Wacom Cintiq Pro Backlight Flikker

Pagina: 1
Acties:

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02 16:07
Ik heb sinds kort dat de achtergrondverlichting van mijn Wacom Cintiq Pro 16 in de randen van het scherm flikkert. Dit heeft ie nooit gedaan.

Als ik een andere kabel of laptop probeer lijkt het probleem te blijven bestaan en concentreert zich dus echt op het scherm zelf. Bij de zelftest waarbij deze primaire kleuren en grijs laat zien, zie je dit niet bij de primaire kleuren zelf maar wel bij grijs. Hoewel minder zichtbaar dan normaal.

Ook het aanpassen van de helderheid of resolutie/verversingssnelheid biedt geen oplossing. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Het is hierboven net te zien. De flikkersnelheid is vrij hoog, dus probeert de camera te compenseren.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43
Goede kans dat de achtergrondverlichting z'n beste tijd gehad heeft. Hoe oud is 'ie?

Hoe dan ook, als andere kabels en bronnen niet helpen, dan ga je het waarschijnlijk niet zelf kunnen fixen (tenzij je 'm helemaal uit elkaar wil halen). Hopelijk heb je nog garantie.

The devil is in the details.

• tweakG5
Hahn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:09:
Goede kans dat de achtergrondverlichting z'n beste tijd gehad heeft. Hoe oud is 'ie?

Hoe dan ook, als andere kabels en bronnen niet helpen, dan ga je het waarschijnlijk niet zelf kunnen fixen (tenzij je 'm helemaal uit elkaar wil halen). Hopelijk heb je nog garantie.
Ai ja daar was ik al bang voor.

Hij is te oud voor garantie, al een jaar of 5-6. Wel vreemd dat het enkel aan de randen is en bij niet primaire kleuren toch. Of is dat nog steeds mogelijk bij falende verlichting/driver?

• Hahn
De achtergrondverlichting zal edge-lit zijn, waardoor je het aan de randen veel sterker ziet.

• tweakG5
Hahn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:14:
De achtergrondverlichting zal edge-lit zijn, waardoor je het aan de randen veel sterker ziet.
Even verder kijkend lijkt het LED verlichting te zijn. Ik ga er vanuit dat dat een langere levensduur moet hebben dan een paar jaar.

Erg intensief is het scherm niet gebruikt. Mogelijk ligt de oorzaak dan meer bij de driver. Dan zou ik nog kunnen kijken of die te vervangen is.

• Hahn
tweakG5 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Even verder kijkend lijkt het LED verlichting te zijn. Ik ga er vanuit dat dat een langere levensduur moet hebben dan een paar jaar.

Erg intensief is het scherm niet gebruikt. Mogelijk ligt de oorzaak dan meer bij de driver. Dan zou ik nog kunnen kijken of die te vervangen is.
5-6 jaar vind ik zelf geen 'paar jaar'. En het kan natuurlijk best zijn dat je net pech hebt en een product hebt dat een defect heeft.

Qua driver: proberen kan geen kwaad, altijd doen. Maar als er niks veranderd is en het opeens gek is gaan doen, geef ik je weinig kans. Maar ik help het je hopen ;)

• tweakG5
Hahn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:24:
[...]

5-6 jaar vind ik zelf geen 'paar jaar'. En het kan natuurlijk best zijn dat je net pech hebt en een product hebt dat een defect heeft.

Qua driver: proberen kan geen kwaad, altijd doen. Maar als er niks veranderd is en het opeens gek is gaan doen, geef ik je weinig kans. Maar ik help het je hopen ;)
Mee eens natuurlijk, maar voor en product van >1K was het toch de hoop iets langer mee te doen.

Ik heb in ieder geval weer een weekendklusje erbij.
Pagina: 1