Vraag

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:43
Mijn vraag
Is een (hybride) L/W warmtepomp aan te raden?

In verband met de leeftijd van de CV, is er een natuurlijk moment om e.e.a tegen het licht te houden en ben ik benieuwd naar wat voor ons de beste afweging is op dit moment.

Ik heb de FAQ doorgenomen, het nodige uitzocht en wilde jullie onze situatie voorleggen.

Type: Hoekhuis
Bouwjaar: 2006
Oppervlakte: 160m2
Energielabel: Label A geldig tot 31-12-2030
Gas-CV: Intergas HRE 30/36 uit 2006 (vervanging)

Energieverbruik:
Gas: 800-1000m3 (mindergas.nl)
Waarvan SWW: 180-200
Elektra: 3500 kWh
PV opwek: +/- 10.000 KWh/jaar
Mechanische ventilatie aanwezig

SWW:
- plek voor boiler: liggend achter knieschotten
- 2volw + 5 kids = 300 liter nodig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Woning is goed geïsoleerd, afgifte systeem verwarming in woonkamer wat krap bemeten, maar inmiddels allen geboost dmv Heatmeister:
- 280x14cm Jaga convector(put)
- 280x8cm Jaga convector
- 80x14cm Jaga convector

Door het boosten is een watertemperatuur van 45-50*C mogelijk bij opwarmen 's ochtends, 30-35*C bij vervolg (dit was bij 4*C buitentemp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bikkmFlIlxiWbM4SO6Eo2LmCs68=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhEd4T8u3BYymq1q2R1zzhZg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjOx2HBeEa1D6cYPEuq3kK6B0zs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9eDgJbIMk42VHfe8O1xfLCwH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPB2Qvn-tQRMRNDcCeoa73-xZnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WumfNMQTXMOzQ5pwDlkqEBor.png?f=user_large

Als ik een berekening doe op berekenhet met riante verbruikswaarden, lijkt zelfs een hybride warmtepomp niet uit te kunnen? Of is dit te kort door de bocht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzTg4JYxSmH1nrcY_FxfBXojcEc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QKlzU3q5wyaP4h4EWWS4CSVY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkCy6ZUkk0-OHP_7RiOwVAJc-Ro=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T5RrAYuUgVa7d7lVfqUiz296.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door flipjevandejam op 10-01-2026 15:31 ]

Alle reacties

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:47
Gedachte aan Hybride gewoon aan de kant schuiven en volledig elektrisch gaan. Terugverdientijd wordt dan korter vanwege wegvallen vaste kosten gasaansluiting. Met 800-1000 m3 (dus redelijk laag verbruik) zal de terugverdientijd niet heel kort zijn maar 't wegvallen van de vaste kosten gasaansluiting helpen dan enorm.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
1/ heb je de 180m3 voor douchewater berekend?
2/ Bij All electric ben je 10-12k kwijt, en vervalt vastrecht gas/ vaste contractkosten gas, samen ca 350-370 eur p jr
3/ Bij All electric hoef je geen nieuwe gasketel voor 2,5k naast ~4k voor de hybride!

4/ Het is verstandig om deze koude dagen je gasverbruik per dag te noteren, de gemiddelde binnentemperatuur en gemiddelde buiten temperatuur en dan extrapoleren naar 20 binnen en -10 buiten.
Dan weet je je warmteverlies en dus hoe sterk je warmtepomp moet zijn

5/ reken je afgiftecapaciteit na. 40 graden nodig bij 0 graden buiten bij 24 uur per dag dezelfde temperatuur binnen is ok

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
ps. bij hybride: ik had nog 50m3 gas voor verwarmen nodig toen ik een hybride had

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
ps2: kook je nog op gas? Dat naar inductie is eur 1000 extra of meer natuurlijk als je wilt.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
flipjevandejam schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:56:
Door het boosten is een watertemperatuur van 45-50*C mogelijk bij opwarmen 's ochtends, 30-35*C bij vervolg (dit was bij 4*C buitentemp)
Dan ga je dus uit van nachtverlaging. Met een warmtepomp kun je beter van dat idee afstappen en de temperatuur constant houden. Dan is max 40 graden dus blijkbaar wel mogelijk.
De situatie die je schetst lijkt me ideaal voor een full electric warmtepomp. Ik zou zeker niet voor hybride gaan.
Mijn enige twijfel is die boiler, die liggend achter een knieschot geplaatst zou moeten worden en de wijze waarop die 300 liter verwarmd zou moeten worden voor een gezin van 7?

Ter illustratie: Ik heb een woning uit 1926, 220m2 oppervlak, (helaas) hybride opstelling, redelijk goed geisoleerd en een Vaillant 75/6 warmtepomp, 200 liter boiler. Gas cv wordt niet gebruikt.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02:21
Ik zit in de zelfde situatie als jij, als het gaat om een WP aan te schaffen. Maar mijn ketel doet het nog goed, en ik heb niet veel ruimte om even een boilervat enzo te installeren. Maar ik zou geen hybride WP kiezen, maar gewoon gelijk voor een full electric WP gaan.
Belasting op gas wordt steeds hoger.
Onderhoudseisen aan je ketel zijn een stuk strenger geworden.
Zodra ik iets ga doen dan moet het complete plaatje wel kloppen, en geen half/half gedoe.
Ik verwarm nu het huis met een airco van 5kW, dus de tvt van de WP is niet meer interessant. Maar qua comfort is er voor mijn wel iets te winnen. Maar dat is denk ik ook maar beperkt.

Pijnacker Oost/West

• BarryH
RemmyB83 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:05:
Ik zit in de zelfde situatie als jij, als het gaat om een WP aan te schaffen. Maar mijn ketel doet het nog goed, en ik heb niet veel ruimte om even een boilervat enzo te installeren. Maar ik zou geen hybride WP kiezen, maar gewoon gelijk voor een full electric WP gaan.
Zodra ik iets ga doen dan moet het complete plaatje wel kloppen, en geen half/half gedoe.
Ik verwarm nu het huis met een airco van 5kW, dus de tvt van de WP is niet meer interessant. Maar qua comfort is er voor mijn wel iets te winnen. Maar dat is denk ik ook maar beperkt.
5kW wp dan en een 100 liter boiler aan de wand, of een 200l boiler (135 hoog) boven je wasmachine oid.
Afh, van je SWW gebruik.

• Cor566
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-01 13:38
Als je geen ruimte heb (hoogte) kan je zoiets misschien overwegen
https://installtek.nl/pro...ler-pawt-200h-xl-le1-1330

• RemmyB83
BarryH schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:17:
[...]

5kW wp dan en een 100 liter boiler aan de wand, of een 200l boiler (135 hoog) boven je wasmachine oid.
Afh, van je SWW gebruik.
De droger staat al boven de wasmachine😅
Mijn vliering is op zijn hoogste punt 140, met een klein vlizotrappetje. Dus om daar even een vlink boilervat te plaatsen gaat ook niet zomaar. 2 normale electische boilers zouden nog wel kunnen, maar hebben eigenlijk niet echt de voorkeur. Beste oplossing is om de keuken te verbouwen, en zo extra ruimte te creeeren. De WP zou ik denk ook een slagje groter nemen, als ik het daar ook mijn warmwater mee wil maken. En ik heb nog radiatoren dus heb iets warmer cv-water nodig. Al red ik het wel met 40C aanvoer. Dit heb ik voorgaande jaren al getest. En heb natuurlijk de airco nog als back-up maar wil die niet mee nemen in het senario.
Ook plaatsing buitenunit is een klein dingetje ivm buren en geluidseisen.

In theorie is het voor mijn makkelijk. Ketel er uit en 2x 100liter eboiler er in, en ik ben 100% elektisch. Zeker nu het salderen afloopt. Maar in de praktijk zijn er soms nog een paar hobbeltjes te nemen.

Pijnacker Oost/West

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Neem ajb geen hybride maar ga meteen voor full-electric. Scheelt je meteen een paar honderd euro aan vastrecht per jaar wat betreft de gasaansluiting.

Geen nachtverlaging toepassen. Gewoon 24/7 1 temperatuur aan houden in je hele woning. Scheelt lawaai van de buitenunit en scheelt je in kosten!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@flipjevandejam Welke website komt met de hybride oplossing?
En kan je ook een full-electric alternatief door laten rekenen?

Warm water zou misschien een aandachtspunt kunnen worden met 5 kids,
pubers staan soms "urenlang" onder de douche.

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 10-01-2026 18:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:14
Zelfs al heb je met dit weer even 40 graden plus nodig, GEEN hybride! Hier old school radiatoren met een Vaillant 55/6 en maak er ook SWW mee en tot nu toe geen centje pijn zelfs zonder de BUH. En je stookt met een WP 24/7. Geen opstook protocol als met een ketel. Ja graadje omhoog weer als je SWW hebt gemaakt. En een grote boiler nemen zodat je 1 x per dag kan opwarmen overdag ivm hogere Cop en afschaffen salderen verbruik eigen stroom.

• MotorBeast
RemmyB83 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:05:
Na 4 jaar L/L was ik wel genezen. O-) Blij met mijn L/W WP. Comfort is onvergelijkbaar vind ik.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:07
Met 5 kinderen kun je ook gewoon weer een nieuwe fris HR keteltje nemen.
Een horizontale boiler is al niet ideaal met die warmwater behoefte wordt het drama.
Alleen een verticale boiler van 300L die je 2 keer per dag opwarmt (mits nodig) kan werken.
En je TVT is ook al niet interssant

• RemmyB83
MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Na 4 jaar L/L was ik wel genezen. O-) Blij met mijn L/W WP. Comfort is onvergelijkbaar vind ik.
Dit is mijn 2de jaar, dus nog 2jaar te gaan🤪
Verder helemaal met je eens, en het comfort is wel iets minder, maar soms is de tijd net niet daar om de volgende stap te zetten. Al was het 1 stap was het nog wel te overzien. Maar ik moet gewoon nog meerdere stappen zetten, wil ik het in 1x goed doen. En heb wel geleerd dat halve oplossingen geen oplossingen zijn...

Pijnacker Oost/West

• flipjevandejam
Interessant dat jullie zo fel tegen hybride WP zijn, wat is daar de oorzaak van?

Nacht verlaging is niet mijn voorkeur oid, het is simpelweg de huidige realiteit icm hr-ketel en geventileerde jaga’s. Ik wil nog informeren bij Jaga of je die capaciteit nog verder kan verhogen, bijv door een tweede convector erboven te monteren in de Jaga?

De berekening komt van Berekenhet, daar kan je ook full-electric doen: https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Hij houdt geen rekening met temperaturen aanvoer/afvoer of afgifte helaas.

De 300L warmtepompboiler is een inschatting. Ik wist niet dat er ook staande versies zijn die je op kan hangen. Dat zou in het trapsgat eigenlijk prima kunnen.

[ Voor 49% gewijzigd door flipjevandejam op 10-01-2026 19:05 ]

• BarryH
flipjevandejam schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:58:
Interessant dat jullie zo fel tegen hybride WP zijn, wat is daar de oorzaak van?

De berekening komt van https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

De 300L warmtepompboiler is een inschatting. Ik wist niet dat er ook staande versies zijn die je op kan hangen. Dat zou in het trapsgat eigenlijk prima kunnen.
Bij hybride geef je 6-7k uit aan de hybride en 2,5-3k aan de gasketel = 10k
Daar gaat dan 2,5k subsidie af.
= 7,5 k
en in de toekomst als gas verdwijnt (of het vastrecht hoger wordt) toch nog de verbouwing naar all electric

All Electric:
10k na subsidie, wellicht 2k meer of 1k minder

en dan geen vastrecht meer, wat nu al 350euri is, en alleen maar stijgt: x15jaar = 4,5k=5k.....

ALS je hybride kiest, doe dan wel all electric ready..

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ervaringsdeskundige hier. Ik ben begonnen in 2014 met een hybride warmtepomp. Mijn gasverbruik zakte van 1150m3 naar 120m3 en de hybride warmtepomp deed bijna al het werk zelf. De eerste paar jaar had ik maar 2 of 3 dagen nog de ketel nodig.

En ik had dus destijds met een paar kleine aanpassingen in 2014 meteen gasloos gekund. Nu ben ik pas in 2023 gasloos gegaan ( 9 jaar later ).

Overigens nu ook gasloos met een officieel hybride warmtepomp ( Elga ACE 6 ). Alleen de ACE 6 is zo goed hier dat ik bij -10 bewezen mijn huis nog warm kan houden.

Tapwater overigens geregeld met een warmtepompboiler en koken met een inductiekookplaat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Technician-

Als je hybride neemt kun je ook kijken naar een “full electric” hybride (zoals ik ze noem)
Dat is een WP die je hele huis kan verwarmen met een CV ketel voor warm water.
Gaan later kinderen uitvliegen dan kun je er een boiler op aansluiten en de cv ketel wegdoen.

Tevens heeft de verwarming geen gas nodig en kan de WP alles verwarmen.

Goede voorbeelden zijn de Vaillant Arotherm plus pure of split 7,5 of 8kW met binnenunit met backupheater en ingebouwde driewegklep.

Deze zijn niks duurder dan een Intergas of Remeha hybride maar hebben veel meer power tot -10C en dus een boiler aansluiting en backupheater (en magneetfilter en expansievat) in de binnenunit.
Moet je wel kwijt kunnen het zijn 2 identieke kasten van 42cm breed naast elkaar.

• flipjevandejam
RemmyB83 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:49:
[...]

De droger staat al boven de wasmachine😅
Mijn vliering is op zijn hoogste punt 140, met een klein vlizotrappetje. Dus om daar even een vlink boilervat te plaatsen gaat ook niet zomaar. 2 normale electische boilers zouden nog wel kunnen, maar hebben eigenlijk niet echt de voorkeur. Beste oplossing is om de keuken te verbouwen, en zo extra ruimte te creeeren. De WP zou ik denk ook een slagje groter nemen, als ik het daar ook mijn warmwater mee wil maken. En ik heb nog radiatoren dus heb iets warmer cv-water nodig. Al red ik het wel met 40C aanvoer. Dit heb ik voorgaande jaren al getest. En heb natuurlijk de airco nog als back-up maar wil die niet mee nemen in het senario.
Ook plaatsing buitenunit is een klein dingetje ivm buren en geluidseisen.

In theorie is het voor mijn makkelijk. Ketel er uit en 2x 100liter eboiler er in, en ik ben 100% elektisch. Zeker nu het salderen afloopt. Maar in de praktijk zijn er soms nog een paar hobbeltjes te nemen.
Heb je al naar het boosten van die radiatoren gekeken? Het leverde mij comfort, hogere capaciteit én -30% gasverbruik op 👏.

• MotorBeast
RemmyB83 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Dit is mijn 2de jaar, dus nog 2jaar te gaan🤪
Verder helemaal met je eens, en het comfort is wel iets minder, maar soms is de tijd net niet daar om de volgende stap te zetten. Al was het 1 stap was het nog wel te overzien. Maar ik moet gewoon nog meerdere stappen zetten, wil ik het in 1x goed doen. En heb wel geleerd dat halve oplossingen geen oplossingen zijn...
Is geen halve oplossing. Straks als het voorjaar wordt en het een beetje kil wordt in de woonkamer met een druk op de knop even de L/L aan en weer lekker en dan blijft de L/W uit. Vandaag na het maken van SWW heb ik hem ook een kwartiertje aan gehad samen met de L/W om de achterstand binnen even snel in te halen. Je hebt straks een mooie combi. ;) Nb: hou wel rekening met ooit afschaffen subsidie. En weer ontopic.

• MotorBeast
BarryH schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:06:
[...]

Bij hybride geef je 6-7k uit aan de hybride en 2,5-3k aan de gasketel = 10k
Daar gaat dan 2,5k subsidie af.
= 7,5 k
en in de toekomst als gas verdwijnt (of het vastrecht hoger wordt) toch nog de verbouwing naar all electric

All Electric:
10k na subsidie, wellicht 2k meer of 1k minder

en dan geen vastrecht meer, wat nu al 350euri is, en alleen maar stijgt: x15jaar = 4,5k=5k.....

ALS je hybride kiest, doe dan wel all electric ready..
En je installateur mag 2de keer komen paar jaar later met dan weer een hoger uurloon, duurdere boiler, duurdere kraan om de boiler door dakraam binnen te krijgen en je zit weer een dag in de troep. Gewoon in 1 keer goed doen denk ik.

• Technician-
MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:16:
[...]

En je installateur mag 2de keer komen paar jaar later met dan weer een hoger uurloon, duurdere boiler, duurdere kraan om de boiler door dakraam binnen te krijgen en je zit weer een dag in de troep. Gewoon in 1 keer goed doen denk ik.
En hoe zie je het voor je dat je met 7! Personen dagelijks moet douchen op een 200-300L boilertje en je huis mag niet teveel afkoelen?
Er is niks mis met SWW over de onbeperkte comfort van een HR ketel.
Komt tijd komt besef naar een andere oplossing.
Voor een groot gezin geldt m.i. maar één ding een probleemloos comfort zonder gedoe.

• MotorBeast
Technician- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

En hoe zie je het voor je dat je met 7! Personen dagelijks moet douchen op een 200-300L boilertje en je huis mag niet teveel afkoelen?
Voor een groot gezin geldt m.i. maar één ding een probleemloos comfort zonder gedoe.
Dat antwoord is heel simpel. Iedereen in huis opvoeden en niet langer dan 10 minuten douchen. Deden wij hier al jaren met een ketel ook. Luxe en comfort genoeg. Volgens mij kom je dan wel uit met 300 liter. Ik kan hier een bad vullen en daarna nog 3 keer douchen. Geen probleem. En ik vind alles wat gas stookt wel een probleem. Zo komen we nooit van fossiel af (bosbranden net op het nieuws weer gezien? Iets van klimaat of zo). En niet te vergeten zijn je laatste kuubs gas al snel tegen de €2,- per kuub en dat loopt alleen maar verder op. Voor de installateur wel top ja zo'n ketelonderhoudcontract.

• RemmyB83
flipjevandejam schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:09:
[...]

Heb je al naar het boosten van die radiatoren gekeken? Het leverde mij comfort, hogere capaciteit én -30% gasverbruik op 👏.
Mijn gasverbuik was +/-800m³ bij 24/7 @20C. Alleen bij echt koude temperaturen zou een speedcomfort helpen, verder had ik hier alles waterzijdig goed ingeregeld. En was er denk ik niet veel te winnen, aangezien de onderkant van de radiatoren bijna altijd koud waren. Behalve dan bij echte kou.

Ik zou mijn gedachte over hybride iets beter uitleggen.
Ik lees veel reacties dat men achteraf toch liever full electric was ipv hybride, vooral ook als ze dan kijken naar de totale kosten. Het kost het in verhouding niet veel meer om FE te gaan. Ik heb zelf niets tegen een hybride opstelling, maar ik zou wel een WP kiezen die FE is, en het gewoon allemaal in zijn eentje kan doen. Spijt zit meestal in het feit dat ze achteraf toch liever helemaal van het gas af willen, omdat die paar m³ gas in verhouding erg duur zijn. Hier nu ook in 2025 225m³ gas verbruikt, als je dan gaat rekenen lopen de echte kosten per m³ denk al snel op richting de 2euro. Praktisch net zo duur als elektrisch met cop1. En als je WP ook je DHW maakt dan is je verbruik waarschijnlijk nog kleiner en kost het per m³ nog meer, omdat je gasaansluiting moet behouden.

Pijnacker Oost/West

• flipjevandejam
Mogelijk toch een groter vat doen voor SWW? Het traps gat naar de zolder biedt flink wat ruimte in de hoogte/diepte.

Dankjewel voor de uitleg. Wat is DHW?

• RemmyB83
MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Is geen halve oplossing. Straks als het voorjaar wordt en het een beetje kil wordt in de woonkamer met een druk op de knop even de L/L aan en weer lekker en dan blijft de L/W uit. Vandaag na het maken van SWW heb ik hem ook een kwartiertje aan gehad samen met de L/W om de achterstand binnen even snel in te halen. Je hebt straks een mooie combi. ;) Nb: hou wel rekening met ooit afschaffen subsidie. En weer ontopic.
Als ik nu bijvoorbeeld het binnendeel ergens op zou moeten hangen en leidingen moet trekken, dan komt hij op een plek, waar ik later spijt van krijg. Zelfde geldt voor de boiler. In mijn ogen zijn het dan voor nu halve oplossingen, en doe het later liever in 1x goed en FE. Ook hybride zou hier kunnen maar vindt ik ook een halve oplossing, gezien mijn visie op het toekomstige beleid.

Pijnacker Oost/West

• RemmyB83
flipjevandejam schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:00:
Mogelijk toch een groter vat doen voor SWW? Het traps gat naar de zolder biedt flink wat ruimte in de hoogte/diepte.

Is engelse afkorting voor sww .
DHW = Domestic Hot Water (Engels)
SWW = Sanitair Warm Water (Nederlands)

Pijnacker Oost/West

• MotorBeast

Je moet het ook opwarmen. Voor je beeldvorming. Ik had vandaag met vorst bijna 1,5 uur nodig om het vat op te warmen (300 liter naar 50 graden) Ik doe dat om 13.30 uur. Gedurende die tijd heb je geen verwarming of je moet switchen tussen verwarmen huis/vat en dat verbruikt weer meer stroom en dan ben je nog langer bezig met vat opwarmen. Dat is wat @Technician- ook bedoelde als je een nog groter vat neemt neemt die opwarmtijd ook toe en afkoeltijd woning en ja dat is het (enige) voordeel van hybride. Je kan ook opwarmen als het vat op het moment wordt leeggetrokken maar dan wordt het probleem nog groter want immers is het meestal in de avond en ochtend kouder dan overdag en duurt het opwarmen nog langer.

• BarryH
Technician- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:37:
[...]

180m3 voor sww per jaar

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05

SWW = Sanitair Warm Water.
DHW = Domestic Hot Water. Oftewel hetzelfde, maar dan in het Engels ;) .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flipjevandejam
Ja, eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we ze nu nog (vrij spartaans?) opvoeden met dagelijks wassen en af en toe in bad.

Een puber, de rest is nog onder de 12. Vermoedelijk gaat dit nog wel veranderen, zeker als er vriendinnetjes om de hoek komen zetten 🙃. Daar zou ik het wel op willen inrichten.

• BarryH
flipjevandejam schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Ja, eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we ze nu nog (vrij spartaans?) opvoeden met dagelijks wassen en af en toe in bad.

Een puber, de rest is nog onder de 12. Vermoedelijk gaat dit nog wel veranderen, zeker als er vriendinnetjes om de hoek komen zetten 🙃. Daar zou ik het wel op willen inrichten.
2 200 liter boilers op je vliering als je een aanvoer vanaf de warmtepomp erheen kan leggen.
of 200 liter boiler die je vrij snel op laat warmen door de WP.
1 200 liter boiler van 15 naar 50 graden = 6,1 kWh, dus ca. 0,9m3 gas voor SWW (dat rendement is 65%)
Dus als je de wp dat vrij snel weer laat opwarmen kan dat prima werken

Pagina: 1