding trekt.

Ik ga Stedin maar eens bellen komende Maandag, en wederom de verhuurder aanschrijven.
Weer bedankt allen!
Dat kacheltje trekt ook vlot 2kW dus zou ik sowieso op de andere groep dan de boiler zetten.
Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:09:
Hallo,

Ik zat nog even terug te lezen, bijgaand foto typeplaatje boiler. Deze zit in een stekkerblok met max 3680W van de Action. Dan nog 1x de koelkast. En dan nog 1 stopcontact over waar alles opzit, airfryer, waterkoker, koffieautomaat, magnetron. deze moet ik constant wisselen van stekker, wel 1x stroom gehad met een oud stekkerblok, deze vervangen voor een "brennenstuhl 13.500A, erna geen last meer gehad.

Wat het allemaal betekend geeeeen idee 😂[Afbeelding]
Stekkerblok van de Action er uit gooien en een kwaliteitsding kopen in ieder geval.

Je groepenkast kan wel wat gemoderniseerd worden. Met schroefzekeringen is op zich niks mis maar je hebt meer groepen nodig. Boiler sowieso op een eigen groep. Heb je een wasmachine? Dan moet die ook op een aparte groep. En een aardlekschakelaar wil je ook wel hebben.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:18
Viper® schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:08:
Zonder verder informatie en foto's is er lastig iets over te zeggen. Zover ik weet moet apartuur van > 2kW op een aparte groep.
Nee, dat hoeft niet per definitie. Die regel is al heel wat jaren terug versoepeld.

De installatie moet zo zijn aangelegd dat bij "normaal gebruik" de verschillende groepen niet overbelast raken. Een boiler van 2,5kW mag dus prima samen met de koelkast en afzuigkap op één groep worden aangesloten.

Maar, omdat bij normaal gebruik regelmatig losse apparaten van 1,5kW of meer in de keuken gebruikt worden (waterkoker, losse combimagnetron, koffiemachine, airfryer/frituur etc) mag een vast opgesteld apparaat met hoog aansluitvermogen niet worden aangesloten op dezelfde groep als de stopcontacten bij het aanrecht.

Omdat in dit geval de boiler nieuw is aangebracht en als vast opgesteld apparaat telt, had er voor de boiler een aparte groep aangelegd moeten worden. En die nieuwe aparte groep moet dan wel voldoen aan de hedendaagse eisen (30mA aardlekschakelaar). En dan kom je dus al snel op het vernieuwen van deze hele perhistorische groepenkast (van vóór 1975, gezien het ontbreken van de aardlekschakelaar)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Oon schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:40:
[...]

In principe heeft je meterkast geen controle/onderhoud nodig, maar deze is zo oud dat volledige vervanging toch echt wel wenselijk is.
Ook goed om te weten is dat dit geen absurde kosten zijn, een nieuwe meterkast met 2-3x zoveel groepen (en dus ook een eigen groep voor de boiler) kost je huurbaas een 500-750 euro, met installatie erbij misschien het dubbele. Zijn echt de kosten niet.
De groepenkast installeren niet nee, maar het daadwerkelijk realiseren van extra groepen (dus extra leidingen aanleggen) is natuurlijk wel wat meer werk dan een groepenkastje ophangen. Kan zo maar 3-6 maanden huur zijn voor de verhuurder.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Erik202601
Dank allemaal wederom!

Ik ga het gelijktijdig gebruik goed matigen, en maandag direct opschalen naar Stedin en afdeling Bouw en Toezicht van de gemeente, hopelijk krijgen zii de verhuurder in beweging.

Het is een verhuurder met teksten als:
Wij regelen alleen koud water, de rest zoek je zelf maar uit.
Als je moeilijk blijft doen pleuren we je eruit.
Als je luxe wil ga je maar ergens anders heen.
Na melding geen verwarming al 5 dagen onbereikbaar.

En zo kan ik nog een boek schrijven, erge is dat er oudere mensen ook huren en zich slecht weten te navigeren in opties bij gemeente etc, ik ga hun zelf informeren over onze rechten en de uitkomst.

Thankss!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:04:
Dank allemaal wederom!

Ik ga het gelijktijdig gebruik goed matigen, en maandag direct opschalen naar Stedin en afdeling Bouw en Toezicht van de gemeente, hopelijk krijgen zii de verhuurder in beweging.

En zo kan ik nog een boek schrijven, erge is dat er oudere mensen ook huren en zich slecht weten te navigeren in opties bij gemeente etc, ik ga hun zelf informeren over onze rechten en de uitkomst.

Thankss!
Kort gezegd: 'De Pandjesbaas' >:)

• Erik202601
Hallo,

Ik zie veel reacties,thanks! ik reageer even algemeen.

Ik heb 3 stopcontacten in de keuken, 1x koelkast vast. 1x met stekkerblok waar de boiler inzit, is zo geinstalleerd, ligt bovenop keukenkastje.
En 1 stopcontact voor wasmachine, airfryer, magnetron, koffie, gasfornuis ontsteking, oven, en andere losse shizzle als blenders. Ik wissel
me de kolere 😂.
Dit is allemaal op 1 groep denk ik, daarnaast nog 1 slaapkamer met 1x, zit niks in. Verderop in de woning is een andere groep denk ik.

• Erik202601
Halloo,

Shit ik vergeet te vragen, of ik de stekker van de Boiler er zomaar uit ken trekken ? om deze op een goed stekkerblokkie te zetten. Raakt de boel niet over de zeik dan ?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:57
Dan dus opletten dat als je warm water pakt je een tijdlang geen andere grootverbruikers aan zet dus.
Je kan kijken of je het aansluit vermogen van je boiler omlaag kan krijgen, of de huisbaas vragen om aparte groep voor boiler.
In een stekkerdoos is brandgevaar, dat is sowieso afkeur :(

• 99ruud99
Bij elektrische boiler kan je hem we gewoon naar hartelust in en uitsteken.

• Erik202601
Hallo,

Dank voor de reactie @99ruud99 !, is dat die draaiknop onderop de Boiler voor hoe warm die wordt, ik voel me een sukkel als ik alle technische antwoorden zie en er geen hol van snap 😂

• 99ruud99
Nee dat is hoe lang hij door gaat. Maar dan blijft hij op maximaal vermogen naar dat punt gaan.
Ik bedoel juist dat hij langzamer naar het punt toe gaat.

En eh, waterkoker oven elektrisch vuur, wasmachine vaatwasser droogtrommel (eigenlijk alles wat verwarmt) is grootverbruiker, en kunnen dus niet als je warm water pakt in deze opstelling..

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:23:
Hallo,

Dank voor de reactie @99ruud99 !, is dat die draaiknop onderop de Boiler voor hoe warm die wordt, ik voel me een sukkel als ik alle technische antwoorden zie en er geen hol van snap 😂
Schaam jezelf daar vooral niet voor, je bent (helaas) één van de velen welke er tijdens dit soort (kort durende) perioden van 'koude' achter moeten komen dat de huisinstallatie niet goed voldoet terwijl ze over die installatie absoluut géén zeggenschap hebben.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:04:
Dank allemaal wederom!

Thankss!
Geen verwarming is een gebrek waar je de huurcommissie voor kunt inschakelen: https://www.huurcommissie...reken/aanvullende-c-lijst en kan reden zijn tot een tijdelijke huurverlaging: https://www.huurcommissie.../tijdelijke-huurverlaging

Er uit pleuren en dan ga je maar ergens anders heen klinkt leuk maar je hebt gewoon huurbescherming. Klinkt als een huisbaas die even het vuur aan z'n schenen gelegd moet worden. Een mooie gelegenheid om eens met de stofkam door je huis te gaan om te zien wat er nog meer niet klopt.
Heb je bijvoorbeeld wel rookmelders? https://www.woonbond.nl/t...moet-ik-zelf-aanschaffen/
Ontbreken rookmelder is gebrek

Het ontbreken van een rookmelder kan vanaf 1 juli gelden als een gebrek (artikel 7:204 lid 2 Burgerlijk Wetboek). De verhuurder moet gebreken herstellen. Daarnaast lopen verhuurders het risico op een boete vanuit de gemeente.

Handhaving door gemeenten

Niemand verwacht dat gemeenten elke woning gaan controleren of er wel rookmelders hangen. Maar ze zouden dat wel steekproefsgewijs kunnen doen. Of kunnen reageren op een verzoek om handhaving van een huurder bijvoorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door evilution op 10-01-2026 22:37 ]

• Erik202601
@evilution Dank voor de reactie! er werd gisteravond gezegd, dat ik moet afzien van mijn rechten op huurcomissie of rechter, en pas dan sturen ze een installateur (kachel). ik had een standaardbrief huurcommissie gebruikt voor melden van gebrek, maar de vermelding huurcommissie/rechter zijn ze niet van gediend.

Nee ik heb geen rookmelders, gemeld geen reactie.
Ook gemeld hoofdpijnklachten moederhaard, geen reactie.

@99ruud99 thanks! ik ga goed opletten💪🏻.

@Will_M Dank! soms denk je zelf gek te zijn, maar blijk toch enigszins gelijk te hebben in de mening omtrent reparatie en het niet reageren.

@evilution achh je wil niet weten, klein fotootje van het kozijn + enkel glas, voor de lol 😂. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-QUyofiP7LisvNU5_PWQYZPI1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4d2fWbs8bOsJ8aow5RadaQJa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJki3tvz5LdRIOI3UcVSP7fNqB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWl4PpPXKFKfog6RA9vSoqJr.jpg?f=fotoalbum_large

• Erik202601
Halloo,

Trouwens ook 2 stopcontacten die niet meer werken, heb een keer een airco aangesloten omdat het zomers 34gr was, stopcontacten werken sindsdien niet meer en zit een zwarte vlek op het plastic. Ik durf de boel niet open te maken, ook gemeld maar zonder reactie.

Ik begin toch te denken aan een advocaat oid.

• 99ruud99
Haha ik zou hem eens weg eerlijke huur voor zn neus gooien

Gewoon naar huurcommissie stappen, hier zit meer gebrek :)

Heb je de checklist al eens gedownload? Mocht je hulp nodig hebben roep maar, wij helpen graag - en je kan altijd zelf nog beslissen wat je met de tips doet.

Advocaat nergens voor nodig, dat regelt huurcommissie voor je, als het nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 10-01-2026 22:43 ]

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:37:
@evilution Dank voor de reactie! er werd gisteravond gezegd, dat ik moet afzien van mijn rechten op huurcomissie of rechter, en pas dan sturen ze een installateur (kachel). ik had een standaardbrief huurcommissie gebruikt voor melden van gebrek, maar de vermelding huurcommissie/rechter zijn ze niet van gediend.

Nee ik heb geen rookmelders, gemeld geen reactie.
Ook gemeld hoofdpijnklachten moederhaard, geen reactie.

@99ruud99 thanks! ik ga goed opletten💪🏻.

@Will_M Dank! soms denk je zelf gek te zijn, maar blijk toch enigszins gelijk te hebben in de mening omtrent reparatie en het niet reageren.

@evilution achh je wil niet weten, klein fotootje van het kozijn + enkel glas, voor de lol 😂. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ga vooral even aan de hand van de gebrekenlijsten van de huurcommissie door je huis.
Als je hoofdpijn krijgt van de haard zou ik even een CO2 en CO meter aanschaffen. Dat de haard het niet doet hoeft geen groot probleem te zijn. Mogelijk een defect thermokoppel en dat is makkelijk op te lossen.

• 99ruud99
evilution schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:42:
[...]

Ga vooral even aan de hand van de gebrekenlijsten van de huurcommissie door je huis.
Als je hoofdpijn krijgt van de haard zou ik even een CO2 en CO meter aanschaffen. controleren of de huisbaas wel een co2 en co melder heeft hangen. Dat de haard het niet doet hoeft geen groot probleem te zijn. Mogelijk een defect thermokoppel en dat is makkelijk op te lossen.
Even gefixt :)

• Erik202601
@99ruud99 ik heb een huurpunten ding gemaakt, komt een lagere huur uit. verhuurder zegt je hebt geen recht op huurcomissie omdat je er al sinds 2016 woont, sociale huur.

@evilution Ik heb uit wanhoop zelf 3 partijen gevraagd voor reparatie, wordt geweigerd met redenen als: asbest, te oud, geen onderdelen meer. Er is ook al 10 jaar geen onderhoud uitgevoerd aan welke installatie dan ook.

• 99ruud99
Je hebt ALTIJD recht op huurcommissie. Zeker bij sociale huur (ook bij middenhuur).

Wrt eerlijke huur is helaas niet op jou van toepassing.

Wel heb je gewoon recht op huurders bescherming, dus geen vrees en gewoon even bellen. Kost niets.

Onderhoud moet wettelijk gebeuren elke 2 jaar, anders in gebreke stellen via huurcommissie. Joh eruit zetten kunnen ze niet.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 10-01-2026 22:47 ]

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wist niet dat dat de verantwoordelijkheid van de verhuurder is. Ik heb die trouwens in mijn koopappartement ook niet. Is dat een verplichting?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:45:
@99ruud99 ik heb een huurpunten ding gemaakt, komt een lagere huur uit. verhuurder zegt je hebt geen recht op huurcomissie omdat je er al sinds 2016 woont, sociale huur.

@evilution Ik heb uit wanhoop zelf 3 partijen gevraagd voor reparatie, wordt geweigerd met redenen als: asbest, te oud, geen onderdelen meer. Er is ook al 10 jaar geen onderhoud uitgevoerd aan welke installatie dan ook.
Het moet toch écht niet gekker gaan worden, hè :'(

• Erik202601
@99ruud99 ik kon er zelf idd als niets over vinden dat dit niet mocht. De procedure huurcommissie verklaarde ze niet ontvankelijk (di ingediend do afgewezen), omdat er geen ingangsdatum van huursverlaging vermeld was oid. Ik vindt het zo'n gekut, die 25pietermanne maakt me niet uit maar het kost zoveel
tiid en energie 😂

• 99ruud99
Ligt eraan, bij elektrische kachel niet. Bij een gas kachel wel. Net als brandmelders in alle leefruimtes trouwens... (Al is het batterijtje weer verantwoordelijkheid van huurder).

En ja, het is een keuze. Nu frustreer je jezelf waardoor het ook energie kost. Als je die goed inzet heb je er nog profijt uit ook ;)

[ Voor 27% gewijzigd door 99ruud99 op 10-01-2026 22:50 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

evilution schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:47:
[...]

Wist niet dat dat de verantwoordelijkheid van de verhuurder is. Ik heb die trouwens in mijn koopappartement ook niet. Is dat een verplichting?
Gezien je zelf al meldt dat je een koopappartement hebt: Kijk vooral de polisvoorwaarden van je eigen opstalverzekering even na. Er zullen daar beslist voorwaarden in opgenomen zijn welke je verzekeraar ontdoet van de verplichting tot het vergoeden van 'schade' op het moment dat er niet aan de gestelde voorwaarden voldaan is / wordt door de verzekeringnemer.

• Erik202601
@99ruud99 ik was zo over de pis van de week, geen reactie etc dat ik om de servicecontracten heb gevraagd, uiteraard geen reactie.

De procedure was niet ontvankelijk, ik had moeten neerzetten vanaf 1april huirverlaging op grond punten, maar ik dacht hij heeft al gezegd dt ik geen recht had, en er niet aan meewerk. maar helaas werkt zo'n pietlut aldaar 100% via de regeltjes..

• 99ruud99
Nu, als je wilt kijken wij mee voor volgende keer, en dan komen die regeltjes helemaal goed ;)
Je hebt pech dat onze jurist helaas met pensioen is - die zou korte metten maken met dit soort gedoe.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:53:
[...]

Gezien je zelf al meldt dat je een koopappartement hebt: Kijk vooral de polisvoorwaarden van je eigen opstalverzekering even na. Er zullen daar beslist voorwaarden in opgenomen zijn welke je verzekeraar ontdoen van de verplichting tot het vergoeden van 'schade' op het moment dat er niet aan de gestelde voorwaarden voldaan is / wordt door de verzekeringnemer.
Zal ik even doen. Een CO2 meter heb ik wel, maar mijn huis is van 1910 dus volop "natuurlijke ventilatie" :+
CO meter zal ik eens naar kijken maar ik heb een moderne CV-ketel met een korte aansluiting naar buiten en ik denk dat het risico op CO hier minimaal is. Een CO2 en CO meter zijn volgens mij ook niet wettelijk verplicht, in tegenstelling tot rookmelders.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Erik202601
Geen 50, maar 72 jaar oud. De meter is uit 1953. Wel leuk om te zien.

@Erik202601 Als er een duidelijk verband is tussen het plaatsen van het elektrische apparaat en doorslaande stoppen, dan is de verhuurder aansprakelijk. Dat is dan een duidelijke zaak. De enige escape die verhuurder heeft is als jij zelf veeleisende of zware apparatuur hebt aangesloten die in een normaal huishouden er niet zijn.

Dit zijn smeltzekeringen. Die branden door en moeten dan worden vervangen.

Zodra er iets aangepast moet worden, moet de hele meterkast worden aangepakt omdat alles moet voldoen aan de huidige standaarden. Dat wil zeggen nieuwe behuizing, nieuwe zekeringen, aarde, aardlek, hoofdschakelaars. Daarom doet de verhuurder misschien alsof zijn neus bloedt.

De netbeheerder wil zeer waarschijnlijk een nieuwe meter plaatsen en de verhuurder heeft waarschijnlijk al vele oproepen gehad en heeft geen medewerking verleend.

Maar dit alles is niet jouw probleem. Als jou geen blaam treft mag je van de verhuurder een schadevergoeding eisen in verband met het steeds moeten aanschaffen van zekeringen. Ook als in het huurcontract staat dat jij daar voor moet zorgen. Uiteraard is het misschien niet verstandig om er meteen met een gestrekt been in te gaan. Doet de verhuurder na aandringen nog steeds niets kan je naar de huurcommissie stappen en de woning laten beoordelen. Juridische hulp kun je krijgen bij het Juridisch Loket als je een laag inkomen hebt.

• Erik202601
@mrmrmr
Dank voor je reactie!
Ik heb eigenlijk direct aan de bel getrokken, een dag na plaatsing maar helaas zonder reactie
Toen ik het de monteur vroeg, hoe zit dat dn met de stroom was het antwoord, ik doe er wel een stekkerblok tussen (zit alleen de boiler in) ik dacht zelf al wat gek maar heb er 0 verstand van.

Ik mag van verhuurder stedin geen toegang verlenen voor plaatsen slimme meter, het is me nu duidelijk waarom dit was.

Gezien ik al sinds maandag geen verwarming heb, en ze niet repareren omdat ik een voorbeeldbrief van de huurcommissie heb gebruikt voor het melden van gebrek, werkt geen enkele tactiek denk ik, jaap stam techniek of niet 😂. En me rechten opgeven om naar de huurcommissie te gaan in ruil voor verwarming vindt ik echt idioot..

De Huurcomissie is log, en kan pas na een aantal weken, en dan moet er ook geen 1 foutje inzitten of ze keuren de aanvraag af zonder inhoudelijk te antwoorden, zoals de huurprijsverlaging via punten.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:12
Dan rest de weg huur inhouden tot geschil is opgelost. Maar wel via huurcomissie.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Erik202601
@Morelleth Dank voor je reactie.
Dat durf ik dan weer niet, ben bang dat hun ineens korte lijntjes hebben met deurwaarders, advocaten oid. Ookal zal ik meer rechten hebben als ik denk.

Resume apensnee, ik ga maandag weer bellen en mailen. Stedin vragen langs te komen, die keuren hem dan denk ik wel af, slimme meter plaatsen gaat zo niet. En de gemeente bouw en toezicht vragen de woning te controleren, die kunnen vgm dwingen tot reparatie meerdere gebreken. Vwb de verwarming zal het wel een uitdaging worden, reparatie wordt door 3 firma's geweigerd, dan ga je naar een cv-ketel en moet zoiezo de meterkast vernieuwd worden.

Ik zal proberen een beetje up-to-date te houden mochten er mensen geinteresseerd zijn 💪🏻.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

Wildfire

Joy to the world!

Erik202601 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:11:
@Morelleth

Dat durf ik dan weer niet, ben bang dat hun ineens korte lijntjes hebben met deurwaarders, advocaten oid. Ookal zal ik meer rechten hebben als ik denk.
Je moet niet vergeten dat huurders in Nederland erg goed beschermd zijn en uit huis zettingen komen wel voor maar daar zit een hele juridische procedure aan vast, gezien alles wat je noemt in dit topic zal je huisbaas niet goed uit zo'n procedure komen. (met zelfs kans dat er dan nauwer naar zijn andere bezittingen gekeken gaat worden en dat wordt dan helemaal een dure grap voor hem)

Buiten dit alles om, als ik jou was zou ik wel op zoek gaan naar een nieuw plekje voor jezelf. Ik hoop dat je nog ingeschreven staat want als je geen jarenlange inschrijftermijn hebt dan wordt een nieuw stekje vinden wel erg lastig. Maar zeg nou eerlijk: blijf jij graag wonen bij zo'n huurbaas?

[ Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 11-01-2026 00:47 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Erik202601
@Wildfire Dank voor je reactie!
Ik ben vanmorgen even langs een andere buurman gelopen, de gedragingen en teksten van de verhuurder gebeuren vaker. De kans dat hij er dan helemaal slecht uit komt is groot, dank voor de herrinnering dat geeft wat rust!.

Een ander stekkie ben ik druk mee bezig! nu sociale huur, particulier vastgoedbedrijf.
Ik sta niet meer ingeschreven voor een huurwoning, wil graag iets gaan kopen maar het sparen is best lastig met best hoge huur, en het eigen geld wat er nodig is, is best hoog, heb geen ouders meer die kunnen helpen. Even bij de HR langs kijken wat er mogelijk is, en zsm even naar de hypotheker voor een berekening wat er mogelijk is. Nogmaals bedankt!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

Wildfire

Joy to the world!

Erik202601 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 01:05:
@Wildfire Dank voor je reactie!
Ik ben vanmorgen even langs een andere buurman gelopen, de gedragingen en teksten van de verhuurder gebeuren vaker. De kans dat hij er dan helemaal slecht uit komt is groot, dank voor de herrinnering dat geeft wat rust!.

Een ander stekkie ben ik druk mee bezig! nu sociale huur, particulier vastgoedbedrijf.
Ik sta niet meer ingeschreven voor een huurwoning, wil graag iets gaan kopen maar het sparen is best lastig met best hoge huur, en het eigen geld wat er nodig is, is best hoog, heb geen ouders meer die kunnen helpen. Even bij de HR langs kijken wat er mogelijk is, en zsm even naar de hypotheker voor een berekening wat er mogelijk is. Nogmaals bedankt!
Ik zou sowieso altijd ingeschreven blijven staan voor een huurwoning zolang je nog in een huurwoning woont en niet op korte termijn kunt kopen. Zo blijven je jaren inschrijving doorlopen en dat komt van pas als je naar een andere huurwoning wil.

Maar goed... dat is achteraf praten en daar heb je nu verder niets aan.

Wat betreft je huidige situatie: laat je niet onder de tafel lullen door de huurbaas, ken je rechten en weet dat je echt niet zomaar op straat gezet kunt worden, dat gaat in Nederland praktisch gezien bijna niet.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:02
Misschien extra advies, hou een logboek bij van alles wat speelt en wat je communiceerd, tijden, printscreens dat je gebeld hebt, de antwoorden en neem eventueel alles op.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:35
@Erik202601

Als dit een meter is achter de hoofdmeter hoeft dat niet perse, ik had ook een dergelijke meter in huis omdat een deel verhuurd is geweest. Was alleen t.b.v. afrekenen met de huurder. Als de huurder een zelfstandig contract heeft met een energiemaatschappij zit het anders..... Oud ja, maar ziet er op zich nog wel netjes uit.
Een boiler van 2000Watt is wel een grote dan? hoeveel warm water heb je nodig?

• Erik202601
Morningg,

@Rolfie dank! heb inderdaad bijna alles opgeslagen en opgenomen voor de zekerheid💪🏻

@HvdBent Ik heb geen inspraak gehad over wat er geplaatst werd, het was voor mij allemaal een verassing in die zin. Ik denk dat het 50 of 80
liter is. Heb een foto van de doos bijgevoegd.
Dank voor de reactie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa9IOqxrXM-y2t7HySoTUn1RRxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpGfTCYpTQyRyZQYXhqfsGMe.jpg?f=fotoalbum_large

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 21:50
HvdBent schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Als dit een meter is achter de hoofdmeter hoeft dat niet perse, ik had ook een dergelijke meter in huis omdat een deel verhuurd is geweest. Was alleen t.b.v. afrekenen met de huurder. Als de huurder een zelfstandig contract heeft met een energiemaatschappij zit het anders..... Oud ja, maar ziet er op zich nog wel netjes uit.
Een boiler van 2000Watt is wel een grote dan? hoeveel warm water heb je nodig?
Als dit een meter achter de hoofdmeter was, had TS vast niet van de netbeheerder het verzoek gehad om een nieuwe meter te mogen plaatsen...

iRacing Profiel

• HvdBent
Wild Chocolate schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Als dit een meter achter de hoofdmeter was, had TS vast niet van de netbeheerder het verzoek gehad om een nieuwe meter te mogen plaatsen...
sorry, niet het hele draadje gelezen, betrapt..... 8)7

• HvdBent
Erik202601 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:10:
Morningg,

@Rolfie dank! heb inderdaad bijna alles opgeslagen en opgenomen voor de zekerheid💪🏻

@HvdBent Ik heb geen inspraak gehad over wat er geplaatst werd, het was voor mij allemaal een verassing in die zin. Ik denk dat het 50 of 80
liter is. Heb een foto van de doos bijgevoegd.
Dank voor de reactie. [Afbeelding]
kan beide zijn volgens google, niet dieper gezocht, maar 50 liter is al prima voor 1-2 personen Zeker als hij 2000 watt trekt, dan warmt hij ook snel bij, zal bij 80 liter langer duren natuurlijk.
Ik zou vooral eens kijken naar alle verlengsnoeren als je het over brandgevaar wilt hebben. Wat je waarop aansluit kan je narekenen, je weet wat je stoppen aankunnen. Ik merk zelf dat ons electriciteitsverbruik alleen maar stijgt, wel een gezin met 5 volwassenen waarvan de oudste kangaroe woont (dus eigen keuken en badkamer) Hij mag het doen met een 60 liter boiler, en als ik heet water nodig heb loop ik daarheen, onze ketel doet er veel langer over mede door de dunne leidingen die in dit oude huis zitten.

• Erik202601
@HvdBent Ik kom er prima mee uit de voeten zo inderdaad!
Ik weet niet zo goed wie/wat verbruikt of hoe dit werkt, de boiler zit nu los in 1 stekkerblok die in 1 vd 3 stopcontacten in de keuken zit.

Koelkast zit op 2/3z
Alle overige apparaten zitten op 1 stekkerblok op stopcontact 3/3, ik wissel constant welke stekkers daarin zitten, wasmachine (stekkerblok eruit en solo op contact 3/3), airfryer,magnetron,oven, ontsteking kookplaat, waterkoker etc etc, ik wissel
me rot 😂.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
@Morelleth Dank voor je reactie.

Resume apensnee, ik ga maandag weer bellen en mailen. Stedin vragen langs te komen, die keuren hem dan denk ik wel af, slimme meter plaatsen gaat zo niet. En de gemeente bouw en toezicht vragen de woning te controleren, die kunnen vgm dwingen tot reparatie meerdere gebreken. Vwb de verwarming zal het wel een uitdaging worden, reparatie wordt door 3 firma's geweigerd, dan ga je naar een cv-ketel en moet zoiezo de meterkast vernieuwd worden.

Ik zal proberen een beetje up-to-date te houden mochten er mensen geinteresseerd zijn 💪🏻.
Zorg even dat je de juiste loketten langsgaan. Stedin heeft hier niets mee te maken. Die hoef je hier echt niet voor lastig te vallen. ;) alles na de meter is verantwoordelijkheid van de eigenaar.

• Erik202601
@t14wo Dank voor je reactie!
Ik hoop dat Stedin hem afkeurt omtrent niet kunnen plaatsen van een slimme meter, en dat hiermee de verhuurder misschien in beweging komt.

Helaas sinds Maandag al geen verwarming,
reparatie moederhaard wordt door 3x bedrijf geweigerd, dan wordt het een cv-ketel en moet de meterkast zoiezo overhoop.
*deel van de tekst obv antwoorden in dit forum.

Voor mij het belangrijkste dat dr situatie zoals
nu veilig is, en er niets "te warm" wordt, stoppen er telkens uit, in de fik vliegt, of ik een halve dag met een tintelend handje van het eruit trekken van een stekker 😂

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:40
Zonder aanwezigheid van een hoofdschakelaar vervangen ze geen meter.
En je hebt geen hoofdschakelaar.
Wat er achter die hoofdschakelaar gebeurt boeit ze weinig tot niks, dat is hun pakkie an niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Frappuccino op 11-01-2026 11:20 ]

• Erik202601
@Frappuccino Dank voor de reactie.

Het is helder, eigenwijs als ik ben ga ik ze toch even lastig vallen maandag.
Wat is de beste optie om zsm normaal gebruik te kunnen maken van de keuken ?
Juridisch loket verdien ik teveel, Gemeente kan weken duren, huurcommissie maanden, en verhuurder reageert nergens op, neemt niet op.

• SMSfreakie
  • Niet online
Wat ik me afvraag.. stel je weigert als bewoner van een woning (huur / koop) nog steeds de meter wissel, immers deze is nu verplicht bij wet..
met welke stokken kan de netbeheerder je nou eigenlijk gaan slaan? want afsluiten van elektra mag afaik ook niet zomaar ?

404 Signature not found

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@Erik202601
Kijk aub of er iemand in je omgeving is die je kan helpen hierbij. Je wordt volgens mij echt keihard gepakt door je huidige huurbaas. En als hij meerdere woningen heeft kunnen jullie samen echt sterk staan.

• Erik202601
@chrisborst Dank voor de reactie
Ik ga morgen volle bak aan de bel, mail en hoop dat er beweging inkomt.
Gepakt wordt ik zeker, en er wordt nieteens eerst even gezoend 🤪

• 99ruud99
Toch nog even een nabrander, op basis van dat iemand zei stop met huur betalen.

Doe dit aub niet, is vragen om gedoe. JA, je kamer niet zomaar uitgezet worden. Maar NEE, het levert meer gedoe op dan het waard is.

Wat wel dan?

Volg dit stappenplan:
https://www.juridischloke...ning/gebreken-huurwoning/

(Gratis te lezen, zelfs als je meer dan modaal verdient).

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Frappuccino schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:19:
Wat er achter die hoofdschakelaar gebeurt boeit ze weinig tot niks, dat is hun pakkie an niet.
Nou, zo strikt is het niet, ik ken genoeg huizen die een slimme meter hebben gekregen zonder dat er een hoofdschakelaar aanwezig is.
Bij ombouw van 1 naar 3 fase: klopt, dan moet er een hoofdschakelaar zijn bij vervanging.

Natuurlijk moet er ook een deugdelijke installatie zijn. Op grond daarvan kunnen ze kiezen om de hoofdzekering er uit te draaien, maar dat lijkt me hier niet het geval. Hoe ze omgaan met een dergelijke oude meter zonder meterbord weet ik niet, misschien dat ze die dan ook direct monteren als het past.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

LauPro

Prof Mierenneuke®

mrmrmr schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:30:
Zodra er iets aangepast moet worden, moet de hele meterkast worden aangepakt omdat alles moet voldoen aan de huidige standaarden. Dat wil zeggen nieuwe behuizing, nieuwe zekeringen, aarde, aardlek, hoofdschakelaars. Daarom doet de verhuurder misschien alsof zijn neus bloedt.
Ik denk eerder dat de verhuurder niet goed is geïnformeerd door de installateur, ze hadden deze boiler zo niet mogen aansluiten op een verlengsnoer. Zoals genoemd moet alles boven de 2000 W op een eigen groep met eigen kabel naar de meterkast. Er had hier nog prima een losse groep naast gezet kunnen worden.

Daarbij komt ook nog dat de vraag is of de meterkast vervangen het probleem gaat oplossen, want dit is vrijwel zeker afgezekerd op 25A, ik kan het niet goed lezen maar er lijkt max 30A op de meter te staan, dus je zal ook nog een verzwaring van de aansluiting moeten vragen naar 1 x 35A met een meterwissel. Doorlooptijd hiervan is zo 4 tot 8 weken.

Met 25A kan je ongeveer 5750 W vermogen trekken. Als TS een elektrische kachel aan heeft, zijn boiler en aan het koken is dan ga je daar al ruim overheen. Nu gaat zo'n hoofdzekering niet zo heel snel maar je zit dan wel langere tijd in het donker.

Alternatieve oplossingen: Je kan de boiler op een prioriteitsschakeling te zetten. Dus als TS in de keuken bezig is dat de boiler dan uit gaat. Je zou de boiler ook op een tijdschakelaar kunnen zetten dat deze bijvoorbeeld alleen in de nacht aan gaat of in ieder geval niet in de periodes dat je kookt.

https://stekkerblokkensho...CQhOF82384EEaAufPEALw_wcB

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
LauPro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Ik denk eerder dat de verhuurder niet goed is geïnformeerd door de installateur, ze hadden deze boiler zo niet mogen aansluiten op een verlengsnoer. Zoals genoemd moet alles boven de 2000 W op een eigen groep met eigen kabel naar de meterkast. Er had hier nog prima een losse groep naast gezet kunnen worden.
Lees even door het topic. Dit is categorie vuile huisjesmelker. Die is niet verkeerd geïnformeerd, dit is bewust zo cheap-ass mogelijk gedaan.

• Frappuccino
Aiolos schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Nou, zo strikt is het niet, ik ken genoeg huizen die een slimme meter hebben gekregen zonder dat er een hoofdschakelaar aanwezig is.
Bij ombouw van 1 naar 3 fase: klopt, dan moet er een hoofdschakelaar zijn bij vervanging.

Natuurlijk moet er ook een deugdelijke installatie zijn. Op grond daarvan kunnen ze kiezen om de hoofdzekering er uit te draaien, maar dat lijkt me hier niet het geval. Hoe ze omgaan met een dergelijke oude meter zonder meterbord weet ik niet, misschien dat ze die dan ook direct monteren als het past.
Googel anders even op "is een hoofdschakelaar verplicht"
Ja, een hoofdschakelaar is
verplicht in Nederland voor nieuwe woningen (bouwvergunning na 1 september 2005) en bij ingrijpende wijzigingen aan oudere installaties, volgens de NEN 1010-norm, omdat deze cruciaal is om de hele elektrische installatie in één keer spanningsloos te maken voor veiligheid. Hoewel oude meterkasten deze misschien missen, is plaatsing sterk aanbevolen voor veiligheid en om te voldoen aan de huidige normen, en een erkend installateur kan deze plaatsen.
Wanneer is een hoofdschakelaar verplicht?

- Nieuwbouw: Woningen met een bouwvergunning afgegeven na 1 september 2005 moeten een hoofdschakelaar hebben.
- Aanpassingen: Als er ingrijpende aanpassingen worden gedaan aan een bestaande elektrische installatie.
- Zonnepanelen: Installatie van zonnepanelen vereist ook een hoofdschakelaar.

Waarom is het verplicht?

- Veiligheid: Het maakt het mogelijk om met één handeling de stroom naar het hele huis uit te schakelen, wat essentieel is bij storingen, brand of werkzaamheden.
- NEN 1010: Deze norm schrijft de veiligheidseisen voor elektrische installaties voor.

Wat als je er nog geen hebt?

- Zelfs als je meterkast ouder is, is het sterk aan te raden om er een te laten plaatsen door een professional om aan de veiligheidsnormen te voldoen.

Zelf doen of laten doen?

- Het installeren wordt sterk afgeraden voor onervaren personen. Een erkend elektricien kan dit veilig en correct installeren.
Meer referentiemateriaal:
https://installo.nl/hoofdschakelaar-verplicht-of-niet/
https://www.liander.nl/meterkast/hoofdschakelaar-verplicht
https://groepenkasten.inf...kelaar-in-de-groepenkast/

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:37:
Erik202601 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:45:
Ok, het is dus duidelijk dat je niks meer moet geloven of aannemen van de verhuurder. Die zal je van alles wijs proberen te maken om maar te voorkomen dat hij kosten moet maken.

Melden bij de gemeente is inderdaad de beste actie. Laat ze ook weten dat je al sinds maandag in de kou zit en de huurbaas weigert er iets aan te doen. Zet het dik aan, dan is de kans groot dat de gemeente er prioriteit aan geeft.

Ondertussen kun je een dossier aanmaken. Zeker alles wat je schriftelijk hebt van de verhuurder en wat je naar hun gestuurd verzamelen, maar maak ook een overzicht van wanneer je gebeld hebt en waarover en wat hun reactie daarop was.
Dat maakt het misschien makkelijker mocht de huurcommissie meer informatie willen. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Frappuccino schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:19:
Hoezo niet, ik heb geen hoofdschakelaar en wel een slimme meter. Zo'n 8 jaar geleden vervangen.

• Erik202601
Dank weer allemaal

Denk zelf dat de installateur door verhuurder is verteld niets aan te passen verder.
Gezien het feit dat ik stedin geen slimme meter mag laten plaatsen, versterkt dit idee.

Weet iemand trouwens of het eventueel plaatsen van een cv-ketel als woningverbetering wordt gezien, ook als de oude moederhaard niet meer gemaakt kan worden?

Ik voel namelijk een flinke huurverhoging aankomen vanuit verhuurder, na plaatsen boiler ipv oude geiser werd er ineens 100 euro meer afgeschreven als normaal, op vragen hierover reageren ze niet.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56
@Frappuccino
Ja, een hoofdschakelaar is verplicht in Nederland voor nieuwe woningen (bouwvergunning na 1 september 2005) en bij ingrijpende wijzigingen aan oudere installaties
Geen van beide is hier van toepassing.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Erik202601 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:13:

Ik voel namelijk een flinke huurverhoging aankomen vanuit verhuurder, na plaatsen boiler ipv oude geiser werd er ineens 100 euro meer afgeschreven als normaal, op vragen hierover reageren ze niet.
Gelijk storneren en de machtiging intrekken.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:28
Sommige grote gemeenten hebben een apart meldpunt voor misstanden met huurwoningen, is de moeite waard om te checken of zoiets ook in jouw gemeente bestaat.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Frappuccino
hcQd schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:19:
@Frappuccino

[...]

Geen van beide is hier van toepassing.
Een nieuwe groep bijmaken voor de boiler, die dan ook sowieso een aardlek moet hebben lijkt mij anders genoeg van toepassing.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Frappuccino schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Een nieuwe groep bijmaken voor de boiler, die dan ook sowieso een aardlek moet hebben lijkt mij anders genoeg van toepassing.
Maar daar ging het niet om. Jij stelde dat ze de meter niet komen vervangen als er geen hoofdschakelaar is. Dat is dus niet het geval. Ik hoef daar niet voor te googlen, ik zie het in de praktijk.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• arievz
Rukapul schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:30:
Ik vraag me af waarom er 4 zekeringen in zitten en maar 3 uitgaande buizen :P
Waarschijnlijk zijn beide polen afgezekerd, vanuit de tijd dat we huisaansluitingen hadden met 2 fases en geen nul.

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

bladebla

<Piéééép>

De verplichting van een of meedere rookmelders op iedere etage volgt uit Artikel 3.117 Besluit bouwwerken leefomgeving. Dit geldt ook voor bestaande bouw en geldt sinds juli 2022.

Als een etage een verblijfsruimte heeft of als er een ruimte is waarlangs een vluchtroute voert, moet er op die etage een of meerdere rookmelders hangen. In de praktijk is dat iedere etage. Zorg ervoor dat je dit voorelkaar hebt. Of je nu koper of huurder bent. Het kan je leven redden door jou te waarschuwen als je het niet merkt. Of zelfs je buren als ik die krengen door de muren heen hoor. >:)

Hoe ze geplaatst moeten worden, vaak minimaal in de hal en overloop als dat de vluchtroute is, staat in NEN 2555. De overheid en brandweer hebben hier genoeg praktische informatie over gepubliceerd.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Frappuccino
Aiolos schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Maar daar ging het niet om. Jij stelde dat ze de meter niet komen vervangen als er geen hoofdschakelaar is. Dat is dus niet het geval. Ik hoef daar niet voor te googlen, ik zie het in de praktijk.
Ook, is me zelf verteld door de Enexis monteur.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Erik202601 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:13:
Dus je hebt die 100 euro laten storneren door je bank?

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Erik202601 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:47:
Gepakt wordt ik zeker, en er wordt nieteens eerst even gezoend 🤪
tbh, als ik dit topic lees laat je je ook wel makkelijk pakken.

Ik zou beginnen niet meer te luisteren naar je verhuurder. Die maakt je alleen maar dingen wijs die zijn in voordeel zijn.

Tegelijkertijd zou ik hem een korte, duidelijke lijst met eisen sturen:
- Per direct herstel van de verwarming
- Per direct herstel van de elektrische installatie, zodat die weer voor normaal gebruik geschikt is.

Uiterlijke datum gereed: 31-01-2026
Gevolgen uitblijven actie: opschorting betalen huur per 01-02-2026

Zal vast niet volgens de regeltjes, echter je huurder met een slechte elektrische installatie letterlijk in de kou zetten is ook niet volgens de regeltjes.

Ik zou er ook niet van opkijken dat als blijkt dat de verhuurder je aan het wegpesten is om zo de woning tegen een hogere huur te verhuren.

Spel en typfouten voorbehouden

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
Erik202601 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:26:
@Frappuccino Dank voor de reactie.

Het is helder, eigenwijs als ik ben ga ik ze toch even lastig vallen maandag.
Wat is de beste optie om zsm normaal gebruik te kunnen maken van de keuken ?
Juridisch loket verdien ik teveel, Gemeente kan weken duren, huurcommissie maanden, en verhuurder reageert nergens op, neemt niet op.
Bel de brandweer en geef aan dat je vermoedelijk een brand onveilige situatie in je woning hebt en of ze dat willen beoordelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:39

LankHoar

Langharig tuig

@Erik202601 er zijn al veel goede adviezen gegeven. Ik denk dat je er echt baat bij hebt om het volgende actielijstje morgen uit te voeren:

Gemeente bellen, en iets melden als "Ik woon in een huurwoning met een aantoonbaar onveilige meterkast. De verhuurder heeft een CV-ketel aangesloten zonder nodige aanpassingen te doen aan de installatie, en de stoppen slaan nu steeds door. Verder heb ik al zwarte brandvlekken gehad bij stopcontacten. De verhuurder weigert echter actie." Als het goed is komen zij dan binnen dagen tot een week een inspectie uitvoeren, en zij kunnen verschillende drukmiddelen uitoefenen op de verhuurder.

De verhuurder nogmaals mailen met iets als volgt:
Beste X,

In mijn woning is sprake van een onveilige elektrische installatie. De meterkast is verouderd en overbelast; sinds het aansluiten van de CV-ketel slaan de stoppen regelmatig door. Daarnaast zijn er eerder zwarte brandvlekken ontstaan bij een stopcontact.

Dit vormt een direct brandgevaar.

Ik verzoek u per direct een erkend installateur in te schakelen en de installatie veilig en conform de geldende normen aan te passen.

Bij uitblijven van actie zal ik dit voorleggen aan Bouw- en Woningtoezicht en de Huurcommissie, en verdere stappen ondernemen.

Met vriendelijke groet,
@Erik202601
Alsnog de huurcommissie aanschrijven. Ook al kan dit maanden duren, je bouwt zo wel een nodig dossier op, kunt terechte huurverlaging vragen (wellicht zelfs met terugwerkende kracht), en hebt zo nog een drukmiddel voor je verhuurder om actie te ondernemen. Benoem ook zeker het zomaar 100 euro extra innen zonder voorafgaande melding over een verhoging. Dat kan echt niet zomaar.

Daarbij, mocht er echt iets escaleren (je ruikt een brandlucht oid bij de meterkast, of iets wordt erg warm), dan kun je ook de netbeheerder inschakelen, of zelfs de brandweer/112 bellen i.v.m. expliciet en dringend brandgevaar.

Wat je vooral niét moet doen is bang worden voor de verhuurder's dreigingen en onrechtvaardige verwachtingen dat je geen instanties mag inschakelen etc. Dat is puur druk op jou uitoefenen om de status quo en zijn inkomsten te bewaken. Ook al eerder benoemd, maar je kan er echt niet zomaar uitgezet worden. Dan moet er eerst een gang naar de rechter komen, en dat wil je huurbaas echt koste wat kost voorkomen gezien zijn grove nalatigheid. Want dan zou hij geen uitzettingsbevel krijgen richting jou, maar minimaal een dwangbevel om zijn huizen op orde te maken, wellicht erger.

Hopelijk geeft dit topic je wat rust en zekerheid over je (rechts)positie :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:27
TS geeft aan geen verstand te hebben van electrische installaties.

Een doodnormale stroomgroep in Nederland is doorgaans 16 Ampère, bij 230 Volt dus pak-m-beet 3600 Watt. Als die boiler aan het verwarmen is pakt 'ie er 2000 van. Een Airfryer erbij aan van 1500W gaat misschien nog net goed, maar niet als ook je koelkast net aanslaat.

Je hoeft dus niet de hele tijd om te prikken, je moet zorgen dat de apparaten niet tegelijkertijd vermogen vragen.

Je hebt twee schakelbare groepen. Je zou eens kunnen kijken wat er uitgaat als je de ene schakelaar uitzet en wat er uitgaat als je de andere schakelaar uitzet. Mocht je keuken op groep 1 zitten, dan zou je de boiler op groep 2 kunnen prikken, als daar geen zware verbruikers op zitten. Scheelt je in elk geval stoppen vervangen voorlopig.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:58
Houdt je ook het verbruik van de elektrische kachel bij? Die zijn erg duur in gebruik. Wellicht via aan de verhuurder laten weten dat je de meerkosten van dit verbruik bij hem gaat neerleggen (ik denk d.nm.v. een ingebreke stellen). Misschien kan een huurcommissie hier ook nog iets mee?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Pagina: 1